Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskien käyttö on HANKALAA - niitä pitää olla mukana PALJON

Vierailija
21.10.2020 |

Oikeasti, maskien käyttö on haastavaa.

Kävin ensin lääkäriasemalla. Parkkimaksu, automaattiin pitääkin syöttää auton rekisterinumero, tarvitaan hanskat. Käsien desinfiointi, uudet kumihanskat käteen, maski naamalle, asian hoitaminen, käsien desinfiointi, maski pois ja pussiin.

Autolla seuraavaksi huobekalukauppaan. Käsien desinfiointi, uusi maski naamalle, kumihanskat. Myymälästä ulos. Tavarat autoon, kumihanskat pois, epätoivoisesti yrität ulkona 0 asteessa desinfioida käsiä, desinfiointiaine ei kuivu millään. Maski pussiin. Uusi käsien desinfiointi. Tajuat, että auton avainhan ei nyt ole hygieeninen. Kumihanska käteen.

Puolen tunnin ajo seuraavaan kauppaan. Uudet desinfioinnit, maski, jne.

Tulet kaupasta, uusi ruljanssi, että saat maskin pois, käsien desinfiointeineen.

Sitten tajuat, että piti käydä vielä yhdessä kaupassa. Puhtaat maskit loppu. Et sitten mene.

Oikeasti, se että tuon maskien pukemisen ja riisuminen hoidat edes jotenkin aseptisesti on todella hankalaa. Kun et voi samalla pestä käsiä edes, niin kovin aseptistahan tuo ei edes ole pelkällä käsidesillä.

Ja jos et hoida sitä aseptisesti, niin se vasta riski on.

Ei yhtään ihme, että korona jyllää. Maskin käyttö oikein sairaalaympäristön ulkopuolella vaatii viitseliäisyyttä, ylimääräistä aikaa ja rahaa.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidät kumihanskoja?

Koska ne kuuluu tilanteeseen, jossa yritetään toimia aseptisesti. Virusten määrä käsissä ei ole niin suuri kuin ilman hanskoja, kun joutuu koskemaan maksupäätteisiin, ovfnkahvoihin jne.

Vierailija
22/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit pitää samaa maskia useamman tunnin. Ja kumihanskojen käytöstä ei ole mitään hyötyä. Enkä niistä maskeistakaan mene takuuseen.

Kyllä kumihanskat vähentää käsiin joutuvien virusten määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen maskin tarkoitus on, ettet sinä levitä tautia ympäriinsä.  Ei todellakaan tarvii toimia niinkuin sairaaloissa toimitaan. 

En ole kyllä Suomessa huomannut koronan "jylläävän". 1,4 promillea väestöstä on sairastunut. Ja pidetään se siinä ihan arkijärkeen perustuvalla varotoimilla: pidä turvavälit, käytä maskia, pese käsiä, desinfioi, vältä turhia asiointeja (suunnittele asiointisi kunnolla), 

älä ylireagoi.

Jos sitä maskia ei käytä aseptisesti, niin on iso riski saada itse tartunta siitä käytetyn maskin pinnalta.

Kyllä minä suojaan laskulla muiden lisäksi myös itseäni.

Onko väliä, mikä lasku?

Vierailija
24/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi yskäys = 100 000 virusta ilmaan = viruspilvi joka tulee kasvoille ja vaikka sinulla on maski tulee osa viruksista siitä läpi, osa tulee aukoista ja loput menee silmistä sisään ja olet saanut tartunnan.

Siis maski ei suojaa tartunnalta.

Väitän, että ffp2-tason maski laskee viruskuormaa hu8mattavasti. Olen ollut tyhjentämässä varastoa, jossa oli myyrän kakkaa. Mulla oli maski, kaverilla ei. Kaveri sai myyräkuumeen, minä en.

Vierailija
25/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän käytetään maskeja, sitä vähemmän roiskeita ja virusta ilmassa. Hitaasti oppii suomalaiset. 😷

Vierailija
26/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. tavallisen ihmisen ei ole tarpeen toimia samalla tavalla kuin terveydenhuollon toimipaikoissa. 

Lähtiessä kotoa: pese kädet, pue maski. Älä näplää maskia käsilläsi. Asiointipaikkojen välissä, desinfioi käsiäsi tai pese aina kun mahdollista.

Kotiin tullessa, riisku maski, pese kädet.

Jos käyt syömässä jossain, vaihda toki maski siinä välissä.

Minulla on ollut aseptisen työtavan koulutus aiempaan työhön liittyen. En vaan pysty toimimaan muuten kuin sen mukaan, koska tiedän, että muu tapa toimia on terveysriski.

