Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin tupakointi, alkoholin maistelu ja seksi.

Vierailija
23.01.2014 |

Miten teillä toimitaan näissä tilanteissa?

Tupakoinnin sallimme, koska tiedän että kielloista ja rangaistuksista huolimatta teini päätettyään tupakoi sitten salassa.

Alkoholi. Ajatuskin siitä, että meidän teini juo on karmea! Mutta melummin opetan kohtuullisen käytön kotona ja kestustelen sen vaaroista ja haitoista, kuin se että hän dogailee kylillä sammuu mihin sattuu ja sitä rataa. En tarkoita, että ostetaan viikonloppu juomat, mutta sauna kalja sillin tällöin ei teinistä juoppoa tee.

Seksi. Parempi kotona puhua kukista ja mehiläisistä, kuin se että hän imoittaa 16 vuotiaana tulevansa isäksi taikka on saanut s.taudin, koska tiedottomana sohi mihin sattui ja miten sattui.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ikä?

Vierailija
2/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä sallitaan kaikki, lätistään mukavia ja perustellaan sillä, etteihän nuo nyt niin vaarallisia ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 - 17.

Vierailija
4/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tupakoivat itsekin ja iltakaljat kuuluvat kuvioon, eikö niin?

Jos mun teini jäis kiinni päihteiden käytöstä, ei ymmärrystä heruis yhtään. 

Vierailija
5/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nuorelta löytyy marisätkä, niin sanotte että niin, eihän se nyt ole tupakkaa ja viinaa pahempaa? Ja myöhemmin äiti hakee apteekista neulat suonensisäiseen, niin ei mussukka saa tauteja ainakaan? 

Vierailija
6/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v?

Just just.

Meidän 14v tulee kotiin kello 21 viikonloppuisin, arkena kasilta. Ei ole oikein tilaisuutta kännätä.

Vierailija
7/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:26"]

14v?

Just just.

Meidän 14v tulee kotiin kello 21 viikonloppuisin, arkena kasilta. Ei ole oikein tilaisuutta kännätä.

[/quote]

OT, toivottavasti omasi ei kännää, mutta aikaahan tuossa on hyvin... :)

Vierailija
8/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakasta on kovasti varoiteltu, ja onneksi tytär ei sitä halua polttakaaan. Hänestä se haiseekin kamalalta. Jos nyt kuitenkin haluaisi polttaa, niin tupakkaa ei hänelle kotoa ostettaisi, mutta emmepä nyt kauheasti pelihousuja repisi siitä jos tupakalle haisisi kun kotiin tulisi tai ostaisi itse käyttörahoillaan tupakkaa.

Alkoholin suhteen on myös varoiteltu siitä, millaisia yllätyksiä varsinkin nuorille voi tulla tilanteissa, joissa ottavat alkoholia. Olen kertonut omista typeristä sammumisistani koulubileissä ja hortoiluistani kaupungilla, kun en tajunnut yhtään miten puoli pulloa viiniäkin vaikuttaa pieneen, alkoholiin tottumattomaan tyttöön. Tytär on ollut kerran bileissä joista tuli takaisin vähän päihtyneenä, enkä minä siitä sen enempää kuin totesin että aha, olet juonut, ja että aamulla voi olla paha olo. Kotoa emme osta hänelle mihinkään kodin ulkopuolella juotavaksi alkholijuomia, mutta sunnuntaipäivällisellä saa lasin viiniä kuten me aikuisetkin. 

Seksiasioista on puhuttu ajat sitten, jo samoihin aikoihin kuin kuukautisistakin. Tytär syö e-pillereitä kuukautiskipuihin koko ajan, mutta tietääkseni hänellä ei ole eikä ole ollutkaan toistaiseksi seksikumppaneita eikä minkäänlaista poikakaveria. Tyttö on 15-vuotias.

Vierailija
9/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kivaa kasvatusta! Annetaan tehdä mitä huvittaa koska tekee se kuitenkin. Oikein kiva perustella itselleen vaikeat kasvatushommat tuolla tavalla, saa ikäänkuin synninpäästön sille ettei huvita tapella teinin kanssa ja asettaa sille rajoja ja sääntöjä.

Vierailija
10/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nuorelta löytyy marisätkä, niin sanotte että niin, eihän se nyt ole tupakkaa ja viinaa pahempaa? Ja myöhemmin äiti hakee apteekista neulat suonensisäiseen, niin ei mussukka saa tauteja ainakaan? 

