Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käynnistykseen torstaina! Olisko vinkkejä?

Vierailija
20.10.2020 |

Sain tänään kuulla, että torstaina olisi synnytyksen käynnistys edessä, rv 38+5.
Tekevät joko oksitosiinilla tai mahdollisesti kalvojen puhkaisulla tai molemmilla.
Kaikki vinkit miten valmistautua ja mitä edessä tervetulleita! Mitään kauhukokemuksia en halua kuulla.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii kauan ku on lupa nii kävele paljon. Vaikka omassa huoneessa ees kahtaalle jos ei muualle pääse. Kävely edistää supistuksia ja näi käynnistys on nopeampi. Et taho valvoa 3 vuorokautta käynnistyksen takia

No ei sen takia tarvi valvoa vaikka kypsyttely kauemmin kestäisikin harvemmin ne supistukset alkaa heti ekana päivänä jos käynnistys kestää päiviä.

Tuskin kukaa ny tahallaa valvoiskaa mut on vaikea nukkua kipujen kanssa. Ja kyllä voi supistelu alkaa heti vaikka menisi aikaa. Se jos sulla on kokemus x, ei meinaa et kyllähän muulla ei voi olla kokemus y

Vierailija
22/27 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen synnytykseni käynnistettiin. Aivan hirveä kokemus. Ilman painavaa lääketieteellistä syytä en suostuisi. Sopiiko tiedustella mikä syy käynnistykseen on?

Käynnistys tehdään silloin kun raskauden jatkamisen riskit katsotaan suuremmiksi kuin synnytyksen riskit. Yleensä raskauden jatkaminen on riski vauvalle, joskus käynnistykseen saatetaan päätyä myös äidin painavasta toiveesta.

Tiedän että näin yleisesti ajatellaan. Kuten kirjoitin, olen kaksi lasta saanut ja synnytyskulttuuri on minulle tuttu. Synnytyksiä kuitenkin käynnistetään usein myös syistä jotka eivät ole painavia saatu lääketieteellisiä. Siksi kysyin. Tunnen useita jotka olisivat voineet odottaa ja esim. käydä tarkistuksella sairaalassa kaikessa rauhassa, katuvat kepeästi käynnistettyä synnytystään todella.

Mutta et tunne ap:n tilannetta. Haluatko ottaa vastuun siitä, että hänen lapselleen tapahtuu jotain siksi, että käynnistystä lykätään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen synnytykseni käynnistettiin. Aivan hirveä kokemus. Ilman painavaa lääketieteellistä syytä en suostuisi. Sopiiko tiedustella mikä syy käynnistykseen on?

Käynnistys tehdään silloin kun raskauden jatkamisen riskit katsotaan suuremmiksi kuin synnytyksen riskit. Yleensä raskauden jatkaminen on riski vauvalle, joskus käynnistykseen saatetaan päätyä myös äidin painavasta toiveesta.

Painava toive ei ole lääketieteellinen syy. Kun niitä toiveita alkaa tehdä mieli esittää, viikolla 38, voi olla että vauvan tulisi saada olla kohdussa vielä liki neljä viikkoa ollakseen valmis syntymään. Tuntuu aivan oudolta edelleen että synnytyksen pitäisi tapahtua kun äiti haluaa. Joskus tähän toki taivutaan mutta monia on se myös kaduttanut kun väkisin aloitettu synnytys päättyy päiviä valvoneen äidin uupumiseen ja sektioon.

Odottavien äitien (eritoten käynnistystä toivovien) on tosiaankin hyvä ymmärtää, ettei synnytykselle ole olemassa käynnistysnappia. Ensisynnyttäjien käynnistyksistä noin 40 prosenttia päättyy sektioon. Siksi tosiaankaan käynnistykseen (tai sen yritykseen) ei pidä mennä huvikseen. Sinne mennään siksi, että vauva on saatava ulos.

Se, jota kommentoit, kaksi onnistunutta käynnistystä ja yhden spontaanin synnytyksen kokenut.

Vierailija
24/27 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tarpeeksi tekemistä mukaan! Mulla meni toisessa käynnistyksessä 3vrk ja toisessa viikko. Kivuliasta supistelua oli kummallakin kerralla monta päivää ennen kuin kohdunsuulla alkoi näkyä mitään muutoksia, joten varastoon nukkuminen on hyvä idea. Korvatulpat kannattaa myös olla, usean hengen huoneessa aina jollain on synnytys yöllä käynnissä ja valitus ja ähkiminen pitää muita hereillä. Lakritsi oli mulle hyvä synnytyksen jälkeen vatsanpehmikkeeksi, et halua joutua ponnistamaan ulostetta synnytyksen jälkeen. Tsemppiä!

Vierailija
25/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei synnytyksiä kannata etukäteen sen enempää miettiä kun ne menee aina omalla painollaan.

Joten vinkkinä varmaan että keskity siihen hetkeen äläkä pohdi mitä seuraavaksi tulee. Tilanne kehittyy miten kehittyy.

Vierailija
26/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota tarpeeksi tekemistuä mukaan! Mulla meni toisessa käynnistyksessä 3vrk ja toisessa viikko. Kivuliasta supistelua oli kummallakin kerralla monta päivää ennen kuin kohdunsuulla alkoi näkyä mitään muutoksia, joten varastoon nukkuminen on hyvä idea. Korvatulpat kannattaa myös olla, usean hengen huoneessa aina jollain on synnytys yöllä käynnissä ja valitus ja ähkiminen pitää muita hereillä. Lakritsi oli mulle hyvä synnytyksen jälkeen vatsanpehmikkeeksi, et halua joutua ponnistamaan ulostetta synnytyksen jälkeen. Tsemppiä!

Elokuussa synnyttäneenä mainitsen että tällä hetkellä ei taida kukaan olla kimppahuoneessa. Itse synnytin hyvinkäällä, en tiedä miten muualla.

Menin siis sairaalaan ja synnytin tarkkailuhuoneessa. Siitä siirryin vanhan lastenklinikan tiloihin joissa huoneenani oli joku vanha kaasusäilytyshuone jonne oli rempattu lavuaari yhteen nurkkaan.

Vierailija
27/27 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi synnytystä on kummatkin käynnistetty. 

Raakoja kokemuksia. Vinkkinä ehkä se että vaadi kivunlievitystä heti ja kunnolla. Eikä se perhanan suihkussa seisoskelu auta yhtään mitään.

Tsemppiä.