Minullakin on aseptiikan koulutus perusopintoihin liittyen. Mutta silti tiedän, että sen noudattaminen TÖISSÄ on tärkeää. Muuten teen niinkuin ylempänä kirjoitin. Ulkomaailma ei ole työpaikkani.

Maskin käyttö niin, että laittaa samaa käytettyä maskia yhä uudelleen kasvoille likaisin käsin on suurempi riski saada itse korona kuin ilman maskia.

Kuka puhui samaan maskin käytöstä? Lue vähän tarkemmin yllä olevat lainaukset.

Vierailija
27/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit pitää samaa maskia useamman tunnin. Ja kumihanskojen käytöstä ei ole mitään hyötyä. Enkä niistä maskeistakaan mene takuuseen.

Kyllä kumihanskat vähentää käsiin joutuvien virusten määrää.

Ei ne virukset käsien ehjän ihon läpi mene. Kädet desinfioidaan vähän väliä, joten hanskat ovat turhat.

Vierailija
28/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen maskin tarkoitus on, ettet sinä levitä tautia ympäriinsä.  Ei todellakaan tarvii toimia niinkuin sairaaloissa toimitaan. 

En ole kyllä Suomessa huomannut koronan "jylläävän". 1,4 promillea väestöstä on sairastunut. Ja pidetään se siinä ihan arkijärkeen perustuvalla varotoimilla: pidä turvavälit, käytä maskia, pese käsiä, desinfioi, vältä turhia asiointeja (suunnittele asiointisi kunnolla), 

älä ylireagoi.

Jos sitä maskia ei käytä aseptisesti, niin on iso riski saada itse tartunta siitä käytetyn maskin pinnalta.

Kyllä minä suojaan laskulla muiden lisäksi myös itseäni.

Miksi sinun tarvitsee käytetyn maskin pintaa käsitellä? Etenkään muiden? Kun meillä molemmilla on se aseptiikan koulutus (jos olet siis ap) niin tiedetään miten maski puetaan ja että sitä ei räplätä sen ollessa naamalla. Meillä on vaan nyt eri käsitys siitä, tarviiko sitä maskia joka kaupan välissä noudattaen tarkkoja aseptiikan ohjeita, vai riittääkö se yksi maski kun sen pukee oikein, ei näpläile, ja riisuu pois oikein kun sitä ei enää tarvita. Käytetyn maskin pinnalta ei saa tartuntaa kun sitä käytettyä maskia ei räpläile. Eikä varsinkaan niitä muiden maskeja. 

Vierailija
29/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi yskäys = 100 000 virusta ilmaan = viruspilvi joka tulee kasvoille ja vaikka sinulla on maski tulee osa viruksista siitä läpi, osa tulee aukoista ja loput menee silmistä sisään ja olet saanut tartunnan.

Siis maski ei suojaa tartunnalta.

Väitän, että ffp2-tason maski laskee viruskuormaa hu8mattavasti. Olen ollut tyhjentämässä varastoa, jossa oli myyrän kakkaa. Mulla oli maski, kaverilla ei. Kaveri sai myyräkuumeen, minä en.

Ihan kuin olisit psykoosissa? Etkö huomannut että osa viruksista tulee maskin läpi, osa raoista ja loput silmistä.

Ei kukaan täysjärkinen tai thl:työntekijäö mene laboratorio huoneeseen jossa vaarallista virusta  jollain ffp2 maskilla, se menee sinne niin sanotusti kumipuvussa. Ja lisäys korona ei ole vaarallinen normi ihmiselle.

Vierailija
30/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jatkuvasti vaihdat maskia?

Jos hän käyttää niitä oikeaoppisesti niin niitä kuuluu käytännössä vaihtaa vähintään 30-60min välein. Jos haluaa perseillä niiden käytön kanssa ja käyttää niitä vain koristeena ja hyvesignaloidan niin silloin niitä voi pitää ihan miten pitkään huvittaa.

Vierailija
31/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä teitä joidenka mielestä samaa maskia voi käyttää useamman tunnin? Mihin tämä tieto perustuu?? Tämän takia juuri noista maskeista ei ole mitään hyötyä. Ei niitä ole suunniteltu tavallisen tallaajan käyttöön.. ja ei ne hammaslääkärit ole koko työpäivää sama maski naamassa!!!

Vierailija
32/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin käyttö on aloittajalle hankalaa, koska hän käyttää maskia oikein. Vastaajat käyttävät sitä väärin, jolloin siitä on vain haittaa, ei yhtään hyötyä. Tässä se nähdään, miksi se virus nyt lisääntyy ja leviää ennätysvauhtia, kun ihmiset rupesivat käyttämään näitä maskeja, väärin. Erittäin epähygienistä.

Vierailija
33/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jatkuvasti vaihdat maskia?

Maski kostuu hengitysilmasta. Ei kai sitä ole turvallista pitää monta tuntia putkeen silloin samaa maskia?

Lääkärikaverin mukaan 3-4h voi pitää samaa maskia.

Vierailija
34/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. tavallisen ihmisen ei ole tarpeen toimia samalla tavalla kuin terveydenhuollon toimipaikoissa. 

Lähtiessä kotoa: pese kädet, pue maski. Älä näplää maskia käsilläsi. Asiointipaikkojen välissä, desinfioi käsiäsi tai pese aina kun mahdollista.

Minulla on ollut aseptisen työtavan koulutus aiempaan työhön liittyen. En vaan pysty toimimaan muuten kuin sen mukaan, koska tiedän, että muu tapa toimia on terveysriski.

Minullakin on aseptiikan koulutus perusopintoihin liittyen. Mutta silti tiedän, että sen noudattaminen TÖISSÄ on tärkeää. Muuten teen niinkuin ylempänä kirjoitin. Ulkomaailma ei ole työpaikkani.

Maskin käyttö niin, että laittaa samaa käytettyä maskia yhä uudelleen kasvoille likaisin käsin on suurempi riski saada itse korona kuin ilman maskia.

Miten niin likaisin käsin, kun käsidesillä hölvää aina välillä?

Vierailija
35/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta todella asiallinen kirjoitus. Aihe, johon söisi toimittajienkin tarttuvan. Se on yllätys monelle, mitä vaatii suojavälineiden käyttö niin, että niistä on hyötyä. Eikä sitä terveydenhuoltoalan opiskelijatkaan ilman harjoittelua opi. Esimerkiksi käsien desinfiointia harjoitellaan erikoisvalon kanssa, joka näyttää kohdat, jotka eivät puhdistuneet.

Vierailija
36/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin likaisin käsin, kun käsidesillä hölvää aina välillä?

Ei se käsidesi ilman käsien saippuapesua ensin oikeasti puhdista käsiä kovin hyvin. Sitä käsidesiäkin pitää olla aika paljon kerralla ja sitä pitää hieroa huolella sormenpäihin jne. Yksi pullo menee hetkessä.

Vierailija
37/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lta todella asiallinen kirjoitus. Aihe, johon söisi toimittajienkin tarttuvan. Se on yllätys monelle, mitä vaatii suojavälineiden käyttö niin, että niistä on hyötyä. Eikä sitä terveydenhuoltoalan opiskelijatkaan ilman harjoittelua opi. Esimerkiksi käsien desinfiointia harjoitellaan erikoisvalon kanssa, joka näyttää kohdat, jotka eivät puhdistuneet.

Käytännössä viruksia ja bakteereja ym jää kynsien ympäristöön ja ihopoimuihin, vaikka kuinka peset ja desinfioit.

Vierailija
38/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään käytännöllistä (onko edes mahdollista?) toimia täysin aseptisesti ja kuten jossain puhdastilassa tuolla ulkomaailmassa. 99,5 % ihmisistä ei ole käynyt mitään aseptiikan jatkokurssia, silti jotenkin edelleen elossa. 

Vierailija
39/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, että aika tarkkana saa olla jos haluaa toimia oikeasti aseptisesti. Tosin sama ongelma on vaikka ei käyttäisi maskia.

Mutta kannattaa huomata, että arkielämässä ei tarvitse varoa niin paljoa siirtelemästä pöpöjä ympäriinsä, riittää ettet siirtele niitä itsesi ja ympäristön välillä. Eli parkkiautomaatin jälkeen ei tarvitse desinfioida, jos ei koske minnekään "puhtaaseen". Itse pidän tuollaisissa tilanteissa toista kättä puhtaana ja toista likaisena. Eli pankkiautomaattia näpytellään oikealla kädellä ja autoon tai omiin tavaroihin kosken vasemmalla. (Tai päinvastoin.) Keväällä pidin usein toisessa kädessä hanskaa, jolloin muistin kumpi käsi on kumpi. Noin pystyy toimimaan välillä pitkäänkin, ilman, että tarvitsee välissä vaihtaa hanskaa tai desinfioida käsiä.

Mullahan on tosin tapana välillä ohi mennen desinfioida koskemani napit julkisilla paikoilla, jotta myös muut ihmiset välttyisivät niissä olevilta viruksilta, vaikka eivät olisikaan yhtä varovaisia kuin minä.

Vierailija
40/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostea maski kerää hyvin kaikki patogeenit. Niitä sitten hengitätte takaisin kehoonne?

Saatte liikaa hiilidioksidia, ja liian vähän happea. Patogeenit takaisin hengitettynä, kun keho olisi ne uloshengityksellä poistanut, ja vähitellen happamoituva keho altistavat sairauksille. Ei kiitos minulle.

Mut toki jokainen päättää itse...