Lapsivapaat häät.
Täällä on näemmä paljon vanhempia. Olemme menossa naimisiin ja hääjuhlasta on tulossa iso ja yömyöhään jatkuva. Minä en halua lapsia hääjuhlaamme. Miten sen kutsussa voisi ilmaista kohteliaasti? "Hääjuhla on aikuisille, mutta kirkkoon ovat myös perheen pienimmät tervetulleita". Millaisia lapsettomien häiden hääkutsuja Teille on tullut?
Kommentit (213)
"Vaikka pidämme lapsistanne, niin nämä juhlat ovat aikuisille" tämä oli yhdessä kutsussa
Ei tässä mistään kustannuksista ole kysymys? Minä en vain halua klo 20:00 alkaviin juhliin lapsia. Jos joku ajattelee, että kustannuskysymys, niin aika olemattomalla budjetilla on itse ollut matkassa. Tässä nyt on niin suuret kulut muutenkin, että muutaman muksun ruokkiminen ei kyllä tunnu missään. -ap-
No jos pelkäät, ettei kutsunsaajat ymmärrä että bileet alkavat noin myöhään, eikä siten ole sovelias lapsille, niin kyllä sen voi aivan hyvin kutsussa ilmoittaa nätistikin. esim. "Huomaathan, että juhlat alkavat myöhään eivätkä sovellu lapsille" tms.
Kaverin häät, jotka alkoi päivällä ja jatkui yöhön oli kutsuissa toive, että perheen pienimmät poistuvat klo 21 paikalta. Samalla lailla olen itse juhlinut omia mm. synttäreitä, pikkujouluja, että lasten kanssa juhliin tulevat ovat tervetulleita klo 14, mutta klo 18 alkaen juhlat ovat vain aikuisia varten. Hyvin ovat ihmiset tajunneet, ettei lasten ole tarkoitus katsoa, kun aikuiset juo alkoholia (enkä nyt tätä sillä, että teidän häät olisi mikään alkoholin suurkulutusjuhla). Tosin yksi kaveri aina venyttänyt, kun ei ole halunnut lähteä kotiin, mutta itse olen ollut liian lepsu sanomaan, että NYT teidän, tai ainakin sun lapsesi on lähdettävä, ettei tämä ole hyväksi lapsellesi. Mut tajuan, jos kaikki eivät tajua :) Ja teidän hääthän ovat teidän häät! Kerro niille herneiden nenään vetäjille, että pyytävät kaveria puhaltamaan suuhun, niin voi ne herneet tulla nenästä ulos. Hyvää hääpäivää!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:25"]
homot ei huuda, kilju, juokse ympäriinsä.
[/quote]
Sanot sinä.
[/quote]
Riippuu enemmän aikuisen känniasteesta kuin seksuaalisesta suuntautumisesta. Tosin kanoja ja pissiksiä löytyy molemmista sukupuolista ja -tiedän, tämä voi olla sinulle shokki- myös heteroseksuualeista, ja joskus jopa heteroseksuaali_miehistä_.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:39"]
meillä luki "kylmästi":
VIHKITILAISUUDEN JÄLKEEN VIETÄMME HÄÄJUHLAA AIKUISTEN YSTÄVIEMME JA SUKULAISTEMME KESKEN paikassa x klo x...
Sukuriidat saatiin aikaiseksi, mutta mielestäni aikuisten kännäys ja juhlinta ei ole lapselle sopivaa ajanvietettä!!
Lapsien tuominen häihin on muutenkin itsekeskeistä, perheidyllikulissien ylläpitämistä. Erittäin harva lapsi varmaankaan häistä nauttii. Itse ainakin vihasin lapsena häissä käymistä. Päällimmäisinä muuistikuvina ihmisten kännäys, örvellys, kahakat ym. Kyllä, olen äiti, enkä ikinä halua omalle lapselleni tuollaisia muistikuvia!!!
