Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhemman oikeudet korona-aikaan

Huolestunut
20.10.2020 |

Tilanne on siis tämä: mieheni on etävanhempi ja hänen lapsensa on meillä joka toinen viikko. Lapsen äiti matkustelee ympäri suomea juomassa ja juhlimassa silloin kun lapsi on meillä. Monesti myös laittaa lapsen hoitoon ja käy omalla vuorollaan viikonloppuisin viihteellä, mutta se nyt ei ole se pointti. Voidaanko vaatia lapsen äitiä käymään korona testeissä ennenkuin tuo lapsen meille? Kuulun itse riskiryhmään ja meillä on 2kk lapsi. Me emme liiku missään muualla kuin kaupassa aina kuin pakko ja toki pihalla. Tuntuu epäreilulta että itse yritämme välttää kontakteja ja suojella perhettä koronalta ja lapsen äitiä ei kiinnosta tilanne ollenkaan. Hän myös matkustelee paljon julkisilla eikä käytä maskeja, en tiedä että käyttääkö muutenkaan.

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa? Olen miettinyt myös sitä että lapsi jäisi meille pidemmäksi aikaa jos äitiä ei kiinnosta varoa yhtään tai jos äiti altistuu niin tietenkin lapsi sitten hänellä. En kylläkään usko että lapsen äiti suostuu tähän. Kellään kokemuksia?😅

Kommentit (35)

21/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Mun pitää nyt perehtyä tuohon koronaan paremmin, en ole yhtään varma enään niistä tartunta ajoista.

Mutta jos mies on lapsen kanssa viikon niin eikö tämän jälkeen pitäisi odottaa joku tietty aika ennenku voi käydä testeissä? Lapsi on viikon välissä äidillään ja tulee sitten taas takaisin, joten eikö testeissä ravaaminen olisi sinänsä aika ”turhaa”. Ja sitten lapsi ei kumminkaan näkisi sisarustaan.

Pitää varmaan vain pyytää että äiti käyttäisi lapsen testeissä, mukavaahan se ei ole mutta ei ole tämä tilannekkaan.

Mies ja lapsi on yleensä pari yötä luonani silloin kun lapsi on täällä ja lapsi on ollut tosi usein flunssassa. Mulle tarttuu aina kaikki pöpöt joten olen sitten itse jatkuvasti flunssassa ja ravaan testeissä.

Nyt kun tilanne on taas pahentunut niin alkaa hirvittämään ja ehkä sitten pitää pitää taukoa heidän näkemisestään, toivottavasti tää ei jatku enään kauaa.

Vierailija
22/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Ap

Mun pitää nyt perehtyä tuohon koronaan paremmin, en ole yhtään varma enään niistä tartunta ajoista.

Mutta jos mies on lapsen kanssa viikon niin eikö tämän jälkeen pitäisi odottaa joku tietty aika ennenku voi käydä testeissä? Lapsi on viikon välissä äidillään ja tulee sitten taas takaisin, joten eikö testeissä ravaaminen olisi sinänsä aika ”turhaa”. Ja sitten lapsi ei kumminkaan näkisi sisarustaan.

Pitää varmaan vain pyytää että äiti käyttäisi lapsen testeissä, mukavaahan se ei ole mutta ei ole tämä tilannekkaan.

Mies ja lapsi on yleensä pari yötä luonani silloin kun lapsi on täällä ja lapsi on ollut tosi usein flunssassa. Mulle tarttuu aina kaikki pöpöt joten olen sitten itse jatkuvasti flunssassa ja ravaan testeissä.

Nyt kun tilanne on taas pahentunut niin alkaa hirvittämään ja ehkä sitten pitää pitää taukoa heidän näkemisestään, toivottavasti tää ei jatku enään kauaa.

Et sinä pyydä nyt lapsen äidiltä yhtään mitään. Eikä sen takia edes pääse testiin, että eksän, nyksä, tai oikeastaan eks, haluaa muun kuin oman lapsensa testattavaksi ihan varmuuden vuoksi kerran viikkoon. Nyt järki käteen!

Jos katsot koronan olevan liian suuri riski sinulle ja lapsellesi, pysyt erossa eksästäsi ja hänen lapsestaan. Taustat eivät tosiaan liity tähän mitenkään, etkä sinä voi kenellekään sanella sääntöjä, joiden mukaan pitäisi elää. Eksäsi voi laosen äidin kanssa neuvotella asioista, mutta sopimukset ovat heidän välisiään.

