Rokotusvastaiset! Kommentoikaas nyt Lohjan tuhkarokkoepidemiaa
Vastuutonta jättää lapset rokottamatta ja siiten kaataa kustannukset ja hoito valtiolle.
Kommentit (1052)
Kuinka monta vanhempaa joutuu tuon takia nyt olemaan lasten kanssa karanteenissa ilman palkkaa monta päivää?
Se on ekologinen valinta. Jos kukaan ei rokottaisi, maapallon väestö olisi pienempi, saasteet ja ilmaston lämpeneminen olisi vähäisempää.
Ilmastovanhemmat | Pelastetaan ilmasto, pelastetaan lastemme tulevaisuus!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:51"]
Ihanaa logiikkaa. Kun ei tullut eilen kukaan tartuttamaan, niin ei tule koskaan tulevaisuudessakaan. No ne sun kakarat voi tartuttaa kuka tahansa ohikulkeva ihminen. Tuhkarokko on äärimmäisen tarttuva sairaus. Kakarasi varmaan käyvät joskus ulkona, vai säilytätkö niitä arkussa ullakolla? Bussissa, kaupassa, koulussa, kadulla... Koska tahansa lapsesi ohi voi kulkea juuri ulkomailta tullut ihminen, joka kantaa tuhkarokkoa. Ja kenet ne lapset tartuttaa vuorostaan... No ihan ensimmäiseksi ne kaikki sisaruksensa, kun et ole varmaan rokottanut lapsiparoistasi yhtäkään. :(
[/quote]
Tuhkarokon pitäisi olla äärimmäisen tarttuva tauti, mutta vaikka se Lohjan tapauskin oli tartuttavana koulussa yhden päivän, se ei tarttunut keneenkään. Myös rokotettu voi tartuttaa tuhkarokkoa, tiesithän sen?
Eli se sun rokotettu kersa, jos se saa tuhkarokon satunnaiselta ohikulkijalta, juuri kun olette matkalla tapaamaan tädin serkun kumminkaiman vastasyntynyttä vauvaa, se sun kersa tartuttaakin tähän vauvaan tuhkarokon. Job well done.
Otamme riskin tuhkarokon sairastamisesta, sehän on selvä. Asumme Helsingissä, joten liikumme myös päivittäin ihan keskustan alueella, julkisissa tiloissa ja kulkuneuvoissa (metro, spora, bussit, juna). Toistaiseksi ei ole vielä huono tuuri osunut kohdalle, ei myöskään minulla vaikkei minua ole rokotettu enkä ole myöskään tautia sairastanut.
Mahdollisuus tuohon kuitenkin on. Jos saamme tartunnan, emme tietysti ole niin idiootteja että menisimme terveyskeskukseen vinkumaan. Lääkärin saa kotiinkin jos tarvitsee. Mutta tuskinpa tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:24"]
Se on ekologinen valinta. Jos kukaan ei rokottaisi, maapallon väestö olisi pienempi, saasteet ja ilmaston lämpeneminen olisi vähäisempää.
Ilmastovanhemmat | Pelastetaan ilmasto, pelastetaan lastemme tulevaisuus!
[/quote]
Mutta kummasti kun se sairaus sitten osuu oman lapsen kohdalle, niin halutaan viedä se lapsi sairaalahoitoon eikä anneta luonnonvalinnan poistaa tätä lasta maailmasta kuormittamasta ihmiskuntaa. "Vähän" moraalitonta ajatella, että ei rokoteta, jotta muut ihmiset kuolisivat pois meidän tieltä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:47"]
Jos kerran jätätte lapsenne rokottamatta, niin miten estätte esimerkiksi tuhkarokon tarttumisen heihin? Pidättekö heidät sitten myös kotona karanteenissa oireettomanakin?
[/quote]
Miksi se pitäisi estää? Tarttuu jos on tarttuakseen. Tätä teidän on näköjään ihan käsittämättömän vaikea ymmärtää. Terveellä tuskin on tarvetta karanteeniin.
Onko yksi sairastunut epidemia? Eiköhän se yhteiskunta ole velvollinen kustantamaan kaikkien hoidon? Eihän ne maksa bonusta silloinkaan kun rokottamaton on täysin terve.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 09:31"]
Oikeesti kestää noin viisi sekuntia miettiä mikä on epidemioiden kannalta Suomen ja Ruotsin ero -> Venäjä
[/quote]
Miksi Haaparannassa Ruotsin puolella ei ole rokotettu lapsia tuberkuloosiin yli 30 vuoteen, mutta naapurissa Suomen puolella, parikymmentä METRIÄ idempänä sen 30 vuotta pidempään? Eikö tubi-rokotukset olisi alunperinkin pitänyt keskittää sinne riskiryhmiin, dear Watson? Ei kai nyt suomalaiset Venäjällä alvariinsa ramppaa?
Ymmärrän kyllä rokotusten tarpeen itärajan tuntumassa, mutta että koko väestö? Aika massiivista ylireagointia, ja siksipä ne rokotukset lopetettiinkin.
En itse tiedä yhtään rokotekriittistä sivustoa, jotka yrittäisivät myydä jotakin. Ehkä siksi, etten vieraile niillä tai perusta päätöksiäni ainoankaan rokotekriittisen sivuston julkilausumiin sen enempää kuin vauva-lehden keskustelupalstan mammojen hengentuotoksiinkaan.
Minä luen lääketieteellisiä julkaisuja, THL:n raportteja, EMEAn lauselmia, lääkeyhtiöiden tutkimusraportteja ja rokotteiden turvallisuustutkimuksia. Tutkin myös tilastodataa siltä osin, kuin sitä on saatavilla tartuntatauteihin liittyen. Näistäkin saa jo aika hyvän kuvan siitä kolikon toisesta puolesta, jota rokotefanaatikot eivät tule koskaan tajuamaan. Eikä heidän tarvikaan, sillä me olemme ikuisesti kiitollisia jokaiselle vanhemmalle Suomessa, jotka rokotuttavat lapsensa. Kiitos, ettei minun lapsiani tarvitse rokotuttaa.
[/quote]
Pidättekö itseänne jotenkin parempana? Antaa muiden huolehtia toisten terveydestä, minulla on oikeus vaarantaa heidänkin.
Ja riskiryhmien rokottaminen voi olla vähän hankalaa, jos tapauksia kuitenkin on eri puolilla Suomea. Silloinen rokote oli sitäpaitsi toista, josta tuli vähemmän sivuvaikutuksia.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:51"]
Ihanaa logiikkaa. Kun ei tullut eilen kukaan tartuttamaan, niin ei tule koskaan tulevaisuudessakaan. No ne sun kakarat voi tartuttaa kuka tahansa ohikulkeva ihminen. Tuhkarokko on äärimmäisen tarttuva sairaus. Kakarasi varmaan käyvät joskus ulkona, vai säilytätkö niitä arkussa ullakolla? Bussissa, kaupassa, koulussa, kadulla... Koska tahansa lapsesi ohi voi kulkea juuri ulkomailta tullut ihminen, joka kantaa tuhkarokkoa. Ja kenet ne lapset tartuttaa vuorostaan... No ihan ensimmäiseksi ne kaikki sisaruksensa, kun et ole varmaan rokottanut lapsiparoistasi yhtäkään. :(
[/quote]
Missä sinä säilytät ne sun alle vuoden ikäiset, rokottamattomat lapset, jotka voivat saada tuhkarokon satunnaiselta ohikulkijalta? Pidätkö karanteenissa kotona, kunnes rokotukset on annettu?
Meillä ei ole rokotuspakkoa.Jokaiselle on oma napa tärkein. Joka muu väittää, valhtelee. Ei sentään olla poliisivaltiossa, unohtuiko???
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:33"]
Onko yksi sairastunut epidemia? Eiköhän se yhteiskunta ole velvollinen kustantamaan kaikkien hoidon? Eihän ne maksa bonusta silloinkaan kun rokottamaton on täysin terve.
[/quote]
Ketkä helvetin ne? Yhteiskunta on me. Sinä, minä ja me kaikki. Tampio!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:10"]
Pidättekö itseänne jotenkin parempana? Antaa muiden huolehtia toisten terveydestä, minulla on oikeus vaarantaa heidänkin.
[/quote]
Ei hyvää päivää... mistä ihmeestä te näitä revitte? :-D Ei, emme pidä itseämme mitenkään parempina. Meillä on oikeus olla rokottamatta lapsiamme, ja pidämme tuosta oikeudesta kiinni.
Edelleenkin, se rokotettu voi sairastua ja tartuttaa sekä toisia rokotettuja että rokottamattomia.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:06"]
Tuhkarokon pitäisi olla äärimmäisen tarttuva tauti, mutta vaikka se Lohjan tapauskin oli tartuttavana koulussa yhden päivän, se ei tarttunut keneenkään. Myös rokotettu voi tartuttaa tuhkarokkoa, tiesithän sen?
Eli se sun rokotettu kersa, jos se saa tuhkarokon satunnaiselta ohikulkijalta, juuri kun olette matkalla tapaamaan tädin serkun kumminkaiman vastasyntynyttä vauvaa, se sun kersa tartuttaakin tähän vauvaan tuhkarokon. Job well done.
Otamme riskin tuhkarokon sairastamisesta, sehän on selvä. Asumme Helsingissä, joten liikumme myös päivittäin ihan keskustan alueella, julkisissa tiloissa ja kulkuneuvoissa (metro, spora, bussit, juna). Toistaiseksi ei ole vielä huono tuuri osunut kohdalle, ei myöskään minulla vaikkei minua ole rokotettu enkä ole myöskään tautia sairastanut.
Mahdollisuus tuohon kuitenkin on. Jos saamme tartunnan, emme tietysti ole niin idiootteja että menisimme terveyskeskukseen vinkumaan. Lääkärin saa kotiinkin jos tarvitsee. Mutta tuskinpa tarvitsee.
[/quote]
Niin, mutta mistäs se tauti siihen rokotettuun tarttuu, jos kaikki ympärillä on rokotettuja eikä tauti leviä? Te rokottamattomat sitä levittävät.
Edellisessä epidemiassa kolmannes sairastuneista joutui sairaalaan. Kuinka olette niin varmoja, ettette te joudu?
Sinä et ole sairastunut, koska olet elänyt aikana, jolloin Suomessa ei ole sairastettu paljoakaan tuhkarokkoa. Nyt kun sinä ja muut vapaamatkustajat lisääntyvät sekä täällä että muuallakin ja matkustaminen lisääntyy entisestään, niin on vain ajan kysymys.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:14"]
Meillä ei ole rokotuspakkoa.Jokaiselle on oma napa tärkein. Joka muu väittää, valhtelee. Ei sentään olla poliisivaltiossa, unohtuiko???
[/quote]
Juuri näin. Kuinka moni näistä "te vaarannatte muut, kaikkien pitää ottaa kaikki rokotteet"-mammoista luovuttaa 50% nettopalkastaan köyhälle perheelle, että olisivat tasa-arvoisempia? Ei ainutkaan.
Omat lapseni olen rokotuttanut tuhkarokkoa vastaan. Siitä huolimatta minua huvittaa tämä hysteria. Ensinnäkin: lehtitietojen mukaan Lohjalla on tähän mennessä havaittu yksi sairastunut. Toiseksi: minun lapsuudessani tuhkarokkorokotetta ei vielä ollut, ja tuhkarokkoa pidettiin melko harmittomana lastentautina, jonka käytännössä jokainen sairasti rauhassa omassa kotonaan ilman mitään lääkärihoitoa, niin minäkin. Jollekin hyvin pienelle osalle tuli ikäviä jälkiseurauksia. Minä en tunne ketään, jolle niitä olisi tullut.
Minua kiinnostaisikin kovasti tietää, kuinka moni perusterve suomalaislapsi kuoli tuhkarokkoon 1970-luvun alussa, kun rokotetta ei vielä ollut. Kuinka monelle tuli muita vakavia seurauksia? Puhutaanko nyt muutamista lapsista vai peräti muutamista kymmenistä? (Siis aikana, jolloin tuhkarokon sairasti Suomessa vuosittain ainkain 50 000 lasta.)
Joku fanaatikko yrittää kiillottaa omaa olematonta sädekehää.Hei,meillä on vapaus valita. Ja oma perse on lähin!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:06"]
[/quote]
Niin, mutta mistäs se tauti siihen rokotettuun tarttuu, jos kaikki ympärillä on rokotettuja eikä tauti leviä? Te rokottamattomat sitä levittävät.
Edellisessä epidemiassa kolmannes sairastuneista joutui sairaalaan. Kuinka olette niin varmoja, ettette te joudu?
Sinä et ole sairastunut, koska olet elänyt aikana, jolloin Suomessa ei ole sairastettu paljoakaan tuhkarokkoa. Nyt kun sinä ja muut vapaamatkustajat lisääntyvät sekä täällä että muuallakin ja matkustaminen lisääntyy entisestään, niin on vain ajan kysymys.
[/quote]
Väärin. Minun lapsuudessani 70-luvulla tuhkarokon sairasti aika moni, koska rokotuksia ei ollut. Minuun tai sisaruksiini se ei tarttunut.
Mistä se rokottamaton sitä tuhkarokkoa alkaisi levittämään, jos kaikki ympärillä ovat rokotettuja? :-D Kai jonkun pitää olla rokottamaton tai rokotettu, mutta tartuttaja? Ei se itsekseen yön ainana kenestäkään sikiä. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Tämä tartuttamisen logiikka ontuu nyt vähän.
Mistä se tuhkarokko nyt mun lapsiini hyppäisi? Pakoileeko suurin osa rokotusohjelmaa noudattavista se alle 1v vaunuissa satunnaisia vastaantulijoita ojan pohjalle? Kuulostaa huvittavalta.
Hei, fanaatikko sun oma kehu haisee ja pahalle.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:19"]
Joku fanaatikko yrittää kiillottaa omaa olematonta sädekehää.Hei,meillä on vapaus valita. Ja oma perse on lähin!
[/quote]
Paljonko sinä lahjoitat nettopalkastasi joka kuukausi? Tai sossun tuesta? Mille kohteelle?
Oma perse kuuluukin olla lähin, olisin aika huolestunut jos naapurin Irman perse olisi omaani lähempänä.
Säätäkää pakkolaki rokotuksille, tehkää siitä kansalaisaloite älkääkä ruikuttako täällä voimassaolevan lain noudattamisesta.
Jos tyhmyyttä vastaan olisi rokote, niin siitä kieltäytyisivät juuri ne jotka sitä eniten tarvitsisivat.
Muistellen jostain lukeneeni, että tuhkarokkovirus saattaa jäädä elimistöön ja aiheuttaa aivotulehduksen ja kuoleman vuosien päästä.
Tuo aivotulehdushan on tuhkarokon jälkitauti muutenkin.
Melkoisia riskejä ottavat lastensa piikkiin.