Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yösyöttö 10kk

Vierailija
23.01.2014 |

Poikani syö vielä "öisin" n. kuudelta aamulla ja jatkaa siitä sitten vielä muutaman tunnin uniaan. Neuvolassa sanottiin että nyt viimeistään pitää päästä yösyötöistä eroon. Mielestäni vauva saa itse jättää syömisen kun on siihen valmis. Tottakai olisi kiva nukkua itsekin täysi yö, mutta ei tuo minua nyt suuremmin häiritse. Enkä ole töihin palaamassa vielä toviin, joten tilanne on perheellemme oikein hyvä ja sopiva. Onko joku muu syötellyt vielä öisin pidempäänkin tai onko vauva luopunut siitä itsellään?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin kiinteät nelikuisena ja vauva alkoi heti nukkua pitkät yöunet, 10-12 tuntia. Ajan mittaan kun ei tahtonut uni tulla tai jäi lyhyeksi, suurennettiin iltapalaa, ja johan taas uni maittoi.

Vierailija
2/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassahan ollaan sitä mieltä, et 6kk ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Itse jatkaisin ja jatkoinkin omilla vauvoillani yösyöttöjä niin pitkään kuin tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iltapala on tosi suuri kyllä ja poika nukkuu siis yleensä 9-10h syö maitoa ja nukkuu vielä 1-2h. Ja iltapalaa ei tosiaan enempää saa enää massuun ahdettua. Rintamaitoa meillä juodaan, joten se ei välttämättä tietty pidä nälkää samallailla kuin korvike. En silti usko että nälkäänsä herää, vaan ehkä tottumukseen. Mutta en mä toista raaskis heti aamulla itkettääkään, tokkopa se sitten enää nukahtas vaan heräis sitte itkusena sillon kuudelta. Mieluummin otan viekkuun ja tissi suuhun ja nukutaan sitte viel vähän. Toi neuvolan kommentti vaan mietitytti, et onko se noin ehdotonta ja miksi. -AP

Vierailija
4/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 00:22"]

Neuvolassahan ollaan sitä mieltä, et 6kk ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Itse jatkaisin ja jatkoinkin omilla vauvoillani yösyöttöjä niin pitkään kuin tarvetta.

[/quote]

Samaa oon miettinyt, et ei nyt mun mielestä puolvuotiasta voi hemmotella piloille, vaikka sille maitoa vähän yöllä antaiskin. Että vaikka se ei nälkäänsä söisi, niin kai sen turvallisuuden tunne ja hyvä olokin on tärkeitä, jotta sitten taas saa jatkaa unia hyvillä mielin. Sen ymmärtäisin, että jos äiti olis lopen uupunut yösyöttöihin, et niitä koitettas lopettaa, mutta kun itselle tuo on tosiaan ihan ok. Ja aion kyllä jatkaakin kunnes poika ne itse lopetaa. -ap

Vierailija
5/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä neuvolassa on typeriö akkoja, jotka jakelee vaan sponsotoituja esitteitä sen kummemmin itekkään tietämättä, että mikä on oikein - käyttäkää maalaisjärkeä,  jos haluaa ruokaa yöllä, sitä myös annetaan. mä en pidä  niitten neuvolan tanttojen ns faktoja minkään arvoisina.

Vierailija
6/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama tilanne. Vauva 10 kk ja kuuden aikoihin herätään. Otan viereen, tissi suuhun ja jatketaan unia. Meille neuvolassa sanottiin, että sellainen pitempi pätkä pitäisi osata nukkua. Klo 6: han on jo aamu. Edellisillä lapsillani tuo varhaisen aamun maito jäi pois, kun lopetin imetyksen. 

Vierailija
7/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 00:34"]

Meillä ihan sama tilanne. Vauva 10 kk ja kuuden aikoihin herätään. Otan viereen, tissi suuhun ja jatketaan unia. Meille neuvolassa sanottiin, että sellainen pitempi pätkä pitäisi osata nukkua. Klo 6: han on jo aamu. Edellisillä lapsillani tuo varhaisen aamun maito jäi pois, kun lopetin imetyksen. 

[/quote]

Fiksummalta kyllä kuulostaa teidän neuvolan kommentit :)! Juu ehkä meilläkin imetyksen lopetuksen myötä sitten alkaa se herääminen jäädä pois. Itse oon ollut niin tyytyväinen, kun meillä on 2kk-10kk ikä syöty pääasiassa vain toi yksi yösyöttö, niin siksi ihmettelin tota neuvolan jyrkkää mielipidettä.

Vierailija
8/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia iltapaloja teidän vauvat tarkalleen syö, ja mitä?

Meillä vedetään pari desiä puuroa, ja rintamaitoa ennen ja jälkeen puuron. Silti 6kk poika herää 2-3 maissa nälkäänsä.

Päivällinen on toistaiseksi hedelmäsosetta, auttaakohan kun se vaihdetaan kaavis-proteiiniruuaksi? Liha ei muutenkaan ole vielä kuvioissa.

Vierailija
9/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 00:42"]

Meillä vedetään pari desiä puuroa, ja rintamaitoa ennen ja jälkeen puuron. Silti 6kk poika herää 2-3 maissa nälkäänsä.

Päivällinen on toistaiseksi hedelmäsosetta, auttaakohan kun se vaihdetaan kaavis-proteiiniruuaksi? Liha ei muutenkaan ole vielä kuvioissa.

[/quote]

6kk iässä meillä syötiin 2dl puuroa ja rintamaitoa jälkeen puuron. 6kk iässä meillä oli kuitenkin jo muutenkin aamupalaa lukuunottamatta muut ruokailut ihan "normaaleja" eli kaksi kertaa päivässä peruna-ruokaa lihalla tai kanalla ja välipalana marjaa ja hedelmää. Meillä kuitenkin on aina nukutu hyvin, joten ei nuo kiinteät oikeastaan muuttaneet tilannetta suuntaan eikä toiseen, joten en osaa oikein siitä sanoa. Voisiko teillä olla sellanen vaihe että ympäristö tai liikeelle läjtö kiinnostaa niin paljon että tulee ihan uniin? -ap

Vierailija
10/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, luin ensin että teillä herätään 2-3 krt syömään, lukihärö :D. Nyt tajusin vasta pointin. Mun äiti sanoi muuten että me kaikki 4 lasta ollaan syöty ihan vuoden ikään öisin kolmen aikoihin ja sitten vaan ite jätetty se yösyöminen pois. Eli voi olla et se on hänelle tapa, vähän niinkun meillä toi kuudelta syöminen... Ja jäisi sitten jossain kohtaa pois. Ainakin toivon mukaan :) -ap

Vierailija
11/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin nukuttiin jo kuuden viikon ikäisestä yhdeksän tunnin pätkiä tuonne 4kk:n ikäiseksi kun nälkä alkoi herättämään aikaisemmin ja aikaisemmin. Iltapuuro on vähän auttanut asiaa, mutta taas yöherätykset tulevat koko ajan aikaisemmin.

Hampaita tehdään ja liikkumista opetellaan kyllä, mutta mielestäni osaan erottaa nälkä- ja muut heräämiset toisistaan. Voin kyllä toki olla väärässäkin.

No, jospa lihan syöminen ensin kerran ja sitten kahdesti päivässä auttaisi.

-9

Vierailija
12/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden kannalta ehkä tuo suositus neuvolassa, että ei enää hampaiden puhkeamisen jälkeen lussutettaisi koko ajan tissiä? Ja kun _ravitsemuksellisesti_ lapsi ei enää yleensä tarvitse ravintoa yöllä, niin suositus on että silloin siirryttäisiin tavalliseen ateriarytmiin vauvojenkin kanssa.

Mutta lapset ovat yksilöitä ja vaikka ravitsemuksellista tarvetta ei olisikaan, vauvalla on varmasti läheisyyden tarve jos heräilee yöllä turvaa tankkaamaan. Itselläni 6 kk ikäinen vauva, jolla unirytmi pidentynyt nyt jo 5 tuntiin, mihin olen tyytyväinen. Syö yöllä vielä pari kertaa enkä pidä asian kanssa mitään hoppua. Esikoisen kanssa oli pakko järjestää unikoulu siinä 10 kk tienoilla, kun yösyömiset jotenkin menivät yli, ja lapsi vaan hamusi rintaa kaiken aikaa ja heräili vartinkin välein. Parissa yössä tuo touhu loppui ja kaikilla oli taas rauha maassa. Nyt tämän vauvan kanssa katson rauhassa, miten tilanne etenee, ja osaan myös nauttia tästä lyhyestä vauva-ajasta ja rauhallisista yölisistä hetkistä vauva rinnalla.

Ei niitä neuvolan suosituksia ole mitään järkeä noudattaa kirjaimellisesti, jos ne eivät oman perheen arkeen sovi. Ja viisas neuvolan täti tämän ymmärtääkin. Ja muutenkin se "yö" on hyvin liukuva käsite.. Kyllähän minäkin mielelläni nukkuisin vaikka kymmeneen, mutta on ehkä epärealistista ajatella, että vauva olisi syömättä siihen asti.. ;)

Vierailija
13/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 00:42"]

[/quote]

Meillä puolivuotias heräilee siinä 9 aikaan, juo 100 ml korvikemaitoa ja nukkuu vielä pari tuntia. 11 aikaan syödään lautasellinen sekalaista, siinä on hiukan puuroa, marjoja, luumua, omenaa, mitä milloinkin. 14 aikoihin juodaan iso satsi maissivelliä ja nukutaan pari tuntia. Sitten 16 aikaan syödään lautasellinen ruokaa, siinä on tavallisesti parsakaalia, jauhelihaa, luumua, porkkanaa, maissia, omenaa. Iltasella jossain välissä vielä maissivelliä ja korvikemaitoa, ennen kuin 21 aikoihin vedetään iso lautasellinen marjoja, omenaa, luumua, hiukan puuroa ja lopuksi iso satsi korvikemaitoa. Sitten nukutaan aamuun asti. Ehkä meille vain on siunaantunut hyväuninen lapsi. Perunasta, bataatista, kukkakaalista, kurkusta ja banaanista hän ei tykkää, joten on täytynyt tehdä noita ruoka-annoksia niistä ruuista, jotka menee hyvin alas. Toki niitä välillä yritetään viekkaasti sekoittaa lemppariherkkuihin, mutta heti ne syljetään pois. Puuroa ollaan annettu aika vähän, koska iho meni siitä rikki. Nyt etsitään tasapainoa puurolle.

Vierailija
14/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yösyötöt loppui, kun "vauva" oli yli 1-vuotias. Muistaakseni hän jätti yötissin pois alle 1-vuotiaana, mutta sitten tuli Joku Vaihe, jolloin lapsi heräsi yöllä ja söi oikein kunnolla sitä tissiä, ei vain imaissut kuten aiemmin. Siinä vaiheessa mua kyllä sapetti se homma, mutta ajattelin, että katsotaan vähän aikaa, ja aika pian lapsi lopetti yötissin syömisen ihan itse. Neuvolasta ei ole koskaan neuvottu lopettamaan yösyömistä.

Vierailija
15/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, mun siskolle sanoi hänen naapurinsa, hammaslääketieteen tohtori, että tuo äidinmaidon haitallisuus hampaille ei pidä paikkaansa. Hammashoitolasta tätä tietoa kuitenkin jaetaan.

Vierailija
16/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai saa syöttää! Meillä poika 10 kk ja alkoi nukkua 9 kk iässä ekan kerran öitä putkeen, just ennen kuin olin palaamassa osa-aikaisesti töihin. Eli jaksaminen on ihan ok mulla. Joskus silti heräilee just klo 6 ottamaan vellin ja jatkaa samantien yhdeksään unia. Meillä nukutaan pitkään, itsekin nukun vapaapäivinä mielelläni. Joskus jopa klo 01 ottanut vellin, jos illalla simahtanut kesken leikin ilman iltavelliä jopa 20 maissa. Ihan normaalia!

t. kolmen äiti

Vierailija
17/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lopettaneet itsekseen yösyömiset siinä noin vuoden iän kieppeillä. En pitänyt yösyömisiä ongelmana, pidensipähän yötä niin että sai aamuun asti nukkua. Ei tuon ikäiseltä ole mitään syytä lähteä rajoittamaan, ellei kyse ole esim. jostain tunnin välein tapahtuvasta tankkailusta. Teet niin kuin itse hyväksi koet!

Vierailija
18/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan th:n kommentille ei ole mitään järkevää pohjaa. Jotkut terveydenhoitajat vain jakavat tällaisia neuvoja mutu-pohjalta. Niin kauan kuin yösyöttö ei haittaa sinua itseäsi, voit ihan hyvin antaa vauvan syödä yöllä tai klo 6 aamulla. Myöskin äidinmaidon vahingollisuus hampaille on myytti, jolle ei ole löytynyt tutkimuksissa perusteita. Kariesta aiheuttava bakteeri pystyy hyvin heikosti käyttämään äidinmaidon sokeria ravinnokseen. Sen sijaan tutkimusten mukaan saattaa kyllä olla niin, että jos hampaat ovat muuten likaiset, niin äidinmaito tehostaa hampaisiin jääneen muun lian aiheuttamia vaurioita. Jos siis vauva syö äidinmaitoa yöllä, kannattaa pestä hampaat hyvin illalla ja antaa sen jälkeen vain vettä tai äidinmaitoa ennen aamua.

Vierailija
19/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se neuvolalle kuuluu jos joku vauva syö aamulla tissiä? En kyllä korvaani lotkauttaisi tuollaisille neuvoille, kun siitä ei kerran ole haittaa lapselle eikä äidille. 

Vierailija
20/22 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kannata neuvolassa valittaa väsymystään, jos samaan hengenvetoon kertoo lapsen syövän öisin - oli se syy sitten nälkä tai turvallisuudenkaipuu. Neuvolassa kun tiedetään, että 10 kk ikäinen pysyy hengissä, jos saa päivällä tarpeeksi ruokaa, joten äidin valittama väsymys on itseaiheutettu ja vain hän siitä pääse teoillaan eroon.

Tiedän perheen, jossa äiti tekee 4v ikäiselle lapselle yöllä voileipää, koska lapsi on tottunut syömään öisin. Mitään terveydellistä syytä tähän ei ole, mutta kun lapsi on tottunut klo 3.00 yöllä syömään, niin sittenpä syödään.