LOKAkuisten maanantai
Kommentit (33)
Pe katsoin Kelan sivulta, josko äitiysrahapäätös olisi jo tullut. Siellä sitten luki, että kaikki on hylätty. Melkein pyörryin samaan paikkaan. Soitin sinne ja pyysivät käsittelijää soittamaan takaisin. Onneksi oli kyseessä tietokoneen tekemä virhe. Ei tarvinnut edes valitusta laittaa menemään, kun korjasivat päätöksen samassa keskustelussa. Mutta kyllä oli stressaavaa odottaa sitä puhelua puoli päivää!! Rupesin jo miettimään, että töissä ollaan sitten synnytykseen saakka ja heti sen jälkeen takaisin, kun ei oikein ilman Kelan tukiakaan pärjää.
Ketsup, missä päin Espoota asustelet? Onko sullakin perhevalmennus alkamassa vasta ensi kuun loppu puolella? Itse olen käynyt Mankkaan neuvolassa ja viimeinen perhevalmennus kerta on vain pari pv ennen laskettua aikaa, mutta aikaisempaankaan valmennukseen en päässyt.
Morena viikolla 30+6
---harmin paikka, mä kun laitoin tänne ilmoituksen että lahjoitan ja nyt lupasin sen jo pois...mutta sellaisella joka meinaa kokeilla. Olisin mielelläni antanut sellaiselle jolla on varmasti käyttöä.
Mitä mahakuulumisiin tulee...niin eilen tosiaan tökin masua varovasti ja alkoihan se liikkua siellä. parin päivän hiljaiselon jälkeen. Hyvä että nazu ja Mianni saivat vamistuksen asiaan....onneksi en itse varannut mitään aikoja...ei se liiku yhtä aktiivisesti kuin aiemmin, mutta tuntuu ihan selvästi ulospäinkin että on isompi, joten ei varmasti ola tilaa niin paljon kuin aiemmin.
Tänään heräsin aamulla ihan hirveään vihlovaan kipuun joka lähti nivusista ja säteili koko jalkoihin. Lieneekö kyse lantion levenemisestä vai mistä...onneksi meni ohi kun nousin ja jalottelin.
Keskiviikkoinen neuvola jännittää, koska kävin tänään kaverilla puntarissa, ja APUA....nyt olisi tullut jo 12 kiloa....eli taas 500 g viikko!!! Mitähän lie siellä neuvolassa sanovat.....musta en ole kylläkään lihonnut hirveästi, vaan kaikki on tullut tuohon etureppuun...kauheta kun pelottaa joku punnitus!!
asun Olarissa, mutta olen menossa Haikaranpesään synnyttämään, joten valmennukset tulee sieltä.
Tosin ei ollut tullut mieleenkään edes katsoa Espoon kaupungin perhevalmennuksia (muutettiin tosiaan Espooseen Helsingistä toukokuun lopulla) ja nyt kun katsoin, niin siellähän on paljon perusteellisempaa valmennusta kuin Haikaranpesässä! Ei kukaan täkäläisessä neuvolassa ole mulle mitään aiheesta puhunut, pitää varmaan ottaa yhteyttä. Pahus sentään että itse joutuu kaikesta ottamaan selvää...
Ketsup
Itse vielä mietin menenkö Jorviin vai Nkl:lle. Aion mennä molempiin tutustumaan. En edes tiennyt, että sairaalatkin järjestävät perhevalmennuksia. Espoossa on tosiaan hyvä valmennus neuvolan kautta. 1 fysioterapiaryhmä oli alussa ja 2 tulee synnytyksen jälkeen. Lisäksi 5 krt perhevalmennusta. En tiedä, annetaanko lähete kaikista neuvoloista, mutta Mankkaalla ainakin suositeltiin menemään sylkitestiin. Siellä sitten selvisi, että itselläni on suurin mahdollinen arvo streptokokkibakteeria syljessä. Ei mikään kiva uutinen, kun raskausaikana ei voi edes tehdä mitään hoitoa asian suhteen, mutta silti hyvä tietää, että vauvan kanssa täytyy olla varovainen, ettei tule sylkikosketusta. En ole kuullut, että Espoon ulkopuolella lähetettäisiin odottavia äitejä tuohon, mutta voihan sitä muuallakin olla. Mutta joo, Espoossa on muutamat asiat tosi hyvin!
Eli meillä kaksi lasta ennestään 10/03 ja 1/05 syntyneet. Nyt menossa raskausviikko 29+4. Välillä vähän jännittää miten sujuu kun vauva syntyy, mutta toisaalta luulen että helpommalla pääsee kun tämän vauvamahan kanssa.
Raskaus sujunut ilman suurempia ongelmia. Välillä supistelee ja nukuttua ei saa juuri ollenkaan. Yöllä juoksen vessassa parhaimmillaan yli kymmenen kertaa ja uni ei muutenkaan meinaa tulla. Ihmeen hyvin sitä kuitenkin on pärjännyt ihan pienilläkin unilla.
Painoa tullut jo melkein kymmenen kiloa josta osa johtuu varmaan siitä että yritän koko ajan lopettaa polttamista jossa en siis vieläkään ole onnistunut. Karkkia tulee syötyä paljon tupakan sijasta ja silti tulee päivisin poltettua vaihteleva määrä. Onneksi olen onnistunut kuitenkin vähentämään, mutta huono omatunto painaa silti jatkuvasti. Onko täällä muita tupakan kanssa taistelevia tai jo lopettaneita? Tsempatkaa mua lopettaan ennen kun myrkytän tän vauvan ihan kokonaan :(
Vauvan sukupuolesta ei ole tietoa, mutta jotenkin olen koko raskauden ajan ajatellut että olisi tyttö. Nyt on viimepäivinä tullut kuitenkin jo aika vahvasti poikaolokin. Saa nähä, toivottavasti seuraavassa ultrassa selviää.
Äitiä vähän väsyttää täälläkin :-( niin kuin montaa teitä muutakin.. oma nukkuminen on mitä on ollut jo monta viikkoa, mutta nyt esikoinen on viikon verran alkantu heräillä yöllä noin 2h nukkumisen menon jälkeen, eikä rauhoitu millään, alkuun hirveää itkuaa ja sitten valvotaan parhaimmillaakin parikin tuntia yöllä ja sen jälkeen vielä muutamia kertoja. herää siinä sitten itse klo 06.30 pirteänä töihin. ihan järkky olo... ja mies on siis käytännössä esim tämänkin viikon työmatkalla eli apua ei ole.
Täällä on MONIA kanssatovereita, joilla myös taaperolapsia. Jos jollain olisi antaa kätyännön vinkkejä, miten saan tytön (nyt siis 1v 4kk) unitrymit taas edes jotenkuten kohdalleen, niin otan ilolla vastaan!!! Tyttö on siis tähän asti ollut aina hyvä nukkuja 1/2 vuoden iästä lähtien. Nytkin nukahtaa itsekseen kuten aina ennekin mutta aloittaa sitten yöllä tuon Shownsa. jo tämä masuasukkikin ihmettelee, mitä meillä himassa puuhataan
Joku kyseli myös toimistotyötä tekevien jaksamisesta viime viikolla. Minä myös istun päätteellä käytännössä koko päivän, kun kesällä palveritkin on vähässä. kun lähden kotiin täältä, vaapun kuin ankka, koko alakroppa ihan puuduksissa ja supistuksia satelee. en silti vaihda ankkaoloa mihinkään, kun palkinto tiedossa :-9
asumisesta oli puhetta. asutaan länsi-helsingissä pienkerrostalossa, joka ostettiin pari v sitten. tilaa tarvittaisiin kyllä jo lisää, mutta kun nykyinen on 100 m merenrannasta ja Hki keskustaan bussilla 10 min matka, niin tuskin ihan heti vaihdetaan.
VAU MUUTEN mtien ihanan pitkä pino. nämä ovat työpäiväni pelastus !
