Käynnistykseen torstaina! Olisko vinkkejä?
Sain tänään kuulla, että torstaina olisi synnytyksen käynnistys edessä, rv 38+5.
Tekevät joko oksitosiinilla tai mahdollisesti kalvojen puhkaisulla tai molemmilla.
Kaikki vinkit miten valmistautua ja mitä edessä tervetulleita! Mitään kauhukokemuksia en halua kuulla.
Kommentit (27)
Mitä vinkkejä? Jokainen käynnistys on erilainen. Itsellä yksi käynnistys kesti 4 päivää toinen pari tuntia. Pari käynnistettyä ollut kivuliaita kuin mitkäkin ja viimeisin taas oli helpohko. Siihen tarvi mitenkään varautua elää hetkessä ja hengittelee menemään.
Käyt kakalla ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
Sen sanoisin että kannattaa varautua siihen ettei tulokset ole välttämättä nopeita.
Nii kauan ku on lupa nii kävele paljon. Vaikka omassa huoneessa ees kahtaalle jos ei muualle pääse. Kävely edistää supistuksia ja näi käynnistys on nopeampi. Et taho valvoa 3 vuorokautta käynnistyksen takia
Käynnistyksestä ei mitään positiivista sanomista.
Toinen synnytykseni käynnistettiin. Aivan hirveä kokemus. Ilman painavaa lääketieteellistä syytä en suostuisi. Sopiiko tiedustella mikä syy käynnistykseen on?
Suunniteltu sektio. Siinä ainoa vinkki.
Vierailija kirjoitti:
Nii kauan ku on lupa nii kävele paljon. Vaikka omassa huoneessa ees kahtaalle jos ei muualle pääse. Kävely edistää supistuksia ja näi käynnistys on nopeampi. Et taho valvoa 3 vuorokautta käynnistyksen takia
No ei sen takia tarvi valvoa vaikka kypsyttely kauemmin kestäisikin harvemmin ne supistukset alkaa heti ekana päivänä jos käynnistys kestää päiviä.
On vaikea keksiä mitään positiivista sanottavaa käynnistyksestä.
NUKU JA LEPÄÄ varastoon. Itse valvoin kolme vuorokautta putkeen, koska supistukset alkoivat melkein heti, mutta synnytys ei silti edistynyt mihinkään.
Jos joudut samaan tilanteeseen, VAADI kipulääkkeitä, että saat levättyä. Itseäni harmittaa, etten vaatinut paljon tiukemmin, kun lääkkeitä pantattiin. On epäinhimillistä valvottaa ihmistä ennen niin suurta voimanponnistusta kuin synnytys.
Käynnistyspuolen odottelun ja kärvistelyn jälkeen oli suuri helpotus päästä synnytyssaliin. :D Oli sentään ilokaasu käden ulottuvilla ja muutakin lievitystä saatavilla, vaikka kivut toki kovenivatkin vielä potenssiin sata. Ja tuntui, että vihdoin tapahtuu jotain.
Mulle käynnistyksessä oli jotenkin sudenkuoppana se, että olin etukäteen psyykannut itseäni ajattelemaan, että jokainen supistus on askel eteenpäin, jokainen supistus on askel eteenpäin... Mutta ei näiden käynnistyslääkkeiden aiheuttamien ihme valesupistusten kohdalla niin ollutkaan. (Ja silti ne olivat niin voimakkaita, että mm. oksensin.)
Sopiva känni päälle vaan aamusta ja ei muuta kuin sairaalaan. Hyvin se menee. Ei kannata stressata.
Mulla on takana kaksi aamupäivällä käynnistettyä synnytystä. Toisessa lapsi syntyi alkuyöstä, toisessa heti iltapäivällä. Eli ei mene välttämättä vuorokausia. Itse olisin halunnut etukäteen kuulla, että käynnistyksestä voi selvitä myös ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Ei tarvitse, mutta voi.
Vierailija kirjoitti:
Toinen synnytykseni käynnistettiin. Aivan hirveä kokemus. Ilman painavaa lääketieteellistä syytä en suostuisi. Sopiiko tiedustella mikä syy käynnistykseen on?
Käynnistys tehdään silloin kun raskauden jatkamisen riskit katsotaan suuremmiksi kuin synnytyksen riskit. Yleensä raskauden jatkaminen on riski vauvalle, joskus käynnistykseen saatetaan päätyä myös äidin painavasta toiveesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käynnistys tehdään silloin kun raskauden jatkamisen riskit katsotaan suuremmiksi kuin synnytyksen riskit. Yleensä raskauden jatkaminen on riski vauvalle, joskus käynnistykseen saatetaan päätyä myös äidin painavasta toiveesta.
Tiedän että näin yleisesti ajatellaan. Kuten kirjoitin, olen kaksi lasta saanut ja synnytyskulttuuri on minulle tuttu. Synnytyksiä kuitenkin käynnistetään usein myös syistä jotka eivät ole painavia saatu lääketieteellisiä. Siksi kysyin. Tunnen useita jotka olisivat voineet odottaa ja esim. käydä tarkistuksella sairaalassa kaikessa rauhassa, katuvat kepeästi käynnistettyä synnytystään todella.
Kannattaa varautua lääkkeettömillä kivunlievityskeinoilla alkuun, mulla auttoi silmittömiin käynnistyssupistuksiin Tens-laite aika monta tuntia. Lääkettä jos tarvitsee, vaihtoehtoja on osastolla vähän, pitäisi olla tarpeeksi auki että pääsisi saliin saamaan kunnon puudutusta. Supistukset olivat täysin erilaisia kuin itsestään käynnistyneen synnytyksen supistukset, kestän hyvin kipua ja olin kaikinpuolin valmistautunut mutta käynnistetty synnytys sattuu enemmän eikä silti välttämättä etene yhtä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painava toive ei ole lääketieteellinen syy. Kun niitä toiveita alkaa tehdä mieli esittää, viikolla 38, voi olla että vauvan tulisi saada olla kohdussa vielä liki neljä viikkoa ollakseen valmis syntymään. Tuntuu aivan oudolta edelleen että synnytyksen pitäisi tapahtua kun äiti haluaa. Joskus tähän toki taivutaan mutta monia on se myös kaduttanut kun väkisin aloitettu synnytys päättyy päiviä valvoneen äidin uupumiseen ja sektioon.
Kyllä ne sairaalassa kertoo vaihtoedot esim kivunlievitykseen.
Tsemppiä!