Miksi jotkut terapeutit vain lässyttää?
Tuntuu, että psykoterapeuteiksikin hakeutuu nykyisin ihmisiä, joilla ei ole hajuakaan miltä esim. vakava masennus tuntuuu, ei mitään omakohtaista kokemusta mistään...ainoastaan joku epämääräinen halu auttaa ihmisiä. Että mua ketuttaa sellaiset, jotka kuuntelevat muka ymmärtäväisinä, lässyttäen siihen väliin jotain pateettista "voi, voi kun sulla on ollut vaikeaa", ilman että oikeasti reflektoisivat mitään, näkisivät syvemmälle. Näiltä terapeuteilta puuttuu sekä riittävä äly, että kokemus. Ja siis nimenomaan oma kokemus siitä, miltä tuntuu olla rikki. Niin ikään mua huvittaa pariterapeutit, jotka ovat tyyliin lukiosta asti olleet saman miehen kanssa (tunnen useita tällaisia). Miten hitossa he pystyvät samaistumaan eri parisuhdetyyppeihin, erilaisiin eroihin, siihen, miten ihminen on erilainen eri parisuhteissa jne.?
Onneksi on olemassa myös älykkäitä, haastavia terapeutteja, jotka osaavat asiansa. Alentuvat lässyttäjät voisivat nätisti siirtyä lastentarhan puolelle.
Kommentit (30)
Tosta linkittämisestä...yksi tutkimus ei vielä kerro mitään. Jos taas puolestaan pitäisi linkittää kaikki aihetta koskevat tutkimukset, niin siinä menisi koko päivä. Ja epäilen että niitä linkkejä kukaan täällä lukisi. Asiasta kiinnostunut ja/tai epäilevä voi varmaan myös etsiä itse matskua?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:41"]
Tosta linkittämisestä...yksi tutkimus ei vielä kerro mitään. Jos taas puolestaan pitäisi linkittää kaikki aihetta koskevat tutkimukset, niin siinä menisi koko päivä. Ja epäilen että niitä linkkejä kukaan täällä lukisi. Asiasta kiinnostunut ja/tai epäilevä voi varmaan myös etsiä itse matskua?
[/quote]
Minäkin voin sanoa, että tutkimuksen mukaan äidin vaaleatukkaisuus altistaa lapsen koulukiusaukselle. tosi juttu. kannattaa alkaa googlailee, jos kiinnostaa!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:48"]
No älä sitten usko.
[/quote]
Idioottimaista ja älyllisesti laiskaa sanoa mututuntumalla asioita ja sitten vedota johonkin tutkimukseen, jollainen EHKÄ on.
Monestako koulutuksen käyneestä ja rekisteröidystä psykoterapeutista ap:llä on oikein kokemusta?
Niin, kuka vain voi kutsua itseään "terapeutiksi".
Puhutaanko nyt siis ns. terapeuteista, jotka ovat ehkä jonkun (mielen)terveysalan koulutuksen saaneet vai ihan oikeista psykoterapeuteista?
Mistä sinä aloittaja tiedät terapeutin elämän vaiheet ja kokemukset? Ja miksi ihmeessä sun pitäisi saada niistä tietää? Aina kun joku väittää vain jotenkin tietävänsä toisen elämästä ihan vaan vaistonsa varassa, minua alkaa ärsyttää. Se nyt vaan ei ole älyllisesti ajatellen mahdollista. Ja jos vielä mitätöi toisen ammattitaidon ja kokemukset vain tämän oman vaistonsa perusteella, niin se ärsyttää vielä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:48"]
No älä sitten usko.
[/quote]
Idioottimaista ja älyllisesti laiskaa sanoa mututuntumalla asioita ja sitten vedota johonkin tutkimukseen, jollainen EHKÄ on.
[/quote]
Mututuntumalla? Ei. Tiedän kyllä mistä puhun ja mitä tutkimuksia olen lukenut.
Laiskaa? Juu, tavallaan. En ole kovinkaan motivoitunut käyttämään aikaani linkkien etsimiseen, vaan hyväksyn sen ettet halua uskoa mitä sanon. Ei ole multa pois.
Tiedätkö, ap, mitä transferenssi on?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:02"]
Tutkimusten mukaan parhaat terapeutit keskimääräisesti ovat niitä, joilla ei ole ollut kovinkaan risainen elämä. Kun ihmisellä on tarpeeksi vahva pohja, ei ole vaaraa siitä että muiden hankaluudet tai "hankalat potilaat" (jotka yrittävät pyörittää ja hallita?) keikuttaisivat tasapainoa.
[/quote]
Kun viittaa tutkimuksiin niin linkki!! Ja edelleenkin, EI, akuutisti rikkinäinen ihminen ei voi toimia terapeuttina. Mutta edelleen väitän, että ihminen, joka on JOSKUS ollut rikki, mutta TOIPUNUT, on parempi terapeutti, kun ihminen, jonka ei ole tarvinut koskaan pohtia mitään omakohtaisesti. Eihän sellainen ihminen tunne itseään alkuunsakaan ja ne on just niitä, jotka ottaa kaiken liian raskaasti, ei ole itsevarmuutta käsitellä asiakasta tarpeeksi vakuuttavasti jne. Nämä on näitä "terapeutteja", jotka koko ajan juoksevat työnohjauksessa itkemässä, kun taas on tullut niin hankala asiakas. Ei uskalleta sanoa mitään suoraan, ettei asiakas vaan loukkaannu ja jämähdetään sinne mukavuusalueelle missä lain lässytetään peruskaavaa.
Olen kai sellainen vanhankoulukunnan tyyppi, että pidän vanhoista, elämää nähneistä terapeuteista, joilla on kunnon koulutus. Nämä psyk.sh/psykoterapeutit ym. ovat ihan pellejä. Jonnekin ratkaisukeskeiseen psykoterapiakoulutukseenkin pääsee kaikki jotka sinne haluaa. Sit ne tosiaan vielä kehtaa pyytää yli 50e/h palkkiota ... mistä hyvästä? Siitä, että hieman hymyilivät ja olivat niinku, että "voi voi"!