Jolla 26+5
Elikkäs myös täällä kaikki kunnossa - minäkään en mitään vakavampaa pelännyt, ajattelin myös että kyse on asennosta tms mutta silti vauvan hiljaisuus sai toki mietteliääksi. Kyse oli ja on siitä että minulla vauva on LASKEUTUNUT tosi alas, ilmeisesti on kiinnittynyt lantioon jo. Näin kävi minulla esikoisenkin aikana, mutta en silti osannut odottaa sitä vielä. Vaua on siis kiinni, eikä enää " heilu" niin paljon. POtkut jäävät myös navan seudulle eivätkä enää ulotu ylemmäs. Syke tasaisesti 140 koko ajan, kuten kaikilla nla-käynneillä ollut. Sf-mitta 29, painoa oli tullut huimat 850g/vko, eniten koko aikana vaikka olin varma että ei ole tullut yhtään. Olen viime viikot syönyt tosi " kuivasti" , ruoka ei ole oikein maittanut tai en ole muka ehtinyt, iltaisin on aina ollut nälkä nukkumaan mennessä. Ei silti paniikkia, kun lähtöpaino on ollut alhainen.
Mulla lääkärineuvola 3 vkon päästä, jolloin katsotaan tarkemmin, koska se vauva nyt oikein voisi syntyä. Kun neuvolantäti sanoi, ettei tosiaan laskettua aikaa voi näillä viikoilla virallisesti muuttaa tai raskausviikkoja (kuten sijaislääkäri mulle viimeeksi sanoi) koska vauvat ovat kaikki perimän mukaan kehittyneitä eli koosta ei voi päätellä mitään. Kohdunkaulan ja muun " alapään" mukaan voidaan ennustaa, koska elimistö alkaa olla valmis synnyttämään ja mitä merkkejä tulevasta siellä näkyy. Eli elän nyt sitten kuitenkin " vanhojen" viikkojen mukaan, 30+0 tasan tänään.
Joka tapauksessa kaikki hyvin, saa huokaista helpotuksesta!! Eilen oli muutenkin niin kauhea ilta, meillä oli miehen kanssa riitaa piiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa. Sekin alkoi mun typerästä valituksesta. Kauhea morkkis siitä! Olen ollut kyllä tosi itkuherkkä viimeiset pari viikkoa ja tuntuu että pienestäkin tulee paha mieli. Tänään pitää kyllä paikata tuollaiset typerät riidat kun ei mieskään ikinä tuittuile mulle noin;)
Ollaan tytön kanssa kahdestaa ilta, mies lähti harkkoihin. Taidetaan mennä kävelylenkille, vaikka se ei itselle olekaan lenkki kun neiti poimii joka kiven tieltä ja heittelee niitä eteenpäin vain noukkiakseen justiin saman kiven uudelleen. Pienestä tulee onnelliseksi tuollainenn 1,5v!!!
Mukavaa loppuiltaa kaikille!
Nazu ja kakkonen 30+0
hienoa kuulla että miannilla ja nazulla kaikki hyvin masussa:)
täällä on niin poikki oleva mamma että en ole edes jaksanut kuulumisia aikaisemmin lukea, huh, flunssan kakkospäivä ja aivan kauhea olo! pikkuista pitää hoitaa, edelleen kipeä ja kuumeessa joten ite ei paljon lepoa saa, varsinkin kun ei tuo pikku potilas malta levätä vaikka kipeä onkin, sitten vaan touhutaan suru puserossa...
täälläkin huonosti nukkuvan taaperon äippä väsynyt!!
meillä poika on aina ollut tosi huono nukkuja, vaikka unen tarve kyllä on selkeästi iso.. ihan alkuaikoina saattoi heräillä kymmenen minuutin välein, ja siinä välillä hereillä saatettiin olla jopa pari tuntia,kun ei mikään auttanut itkuun, eli juuri pahimpina aikoina yhtäjaksoista unta kertyi noin kymmenen minuuttia, imetyksen loputtua(kun plussasin) yöt hieman paranivat, heräilyä noin tunnin välein,mutta nukahtaminen edelleen tosi vaikeaa, illalla nukutetaan kaksi tuntia,päikkäreile nukahtaessa menee helposti,puoli tuntia/kerta ja unta otetaan noin tunti...ja nyt kun itse kaipaa todella lepoa ja muutenkin tulee kaikkien kremppojen kanssa heräiltyä ja kääntyiltyä pitkin yötä on aika väsynyt olo!!
aamu meillä alkaa aina kuudelta viimeistään,mutta olen kyllä siihen tyytyväinen kun jossain vaiheessa saatettiin herätä kolmen neljän aikaan,huh,mitenhän sitä on jaksanut..
unikoulut pidetty,mikään vaan ei tunnu helpottavan, kai jotkut vaan ovat huonounisempia!
toivon kyllä että tämä pikkuliini masussa on parempi nukkuja kuin veljensä! muuten ollaan pulassa!!
no nyt suihkun kautta sänkyyn,mies lupasi hoitaa pojan unille asti:)
ainiin,tervetuloa uusille:)
väsynyt ja kipeä fiikuna kera möykkäävän mytyn
rv28+5
Ollaan taas kotiuduttu reissusta, nyt ei ole enää mitään isompia juttuja ennen ensi viikkoa ja tiistaina loppuvaa kesälomaa:( Viisi ja puoli viikkoa pitäisi vielä jaksaa uurastaa, vaikka pahoin pelkään (ja vähän salaa toivonkin;) etten jaksa ihan loppuun saakka paiskia duunia. Päiväkotityö alle 3-vuotiaiden ryhmässä kun on vähän rankkaa hommaa ihan noin fyysisesti...Nyt jo huomaan, että etenkin ulkoilu oman 1v8kk kanssa on ihan riittävän rankkaa, vaikka mieskin on lomalla ja kahdestaan ollaan tyttöä hoidettu. Mitään erityistä vaivaa, runsasta supistelua tms. mulla ei ole, mutta jo pelkkä seisominen väsyttää selkää ja vatsaa ihan kiitettävästi, puhumattakaan kumartelusta, nostelusta ja kantamisesta. Mutta nyt nautin vielä viikon lomasta ja ihanasta aurinkoisesta kesästä ja siitä että saa hoitaa vain omaa lastaan ja vielä mies apurina:)
(.) Maha kasvaa kohisten, ajoittain tuntuu ottavan oikein kunnon spurtteja ja vauva liikkuu todella_paljon. Välillä mietin, että lepääkö kaveri ikinä...Potkut tuntuvat pääasiassa ylävatsalla ja kyljissä, joten toivon tämän vauvan olevan jo oikeassa asennossa eli pää alaspäin. Esikoinen oli pitkän aikaa perätilassa eikä kääntynyt siitä mihinkään, joten hänet synnytin sektiolla. Tämän kakkosen kyllä kovin mielelläni synnyttäisin alakautta, joten peukut pystyssä täällä ollaan että tuntemukseni olisivat oikeita. [b]Millianilta[/b] piti kysymäni (olen niin kauan taas ollut pimennossa, etten tiedä mitä täällä on keskusteltu), että mistä syystä sinut leikataan? Ilmeisesti asutte Jenkeissä, siellä lienee aika yleinen käytäntö tuo, vai? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselen.
[b]Ale-80[/b] kyseli nukkumisasennoista. Mä nukun kyljellään, oikeastaan vielä puolittain mahallaan toinen jalka " alemman" jalan yli koukistettuna. Tuntuu ihan hyvältä, välillä vaavi alkaa vähän töniä mutta pieni asennon vaihto auttaa. Selällään en voi nukkua kun alkaa vatsaa kiristelemään ikävästi ja vauvakin alkaa hillua hillittömästi. Esikoista odottaessani mulla oli tosi hankalaa nukkuminen, kyljellään olokin oli tukalaa kun maha jotenki " roikkui" kipeästi patjaa vasten. Jouduin tosi kauan nukkumaan tyyny sekä jalkojen välissä (helpotti selkäkipua) ja tyyny vatsan sivulla tukemassa " roikkumahaa" . Kyljen kääntäminen olikin aina aikamoinen operaatio=) Nyt nukkuminen sujuu hyvin, en edes heräile muuta kuin kerran pari vessaan/yö.
Josta aasinsilta aiheeseen lapsen nukkuminen. Meillä esikoinen nukkui ekan vuoden melko huonosti ja se jatkuva heräily ja pätkissä nukkuminen jos mikä rassaa ihmistä:( Voi että sitä oloa, kun aamulla heräsi nukuttuaan yön noin kahdessa tuhannessa pienessä pätkässä. Valitettavasti mulla ei ole mitään konkreettista neuvoa antaa aiheesta, ikävä kyllä olen melko vakuuttunut siitä, että jotkut lapset vain ovat huonompia nukkumaan kuin toiset:/ Kyllä meilläkin kokeiltiin jos jonkin sortin unikoulua -ei kuitenkaan huudattamista- mutta oikeastaan vain aika oli se joka auttoi. Ja (yö)imetyksen lopettaminen, ei ainakaan tissin toivossa kannattanut tytön herätä;) Toivon sydämeni pohjasta että tuleva pieni olisi edes vähän parempi nukkuja.
Huh huh, mikä romaani tässä on syntymässä. Sen siitä saa kun on viikkokausia hiljaa;) Yritän olla edes hieman alktiivisempi jatkossa, niin ei tartte ihan näin pitkiä juttuja aina naputella. Se on vielä pakko todeta, että hämmästyttävän moni on joutunut sokerirasituskokeeseen:O Millä perusteilla sinne joutuu? Itse en ole menossa, joten ei ole oikein tietoa aiheesta.
Nyt päästän teidät piinasta, mukavaa alkavaa viikkoa, sisaret:)
Lillis 28+4
KESTOVAIPOISTA: Me on käytetty 4kk ikäisestä tytöllä kestovaippoja, välillä enemmän ja vähemmän. On käytetty taskuvaippoja, Fuzzi Bunz -merkkisiä. Ovat olleet oikein hyviä, reunavuotoja ei tule eikä ole koskaan vielä päästänyt läpi.
Riisipaperista sen verran, että meillä ainakaan ei toiminut se tuon kestovaipan sisällä vaan siitä lirahti aina maitokakat ohi. Isommalla vauvalla se toimi jo ihan hyvin, kakka jää kiinni vaippaan. Nyt ei pitkiin aikoihin ole riisipaperia enää käytetty, koska 1v4kk kakkaa aika harvoin ja silloinkin sen saa näppärästi irti.
Meillä kestot on valittu käyttöön ennen kaikkea siksi että minä olen kitsas... :) Minua tympäsee käyttää kertakäyttövaippoja ihan millon tahansa koska menee rahat suoraan roskikseen. Nyt olenkin kakkosen kohdalla miettinyt, että jos rupeaisi käyttämään kestoja jo ihan pienestä, mutta en oikein tiedä että mitä. Taskuvaippoja en viitsisi ostaa sitä pienintä kokoa kun kasvavat siitä nopeasti ohi - M-koko taas on kestänyt tytöllä samoilla säädöillä alusta asti! Harsoja olen nyt ajatellut mutta luulenpa, että mies ei niitä opi koskaan... eli mietinnän alla on.
Pesemisestä ja säilyttämisestä vielä: Olen pessyt sekä muun pyykin kanssa että itsekseen. Säilyttämiseen sopii varmasti maitokakkavaiheessa ihan pesukone, ainakin meillä on pantu sinne suoraan ja illalla sitten kone päälle. Meillä on myös yksi ihan tavan kannellinen roskis, jossa vaipat säilytetään. Se ei minusta ainakaan haise, paitsi sitten kun kannen avaa... huhhuh, varsinkin näin kesäisin tulee AIKAMOINEN ammoniakin haju!
JOLLA: Otan osaa nukkumavaivoihin :/ Meillä tämä vastaava 1v4kk oli huono nukkumaan noin 10kk ikään asti, sen jälkeen on mennyt todella hyvin. " Aseina" on ollut ennen kaikkea se, että jos hän on yöllä herännyt niin on annettu olla hereillä ja nukuttu itse - no eihän käytännössä oikein nukkua voi, mutta on oltu hiljaa ja maattu sängyssä, ei reagoitu mitenkään lapseen vaikka jotain tekisikin. Ei ole käyty laskemassa tai mitään. Joskus olen sanonut että " ei ole vielä heräämisaika" tai " jatka unia" , mutta en sen enempää. Ennen pitkää leikkiminen yksin pimeässä käy tylsäksi ja rupeaa taas nukkumaan. Hän käyttää nukkuessa tuttia ja joskus heittää sen menemään ja huutaa sen perään. Silloin olen hetken antanut huutaa ja kun on rauhoittunut niin olen noussut antamaan, ikään kuin palkinnoksi rauhoittumisesta. Oiskohan jostain näistä jotain apua?
Periaatteessa nuo nukkumisongelmat on musta kauhean kiinnostavia :) Liittyvät niin vahvasti omaan koulutukseen. Valitettavia ne kyllä on... näin isompien lasten kanssa on se ilo, että unihäiriöt johtuvat yleensä tottumuksista eikä nälästä tai muusta, mitä ei voi millään neuvoilla ratkaista.
(.) - Vanhat vaivat korvautui uusilla, eli tänään on sitten painanut rintaa oikein toden teolla varsinkin nyt illalla, samalla närästää. Ilmiselvästi siis sisäelimet pakkautuvat jotenkin tuonne ylös. YÖK inhottava olo ja kipu.
Ei muuta tänään! Hyvä että Miannilla ja nazulla oli kaikki massuissa ok :)
Coe rv 27+1
P.S. HUH! Hoksasin just että olen 28:nnella viikolla raskaana!!! :o
Oon käynyt joka päivä täällä lukemassa, mut ei oo ollu itellä mitään kirjotettavaa... Raskaus etenee tasasta tahtia, kremppoja ei ole paitsi nuo suonikohjut mutta mitäpä niistä. Ei mitään valittamista siis. Ja liikkeitäkin tuntuu ihan hurjasti koko ajan.
Coelle tulin kommentoimaan kun olen hirveästi opiskellut tuota kestovaippa-asiaa. Mitään kokemusta ei siis itsellä vielä ole, mutta harsoista olen kuullut sellaista, että niitähän voi taitella etukäteen jo valmiiksi, jolloin miehesi ottaa vaan valmiiksi taitellun vaipan ja laittaa sen vauvalle. Kiinnitys näytti simppeliltä kun kaverin vauvan vaipanvaihtoa seurailin, ja sit vaan villahousut päälle. Kyllä meillä ainakin mies saa luvan opetella homman, tosin olen hankkinut myös muutamia all-in-one vaippoja ihan helppouden takia. Mä oon ostanut noita käytettynä netistä, ovat kyllä hirmuisissa hinnoissa tollakin lailla hankittuna.
Minea rv 27+0
Unohdin äsken kommentoida asiaa. Ketsup olikin hyvin aiheesta vinkkejä kirjoitellut. Meillä kestoillaan ihan täysipäiväisesti. Vaihtoehtojahan kestovaipoissa löytyy valtavasti. Meillä on päädytty harsoihin + kosteuden pitäviin kuoriin. Syynä se, että kuivuvat nopeasti (meillä ei ole kuivausrumpua eikä olla aiottu hankkia). Satunnaisesti käytetään muunkinlaisia kestovaippoja, mutta niitä ei ole tullut hankittua niin paljon että niillä pärjäisi. Vinkkinä muuten, jos nyt joku teistä äitiyspakkauksen ottajista tietää ihan varmaksi, ettei aio yhtään kestovaippoja käyttää, niin olisin kiinnostunut ostamaan. Mulla on ilmoitus tuolla osta&myy palstalla siellä tutit, vaipat,pienet hoitotarvikkeet osiossa, otsikkoni alkaa jotenkin tähän tapaan:" Tots wrapeja ja ÄP 2006 kestovaippoja" .