Lapsivapaat häät.
Täällä on näemmä paljon vanhempia. Olemme menossa naimisiin ja hääjuhlasta on tulossa iso ja yömyöhään jatkuva. Minä en halua lapsia hääjuhlaamme. Miten sen kutsussa voisi ilmaista kohteliaasti? "Hääjuhla on aikuisille, mutta kirkkoon ovat myös perheen pienimmät tervetulleita". Millaisia lapsettomien häiden hääkutsuja Teille on tullut?
Kommentit (213)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:51"]
Ap tässä. Häihin kutsuttavilla sukulaisilla ei tuota lastenhoito-ongelmaa ole. Ja jos joku tuosta suuttuu, niin saa mun puolesta suuttua. Kahdella lähisukulaisella on lapsi. Kavereilla lapsia on paljonkin, mutta en mä näe mitään syytä miksi kutsuisin hääjuhliin koko perheen, jos olen tekemisissä niiden kahden aikuisen kanssa. Kutsun kirkkoon ajattelin siksi, että jos vanhemmat haluavat lapsiensa näkevät häät. En minä tiedä? Voihan sen jättää siitäkin pois. Mitä mieltä olette?
[/quote]
Minne ne kaverisi laittavat lapset sen jälkeen, kun ovat olleet kirkossa koko perhe vai onko tarkoitus kutsua ystävät vain kirkkoon? Joko pidät lapsettomat häät kokonaan tai kutsut lapsetkin, ei voi puoliksi kutsua ketään!
Ja ne ovat teidän häänne, saatte pitää lapsettomat häät, jos haluatte. Jos joku suuttuu, se ei ole sinun ongelmasi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]
Niin hyvä on varmaan rajata tuota lapsikäsitettä, alle 10v?
[/quote]
"Juhlimme aikuisten kesken", ei kai ton tajuamiseen mitään sherlokkia tarvita.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]Jos ne on lapsivapaat niin eiköhän se kirkkokin sitten ole lapsivapaa.
Kannattaa muistaa, että järjestämällä lapsivapaat häät suututtaa tosi monta sukulaistaan ja tuttavaansa. Onko sen arvoista sitä jokaisen pitää itse miettiä.
Toinen asia jota kannattaa miettiä on, että jos kutsuu kaikki sukulaisensa, niin kuka niitä lapsia hoitaa kun isovanhemmat ja sukulaiset on kaikki kutsuttu samoihin häihin.
Jääkö joku mummi sitten kotiin kaikkien lasten kanssa että muut pääsee juhlimaan vai miten lastenhoito järjestetään sukujen sisällä?
[/quote]
Mä suututin tasan kolme sukulaista yli sadasta. Ja kyllä, oli sen arvoista, nämä suuttuneet kun olivat muutenkin ns. kohteliaisuuskutsuttuja.
Siskoni hankki lapselleen hoitajan MLL:sta ja hyvin meni. Suurin osa vanhemmista oli iloisia kun saivat vapaan "treffi-illan" puolisonsa kanssa hyvällä tekosyyllä ja meidän piikkiimme. ;)
Lapsivapaasta ilmoitimme tyyliin: "juhlien luonteesta johtuen juhlat ovat k18. Jätättehän niin karvaiset kuin karvattomatkin lapset kotiin." En nyt tarkkaan muista, on jo sen verran aikaa. Juhlan luonne tarkoitti tässä kohtaa sitä, että juhlatila oli tosi juhlava, eikä siellä ollut mitään mahdollisuutta järjestää minkäänlaista lapsinurkkausta. Lisäksi juhlat olivat enemmänkin illallis-/ ja tanssiaistyyliset, joten suurimmalle osalle lapsista olisi tullut tylsää, ja olin jo siskoni häistä pari vuotta aikaisemmin huomannut mitä siitä seuraa. Ei ole kivaa lapsilla eikä aikuisilla silloin.
[/quote]
ooh, kääh, ihan parisuhdeillan teidän piikkiin. Voi vitsi, kuinka upeaaaaaaaaaa :DDDDDDDDD
[/quote]
Joo, yllättäen häiden teema oli rakkaus. Ja ihan vahingossa! ;)
Sai muuten kummityttö alkunsa meidän häiden jälkeisenä yönä. ♥︎
En muista meille tulleen yhtäkään kutsua häihin, missä lapsilla olisi ollut pääsy kielletty. Tietenkin jokaisen oma asia, ketä juhliinsa kutsuu tai on kutsumatta, mutta henk. koht. minusta häät ovat perhe- ja sukujuhla, jossa ei kuulu erotella ihmisiä a- ja b-luokan kansalaisiin iän, kunnon tai käytöksen perusteella.
Jos haluat verhota tylyytesi kutsussa, tuo ehdottamasi sanamuoto on hyvä.
Ystäväni ei halunnut häihinsä kuin ihan muutaman lähisuvun lapsen ja kummilapset koska muuten suvussa on tosi paljon lapsia joihin ei ole missään tekemisissä. Ja monilla lapset olivat jo teini-iässä. Olis tullut mukana tyttö ja poikaystäviäkin? Eivät olis saaneet kaikkia mahtimaan juhlapaikkaan. Mielestäni hyvä ratkaisu.
Kutsussa ilmaisivat asian jotenkin näin: juhlimme aikuisten kesken. Jätättehän perheen pienimmät kotiin.
Monia pareja huolettaa myös se että jos lapset ovat mukana niin sitten jo seitsemältä pitää lähteä kotiin. Vaikka hääpari toivoisi vieraiden viipyvän myöhään.
Me ollaan monesti olettu lapsi mukaan kun on kutsuttukin. Mutta sitten illalla isovanhemmat ovat hänet tulleet hakemaan yökylään. Saatu sitten itse pippaloida yömyöhään. Alle vuoden ikäiselle varattiin joskus vaunut mukaan niin meni niihin yöunille rauhalliseen paikkaan. Koskaan ei olla jouduttu lähtemään kemuista pois koska pikku piltin pitää saada puuronsa tasan klo 8 omasta kiposta, omassa pöydässä kotona.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]
Niin hyvä on varmaan rajata tuota lapsikäsitettä, alle 10v?
[/quote]
"Juhlimme aikuisten kesken", ei kai ton tajuamiseen mitään sherlokkia tarvita.
[/quote]
Kun toiset eivät ymmärrä. Tiedän muutamat lapsivapaat häät joissa on "vihjailevasti" asia kerrottu niin eiköhän aina muutama lapsiperhe kuitenkin tule paikalle. Eli ap haluaa pitää lapsettomat häät niin suosittelen kirjoittamaan sen hyvin selkeästi kutsuihin. Varmasti joku vetää herneen nenään mutta ei jää epäselväksi. -4-
Kyllä ottaa poikimiskoneilla koville kun niitä pikku kultamussumongoloideja ei kutsuta pilaamaan häitä. Hät ovat hääparin juhla, ei mammojen. Hääpari päättää ketä kutsuu, ei vieras saati av-mamma.
Ihmettelen aaveemammoja, jos he eivät osaa ottaa lapsivapaata ilman, että jonkun kaverin pitää järjestää häät ja ovat sitten niin iloisia ja onnellisia ja kiittelevät vuosia morsianta jälkeen päin, kun kerrankin pääsivät ilman lapsia minnekään.
Ei ihme, että miehet lähtee kävelemään, kun kaverin tai sukulaisen häät on ainoat, mihin voi mennä ilman lapsia, jos saa kutsussa luvan siihen.
Me käymme miehen kanssa nauttimassa useinkin toisistamme kahdestaan. Häät ei ole todellakaan se juhla, mihin tuhlaamme lastenvahdin palveluita. Käytämme senkin mieluummin viikonloppulomaan Pariisiin tms.
Jos oikein tärkeä sukulainen on, voimme mennä.. Mutta muuten meillä on aina juuri silloin pula lapsenvahdeista :)
Ja kyllä, olen kokenut sen, kun morsian kiukuttelee, että miksi olet noin riippuvainen lapsesta ja miksi et ota MLL.n hoitajaa ja mitä nyt, kun moni on perunut ja ja ja....
Minä kyllä saan lapsenvahteja, mutta osaan lähteä miehen kanssa kahdestaan, ilman, että jossain kutsussa lukee, että nyt saatte tulla ilman lapsia
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:50"]
ei todellakaan suututa. Morsiamet vain pakkaavat suuttumaan kun laikki ei tule
[/quote]
Unohdin ton kokonaan listastani. Tosiaankin, tämäkin morsian tulee suuttumaan kun kaikki kaverit eivät ilahdukaan kutsusta vaan ihmettelevät kovasti miksei lapsia saa ottaa mukaan.
Aika karu tapa muuten morsiamella ajatella ettei suostu maksamaan toisten lapsien juhlaa eikä sen vuoksi halua niitä kutsua. Veikkaanpa, että huonosti tässä projektissa vielä käy.
[/quote]
Ei tässä mistään kustannuksista ole kysymys? Minä en vain halua klo 20:00 alkaviin juhliin lapsia. Jos joku ajattelee, että kustannuskysymys, niin aika olemattomalla budjetilla on itse ollut matkassa. Tässä nyt on niin suuret kulut muutenkin, että muutaman muksun ruokkiminen ei kyllä tunnu missään. -ap-
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]Voi v taas. Lapsivapaat häät. Tähänkö tää nyt menee...
[/quote]
No kyllä mä ainakin ymmärrän. Omiin häihin tuler kyllä joku 30 sukulaislasta, mutta sen takia täytyy jättää ystäviä kutsumatta, kun ksupungista ei löydy tarpeeksi isos juhlatilaa.
[/quote]
Tekosyy. Tila kyllä järjestyy. Juhlateltta vaikka pystyyn.
Minä en kerta kaikkiaan jaksa ymmärtää näitä, jotka suuttuvat, jos koko perhettä ei kutsuta häihin. Itselläni oli pienet häät, ja ne mummin kaiman siskot vetivät hernettä nenään, kun koko sukua ei kutsuttu. Kaverillani oli monen sadan vieraan häät ja työkaverit suuttuivat, kun lapsia ei ollut kutsuttu, vaikka paikalla oli läpsia. Hääpari ei siis näitä aikusia lapsia ollut ikinä nähnytkään.
Meitä mielensäpahoittajia on paljon, mutta hyvänen aika, onko pakko se aina ilmaista ja nenä pystyssä osoittaa loukkaantumistaan. Pahoitin minäkin mieleni, kun kaveri kutsui häihin ilman meidän lasta, mutta kaikkien muiden lapset ihan kahta tai kolmea lukuunottamatta oli kutsuttu. Meninkö ilmaiemaan mielipahani? En. Se oli hääparin tahto, heidän päivänsä, ja minulle pieni itsetutkiskelun paikka (onko lapselle liian kovaääninen? Raju? Ikävä??). Minä en kuitenkaan ollut tuona päivänä tähti puhumattakaan lapsestani.
Jos sinulle hääjuhla on koko perheen juhla, kutsu sinä häihisi koko perhe. Jollekin muulle se on intiimi tapahtuma, jonne vain lähimmät saavat kutsun. Kolmannelle se on biletyshetki vailla vertaa ja paikalle kutsutaan vain ne kaverit. Häät ovat niin kuin kaikki juhlat kutsujiensa näköisiä. Niiden vieraslista ei kuulu kutsutuile millään muotoa.
Ja historiaan on tässä asiassa turha vedota. Kansan keskuudessa vietettiin isoja kylähäitä, mutta harva kai enää koko kylää häihinsä kutsuu. Ylemmissä piireissä ne häät olivat usein illallisjuhlia, joihin ei lapsilla ollut asiaa. Ajat muuttuvat ja me niiden mukana. Aiemmin he häät eivät todellakaan olleet hääparin näköisiä vaan nimenomaan maksajien eli morsiamen vanhempien päättämät juhlat. Onneksi näin ei ole enää.
Uskon, että jokainen mielensäpahoittaja jää kyllä henkiin, vaikka se lapseton hääkutsu tipahtaisikin postiluukkuun. Onneksi siitä kutsusta voi kieltäytyä ja nököttää sen perheensä kanssa kotona viettämässä ihan omaa aikaa. Mutta jos jokaiseen juhlaan pitäisi juuri perheellisten päästä sanomaan mielipiteensä juhlavieraista, juhlapaikasta ja juhlatarjottavista, niin kovin montaa juhlaa ei teidänkään perhe tule viettämään. Yleensä kun niistä päättää ne kutsun lähettäjät.
Juhliin ovat kutsutut he, joiden nimi on kutsussa.
Jos kutsussa lukee "avec", se koskee myös puolisoa.
Jos kutsussa lukee "perheineen", se koskee myös lapsia.
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
No mites vaikka homovapaat häät? Eikö oo ihan verrattavissa?
homot ei huuda, kilju, juokse ympäriinsä. Paitsi lapsihomot, joita ei siis kannata kutsua.
Edelleen sanon vaan sen morsiamelle, että kun järjestää lapsivapaat häät niin järjestää samalla elämäänsä turhaa riitaa.
Jos siihen on valmis, niin mikäs siinä. Mutta jos haluaa olla sovussa niin kutsuu lapsetkin. Eipä se sen kummempaa ole.
Kannattaa myös muistaa, että jos sanoo ettei tippaakaan välitä mitä muut sanoo ja ajattelee, niin jatkossa sitten kun muut ei välitä miltä itsestä tuntuu niin ei kannata loukkaantua. Eipä sekään varmaan muita kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:23"]
[/quote]
Ei. Jos mietit pitkään ja hartaasti niin saatat tajuata asian.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]Voi v taas. Lapsivapaat häät. Tähänkö tää nyt menee...
[/quote]
No kyllä mä ainakin ymmärrän. Omiin häihin tuler kyllä joku 30 sukulaislasta, mutta sen takia täytyy jättää ystäviä kutsumatta, kun ksupungista ei löydy tarpeeksi isos juhlatilaa.
[/quote]
Tekosyy. Tila kyllä järjestyy. Juhlateltta vaikka pystyyn.
[/quote]
Kiva pitää kevätalven häät teltassa. Ja saishan tilan, jos pitäis häät jossain landella, mihin tyypit joutuu järkkäilemään jotain kuljetuksia tai jos suunnittelee häitänsä 2 vuotta etukäteen. Ja niin mehän tosiaan kutsutaan myös lapset, mutta ymmärrän hyvin, jos kaikki ei kutsu. Meidäniin tila tulee niin täyteen, etten tiedä, miten kivaa niillä 1-7-vuotiailla ( suurin osa 3 tai 4) on ku lapsista on kuitenkin kiva liikkua. Jouduttiin myös fiksaamaan häiden aikataulu niin, että kauempaa tulevat voivat nukkua päikkärit autossa ja ehtivät vielä syödä välipalaa ja vaihtaa vaatteet ennen kirkkoa. Me yrotetään todella et lapsiperheetkin viihtyis, mut ymmärrän hyvin, jos kaikki ei halua järjestää aikuisikänsä tärkeintä juhlaa lasten ehdoilla.
[/quote]
Suomi on nuorisoseurantaloja ja muita tiloja väärällään, jos vaan viitsii etsiä ja niitä saa talvisaikaan helposti varattuakin. Jopa ne rinsessalinnat on vähemmän varattuja talvisaikaan. Mutta eihän ne kelpaa! Pitää olla morsiamen näköistä! Norsunluuta ja spektroliittiä ja kristallia ja eebenpuuta ja kaarlekustavilaista.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:23"]
[/quote]
Ei. Jos mietit pitkään ja hartaasti niin saatat tajuata asian.
[/quote]
No en kyllä tajua.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:20"]
Juhliin ovat kutsutut he, joiden nimi on kutsussa.
Jos kutsussa lukee "avec", se koskee myös puolisoa.
Jos kutsussa lukee "perheineen", se koskee myös lapsia.
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
[/quote] Itse en suosittele turvautumaan vain tahan kaytantoon, ihmiset ei nimittain oikeasti tajua tuota. Meidankin haihin yhdelle miehen kaukaiselle serkulle oli laitettu kutsu vain hanen omalle nimelleen (ei avec), ja han oli tuomassa juhliin myos tuoreen tyttoystavansa. Jota siis emme olleet ikina edes tavanneet. Siitahan nousi sitten kamala haloo, kun suuttuivat, etta miten emme kutsu tuota tyttoakin.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:50"]
ei todellakaan suututa. Morsiamet vain pakkaavat suuttumaan kun laikki ei tule
[/quote]
Unohdin ton kokonaan listastani. Tosiaankin, tämäkin morsian tulee suuttumaan kun kaikki kaverit eivät ilahdukaan kutsusta vaan ihmettelevät kovasti miksei lapsia saa ottaa mukaan.
Aika karu tapa muuten morsiamella ajatella ettei suostu maksamaan toisten lapsien juhlaa eikä sen vuoksi halua niitä kutsua. Veikkaanpa, että huonosti tässä projektissa vielä käy.