Toivottavasti eksäsi ei ole niin lapanen, että taipuu olemaan näkemättä lastaan, jotta sinulla olisi kivempi olla. Nyt kannattaa pysähtyä ja miettiä, kenen oikeus tässä kuviossa on tärkein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on nuha, hänethän pitäisi käyttää testissä. Miksi isä ei voi viedä häntä sinne? Sama tilanne se on kaikilla, vaikka kävisi testissä ja se olisi nega, tartunnan voi saada koska vain. Lasten kanssa elämä on sitä että pitää kestää erilaisia riskejä ja tilanteita.

Jutussasi ns haisee lähinnä se, että 2kk lapsen isyysasiat pitäisi olla jo pitkälti hoidossa. Nostat elatustukea varmaan tältä ajalta, ja saat isompaa asumistukea jne koska olet yksin kirjoilla. Vaikuttaa epäuskottavalta ja sekavalta.

Vierailija
24/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin vuoroviikot kahden viikon jaksoihin. En tiedä onko sillä loppujen lopuksi juurikaan merkitystä, mutta ehkä teillä voisi sama järjestely toimia niin, että mies on ensimmäisen viikon lapsen kanssa vanhempiensa luona (ja altistaa heidät jos niikseen tulee) ja tulee sitten toiseksi viikoksi teidän luokse.

25/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Ap

Et sinä pyydä nyt lapsen äidiltä yhtään mitään. Eikä sen takia edes pääse testiin, että eksän, nyksä, tai oikeastaan eks, haluaa muun kuin oman lapsensa testattavaksi ihan varmuuden vuoksi kerran viikkoon. Nyt järki käteen!

Jos katsot koronan olevan liian suuri riski sinulle ja lapsellesi, pysyt erossa eksästäsi ja hänen lapsestaan. Taustat eivät tosiaan liity tähän mitenkään, etkä sinä voi kenellekään sanella sääntöjä, joiden mukaan pitäisi elää. Eksäsi voi laosen äidin kanssa neuvotella asioista, mutta sopimukset ovat heidän välisiään.

Toivottavasti eksäsi ei ole niin lapanen, että taipuu olemaan näkemättä lastaan, jotta sinulla olisi kivempi olla. Nyt kannattaa pysähtyä ja miettiä, kenen oikeus tässä kuviossa on tärkein.

Ap

Minä en olekaan pyytämässä äidiltä mitään vaan puhuin tässä minun ja miehen puolesta. Mies hoitaa puhumiset mutta miehellä ei ole tapana kysellä täältä neuvoja joten siksi itse kirjoitan. Tottakai mieskin on huolissaan koronasta ja siitä miten se vaikuttaa meihin kaikkiin. Eksä on myös minun nykyinen ja haluaa olla lapselle isä, kävi miten kävi, joten sen takia ei ole helppo olla erossa hänestä.

En ole missään vaiheessa halunnut ettei mieheni näkisi lasta vaan toivoin että voisi olla vaikka meillä pidemmän aikaa ja alempana sainkin viimein kunnon vastauksen.

26/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella on nuha, hänethän pitäisi käyttää testissä. Miksi isä ei voi viedä häntä sinne? Sama tilanne se on kaikilla, vaikka kävisi testissä ja se olisi nega, tartunnan voi saada koska vain. Lasten kanssa elämä on sitä että pitää kestää erilaisia riskejä ja tilanteita.

Jutussasi ns haisee lähinnä se, että 2kk lapsen isyysasiat pitäisi olla jo pitkälti hoidossa. Nostat elatustukea varmaan tältä ajalta, ja saat isompaa asumistukea jne koska olet yksin kirjoilla. Vaikuttaa epäuskottavalta ja sekavalta.

Ap

Lapsella on ollut nuha monena kertana viimeaikoina kun ollaan nähty, en meinannutkaan että sinne testeihin vietäisiin ilman syytä. Hänen äitinsä on myös ollut paljon sairaana ja sen takia lapsi on ollut myös isällään enemmän. Isä voi toki viedä lapsen testeihin, mutta kun lapsi tulee isälleen ja isä vie testeihin niin jos testi on positiivinen niin myös silloin isä on altistunut. Jos äiti käyttää testeissä ja testi on positiivinen niin silloin altistuneita ei tule enempää.

Lapsen isyysasiat eivät ole hoidossa koska isä ei ole varmaa ja kumpikaan heistä ei ole halunnut suostua isyystesteihin. Meillä on joulukuussa vasta seuraava lastenvalvoja aika, täällä näihin aikoihin joutuu jonottaa monta kuukautta. Ei se minun vikani ole että isä ei halua tunnustaa ja parhaani teen sen eteen että saisin asiaa eteenpäin. Ei vain ole niin yksinkertaista pakottaa toista testeihin.

27/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vaihdettiin vuoroviikot kahden viikon jaksoihin. En tiedä onko sillä loppujen lopuksi juurikaan merkitystä, mutta ehkä teillä voisi sama järjestely toimia niin, että mies on ensimmäisen viikon lapsen kanssa vanhempiensa luona (ja altistaa heidät jos niikseen tulee) ja tulee sitten toiseksi viikoksi teidän luokse.

Ap

Kiitos!! Viimeinkin sellainen vastaus mitä toivottiin. Eipä olis meille tullut mieleen:)

Mies alkoi heti laittamaan viestiä lapsen äidille ja toivotaan, että tämä sopii hänelle myös.

Vierailija
28/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitää tulla sun luo tai sen miehen etäsiitoksen tulla sun luo jos tämä sun nykyinen siitoksesi ei ole edes miehesi kakara, etkä tiedä edes kenen se on. Itse olet nussinut muiden kanssa jos et ole varma edes kenen siemenestä se on siitetty.

Vierailija
29/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapsella on ollut nuha monena kertana viimeaikoina kun ollaan nähty, en meinannutkaan että sinne testeihin vietäisiin ilman syytä. Hänen äitinsä on myös ollut paljon sairaana ja sen takia lapsi on ollut myös isällään enemmän. Isä voi toki viedä lapsen testeihin, mutta kun lapsi tulee isälleen ja isä vie testeihin niin jos testi on positiivinen niin myös silloin isä on altistunut. Jos äiti käyttää testeissä ja testi on positiivinen niin silloin altistuneita ei tule enempää.

Lapsen isyysasiat eivät ole hoidossa koska isä ei ole varmaa ja kumpikaan heistä ei ole halunnut suostua isyystesteihin. Meillä on joulukuussa vasta seuraava lastenvalvoja aika, täällä näihin aikoihin joutuu jonottaa monta kuukautta. Ei se minun vikani ole että isä ei halua tunnustaa ja parhaani teen sen eteen että saisin asiaa eteenpäin. Ei vain ole niin yksinkertaista pakottaa toista testeihin.

Ovatko he niin tyhmiä että eivät mene testiin vaikka viranomainen on kutsunut?

Vierailija
30/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Ap

Asun miehen kanssa yhdessä (emme virallisesti, mutta mies viettää tosi paljon aikaa täällä ja osoite hänellä on vanhemmillaan) eli miten suojaudun? Käskenkö miehen lapsensa kanssa aina vanhemmilleen ja sen jälkeen hänen pitää olla siellä karanteeni ajan jonka jälkeen lapsi tulee taas ja tilanne sama. Kaipaan vinkkejä tähän tilanteeseen, miten saan lapsen äidin ymmärtämään tämän tilanteen ja menemään sinne testeihin vapaaehtoisesti?

En ole valmis altistumaan koronalle sen takia että toiselle ryyppääminen on tärkeämpää kuin terveys.

Onnea vaan. Uusperheet on keskimäärin p*****stä. Ja niiskus huomaat, mukana tulee koko paketti.myös se miehen edellinen valittu, eli ex. Että jos et pysty suhtautumaan suurella lämmöllä ja hyväksynnällä myös siihen miehen ekaan ja lapsen kautta aina olemassa olevaan perheeseen, ei kannata ryhtyä uusperheeseen. Itse kulutin ihan liian monta vuotta sietäen ja nieleskellen ja pilasin ihan vaan omaa elämääni. Eihän se korona tuossa taida kuitenkaan olla perimmäinen syy. Vaan se, että teidän perheeseenne kuuluu sen exänkin touhut.

31/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää tulla sun luo tai sen miehen etäsiitoksen tulla sun luo jos tämä sun nykyinen siitoksesi ei ole edes miehesi kakara, etkä tiedä edes kenen se on. Itse olet nussinut muiden kanssa jos et ole varma edes kenen siemenestä se on siitetty.

Ap

Siksi koska haluamme miehen kanssa yrittää uudestaan ja yritämmekin koko ajan. En tiedä onko lapsi hänen vai ei, mutta hän haluaa joka tapauksessa olla isä lapselle.

Kyllä, olen nussinut kahden viikon jälkeen erosta toista miestä mutta miten se nyt liittyy tähän korona testi asiaan ja siihen miten saisimme asian järjestymään kaikille hyvin?

32/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ovatko he niin tyhmiä että eivät mene testiin vaikka viranomainen on kutsunut?

