Herpes se olikin..
Kerroin sit pari päivää täällä sitten et epäilin et oon saanu herpes tartunnan yhden illan jutulta vaikka käytin kondomia. Pakko taas avautua kun en uskalla kellekkää puhua ettei kukaan ala hyljeksimään mua tai kammoksumaan.
Kävin siis lääkärillä näyttämässä noita patteja jotka vuoti mätää alapäässä ja lääkäri sano melkee heti et joo herpes tää on. Mä olin niin shokissa etten pystyny ees itkemään. Vaikka käytin suojaa silti sain sen. Lääkäri sano että sillä miehellä on voinu olla jossain se patti/patteja piilossa ja oon saanu sen ja että kondomi ei suojaa 100% mä koko ajan toivon että tää ois joku ihottumaa tai joku allerginen reaktio jostai ja pyysin ottamaan testin. Lääkäri pumpulipuikolla rikko pari pattia ja otti näytteen ja sano et saan perjantaihi mennessä tuloksen.
Sain nuo zovirax lääkkeet ja musta tuntuu että ne heti autto kipuun ainaki? Vuodan silti mätää tosi paljon, niin että alushousut on ihan keltasessa nesteessä kun aamulla herään. Heti ku pääsin lääkäristä kotiin romahdin itkin vaan ja oon vaa maanu sohvalla enkä oo jaksanu käydä missää.. Enoo jaksanu siivota tai tiskata, koti on iha paskanen. Masentaa vaa ja oon miettiny itsemurhaa. Inhottaa miten ihmiset altistaa toiset tämmösille taudeille, eikö ihmiset käy testeissä? Eikö kukaan välitä et toisen ihmisen elämä menee pilalle.
Mä en haluu et kukaan kokee samanlaista kipua ku mä kun nuo patit tuli.. En pystyny kävelemään, istumaan tai käymään vessassa 😔 enkä mä halua ketään altistaa tälle taudille joten oon päättänyt olla yksin ja se sattuu tosi paljon koska oon vielä nuori 25 v ja haluisin kuitenkin joskus löytää parisuhteen ja ihmisen jota rakastaa. Mun elämä on pilalla tän yhden miehen takia nyt.. Nytkin itken vaan kun kirjoitan tätä..
Jos vähän lohduttaa, rokote/parannuskeino saattaa tulla 2023 mitä luin netistä mut se on pitkä aika olla yksin mutta se antaa ees vähän toivoa kuitenkin että ehkä jaksan oottaa siihen asti.
Kommentit (31)
Onko kukaan seurannut viime aikoina aktiivisemmin rokotekehitystä? Olisi kiva tietää, missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Voi murunen. Ei se elämä herpekseen lopu. Se mies ei välttämättä edes tiedä sairastavansa sitä, tai olet voinut saada sen jo aiemminkin, se voi olla, että se puhkesi vasta nyt. Kaikilla se ei aiheuta mitään oireita. Aiks monrlla ihmisellä on herpes jossain. Älä huoli.
Tsemppiä!
Jokainen joka on sukuelin herpeksen kantaja tietää sen ihan varmasti!! Ekalla kerralla tulee aina vaikeat oireet. Ihan turha puhua paskaa, ettei olisi tiennyt herpeksestään.
Tämä kiinnostaisi itseäkin. Viikko mennyt melko syvissä vesissä nyt kun selvisin melkein nelikymppiseksi terveenä ja sen kerran kun hölmöilin niin taudin sain, ja suojattuna. Tai ei vielä varmaa mutta igm arvo koholla. Eli siihen loppui sitten seksielämä, lapsihaaveet jne.
Jostain olin lukevinani että Biontechin rokote lähtisi ihmiskokeisiin Amerikassa sairastumattomille, ryhmän koko 100 henkeä. En tiedä että liekö ajatus selvittää kuinka hyvin se estää tartuntaa. Mutta rokote käsittääkseni myös hoitava, eli hävittäisi viruksen. Tosin ei varmaan ainakaan viiteen vuoteen ole tästäkään apua.
Mistä luit? Onko osoitetta antaa?
Käytännössä kaikilla on herpes tai molemmat viimeistään keski-iässä. Lisäksi ei ole mitään genitaaliherpestä ja "normaalia" herpestä eli huuliherpestä, vaan kaksi eri herpesvirusta jotka voivat esiintyä ylä/alapäässä ja tarttua ristiin. Leviävät myös erittäin tehokkaasti kontaktilajeissa kts herpes gladiatorum joten sitä voi olla missä vaan iholla ja sormissa.
Suurella todennäköisyydellä ensioireiden jälkeen voit unohtaa koko asian ja jatkaa elämääsi aivan normaalisti. Herpekset ovat niin yleisiä, ettei niitä edes testata siinä "otettiin kaikki testit"-paletissa ja todella harva itsekään on testauttanut omaa herpesstatustaan, koska siitä pitäisi maksaa muutama kymppi eikä haluta tietää totuutta. Kaikkien huuliherpestä kantavienkin pitäisi sitten pussailla muovipussi päässä,
Etenkin jos sait alapäähän hsv1 (joka oli se yleisempi huuliherpeksen aiheuttaja) tuskin saat ikinä mitään oireita etkä myöskään tartuta. Se myös suojaa mahdolliselta hsv2 tartunnalta sen verran, että oireet ovat hyvin lieviä tai olemattomia, koska on jo vasta-aineita.
[/quote]
Jokainen joka on sukuelin herpeksen kantaja tietää sen ihan varmasti!! Ekalla kerralla tulee aina vaikeat oireet. Ihan turha puhua paskaa, ettei olisi tiennyt herpeksestään.[/quote]
Puhut itse paskaa. Suurin osa ei tiedä ollenkaan ja vielä suurempi osa ei halua tietää eli ei maksa testistä! Ja ihan sama oko ala vai yläpäässä, leviää ihan yhtä hyvin esi suuseksissä.
Ei siihen kuole. Hyvin pysyny kurissa estolääkityksellä, eipä ole sen koomin vaikuttanut elämään.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikilla on herpes tai molemmat viimeistään keski-iässä. Lisäksi ei ole mitään genitaaliherpestä ja "normaalia" herpestä eli huuliherpestä, vaan kaksi eri herpesvirusta jotka voivat esiintyä ylä/alapäässä ja tarttua ristiin. Leviävät myös erittäin tehokkaasti kontaktilajeissa kts herpes gladiatorum joten sitä voi olla missä vaan iholla ja sormissa.
Suurella todennäköisyydellä ensioireiden jälkeen voit unohtaa koko asian ja jatkaa elämääsi aivan normaalisti. Herpekset ovat niin yleisiä, ettei niitä edes testata siinä "otettiin kaikki testit"-paletissa ja todella harva itsekään on testauttanut omaa herpesstatustaan, koska siitä pitäisi maksaa muutama kymppi eikä haluta tietää totuutta. Kaikkien huuliherpestä kantavienkin pitäisi sitten pussailla muovipussi päässä,
Etenkin jos sait alapäähän hsv1 (joka oli se yleisempi huuliherpeksen aiheuttaja) tuskin saat ikinä mitään oireita etkä myöskään tartuta. Se myös suojaa mahdolliselta hsv2 tartunnalta sen verran, että oireet ovat hyvin lieviä tai olemattomia, koska on jo vasta-aineita.
Jos käytännössä kaikki on sama asia kuin noin puolet aikuisväestöstä niin silloin pitää paikkansa. Minusta se ei ole ollenkaan sama asia. Herpestä tietoisesti kantavien olisi syytä kertoa mahdolliselle seksikumppanille niin voi harkita haluaako seksiä mikäli itsellä ei ole herpestä.
Minulla on ollut huuliherpes. Huuleen on ilmestynyt rakko silloin tällöin. Nyt sitä ei ole ollut 30 vuoteen. Onkohan se parantunut?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut huuliherpes. Huuleen on ilmestynyt rakko silloin tällöin. Nyt sitä ei ole ollut 30 vuoteen. Onkohan se parantunut?
Ei. Herpes ei poistu sinulta koskaan, kun se on sinulle tarttunut.
Kun harrastaa seksiä, siitä voi tulla seuraamuksia. Syyllinen on myös siellä peilissä. Mutta ei se elämä tosiaan siihen kaadu.