Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!

Vierailija
20.10.2020 |

Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.

Kommentit (1895)

Vierailija
1721/1895 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja. Opiskelet pitkään, vaativat sisällöt. Sitten sinulle vain vittuillaan ja laita, Palle, se kännykkä pois.

Vierailija
1722/1895 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tradenomi

Miksi ei?

Hyvälle tradenomille riittää töitä ja palkkakin on hyvä. Tutkinnossa voi suuntautua moneen ammattiin tai yrittäjäksi.

Mun suvussa on paljon tradenomeja ja ovat myös edenneet hyvin urallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sos.ja terv.ala

-koodari (jos ei ole kokemusta ja väh.akateemista tutkintoa)

-mikään asiakaspalvelutehtävä jos on ylisosiaalinen

Vierailija
1724/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä (yhteiskuntatieteiden maisteri). Työkavereita ei ole, joten teet kaiken itse. Tällä hetkellä olen töissä yksikössä, jossa on 5 sosiaalityöntekijän vakanssia, joista 2 täytetty. Ei saada edes opintojen loppuvaiheessa olevia tekemään osa-aikaistakaan. En ole lastensuojelussa. Periaatteessa huoli-ilmoitukset pitää käsitellä välittömästi, mutta käytännössä se on soitto, kun asiakkaita ei ehdi tavata. Ensimmäinen vapaa asiakasaika on minulla 6 viikon päähän. Sekä mielenterveys- että päihdeongelmien hoidon surkeus näkyy omassa työssä. Todella raastavaa, kun tietää mitä asiakas tarvitsisi, mutta hoitopaikkoja ei ole. Jos asiakkaalla on sekä mielenterveysongelmia että päihteiden hallitsematonta käyttöä, hän ei pääse kumpaankaan hoitoon ja jää heitteille. Lisänä neuropsykiatriset haasteet, joihin hänen on mahdotonta saada apua ennenkuin on päihteetön ja mielenterveys kunnossa.

En suosittele työtä kenellekään. Loppuunpalamisen riski. Asiakkaiden kohtalo huolettaa joka ikinen päivä. Joskus tuntuu kuin olisit oman työn ohella samaan aikaan pappi, sairaanhoitaja, psykiatri, psykologi, psykoterapeutti, nepsy-valmentaja, päihdehuollon ohjaaja ja asiakkaan omainen.

Vierailija
1725/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 eniten ylitarjontaa näistä ammattilaisista:

1. Yleissihteerit

2. Vaatturit, pukuompelijat, turkkurit, hatuntekijät

3. Hotellin vastaanottovirkailijat (tässä varmaan joku koronalisä? tietääkö joku?)

4. Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat

5. Matkatoimistovirkailijat (matkatoimistot ei ole enää oikein edes kuoleva vaan kuollut ala)

Maailma on mennyt sellaiseksi, että nykyään muut hoitaa ison osan yleissihteerien työstä. Ennen kun oli kokous tai palaveri, sihteeri keitti kahvit, hankki pullat, kattoi pöydän, hoiti tiskit ja otti kopiokoneella kopiot asialistasta jokaiselle osanottajalle. Johonkin kokoukseen sihteeri vielä hyvissä ajoin postitti asialistan kaikille osanottajille, ja kokouksen jälkeen postitti pöytäkirjan kaikille. Nykyään noita hommia ei ole, palaverit on Teamsissa ja kaikki ostaa omat pullansa.

Ennen sihteeri myös hoiti vaikkapa lentolippujen tilaamisen, nykyään jokainen hoitaa nämä hommat itse. Toki sihteerien hommia yhä on, mutta muuttuva maailma on vienyt paljon sihteerien töitä.

Nykyään kokouksen järjestäjä tilaa itse pullakahvit kahviosta/henkilöstöravintolasta, josta ne aina tilataan ja käyttää tähän pari minuuttia. Kahvilasta tuodaan astiat ja kahvit ja pullat, katetaan pöytä ja haetaan pois kokouksen jälkeen. Asialistan hän on lähettänyt sähköisesti osallistujille heti sen tehtyään, aikaa menee pari minuuttia. Matkat tilataan kilpailutetusta matkatoimistosta, josta muuten sihteerikin ne aina tilasi.

Voi kun noin olisikin. Meillä on näkynyt pullaa kokouksessa viimeksi ennen korona-rajoitteita. Sitten kokoukset siirtyi teamsiin. Nyt on yleensä hybridi-malli, jossa voi olla läsnä tai etänä. Ei pullaa. Kahvia on, jos joku keittää tai tulee kokoukseen pahvimuki mukanaan. Matkustus on vähentynyt meidän yrityksessä todella paljon, koska on keksitty, että sen korvaa teams-yhteys. Kukaan ei tapaa enää kauempana olevia kollegoita livenä.

Vierailija
1726/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolakokki - paska palkka vaikka päivät on pitkiä ja töitä on useimmiten kuutena päivänä viikossa.

Vierailija
1727/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. Työpaikoilla ilmapiiri on yleensä todella huono ja asiakkaat ovat usein hankalia. 

Työpaikoilla ilmapiirin tekevät työntekijät ja asiakkaat ovat sairaita, kuka meistä on parhaimmillaan kun joka paikkaa särkee, pää on sekaisin ja joku kiireessä besserwisseröi.

Vierailija
1728/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

poliisi...ihan koiran ammatti...ja ovat sellaisen kyttääjä tiukkapipon maiseessa...ja sellaisia ne yleensä onkin. 

Vierailija
1729/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

poliisi...ihan koiran ammatti...ja ovat sellaisen kyttääjä tiukkapipon maiseessa...ja sellaisia ne yleensä onkin. 

Terveisin: kova elämäm  kallu

Vierailija
1730/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muusikko. Töitä oli ennen osaavalle ihan hyvin, mutta koronan ja muiden tulevien pandemioiden takia tulevaisuus näyttää vaikealta.

On ollut alamäessä muusikoiden ammattikunta viimeset tai tarkemmin soittajien 40v, kun studiossa tietokonekkin osaa jos soittaa muusikoiden hommat. 

Vierailija
1731/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolakokki - paska palkka vaikka päivät on pitkiä ja töitä on useimmiten kuutena päivänä viikossa.

Toi on totta. Vaikka olisi michelin tähtiä rafassa niin yhtä paskaa on palkka. Oikeesti suurtalouskeittiö on tossa paras vaikka ei uskoisi

Vierailija
1732/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaaja, ammatti on nykyään palkkakuopassa ja syvällä onkin. 

Ks. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17924828/miksi-suomalaisille-hitsareill…;

Vierailija
1733/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisin ammatti on ihan koiran ammatti nimittäin poliisikoiran.

Vierailija
1734/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä (ytm/vtm). Huono palkka vastuuseen ja koulutukseen nähden (yliopisto). Tosin ammatilliseksi opettajaksi (pedagogiset) jos jatkokouluttautuu, niin avautuu uusi mahdollisuus.

Vierailija
1735/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusikko. Töitä oli ennen osaavalle ihan hyvin, mutta koronan ja muiden tulevien pandemioiden takia tulevaisuus näyttää vaikealta.

On ollut alamäessä muusikoiden ammattikunta viimeset tai tarkemmin soittajien 40v, kun studiossa tietokonekkin osaa jos soittaa muusikoiden hommat. 

Millähän rahalla Andy McCoy mahtaa kustantaa kulunsa? Kun ostelee joka ikinen päivä ärrältä lonkeroa vähintään neljälläkympillä ja lisäksi röökeihin 14 egee per päivä. Pelkästään noi tekee jo 1600euroa kuussa. Ja jos lasketaan safkaan vaikka 400e/kk plus vuokra hesassa tonnin niin kuukaudessa kuluu minimissään 3000euroa plus satunnaiset vaateostokset ja matkat lisäksi. Mistä hän saa rahaa nettona 40 000 euroo vuodessa?

Vierailija
1736/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella mitään työpaikkaa mihin itsellä ei ole kiinnostusta. Vaikka alalla olisi helppo saada töitä niin ennen pitkää tulet huomaamaan, että et edes halua saada niitä töitä, koska vihaat työtäsi niin paljon.

Vierailija
1737/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opiskella mitään työpaikkaa mihin itsellä ei ole kiinnostusta. Vaikka alalla olisi helppo saada töitä niin ennen pitkää tulet huomaamaan, että et edes halua saada niitä töitä, koska vihaat työtäsi niin paljon.

Oli ammattisi mikä hyvänsä niin TE-toimisto vaatii hakea neljää eri työpaikkaa per kk. joka kuukausi, -eli jos et saa haluamaasi työpaikkaa -niin vaihtoehdot ovat vähissä: joko menet johonkin uudelleen koulutukseen tai muutoin joudut hakemaan 48.aa työtä vuodessa, kiinnosti tai ei!

Vierailija
1738/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tarinan.

Itse olin jo peruskoulussa pirun huono. Kutosen oppilas, joka tuplasi kolmannen luokan siksi kun matematiikasta tuli pelkkiä nelosia. No, sitten se rupesi luistamaan vähän paremmin, mutta sitten kielet tuottivat ongelmia. Tästä olen vitsaillut, että kielet oli mulla kymppi, kun englanti vitonen ja ruotsi vitonen siinä peruskoulun päättötodistuksessa, jonka ka. oli 6,4.

Olin tosi laiska lukemaan läksyjä. En koulupäivän jälkeen paljoa koulukirjoja availlut. Aku ankka oli se juttu. Koulutehtävät tein, mutten lukenut koulukirjoja ollenkaan, enkä lukenut kokeisiin. Oppiminen oli ihan sen varassa, miten tunneilla opetusta kuuntelin. Parhaat numerot todistuksiin tulivat käytöksestä ja huolellisuudesta. Niissä kyllä oli ysiä ja kymppiä. Koskaan en ollut luokan innokkain viittaamaan. Hiljainen ja rauhallinen oppilas, en mikään hikari.

Ysiluokalla minua kiinnosti kondiittorin työ, mutta sen suhteen koulun opinto-ohjaaja ei minulle vihreää valoa näyttänyt. Siinä kun mietittiin, mihin minun kaltainen yksilö voisi lähteä peruskoulun jälkeen opiskelemaan, niin se oli sitten ammattikoulun puupuoli. Mikään lukio ei tullut kyseeseen, eikä minua kyllä kiinnostanutkaan. Ja moni mikä olisi kiinnostanut, olisi sinne tarvittu ihan "pikkasen" parempi todistus ja numeroita. Puupuolen lisäksi olisi varmaan toinen vaihtoehto ollut amiksen soppalinja, mutta kun se ei kiinnostanut niin kuin se kondiittorin homma olisi kiinnostanut.

Menin sinne amiksen puupuolelle. Siellä oli tosi paska porukka, paljon kiusaamista ja keksityistä asioista irvailua. Tosi epäasiallista kohtelua jopa opettajien puolelta, joten eipä se amiskaan hyvin sujunut. Kävin kuitenkin tuon parivuotisen helvetin läpi ja sain todistuksen käteen.

Amiksen jälkeen oli armeija ja 1990-luvun lama, joten en puusepäksi työllistynyt. Eipä ollut kyllä suurta hinkuakaan niihin hommiin. Intin jälkeen olin paljon työttömänä, kävin jotain työkkärin pilipalikursseja ja olin kolmessa eri päiväkodissa lyhyen pätkän vain jotta jotain tekemistä oli siinä ja sain enemmän rahaa käyttöön. Asuin äidin nurkissa ja vuonna 1994 oli vielä ihan auki, että mitähän musta tulee isona. Ei mitään käryä. Yritin kaikkea, mihin ei ollut edes mahdollista päästä sillä mun koulutuksella, todistuksilla ja taustalla. Kun ei mitään järkevää työkokemusta oikein mistään. Oli siinä pari kesätyöpaikkaa ollut, 89 ja 90.

Kesällä 95 satuin pääsemään Mäkkäriin, jossa jumitin 4,5 vuotta, jonka jälkeen sain älynväläyksen hakea hitsaus ja levytyön kurssille. No, se sitten työllistikin minut.

Sitten siinä oli avioero 2003, jonka takia alkoholisoiduin. Menetin viinan takia työni nyrkkipajassa ja olin siinä sitten työttömänä juoppona pari vuotta, kunnes sain toisen työpaikan hitsarina. Välissä kokeilin koneistus koulutusta, mutta ääh.

Uusi työ kesti vuoden, kunnes mokasin viinalla kunnolla kaiken ja lähdin valtion kyydillä 4,5 vuodeksi vankilaan.

Lusiessa pääsin viinasta kokonaan eroon, kun mietin siellä syntyjä syviä ja tajusin virheeni. Olin työtoiminassa tuomion loppuun asti.

Vankilan jälkeen olen pysynyt selvinpäin kaikki nämä vuodet. (Viimeisen ryypyn join 8.10.2008, hetkeä ennen kuin poliisit hakivat minut kotoa.)

Vankilan jälkeen olen ollut työttömänä ja ollut erilaisissa työtoiminnoissa, kunnes tuossa pari vuotta sitten lykästi ja pääsin linnatuomiosta huolimatta työkokeiluun ja sitä kautta sain vakityön.

Tienaan alle 2000 euroa kuukaudessa, tällä koulutustaustalla ja elämänhistorialla. Työskentelen eräässä metallifirmassa helpossa työtehtävässä. Palkka vähän vaihtelee sen mukaan, montako työpäivää kulloinkin palkkakauteen on mahtunut. En hirveitä tienaa, mutta kun asiani voisivat olla paljon huonomminkin, niin olen nykyiseen elämääni tyytyväinen.

Vierailija
1739/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa robotit/tekoäly tekee kaikki tietoa ja koulutusta vaativat asiantuntijahommat, luo taidetta, säveltää ja runoilee. Ihmisille jää kaikki huonosti palkatut ja fyysisesti raskaat työt.

Osakkeenomistajat kierii rahassa kun asiantuntijoille ei tarvitse maksaa korkeaa palkkaa.

Vierailija
1740/1895 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hortonomi. Hortoilla osaa ilman koulutustakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi