Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, mitä ruokia kaipaatte Suomesta?

Vierailija
20.10.2020 |

Itsellä varsinkin viimeaikoina tullut himo kaikkiin suomalaisiin ruokiin (liekö raskaus vaikuttaa :D). Mieleni tekee:

- Makkaraperunoita (voisi tehdä itse mutta ei ole jotenkin sama kuin grilliltä ostettu + ruotsista on vaikea löytää hyvää makkaraa).

- Karjalanpiirakat (voisi myös tehdä itse kun vain saisi aikaiseksi).

- Mämmi, vaikka en siitä Suomessa asuessani niin kummemin välittänyt.

- Kaupassa myytävät kerroskiisselit!!!

- Saarioisen einespizzat (haha tiedän, että tämä on hieman nolo, mutta mummolla lapsuudessa syötiin näitä välillä iltapalaksi joten joku nostalgian kaipuu on).

Tuossa tämänhetkiset himot. Nyt kun katson listaa niin haluan korostaa, että yleensä syön kyllä ihan terveellisesti ja reilusti vihreää :D

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapiirakat

Saarioisten roiskeläpät

Lakritsi

Tupla ja pätkis-suklaat

Ryynimakkara

Sinappi (keski-Eurooppalainen sinappi on aivan perseestä)

Kermaviili

Sipsit

Vierailija
22/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruisleipää (ei mitään vehnäsekoituksia)

Lihapiirakoita

Oltermannia

Karjalanpiirakat leivon itse.

Ja muuten Ruotsista saa aika hyvin suomalaisia herkkuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta poissa Suomesta ja silloin tällöin olis kiva ostaa kaupasta kermaviili ja dippi, fazerin suklaata ja karkkeja, suomalaisia sipsejä.

Joskus teen itse pinaattilettuja, kääretorttua ja makaroonilaatikkoa. Savolaisena myös mustikkakukko ja muurinpohjaletut maistuvat.

Ikeasta saa onneksi puolukkahilloa, irtokarkkeja, pipareita ja glögiä.

Vierailija
24/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Fazerin suklaa

- Suomalaiset karkit

- Ruisleipä

- Oltermanni

- Karjalanpiirakat

- Suomalaiset kasvikset (asun maassa, jossa kaikki kasvikset maistuvat hyttysmyrkylle, eikä täällä ole oikein minkäänlaista salaatti-kulttuuria. Hedelmät on ihan ok.)

- Pulla

- Riisikakut

- Suomalainen puuro

Vierailija
25/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin Leivän kunnollista ruisleipää. Täällä saa jotain Fazerin yritelmää, mutta eihän se ole tarpeeksi tummaa. Kai siinä on liikaa vehnäjauhoja.

Mies toi männä viikolla Lidlistä Tuplan, kun siellä oli ns. suomalainen viikko, mutta ei se enää maistunut yhtään sellaiselta kuin joskus ennen.

Joisin mielelläni piimää ruokajuomaksi, mutta taitaa olla turha toivo.

Suomalaista suolaista salmiakkia saa kyllä joskus.

Vierailija
26/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinappia ja oltermannia tuodaan Suomen reissuilta koska oltermanni on ainoa juusto josta ei-suomalainen mieheni pitää. Havartia en ole löytänyt paikallisista kaupoista.

Salmiakkia kaipaan myös mutta sitä en nyt ottanut mukaan paljoa koska olen myös raskaana eikä ole suositeltavaa syödä.

Kesäisin uudet perunat ja silli ovat jotain mitä kaipaan sekä metsämustikat leivontaan.

Vierailija
27/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en oikeastaan kaipaa mitään. Alkuun oli nostalgiakaipuuta joihinkin ruokiin. Mutta opettelin tekemään itse niin ruisleivän, karjalanpiirakat kuin mämminkin. Piirakoita teen joskus, mämmiä pääsiäisenä, ruisleipää leivon viikottain, mutta muuten olen oikein tyytyväinen paikallisiin ruokiin.

Vierailija
28/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoita. Mutta teen niitä itse aika usein. Leipää en Suomesta kaipaa koska meiltäpäin (Saksa) saa todella hyviä leipiä tuoreena leipomosta, myös ruisleipiä.

Sinappia, sitä vien saksalaisille ystävillekin.

Pohjoismaalaiset sipsit maustepusseineen.

Lakritsi- ja salmiakkikarkit, turkinpuppurit sun muut.

Valmista mustikkakeittoa.

Vierailija
29/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porin Leivän kunnollista ruisleipää. Täällä saa jotain Fazerin yritelmää, mutta eihän se ole tarpeeksi tummaa. Kai siinä on liikaa vehnäjauhoja.

Mies toi männä viikolla Lidlistä Tuplan, kun siellä oli ns. suomalainen viikko, mutta ei se enää maistunut yhtään sellaiselta kuin joskus ennen.

Joisin mielelläni piimää ruokajuomaksi, mutta taitaa olla turha toivo.

Suomalaista suolaista salmiakkia saa kyllä joskus.

Nyt menee OT:ksi, sori, mutta pakko kysyä että onko ulkomaalaisissa Lidleissä siis Suomi-teemaviikkoja? Mitä siellä silloin myydään? Kyllähän Lidlissä usein näitä eri maiden teemaviikkoja on, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että ulkomaillahan voisi olla Suomi-viikko :)

Vierailija
30/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunapiiraat.

Kermaviili ja dippimausteet.

Turun punainen sinappi.

100% juuriruisleipä, jota ei ole makeutettu.

Suolattu Valion voi. Kumma, että vain Irlannissa osataan tehdä vähänkään samalle tasolle suomalaisen voin kanssa yltävää suolattua voita.

Jallu. Kyrön Gin ja puolukat.

Ruisjauhossa pyöritellyt ja muurinpohjapannulla voissa paistetut muikut. Ehkä tilkkanen valkosipulipipulikastiketta siihen niskaan. Vot!

Vierailija
31/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savusiika

Muikut

Vierailija
32/35 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo päässyt kymmenen brittivuoden jälkeen takaisin kotimaan kamaralle, mutta seuraavia juttuja oli usein ikävä:

- Tavallinen ruisleipä 

- sämpylät (brittien valkoinen leipä on ihan kamalaa pullaa)

- fazerin sininen (Cadbury - hyi hitto!). Lindt ja Green & Blacks on onneksi hyvää ja saa joka paikasta

- kermaviili ja dippi (creme fraiche toimi myös, on vaan tosi rasvaista). Brittien sipseistä tykkäsin!

- Karjalanpiirakat, tosin englantilainen mieheni opetteli näitä tekemään, ei ole vaikeaa

- Rullakebab (tosin suomesta ei saa sitten yhtä hyvää kanakebabia salaatilla)

- Halpa pizza - kaikki ei-italialainen pizza on sellaista kamalaa amerikkalaistyylistä pullaa, kebabpaikoista ei saa samalla tavalla pizzaa kuin Suomessa.

- Kiinalaisen noutoruoan kanssa tuleva riisi oli lähes aina ihan karseaa halpisriisiä, ei hyvää kuten Suomessa. 

- irtokarkkeja, tai edes kunnon karkkipusseja, Briteissä valikoima on todella surkea ja "pick & mix" löytyy harvasta paikasta (leffateattereissa saattaa olla). 

AP:lle vinkkinä, Five Guysista saa hyviä hamppareita ja isommissa kaupungeissa on hyviä leipomoita jos jaksaa etsiä. Lontoon Shoreditchissa esim. ruotsalainen leipomo josta saa ihanaa pullaa ja 100% ruisleipää vuokaan leivottuna. 

Vierailija
33/35 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HK:n maksamakkaraa, karjalanpiirakoita, oivariinia.

Vierailija
34/35 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa ja Vietnamissa kun asun, niin eipä täällä tule suomiruokia ikävä. Ruokakultuurin rikkaus ja maukkaus paikallisittain riittää minulle. Täällä on myös suomalaisia ravintoloita, joten suomisafkaa saa halutessa täältäkin. Lohikeittoa tekee joskus mieli ja sekin thaimaalaisten maustamana on kyllä suosikki, jos jotain suomiruokaa nyt mainostaisin.

Vierailija
35/35 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain makeisia, mutta eipä muuta. Katoin noita listoja edellä ja on paljon asioita, joita en edes syönyt Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi