Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, mitä ruokia kaipaatte Suomesta?

Vierailija
20.10.2020 |

Itsellä varsinkin viimeaikoina tullut himo kaikkiin suomalaisiin ruokiin (liekö raskaus vaikuttaa :D). Mieleni tekee:

- Makkaraperunoita (voisi tehdä itse mutta ei ole jotenkin sama kuin grilliltä ostettu + ruotsista on vaikea löytää hyvää makkaraa).

- Karjalanpiirakat (voisi myös tehdä itse kun vain saisi aikaiseksi).

- Mämmi, vaikka en siitä Suomessa asuessani niin kummemin välittänyt.

- Kaupassa myytävät kerroskiisselit!!!

- Saarioisen einespizzat (haha tiedän, että tämä on hieman nolo, mutta mummolla lapsuudessa syötiin näitä välillä iltapalaksi joten joku nostalgian kaipuu on).

Tuossa tämänhetkiset himot. Nyt kun katson listaa niin haluan korostaa, että yleensä syön kyllä ihan terveellisesti ja reilusti vihreää :D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liekö raskaus vaikuttaa"

Potentiaali ei toimi noin, vaan oikein olisi ollut "vaikuttaneeko raskaus". 

Mitä tulee itse aiheeseen, niin en nyt jaksa vastata. 

Vierailija
2/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murha joka tapahtui-podcastin Saara asuu Britanniassa. Hän juuri kertoi, että kaipasi kovasti Karjalanpiirakoita. Hän käy työssä Suomikoululla, ja sieltä niitä olisi voinut ostaa, mutta maksoivat 3 puntaa kpl. joten oli opetellut itse tekemään niitä.

Koska on kiinnostava kuulla ihmisten kokemuksia ulkomailta, kuulun itsekin ulkosuomalaisten ryhmään fb:ssä ( ja siihen ryhmään voi kuulua siis näin Suomessa asuvanakin asiasta kiinnostuneena). Noin puolet tällaiseen keskusteluun osallistuneista siinä sanoi ettei kaipaa Suomesta oikeastaan mitään ja puolella sitten oli erilaisia kaipuita.

Moni oli myös tilannut kaipaamiaan juttuja, jos oli sellaista mikä säilyy.

Hyvää raskauden kulkua ap.lle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, anteeksi. Kirjoitan huomiosi ylös ja yritän parantaa tapani. Melko kauan asunut ulkomailla joten suomenkielentaitoni ei ole enää ihan priimaa ;)

- Ap

Vierailija
4/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roiskeläppäpizzat, kebabrulla aurajuustolla, sipsit, irtokarkit, grillihampparit, savuporokeitto, leipäjuusto, maksalaatikko, koskenlaskija, suklaa, piimä...

Brittiruoat maistuu pelkälle öljylle 😭

Vierailija
5/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillimakkaraa, lenkkimakkaraa, pizzaa (monissa maissa pizzat ovat surkeampia kuin Suomessa) ja kirpeitä ja suolaisia irtokarkkeja.

Vierailija
6/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roiskeläppäpizzat, kebabrulla aurajuustolla, sipsit, irtokarkit, grillihampparit, savuporokeitto, leipäjuusto, maksalaatikko, koskenlaskija, suklaa, piimä...

Brexitistä ei löydy kebabrullia (ehkä tosin ilman aurajuustoa, joka ei kebabiin kuulu muutenkaan), suklaata, grillihamppareita, sipsejä tai irtokarkkeja?

Vierailija
7/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoita, vetyä/atomia, suomalaista ruisleipää, suomalaisia juustoja

Vierailija
8/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottu ja leipäressu. Saisipa niitä joskus täällä Keski-Afrikan tasavallassa.

Vierailija
9/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä asuessani kaipasin ihan älyttömästi kunnon suklaata tyyliin fazerin sininen. Mies ei tajunnut, kun suklaata oli kymmeniä metrejä valittavana kaupoissa, mutta kun ne eivät maistuneet oikealle! Sipsit olivat myös yllättävän eri makuisia kuin mihin Suomessa olin tottunut.

Vierailija
10/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, anteeksi. Kirjoitan huomiosi ylös ja yritän parantaa tapani. Melko kauan asunut ulkomailla joten suomenkielentaitoni ei ole enää ihan priimaa ;)

- Ap

Ei se mitään, ymmärrettäväähän tuo on.

Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

Vierailija
11/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brexitistä ei löydy kebabrullia (ehkä tosin ilman aurajuustoa, joka ei kebabiin kuulu muutenkaan), suklaata, grillihamppareita, sipsejä tai irtokarkkeja?

Kebab on ollut joka paikassa järkyttävän pahaa, eikä samanlaisia kebabrullia saa täältä kuin suomesta..

Sipsit ovat pääasiassa mauttomia tai maistuvat pelkältä öljyltä.

Haribon karkit ovat ainoita syötäviä.

Brittiläinen suklaa on pahaa.

Hampurilaiset maistuvat pelkältä rasvalta.

Vierailija
12/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää leipää. Suomessa on parhaat pienleipomoiden leivät.

Vierailija
13/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna Partasen lihapiirakat. Tulee vaan paha mieli paikallisista, mutta jospa ensi kesänä pääsisi taas Suomeen ja syömään niitä :(

Vierailija
14/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Tuskin olet koskaan osannut suomen kielen potentiaalimuotoja. 'Lienee' on kompastuskivi monelle (nuoremmalle) suomalaiselle.

Toinen, missä tehdään usen virhe, on imperatiivi 'menköön', joka väännetään yksikössäkin virheellisesti muotoon 'menkööt'.

Itse aiheesta: en kaivannut exodusaikoinani muuta kuin kunnon salmiakkia ja lakritsia. Suomalaista ruisleipää ei ollut myöskään tarjolla, vain pakattua "kestolimppua". Mutta enpä sitä kaivannutkaan. Kaikkea muuta hyvää ja herkullista syötävää oli yllin kyllin. Hedelmät, vihannekset, juurekset, liha, munat kaikki parempia kuin Suomessa! Tätähän suomalaisten on vaikea uskoa, mutta olkaa uskomatta.

Vierailija
15/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poro-aurajuustopizzaa

Vierailija
16/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset kaipaa tietenkin RUISLEIPÄÄ.

Vierailija
17/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 23v Saksassa. En kaipaa oikeastaan enää mitään. Ensimmäisinä vuosina toin mukana salmiakkia, paitsi että saa sitä täältäkin. En ole edes syönyt salmiakkia ainakaan 10v. Samoin Oltermannia (siis en voi käsittää tätä enää) ja Auraa (ihan ok). Samoin toin mukana olutta Suomesta (siis haloo, asun Saksassa). Ainoo mitä tuolta kaapista löytyy on sinappi, koska Saksassa sinappi on erilaista. Syömme sitä itse tehtyjen suomalaisten lihapullien kanssa.

Teen ehkä joka toinen vuosi itse ruisleipää ja karjalanpiirakoita.

Suomalaisten ruokien syöminen lomalla Suomessa on herkkua, mutta en minä niitä sitten tänne enää raahaile.

Vierailija
18/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhomakkara

Vierailija
19/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä, piimä ja viili, HK:n sininen, karjalanpiirakat, oivariini

Vierailija
20/35 |