Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pois sokerikoukusta?

Vierailija
23.01.2014 |

Tää on ihan hirveetä. Mun pitää koko ajan mussuttaa jotain suklaata tai karkkia. Ja sit on huono olo jä väsyttää koko ajan :/

Kuinka pääsen irti tästä? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät itsekin. Lopettamalla kylmästi. Vai mitä muita vaihtoehtoja olisi?

Vierailija
2/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun lopetat kylmästi niin kohta ei edes tee mieli sokerisia herkkuja. Usko pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti! Aloitan heti huomenna. Tänään on vähän hankalaa, kun on lapsen synttärit ja kakkua haluan maistaa. Mutta en repeä liikaa herkuttelemaan ja huomisesta lähtien ---> no goods at all. Korvaan ne alkuun hedelmillä.

Vierailija
4/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vierottautunut sokeriherkuista proteiinipatukoiden avulla. Kun jotain makeaa on aivan pakko saada, otan 1/3 tai 1/2 patukan. Ainakin Atkins ja Leader -patukat ovat pääosin polyoleilla makeutettuja, eivätkä nosta verensokeria samalla tavoin kuin "oikeat" sokerit (kts. linkki).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokerialkoholit

Olen tällä erää harjoittanut tuota sokerivieroitusta runsaan viikon ajan ja noita proteiinipatukoita kuluu pari kappaletta päivässä. Tavoitteena on kuitenkin myös niiden napsimisen lopettaminen. Muuten ruokavalioni on ihan normaali, en laske kaloreita tms., ainoastaan vältän tuota sokeria ja suuria määriä vaaleita viljatuotteita.

On se vaan niin uskomatonta, miten paljon paremmalta olo tuntuu, kun sokerin tuoma turvotus ja "ähky" katoavat. Painoakin on runsaassa viikossa tippunut kilon verran. Tsemppiä siis ap:lle sokerivieroitukseen. Alku on vaikea, mutta lopputulos palkitseva.

Vierailija
5/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaamalla. Mutta älä korvaa herkkuja hedelmillä, niin et pääse makeanhimosta

Vierailija
6/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon, niin pääset helpommin sokerisista herkuista eroon. Mulla aikanaan auttoi, kun aloin syödä riittävästi proteiinia ja sitten karppaus vei lopullisesti makeanhimon.

Vierailija
7/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sarjakuvakirja aiheesta: http://www.asemakustannus.com/kirjat/sokerihullu.html

Koljonen julkaisi osan tuosta sarjakuvasta aikoinaan blogissaan (en ole lukenut koko albumia)  ja se oli ajatuksia herättävä juttu. Sarjakuva kertoo siis hänen omasta sokeririippuvuudestaan ja siitä, miten hän pääsi siitä eroon.

Vierailija
8/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset päivät on vaikeat, sitten se helpottaa. Sun pitää vaan päättää, että NYT se loppuu ja sitten se loppuu. Itselläni aina välillä repsahtaa, esim. jouluna mun oli "pakko" saada syödä suklaata niin siitähän se helvetti repes. Söin kaksi viikkoa karkkia kahmimalla, kunnes taas sain järjen päähäni ja totesin että ei, ei ei ei nyt tää taas loppuu. Ja niin se loppui. Minulla homma toimii vain niin, etten syö karkkia enkä jätskiä kotona ollenkaan. En anna itseni ostaa herkkuja kotiin. Kylässä voin tarjottaessa syödä herkkujakin, mutta kotona on totaalinen kielto. Ja toimii, kun ne ekat päivät kärvistelee ja syö himoihin just vaikka omppuja ja porkkanoita, niin pian huomaa ettei teekään enää yhtään mieli herkkuja. Se tuntuu uskomattomalta, mutta on vaan niin totta. 

Tsemppiä!

Vierailija
9/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasainen verensokeri auttaa. Syö hitaita hiilareita, eli kasviksia, ruisleipää, sokerittomia muroja, puuroja ym. Ne pitävät verensokerin tasaisena eikä tee muuten niin paljon makeaa mieli. Itselläni makeanhimo katosi, kun jätin perunan, risin ja vaalean leivän pois. Syön täysjyväpastaa, tummaa riisiä ja vain tummaa leipää tai joskus harvoin mahdollisimman kuitupitoista paahtoleipää.

Muutenkin ravinnon laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

Vierailija
10/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kotiruoalla ittes aivan ähkyyn. Ja 4 tunnin päästä aina sama uudestaan. Kun syöt tarpeeksi kotiruokaa, ei tee yhtään mieli enää ylimääräsiä.

Sokerinhimos johtuu todennäkösesti siitä että saat perusruoastasi liian vähän energiaa.

Vierailija
11/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:24"]

Syö kotiruoalla ittes aivan ähkyyn. Ja 4 tunnin päästä aina sama uudestaan. Kun syöt tarpeeksi kotiruokaa, ei tee yhtään mieli enää ylimääräsiä.

Sokerinhimos johtuu todennäkösesti siitä että saat perusruoastasi liian vähän energiaa.

[/quote]

Mitä hyötyä tuosta on? Enemmän sillä saa energiaa kuin sokeria syömällä.

Ei sokerin syömisen lopettamiseen ole oikoteitä. Minä lopetin (pari kolme herkuttelua kuussa sallin) vuoden vaihteessa ja kyllä vielä tekee mieli aivan sairaasti. En tiedä koska se menee ohi vai meneekö koskaan, mutta niin ne tupakotsijatkin sanovat, että himo kestää jossain muodoissaan vuosikymmeniä. Pahimpia ovat karkkipäivät, kun lapset mässyttävät karkkia ja makeaa.

Vierailija
12/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi myös karppaaminen, sen jälkeen palakin tummaa suklaata turvotti vatsan heti ja alkoi myös heti väsyttää. Valitettavasti olen palanut vanhoihin tapoihini vuosien mittaan :( Tsemppiä aplle, vaikeaa on!

Vierailija
13/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä vuodenaika on kaikista pahin, kun on kylmä ja muutenkin elämä hiljaista. Keväällä aion tehdä sokerilakon, nyt ei löydy voimia. Itselle mahdollista vain silloin kun makeaa ei kotoa löydy. Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
14/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos alkaa tehdä mieli makeaa, keksi muuta tekemistä joka vie ajatukset pois herkuista. 

Vierailija
15/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin.. kukaan muu ei huomaa apn väsymystä. Sinulla on kaamosmasennus josta makean himo. Jos ei niin sitten kromin puutetta. Osta kromia js d vitamiindja, voin luvata että helpottaa! Miehellä oli sama ongelma ja kromi toi avun makean himoon ja turhaan syöpöttelyyn

Vierailija
16/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sokeririippuvainen, ja ainoa keino jolla saan sokerin syömisen pidettyä kurissa, on karppaus. Eli siis se, että pidän ruokavaliolla verensokerin heittelyn minimissään, niin ei tee edes mieli makeaa. Se sokerinhimo kun iskee niissä tilanteissa pahiten, kun verensokeri putoaa nopeasti alas -> sokerilla se nostetaan taas nopeasti ylös.

Vierailija
17/17 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 13:49"]

Tasainen verensokeri auttaa. Syö hitaita hiilareita, eli kasviksia, ruisleipää, sokerittomia muroja, puuroja ym.

[/quote]

Ruisleipä on nopeaa hiilaria, ei juuri auta sokerikoukussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme