En ymmärrä miten joillakin "halpis"lakanat muka hajoavat ja rispaantuvat heti?
Itse käytän täysin täysin tavallisia Ikean lakanoita, suurin osa jo useita vuosia vanhoja. Jotkut ovat jopa omista alakouluajoistani (nyt 29 v) ja osa sitten uusiakin. Täällä oli juuri keskustelu hetki sitten, missä pauhattiin kuinka halpismerkkien erit. Ikean lakanat hajoavat pian käytön jälkeen? Siis miten ja miksi? Miksei minulla hajoa mihinkään?
Hajoaako teillä muilla?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten IKEAlla vieläkään pussilakanoissa ne suomalaiset reiät "yläpäässä"? Vai onko vieläkin vain se yksi iso aukko?
Whaaaaaat onko ne suomalaiset :OOO
Näin on minulle monesta tuutista väitetty, että suomalainen keksintö on. Suosittelen lähdekritiikkiä kuitenkin.
Ikealla on ainakin ollut sellaisia tosi ohuita lakanoita joista näkyy jopa selvästi läpi. Ei kestä kauaa normaalissa käytössä kun on jo reikäinen. Ikealla on myös kestävämpiäkin lakanoita enkä tajua että miksi edes tehdä noin huonolaatuisia kun halvemmaksi tulee ostaa parit parempilaatuiset lakanat jotka kestää paljon pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiihkeä seksi rikkoo halpislakanat. Samoin monta sänkyä tähän mennessä. Ja yhdet saunan lauteet. Muun muassa.
Etenkin norsuilla.
Kateusko tuollaisen kommentin sai sinusta irti? O_O Vai mikä noin niin kuin muuten hiertää?
Eiköhän se vain ollut kokemusasiantuntijan kommentti :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Jyskin halpiksia, nyppyyntyivät heti käytössä.
Minulla ollut yksi tällainen valkoinen aluslakana myös, joka parilla käytöllä nyppyyntyi käyttökelvottomaksi. Muistaakseni jyskistä. Ei ole koskaan millekään muille lakanoille tällaista tapahtunut.
Ellosksesta tilasin just pari lakanaa. Tänään pesin ne ja kun ripustin kuivumaan niin katsoin, että onpa ohuet. Saa nähdä miten kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä, miksi ne hajoavat. Huonoa laatua? Varsinkin ne muotoonommellut repeävät tosi helposti, kun asettelee paikalleen. IKEAsta en ole kylläkään koskaan ostanut lakanoita.
Mulla sama kokemus, muotoonommellut ei kestä, vaikka olisivat kalliitakin.
Jotkut lakanat myös "huituu" rikki torson kohdalta, mutta olen kyllä sellainenkin hyrrä nukkuessa, että oksat pois. TS. pyörin kuin väkkärä pitkin yötä. Kuluttaahan se kangasta siinä alla.
Toinen väkkärä ilmoittautuu! Aluslakanat saa uusia kerran vuodessa. Hyvä jos kestävät ehjinä niinkään kauan. Pesen kyllä kerran viikossa. Pussilakanat on jotain melkein 30 vuotta vanhoja. Tyynyliinoja joutuu kanssa joskus ostamaan uusia, kun hajoavat.
Ei ole halppislakanat hajonneet, Ikeasta en kyllä ole ostanut. Trikookankaiset kyllä nyppyyntyvät. Kaikkein suurin pettymys oli kyllä, kun satsasin muka kerrankin parempiin lakanoihin ja ostin kalliimmat Finlaysonit. Ne halkesi hetkessä. Mitkään muut aluslakanat ei ole tuolla lailla hajonneet. Tyynyliinoja kuluu joskus puhki n. 10-15 vuoden käytön jälkeen. Pussilakanat on käytännössä melkein ikuisia.
Rehellisesti sanottuna ei ole koskaan lakanat menneet rikki. Välillä olen heittänyt menemään jos on kulahtaneet (kirkkaat värit haalistuneet pois tmv.) ja ostanut uusia tilalle.
Jyskistä on minullakin huonoja kokemuksia, yhden helmalakanan ja muotoonommellun lakanan olen ostanut, ja nyppyntyivät heti --> heitin menemään.
Muuten petivaatteet on suurimmaksi osaksi Ikeasta, vanhemmat Hemtexistä (ei ole enää edes koko kauppaa), jokunen lahjaksi saatu Finlaysson myös, tyynyliinoja (5-6 tyynyä parivuoteessa, tyyhyliinoja siksi aika monta) on tullut ostettua myös marketeista, yleensä niitä edullisimpia.
Atooppisen ihon takia käytin joskus rasvaa joka tuntui "kellastavan" aluslakanaa, silloin meni vaihtoon pari aluslakanaa kun kuuri loppui.
Ja ohi aiheen: ennen puuvilla oli kestävämpää, kuidut olivat pidempiä tmv. mitä nykyään tehotuotannon takia lyhyempiä, tuo vaikuttaa siihen että puuvilla vatteet ym. eivät enää ole niin kestäviä mitä ennen.
Vaikka omat "Ikeani" kestävät, en usko että sentään niin hyvin mitä esim. mummoni "satavuotiaat" paksut puuvillalakanat...
Oon viimevuosina ostanut lakanat Tokmannista (en Vallilaa), oliskohan "Kotikulta" tai jotain sentyyppistä merkkiä. Hyvin ovat kestäneet eikä nyppyynny. Minulla on yli 20 vuotta vanhoja lakanoita vielä HobbyHallista ja todellakin kestäneet kova käyttöä. Jyskin ja Ikean lakanoita en ole kokeillut enkä muotoonommelluista pidä.
Minulla on pari lakanaa kulunut puhki, mutta ne ovat olleet sellaisia, joissa on ollut kirjailtuna äitini isoäidin nimikirjaimet.
Minä olen myös niin edellisten polvien perintölakanoiden hemmottelema, ettei nykyisiä tee mieli ostaa. Eikä onneksi tarvitsekaan, kyllähän nuo kestävät. Jopa äitini häälahjaksi saamat 60-luvun lakanat ovat edelleen käytössä. Hän osti pari tummaa lakanaa minulle 80-luvulla, nekin ovat ok-laatua ja oikeastaan vasta nyt alkaa karheus niistä hellittää.
Aina kun olen vilkaissut lakanoita kaupassa, on jäänyt yhteen vilkaisuun, näyttää enemmän sideharsolta kuin kankaalta.
Flanellisia pussilakanoita on tullut hankittua, ovat valtaosan vuotta mukavampia kuin muut. Jopa kesällä, jos jättää vain peiton pois sisältä.
Tyynyliinat ovat kuluvin osuus, niitä ostan kirpputorilta. Joku on ne käyttänyt pehmeiksi ja miellyttäviksi, ja sitten myy pois halvalla, outoa ajattelua. Sen miellyttävämpiä ei mistään saa.
Mä en ole noin kalliita lakanoita koskaan ostanutkaan, että Ikeasta rahalla..
Meillä on yleensä tilauslahjoina tulleita lakanoita ja lasten lapsuudenaikaisia lakanoita yhä käytössä. Nythän ne on parhaimmillaan, kun ovat vuosia pehmenneet.
Eilinen lakananvaihto vähän hymyillyttää vieläkin. Vedin sänkyyn siskoni vanhat kissalakanat. Se oli hupsahtanut muksuja kissoihin, ja niitä löytyy kaikenlaisia. Eli paljon on saatujakin käytössä.
Eikä risoja lakanoita sänkyihin laiteta.
N48