Päivähoito maksaa kunnalle 2000e kk maksatko summan itse?
paljon maksat kuukaudessa yhden lapsen pk hoidosta
Kommentit (28)
Mistä näitä keskusteluja sikiää? Milloin kotiäitiyttä puolustellaan korkeilla päivähoitomaksuilla, milloin fiminismillä jne? Ei mitään tolkkua.
No, jos lapset ei olis päivähoidossa, ni ei olis henkilökunnalla töitä ja sit pitäis keksiä joku muu tulonlähde tai vaihtoehtoisesti se työtön henkilökunta yhteiskunnan elätettävänä. Kumpihan on itsetunnon jne kannalta parempi, se että raha tulee veroina mahdollisesti muiltakin kuin vanhemmilta, mutta työtä vastaan vai se, että rahan saa yhteiskunnalta työttömyysetuuksina ikään kuin ilmaiseksi?
Missä se noin paljon maksaa?
Meidän kunnassa yksityinen päivähoito maksaa n. 700 - 1000 € lapsen iästä riippumatta. Siitä summasta osan maksaa kaupunki ja osan vanhemmat.
Onko kunnallinen päivähoito kalliimpaa kuin yksityinen? Tasoa kun katsoo, niin ei ainakaan uskoisi kunnallista kalliimmaksi.
Jos todellinen kustannus on n 800, sitten maksan lapseni hoidosta kokonaan kaiken itse, mutta pitää olettaa, että mun palkkavero menee siis pelkästään lasten hoitomaksuihin, ihan vähän vaan muuhun...
jep, en ole rikas
Ja kun kyseenalaistetaan päivähoito ja puhutaan sen kalleudesta, niin miksei saman tien kyseenalaisteta myös "ilmainen" peruskoulu? Voisivathan ne äidit hyvinkin opettaa ensimmäisten luokkien asiat itse ja lasten kasvaessa eikun perustamaan yksityisiä lukuporukoita, joissa fyysikkoäiti opettaa fyssaa ja ompelijaäiti käsitöitä.
Maksan mieheni kanssa niin paljon veroja plus vielä päivähoitomaksut, että varmasti kustannamme lapsen päivähoidon. Suon päivähoidon kyllä mielelläni myös vähemmän ansaitsevien vanhempien lapsille.
Espoossa taitaa kulu olla n. 1200€/kk luokkaa per lapsi. Siitä sitten perheet maksavat suoraan jotain - ehkä 200/kk? (maksan itse tuon laskun mutta en tiedä summaa...). Veronmaksuun vertaaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska siitä potista pitää maksaa paljon muutakin. Yleensä toki lapsiperheet ovat näissä saamapuolella (perhe-etuudet, päiväkoti, koulu..) ja lapsettomat työssäkävijät nettomaksajia. Elleivät käy tosi paljon oopperassa ;)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:35"]
Espoossa taitaa kulu olla n. 1200€/kk luokkaa per lapsi. Siitä sitten perheet maksavat suoraan jotain - ehkä 200/kk? (maksan itse tuon laskun mutta en tiedä summaa...). Veronmaksuun vertaaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska siitä potista pitää maksaa paljon muutakin. Yleensä toki lapsiperheet ovat näissä saamapuolella (perhe-etuudet, päiväkoti, koulu..) ja lapsettomat työssäkävijät nettomaksajia. Elleivät käy tosi paljon oopperassa ;)
[/quote]
Totta kai niistä veroista maksetaan paljon muutakin, mutta kyllä myös se päivähoito. Vai mistä muualta luulet päivähoidon rahoituksen tulevan kuin vanhempien kukkaroista ja kaikkien maksamista veroista?
Kyllä verovaroilla kustannetaan paljon muutakin kuin lapsiperheiden juttuja, ihan alkaen teistä ja muusta infrastruktuurista. Ja ne lapsettomatkin ovat joskus itse olleet lapsia ja nauttineet edullista päivähoitoa ja ilmaista koulutusta.
Mistä näitä keskusteluja sikiää? Milloin kotiäitiyttä puolustellaan korkeilla päivähoitomaksuilla, milloin fiminismillä jne? Ei mitään tolkkua.