[/quote]

Kyllä, lapselle kuuluu laittaa GPS-seurantapanta jalkaan ja 'The Running Man* -elokuvasta tuttu kaulapanta, jolla voi sitten räjäyttää teinin pään, jos hän tekee virheen. Kotiin tultaessa teinin uloshengitysilmasta mitataan alkoholi ja mahdolliset palokaasut, joilla voidaan käräyttää teini tupakoinnista. Myös pikahuumetesti on aiheellista suorittaa.

Tiedättekö mammat, että kasvatatte lapsistanne sairaita?

Vierailija
11/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas vanhat lehmät eivät muista vasikka-aikaansa. Mikähän mahtoi olla näillä kaksinasimoralisteilla oma ikä kun kokeiltiin tupakka, seksi ja viinakin?

Muistelkaa sitä omaa nuoruuttanne.

Ite olin tupakkaa maistanut jo ala-aseteikäisenä, viinaakin 15-16 vuotiaana ja ekat seksikokemukset olivat 16 vuotiaan.

Vielä hengissä kaikesta huolimatta.

Vierailija
12/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytettiin näitä metodeja, kun olin itse teini-ikäinen.

Tupakoinnista kerroin rehellisesti. Eivät vanhempani siitä tykänneet, mutta eivät myöskään kieltäneet asiaa, koska tiesivät että polttaisin kielloista ja rangaistuksista huolimatta. Saarnan kyllä sain tupakan haitoista, vaaroista ja hinnoista.

Alkoholi meillä sallittiin kotona tiettyyn rajaan saakka. En todellakaan saanut kori kaupalla ottaa viikonloppuna, mutta muutaman oluen / lonkeron sallivat. Tässäkin oli edellytyksenä se, että ainoastaan kotona. Jos töpeksin asian suhteen niin rangaistuskin olisi ollut sen mukainen.

Tuli aika jolloin halusin päästä kaupungille kavereiden kanssa ottamaan ne hurjat kaksi lonkeroa, sain luvan. Ehtona oli, että ei enempää ja kotona piti olla puolelta öin. Pidin lupaukseni :)

Seksistä pidettiin aikamoinen valistus. Lopputuloksena oli ehkäisystä huolehtiminen ja näi ollen vältyin s.taudeilta ja raskauksilta.

Tämä on vain minun mielipide asiaan, mutta koen vanhempieni toimineen oikein. Jos teiniltä viedään ja kielletään  kaikki sen iän tuomat asiat alkaa kapinointi. Jos teinille osoittaa että häneen luotetaan ja annetaan vapauksia tiettyihin rajoihin saakka, on hän myös sen arvoinen.

Vierailija
13/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallit tupakoinnin?!?

Vierailija
14/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tupakkaa ja alkoholia lapsilla sallita.

Minun taloni -minun sääntöni.

Vierailija
15/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miten tuun toimimaan noissa tilanteissa. Toivon mukaan joustavasti!

Multa kiellettiin kaikki ja kyllä taisin kpinoida aika rankasti vastaan.

En mä kuumiskaan haluis oman lapsen käyttäytyvän samalla tavalla mitä ite olin aikoinaan.

Vierailija
16/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän vajaa 30-vuotiaana tätä on hauska peilata menneisyyteen. Omia lapsia ei ole vielä näköpiirissäkään, mutta ajatusleikkinähän tämä on mitä hauskin.

Taustaksi, vanhempani eivät käytännössä juo lainkaan eivätkä ole koskaan edes maistaneet tupakkaa. Olen vanhin meistä kolmesta, kympin lapsi koulussa. Asuimme keskipienessä (< 50 000 asukasta) kaupungissa Etelä-Suomessa. Vanhemmat ja referenssipiiri keskimäärin paremmmin toimeen tulevaa korkeakoulutettuja tai yrittäjäperheitä, ydinperheitä kaikki. Joku voisi todeta että suomalaista idylliä parhaimmillaan.

Suhde tupakkaan ja alkoholiin oli ehdottoman kielteinen. Seksiasioista ei koskaan puhuttu käytännössä kotona, joku kirja annettiin käteen. Kyläjuoksut aloitettuani meillä oli käytännössä aina vain yksi säänö; koskaan ei saanut jäädä yöksi, muuten kotiintuloajat venyivät aika joustavasti jo kohtuu nuorena yhteen tai kahteen yöllä. Vanhempani olivat ahkeria tanssijoita joten nämä menivät yhdellä iskulla usein.

Tupakkaa poltin vähän, mutta tämä lopetin, ei kiinnostanut juurikaan. Nuuskaa kuluu nykyään viihdekäytössä, huumeita en ole kokeillut koskaan.

Alkoholia aloin käyttää 15-vuotiaana, parista lonkerosta asti. Kerran jäin kiinni isosti, olisko ollut 15-vuotiaana juuri, josta rangaistuksena kuulustelut, puhelimen menetys, kuukausirahan menetys hetkeksi ja ties mitä muuta. Kuitenkin olin parin kuukauden kuluttua taas uudelleen radalla. Vanhempani tiesivät minun käyttävän alkoholia ja minä tiesin heidän tietävän tämän. Ylilyöntejä ei kuitenkaan tullut koskaan ja näin liuin tasaisesti kohti täysi-ikäisyyttä.

Minua pelottaisi tieto siitä, että yhden yön ihmeenä esimerkiksi lapseni vaihtaisi maailmaa mustasta valkoiseen. Nyt laillisesti hän saisi juoda ja tehdä mitä tahansa, vailla mitään selkänojaa mihin nojata? Harva aloittaa 16-vuotiaana shottikierroksella, mutta tiedän 18-vuotiaita jotka ovat uransa näin avanneet. Voitte kuvitella kummassa on rumempi lopputulos. Lisäksi ikäraja alkoholin nauttimiselle on vain jonkun keksimä - miten perustelette kotona teinin kysyessä että miksi Tanskassa ja Saksassa se on paljon alempi ja täällä väitetään alkoholin tuhoavan suunnilleen aivoni?

Vierailija
17/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos edes kerran kokeilisitte olla sen lapsen vanhempia eikä kavereita? Onhan se tietysti vaikeaa ja rasittavaakin kasvattaa lasta, helpommalla pääsee kun vaan antaa luvan.

Muuten, ihan tutkimustenkin mukaan se, että lapsi saa maistella alkoholia kotona ei suojaa tätä alkoholin liikakäytöltä. Pikemminkin päinvastoin, lapsi joka tietää alkoholin olevan sallittua uskaltaa vetää sitä enemmän ja useammin. Koska tietää että eihän vanhemmat siitä suutu, nehän ymmärtää. Ne nuoret jotka tietävät että vanhemmat eivät hyväksy alkoholia alaikäisellä, yleensä juovat pienempiä määriä koska eivät halua jäädä kiinni ja saada rangaistusta. Lisäksi nuoren joka ei itse halua juoda (mutta jota kaverit houkuttelee ja painostaa juomaan) on helpompaa perustella vähäistä juomistaan skitsoavilla vanhemmilla. 

Lisäksi monissa tutkimuksissa nuoret toivovat vanhempien olevan tiukempia, se tuo turvallisuutta, että tietyt asiat ovat kiellettyjä. Nuoret kokevat sen välittämisenä. Rajat ja rakkautta, sitä ne nuoret haluaa. Ei ne halua kaiken ymmärtävää ja sallivaa vanhempaa joka itseasiassa sysää sen oman vastuunsa nuorelle itselleen.

Vierailija
18/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:35"]

[/quote]

Kyllä, lapselle kuuluu laittaa GPS-seurantapanta jalkaan ja 'The Running Man* -elokuvasta tuttu kaulapanta, jolla voi sitten räjäyttää teinin pään, jos hän tekee virheen. Kotiin tultaessa teinin uloshengitysilmasta mitataan alkoholi ja mahdolliset palokaasut, joilla voidaan käräyttää teini tupakoinnista. Myös pikahuumetesti on aiheellista suorittaa.

Tiedättekö mammat, että kasvatatte lapsistanne sairaita?

[/quote]

Koetko, että seurantapanta ja pään räjäytys ovat ainoita keinoja vaikuttaa teiniin? Entä onko ihan normikasvatuspohjalta raitis, tupakoimaton, seksiä harrastamaton teini mielestäsi sairas? Kerro lisää? Tai oikeastaan, kerro ensin oletko itse kasvattamaton teini, joko paraikaa tai jokin aika sitten. (ottaa popcornia) 

Vierailija
19/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheetön sinkku, mutta työn ja menneisyyden puolesta nähnyt ja pohtinut paljon kasvatusta. On koulutusta ja käytännön kokemusta, vaikka nyt ei omista lapsista. Tässä mun mielipide:

Lapset tarvii rajoja. Tupakka, alkoholi ja liian aikainen seksielämä ovat todella tyhmiä ja painavia asioita, jotka voivat upottaa nuoren sosiaaliseen, taloudelliseen, psykologiseen tai terveydelliseen suohon. Pahimmassa tapauksessa kaikkiin niistä.

Kannattaa tehdä selväksi kuinka paljon lastaan rakastaa ja kuinka paljon lapsen hyvän elämän puolesta on valmis näkemään vaivaa. Teini joka just viitsii tehdä perheelle ruokaa pyytämättä ei voi tajuta vanhempien sitoutumista, näytä se hänelle teoissa. Silloin hän tajuaa millä asenteella kasvatat häntä.

Sitten kiellät kaiken mistä on hänelle haittaa. Jos hän ei usko, vie hänet ihmisten luo joilla on niitä ongelmia, tai pyydä sellaisia kertomaan miltä ne tuntuvat. Kerro omista tyhmistä virheistäsi, joita toivot myöhemmin välttäneesi. Yllä mainittiinkin että skitsot vanhemmat (nuorten sanoin, me sanomme että tiukat ja rakastavat fiksulla tavalla) ovat hyvä syy välttää sosiaalista painetta ainakin vähän. Rikkomuksista järjestät niin rankat seuraukset että hän ei halua toistaa virhettään, esim. arestia useampi viikko, puhelin, netti ym lelut pois, ja kerrot kuinka paljon rakastat häntä. Vihaisille tunteenpurkauksille tuskin on tarvetta missään välissä. Älä jousta, siitä ei ole hyötyä.

Järjestä niin että lapsesi hengaa hyvien ihmisten kanssa, ja että hänellä on niin paljon harratuksia ettei hänellä ole jatkuvasti tilaisuuksia joutua ongelmiin. Kerro kaikki rehellisesti ja perustele kantasi hyvin. Suosittelen seuraavaa: Opeta saunakaljoille vasta kun hän on täysi-ikäinen ja osoittanut itsekuriaan käytännössä tyydyttävästi. Tupakassa ei ole mitään järkeä. Seksiä vasta kun on seurustellut oikeasti useita kuukausia rakastamansa ihmisen kanssa, ja kun vanhempana olet sitä mieltä että nuorilla on tulevaisuus yhdessä. Paras vaihtoehto on aviossa, mutta sitä voi olla tämän maailman kevytkenkäisillä vanhemmilla vaikeaa perustella, koska eivät tiedä itsekään. 

Saattoi kuulostaa osa ylimieliseltä, pahoittelen sitä. Toivottavasti tämä mielipide antoi ajateltaa.

Vierailija
20/32 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei saarnattu, minua ei kielletty, minua ei valistettu, kotiintuloaikoja ei ollut. Ja kuinka kävi? 

En ole ikinä tupakoinut, kerran maistanut (16v), eikä se hyvää ollut. Tupakoinnin hohtoa en ikinä tajunnut, vaikka osa kavereista polttikin. 

Ensimmäiset kännit tuli vedettyä kahden lonkeron voimilla (16v), ja annos pysyi samana vielä pitkään, join kuitenkin tosi harvoin. Vanhemmat eivät ikinä olleet alkon ostajina. Sain tulla kotiin juovuksissa, kerroin myös yleensä mitä olin juonut ja missä seurassa (sillä vaikka saarnat ja valistukset eivät kuuluneetkaan meidän kommunikaatioon, hyvä puheyhteys oli molempiin vanhempiin) Äiti varmisteli illan mittaan tekstiviestein että kaikki oli ok, antoi myös taksirahan paluumatkaan jos juhlat olivat kauempana. 

Seksistä ja ehkäisystä ei ikinä keskusteltu, jotenkin vain tiesin olennaisen kondomeista ja siitä, että mihinkään ei tarvinnut suostua ja milloin tahansa voi pelin viheltää poikki. En koskaan joutunut tilanteeseen, jossa toinen osapuoli olisi yrittänyt jotain väkisin. Poikaystäväni tuli muutaman  kerran juhlista yöksi luokseni (poikaystävä 17v, minä 16v), vanhemmat viettivät viikonloppua ulkopaikkakunnalla ja olimme sopineet yökyläilystä. Muistan että kerran vanhemmat olivat jättäneet kondomipaketin huoneeni pöydälle kirjekuoressa. Seksiä harrastin ensimmäisen kerran ollessani 21v. 

Ehkä oli omasta persoonastani kiinni, että pysyin järkevyyden rajoissa ilman vanhempien tiukkaa kieltoa ja kontrollia. Samalla tavalla haluaisin tulevaisuudessa toimia omien lasteni kanssa, mutta se varmaan riippuu niin heidän persoonastaan, kaveripiiristään, ym. Kunnioitin teininäkin vanhempiani yli kaiken, ja pettymyksen ja huolen tuottaminen heille oli pahin rangaistus mitä pystyin kuvittelemaan. Arestit ja takavarikoimiset eivät koskaan olleet kodissamme tarpeen.