[/quote]
Millaiset ihmiset järjestää kännäysjuhlat hääpäivänään?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:33"]Toki hääpari saa järjestää itselleen sellaisen hääpäivän kuin haluaa. Lapsivapaat juhlat ovat nykyään niin tavallisia, ettei sitä kukaan ihmettele.
Jotenkin vain huvittaa tämä Suomen meininki. Useimmissa muissa maissa ei kenellekään tulisi edes mieleen, että häät ovat vain aikuisten dokaustilaisuus. (Eikä niissä maissa yleensäkään eds juovuta kuten Suomessa, häissä eikä muualla.) Mutta Suomi onkin aivan järjettömän lapsikielteinen maa. Lapsia ei saisi näkyä busseissa eikä ravintoloissa, häissä eikä kirjastoissa, leffoissa eikä kaupoissa. Kun Suomesta puuttuu kokonaan se kulttuuri, että lapsi otetaan luontevana osana mukaan kaikkeen elämään, hämärtyy ensinnäkin aikuisten suhtautuminen lapsiin ja toisaalta myös se "koko kylä kasvattaa" -ajatus. Miten lapsi oppii olemaan ihmisiksi ihmisten ilmoilla, jos hän ei koskaan pääse mihinkään? Sitten ihmetellään "kirkuvia nicopettereitä".
Ok, tää meni nyt yleisemmän tason pohdinnaksi, edelleen sanon, että hääpari tehköön oman juhlansa suhteen kuten haluaa. Mua vaan tämä suomalainen tapa asennoitua kaikessa lapsiin ö-luokan kansalaisina aina vain jaksaa ihmetyttää.
[/quote]
Suomi on (yhtenäinen) paska maa-kortti bongattu! Vielä natsikortti tai kateellisuuskortti niin mulla on bingo kasassa!
Kannattaako niitä riehujia ottaa edes sinne kirkkoon?
Tervetuloa häihin,
muistakaa laittaa hatut päihin.
Antakaa meille lahjaksi rahaa,
muuten ajattelemme teistä pahaa.
Älkää ottaka kakaroitanne mukaan,
niitä ei jaksa kukaan.
"Pidämme lapsivapaat häät joten alle 18vuotiaat eivät ole tervetulleita". Onko tuo liian nihkeä? Ainakin asia tulisi selväksi?
Älä nyt kirkkoon lapsia kutsu! Sehän on nihkein vaihe koko hääjuhlaa! Eivät lapset ole tehneet mitään pahaa että pitäisi viedä pyhätamineissa kirkonpenkille kärvistelemään!
Lapsivapaat häät on ihania. Säästää paljon rahaa ja ei tarvitse lähteä haukottelemaan niihin omannäköisiin tusinahäihin
Jos ne on lapsivapaat niin eiköhän se kirkkokin sitten ole lapsivapaa.
Kannattaa muistaa, että järjestämällä lapsivapaat häät suututtaa tosi monta sukulaistaan ja tuttavaansa. Onko sen arvoista sitä jokaisen pitää itse miettiä.
Toinen asia jota kannattaa miettiä on, että jos kutsuu kaikki sukulaisensa, niin kuka niitä lapsia hoitaa kun isovanhemmat ja sukulaiset on kaikki kutsuttu samoihin häihin.
Jääkö joku mummi sitten kotiin kaikkien lasten kanssa että muut pääsee juhlimaan vai miten lastenhoito järjestetään sukujen sisällä?
Googlesta löytyy hyviä, mutta itse olen saanut kutsuja, joissa on lukenut mm "huomioittehan toiveemme viettää juhlaa aikuisten kesken" ja "juhlamme on suunniteltu aikuisia ajatellen ja tulevat jatkumaan myöhään yöhön."
Itse en lapsia nimenomaan kirkkoon haluaisi pilaamaan sitä rauhallista ja onnellista tunnelmaa huudollaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:37"]
Kaverini ei mielenosoituksena suostunut menemään ystävämme häihin viime kesänä koska juhlat oli kielletty lapsilta. Miehensä kyllä meni ja lähetteli juhlista viestejä vaimolleen kuinka tämä missasi elämänsä pirskeet.
Oli rouva happamana kun seuraavan kerran nähtiin ja juteltiin kyseisistä häistä...
Meidän häät oli myös lapsettomat ja ilmoitettiin se kutsussa juurikin "vietämme häitä aikuisten kesken" -tekstillä.
Kaikki sen ymmärsivät paitsi ystäväni jonka lapsi on kummityttöni. Huokaili suureen ääneen lapselle kuinka kummitäti on inhottava kun ei halua lasta häihin.
Kaikki perheelliset kutsutut tulivat kuitenkin paikalle, siitä olin iloinen :)
[/quote]
Joo Porvoossahan on tällaisia ystäviä aaveemammoilla :D
Kamalaa, kun morsianten pitäisi elää elämänsä parasta aikaa ja näin ollaan stressissä :D
Kannattaisko piipahtaa maistraatissa, jos se on noin vaikeaa. Vieraillehan on yhdentekevää, pidättekö juhlat vai ei. Moni on onnellinen, kun ei tarvitse maksaa polttareista ja tuhlata viikonloppua massajuhliin, jotka on nähty jo monta kertaa aiemmin.
Ja kun parin vuoden päästä olette täällä valittamassa, että mitä teen, kun mies kärähti pettämisestä
[/quote]
Kuule kyllä tämä tapahtui ihan oikeasti (Helsingissä), uskot tai et.
Ja ei mulla kyllä ollut vaikeaa saati stressiä omien häideni kanssa, se ongelma taisi olla niillä muutamilla mammoilla joiden lapsia ei häihin kutsuttu ;)
Toivottavasti mies ei nyt petä mua parin vuoden päästä koska meidän häät oli lapsettomat.
Niin hyvä on varmaan rajata tuota lapsikäsitettä, alle 10v?
Voi v taas. Lapsivapaat häät. Tähänkö tää nyt menee...
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:46"]Jos ne on lapsivapaat niin eiköhän se kirkkokin sitten ole lapsivapaa.
Kannattaa muistaa, että järjestämällä lapsivapaat häät suututtaa tosi monta sukulaistaan ja tuttavaansa. Onko sen arvoista sitä jokaisen pitää itse miettiä.
Toinen asia jota kannattaa miettiä on, että jos kutsuu kaikki sukulaisensa, niin kuka niitä lapsia hoitaa kun isovanhemmat ja sukulaiset on kaikki kutsuttu samoihin häihin.
Jääkö joku mummi sitten kotiin kaikkien lasten kanssa että muut pääsee juhlimaan vai miten lastenhoito järjestetään sukujen sisällä?
[/quote] ei todellakaan suututa. Morsiamet vain pakkaavat suuttumaan kun laikki ei tule
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 17:52"]En ole ikinä ollut lapsivapaissa häissä. En silloin, kun olin sinkku, enkä silloin kun on ollut lapsia. Kun lapset oli pieniä, jätimme ne äidille hoitoon. Kas kun senkin voi ihan vapaaehtoisesti tehdä. Ihmeellinen käsitys mammoilla, että lapset on pakko raahata matkaan, jos ei ole lapsia kielletty. Kyllä sinne saa mennä ilman lapsia.
Mutta siis asiaan. En ole ikinä ollut lapsivapaissa häissä ja vasta täällä olen törmännyt tähän tapaan.
Mutta ihanimmat häät oli, kun kaverini meni naimisiin Englannissa. Siellä mummot ja papat tanssi lastenlastensa kanssa ja tädit ihastelivat uusia suvun jäseniä. Morsian ei ollut naama nyrpeissään, jos suvun lapsetkin sai huomiota, vaan heilui siellä mummojen ja pappojen ja lasten kanssa tanssilattialla onnellisena.
Suomessa pitää jököttää penkissä ja katsoa, kun morsian ja sulhanen leikkii lastenleikkejä ja sitten taputetaan ja nauretaan teennäisesti. Sen jälkeen taas jonotetaan sievästi ja hiljaa ja taas katsotaan, kun sulhanen side silmillä kopeloi sääriä ja yrittää tunnistaa vaimoaan.
Kaverini häissä ei ollut tällaista perinnettä, vaan syötiin ja juteltiin ja morsiamen isä piti puheen ja sitten alkoi musiikki ja ihmiset vaelsi pöydästä pöytään juttelemassa ja tanssimassa. Kukaan ei vetänyt örvelökännejä, eikä ollut puukkotappeluita, eikä morsian stressannut, että meneekö kaikki hienon kaavan mukaan.
Ihanin perhe oli sulhasen veli, joka tuli kuuden lapsensa kanssa juhliin. Pieniä prinsessoita ja pari pientä poikavauvaa (kaksoset). Mummot ja tädit oli aivan ihastuksissaan ja hoitajia riitti. Mutta sitä pystyikin tekemään, kun tunnelma oli vapaa, eikä istuttu seurojentalolla penkissä hipihiljaa seuraamassa, kun säärten tunnistamisen jälkeen puhutaan virolaista hääpuhetta ja sitten leikitään tuttujuttuleikkiä
[/quote]
Missä Suomessa te oikein asutte, koska mun tietämässäni Suomessa kaikki hääjuhlat ovat muistuttaneet noita englantilaisiksi kuvailemiasi? Tosin niin ilman lapsia kuin lasten kanssakin.
Ap tässä. Häihin kutsuttavilla sukulaisilla ei tuota lastenhoito-ongelmaa ole. Ja jos joku tuosta suuttuu, niin saa mun puolesta suuttua. Kahdella lähisukulaisella on lapsi. Kavereilla lapsia on paljonkin, mutta en mä näe mitään syytä miksi kutsuisin hääjuhliin koko perheen, jos olen tekemisissä niiden kahden aikuisen kanssa. Kutsun kirkkoon ajattelin siksi, että jos vanhemmat haluavat lapsiensa näkevät häät. En minä tiedä? Voihan sen jättää siitäkin pois. Mitä mieltä olette?
Miksei aikuiset ihmiset voi juhlia ja bilettää joskus muulloin kun omissa häissään, joka on perinteisesti sukulaisten, ystävien ja koko perheen juhla?
Mitäs jos ylioppilas sanoisi, ettei halua mitään mummoja ja täti-ihmisiä paikalle, ovat niin tylsiä? Bilettäisi omien kavereidensa kanssa?
Hautajaisiin vain yli 80-vuotiaita?
Ristiäisiin vain alle 5-vuotiaita?
Synttäreille vain samassa kuussa syntyneitä?
Minä en lähtisi häihin, joihin koko perhe ei olisi kutsuttu.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:51"]Miksei aikuiset ihmiset voi juhlia ja bilettää joskus muulloin kun omissa häissään, joka on perinteisesti sukulaisten, ystävien ja koko perheen juhla?
Mitäs jos ylioppilas sanoisi, ettei halua mitään mummoja ja täti-ihmisiä paikalle, ovat niin tylsiä? Bilettäisi omien kavereidensa kanssa?
Hautajaisiin vain yli 80-vuotiaita?
Ristiäisiin vain alle 5-vuotiaita?
Synttäreille vain samassa kuussa syntyneitä?
Minä en lähtisi häihin, joihin koko perhe ei olisi kutsuttu.
[/quote]
No jos olisi omat hääni niin hyvinkin voisit jättää tulematta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:52"]Alle puolivuotiaan lapsen äitinä en voisi osallistua juhlaan. Häät kestävät usein pitkään, enkä vielä halua vauvaa jättää niin pitkäksi aikaa muun kuin lähivanhemman kanssa eli minun tai isänsä. Se on perusturvallisuuteen liittyvä asia.
Hääpari saa mielestäni pitää sellaiset häät kuin haluaa, eikä muiden kuulu siitä suuttua. Kannattaa kuitenkin ymmärtää etenkin pienten lasten vanhempia, joskus lasta vain ei voi jättää pitkäksi aikaa hoitoon.
[/quote]
Yleensä lapsivapaat häät sallivat vauvat. Ainakin meidän ja tuttaviemme häät.