Minkälaisia jälkiruokia teillä on jouluna?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Valmuskavanukasta ja tykkypuuroa.
Hyi hemmetti
Täytyykin kokeilla tuota karpalojäädykettä, kuulostaa hyvältä! Meillä myös ne perinteiset tortut, piparit ja konvehdit ovat toimittaneet jälkkärin virkaa. Yksi joulu tein piparijuustokakun glögikiilteellä kun halusin kokeilla mutta sekin tuntui jotenkin raskaalta ruuan jälkeen vaikka hyvää olikin. Naposteltavat jutut on kai enemmän meidän perheen juttu kun muuten napostelukulttuuria ei juurikaan ole. Tykkään erityisesti taatelikakusta jonka päällä vuohenjuustoa ja viikunahilloa. Leikkaan kakusta ohuita viipaleita valmiiksi, niitä on ihana syödä elokuvaa katsoessa.
Itse teen aina joulutorttuja ja simaa jouluksi. Ja sitten voi ostaa jotain laadukkaampia suklaita Lidlistä, ovat kuitenkin halvempia ja parempia kuin muualla. Kahvia ei meillä juoda, koska se maistuu pahalle.
T. Lidl-mies.
Juustoja, keksejä, hilloja, hedelmiä ja suklaakonvehteja. Juomana kahvia, kivennäisvettä, glögiä ja portviiniä.
Aattona ei ole jälkiruokaa, koska kukaan ei jaksaisi syödä sitä. Tunti-pari ruokailun jälkeen kahvin kanssa tortut ja piparit. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä riippuu siitä missä syödään ja millaisella kokoonpanolla, ei ole mitään vakiintuneita käytäntöjä.
Meillä otetaan pipareita. Kukaan ei jaksa jouluaterian jälkeen syödä jälkkäriä. Mä oon joskus myös yrittänyt juustolautasta, sama juttu, ei jaksa syödä. Eikä meillä siis ole joulupöydässä edes suurta määrää ruokalajeja. Mutta vähän kun maistaa kaikka, niin jo on maha röllöllään.
Jäädykkeistä pidän karpalo-kinuskista ja halva-piparijäädykkeestä. After eight ja marianne on myös hyviä jäädykkeitä jos pitää mintusta.
Meillä on sekä jälkiruoka että kahvin kanssa joku pieni kakku aattona. Esim baileys juustokakku tms.
Hyvin maistuu kun ruokailu kestää 5-6h
Pelkkiä konvehteja. Kukaan meidän perheestä ei tykkää pipareista yms. herkuista, niin suklaakonvehteja ostetaan sitten senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä otetaan pipareita. Kukaan ei jaksa jouluaterian jälkeen syödä jälkkäriä. Mä oon joskus myös yrittänyt juustolautasta, sama juttu, ei jaksa syödä. Eikä meillä siis ole joulupöydässä edes suurta määrää ruokalajeja. Mutta vähän kun maistaa kaikka, niin jo on maha röllöllään.
No sulla tai teillä ei ole kellään kovin isoa mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein usko, että kaikilla sattuis olemaan jotenkin poikkeuksellisen pieni maha. Ihan normaali ruokahalu kaikilla.
Vuohenjuustoa!
Sellaisia Soignonin pötkylöitä, ne maistuvat perheen vegaaneillekin.
Toissa vuonna oli puolukat piparimurulla ja kuumalla, kanelilla maustetulla kinuskikastikkeelle. Sitä edellisenä puolukka-kinuskijuustokakku. Karpalo-valkosuklaajäädyke taisi olla viime vuonna.
Hedelmäsalaattia ja kaardemumma-vaniljakastiketta. Tosin ei sitä kukaan jaksa heti ruoan jälkeen syödä. Syödään sitten kun jaksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuohenjuustoa!
Sellaisia Soignonin pötkylöitä, ne maistuvat perheen vegaaneillekin.
Eivät he ole oikeita vegaaneja, jos heille vuohenjuusto maistuu. Vuohi on eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein usko, että kaikilla sattuis olemaan jotenkin poikkeuksellisen pieni maha. Ihan normaali ruokahalu kaikilla.
Joo ymmärsin. Tarkoitin sellasta pohjatonta ruokahalua jossa ei voi lopettaa vaikka söisi kuinka.
Suklaata ja vihreitä kuulia. Ei muuta.
Hassua, että noin monen perheessä ei jakseta syödä jälkkäriä enää. Meillä se on usein vain luumurahka tai joku mousse, mutta yhtälailla aterian osa ja kaikille maistunut. Tosin ei meillä kukaan syö varsinaisia jouluruokia ähkyyn asti.
Kahvia ja calvadosta.