ajattelin mennä oikikseen
Kumpi on opiskelukaupunkina parempi, Helsinki vai Turku?
Kommentit (36)
Huoh, ei niitä sisäänpääsyprosentteja kannata tuijotella niin paljon. Oikikseen (ja kauppikseen) hakee niiden lahjakkaiden tyyppien lisäksi just sellaset hemmotellut rikkaiden perheiden lapset, joita ei järki päätä pakota... ja osa niistä pääsee jopa ekalla tai toisella yrittämällä sisään. Tiedän muutamankin oikislaisen joilla ei ole mitään muuta kompetenssia kuin sellanen ulkoapänttäämistaito. Kyllä oikikseen pääsee suht lahjakkaat tyypit helposti sisään jos vaan jaksaa päntätä tarpeeksi. Allekirjoitan siis ap:n ''mennä oikikseen''-fraasin. :)
Niin, sinnehän todellakin vain mennään, tuosta vaan.
Mene vain. Kokemusta vain Turusta, mutta Turku onkin ihana, se riittää...
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:34"]
[/quote]
No jos on oikeasti halua ja tahtoa, niin tottakai sinne pääsee. Perselihaksia se vaatii, mutta mitä sitten? Jos haluan oikikseen, niin todellakin sinne pääsen. Jotkut ovat katsos aika kunnianhimoisia. AP
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:34"]
[/quote]Ei oikis vaadi erityistä lahjakkuutta. Pitää vain jaksaa lukea ja opetella oikea vastaustekniikka. Valmennuskurssi on lähes pakollinen.
Saattaa vaatia muutakin kuin niitä "perselihaksia"! Älykkyyttä, oppimiskykyä, aikaa ja motivaatiota esimerkiksi?
Harva varmaan on opiskellut sekä Turun että Helsingin yliopiston oikiksessa, joten vertailu siltä pohjalta on vaikeaa. Vuosia sitten kun itse hain, oli Turkuun helpompi päästä, mutta itse menin Helsinkiin. Ja nimenomaan menin. Kerroin kaikille sukulaisille, ystäville ja tuttaville että olen menossa oikikseen, niin pakkohan se sitten oli lunastaa lupaus ja lukea itsensä sisään.
No jos niitä on! Loppuu nyt se masentaminen siellä.
Oletko se sama tyyppi, joka vaahtosi täällä jo viime vuonna tulevista oikis-opinnoistaan? Ei peppukestävyys silloin riittänyt sisäänpääsyyn?
Mikäpä siinä sitten, pänttäämään vaan! Mikä on aiempi koulutustaustasi, AP? Olisiko valmennuskurssi mahdollisesti tarpeellinen, erityisesti jos opiskeluista on ollut taukoa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:51"]
Oletko se sama tyyppi, joka vaahtosi täällä jo viime vuonna tulevista oikis-opinnoistaan? Ei peppukestävyys silloin riittänyt sisäänpääsyyn?
[/quote]
En ole :) Olen tällä hetkellä kauppakorkeassa, mutta alkoi noi oikiksen opinnot sittenkin kiinnostamaan yritysjuridiikan ansiosta.
On hyvä. että uskot itseesi AP=) Otat vaan huomioon, että pääsykokeiden lukemisen ajaksi kaikki muu on toissijaista, joten en suosittele työntekoa tai opintoja kauppiksessa sen aikana.
Kysymykseesi: No Helsinki on ehkä arvostetumpi, mutta myös kalliimpi paikka asua. Turku on mukavan kokoinen kaupunki, jossa kuitenkin ihan jees opiskelijaelämä. Hmm..Helsingistä on enemmän tarjontaa harjoittelupaikkojen suhteen ( Kaikilla isoilla toimistoilla on toimipaikat PK-seudulla)
Ja loppujen lopuksi ei sinne Turkuun välttämättä ole helpompi ole päästä sisään, vaikkakin Helsingin pääsykokeissa on enemmän kettumaisia kysymyksiä.
Yksi neuvo: Tee itsellesi selväksi, ettet voi olla varma sisäänpääsystä. Se on jo hyvä alku. Oikiksen pääsykokeet vaatii "hiukan" enemmän kuin jonkin kauppakorkean.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:09"]
Yksi neuvo: Tee itsellesi selväksi, ettet voi olla varma sisäänpääsystä. Se on jo hyvä alku. Oikiksen pääsykokeet vaatii "hiukan" enemmän kuin jonkin kauppakorkean.
[/quote]
Mitä järkeä edes hakea jos ei usko omaan sisäänpääsyynsä? En mä ala turhan takia pänttäämään. Mä todellakin pääsen oikikseen, siitä ei ole epävarmuutta. AP
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:09"]
[/quote]
Mitä järkeä edes hakea jos ei usko omaan sisäänpääsyynsä? En mä ala turhan takia pänttäämään. Mä todellakin pääsen oikikseen, siitä ei ole epävarmuutta. AP
[/quote]
Sen kun näkisi ja kuulisi kolinaa. Älä sitten vedä ranteitasi auki kun tulokset tulevat etkä ole päässytkään etkä ole myöskään varautunut henkisesti siihen ettet pääse. Se on kova kolaus se.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:49"]
Saattaa vaatia muutakin kuin niitä "perselihaksia"! Älykkyyttä, oppimiskykyä, aikaa ja motivaatiota esimerkiksi?
[/quote]
Jos kyseisiä ominaisuuksia löytyy, niitä tuskin tarvitsee erikseen mainita.