Ap

Viranomainen ei ole vielä kutsunut, minulla oli ensimmäinen aika viimekuussa ja siellä sovittiin että yritän saada tämän nykyisen silloin joulukuussa dna testiin ja jos ei suostu niin silloin menee luultavasti käräjille. Syyskuussa siis ensimmäinen aika ja seuraava aika meni joulukuulle joten ei nämä asiat kovin nopeasti etene.

33/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Ap

Asun miehen kanssa yhdessä (emme virallisesti, mutta mies viettää tosi paljon aikaa täällä ja osoite hänellä on vanhemmillaan) eli miten suojaudun? Käskenkö miehen lapsensa kanssa aina vanhemmilleen ja sen jälkeen hänen pitää olla siellä karanteeni ajan jonka jälkeen lapsi tulee taas ja tilanne sama. Kaipaan vinkkejä tähän tilanteeseen, miten saan lapsen äidin ymmärtämään tämän tilanteen ja menemään sinne testeihin vapaaehtoisesti?

En ole valmis altistumaan koronalle sen takia että toiselle ryyppääminen on tärkeämpää kuin terveys.

Onnea vaan. Uusperheet on keskimäärin p*****stä. Ja niiskus huomaat, mukana tulee koko paketti.myös se miehen edellinen valittu, eli ex. Että jos et pysty suhtautumaan suurella lämmöllä ja hyväksynnällä myös siihen miehen ekaan ja lapsen kautta aina olemassa olevaan perheeseen, ei kannata ryhtyä uusperheeseen. Itse kulutin ihan liian monta vuotta sietäen ja nieleskellen ja pilasin ihan vaan omaa elämääni. Eihän se korona tuossa taida kuitenkaan olla perimmäinen syy. Vaan se, että teidän perheeseenne kuuluu sen exänkin touhut.

Ap

Minulla itsellä ei ole lapsen äitiä vastaan mitään, äiti on lapselle tärkeä ja lapsi on minulle tärkeä niin haluan pysyä mahdollisimman hyvissä väleissä hänen kanssaan. Minulle on tärkeintä että lapsella on asiat hyvin ja tässä on nimenomaan juuri koronasta kyse. Aikaisemmin ei ole ollut tätä koronaa ongelmana joten minulle on ollut ihan sama mitä hän tekee ja on nytkin ihan sama miten riskeeraa itsensä koronalle, mutta pointti tässä asiassa oli juurikin se että miten me saamme tapaamiset sovittua niin ettemme me altistu koronalle tai että voidaanko pyytää äitiä käymään testeissä. Näissä keskusteluissa on tullut hyvin selväksi, että emme voi pyytää sitä häneltä, emmekä myöskään ole tekemässä sitä.

Mun mielestä uusperheissä ei ole mitään vikaa. Musta on ihanaa tavata miehen lasta ja kohtelen häntä kuin omaani. Miehen eksän kanssa olen hyvissä väleissä.

34/35 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Mää kirjotin tänne sivulle tänään ekaa kertaa kysyäkseni apua, en syyllistääkseni ketään.

Toivoin että täältä olis oikeesti saanut jotain hyviä ehdotuksia mutta sen sijaan täältä tulee vain anonyymejä haukkumisia ja rikokseen syyttelyä. Kukaan teistä ei tiedä todellista tilannetta ja en tiedä minkä takia olen edes vaivautunut kertomaan niin paljon, varmaan koska järkytyin siitä miten ihmiset ajattelevat heti ekana kaikista paskointa joka asiassa.

Te sanotte asiat niinkuin tahalleen vetäisin jotain rahaa Kelasta. Ihan niinku en toivoisi sitä että olispa isyysasia selvä ja olispa eksäni isä. Eipä tätä koronaa olisi ja meillä olis asiat hyvin ja voitais kaikki asua yhdessä.

En tiedä missä maailmassa te asutte mutta mun maailmassa on asiat tällä hetkellä sekaisin ja yritän korjata sitä parhaani mukaan.

Vierailija
35/35 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36238 kirjoitti:

Ap

Mää kirjotin tänne sivulle tänään ekaa kertaa kysyäkseni apua, en syyllistääkseni ketään.

Toivoin että täältä olis oikeesti saanut jotain hyviä ehdotuksia mutta sen sijaan täältä tulee vain anonyymejä haukkumisia ja rikokseen syyttelyä. Kukaan teistä ei tiedä todellista tilannetta ja en tiedä minkä takia olen edes vaivautunut kertomaan niin paljon, varmaan koska järkytyin siitä miten ihmiset ajattelevat heti ekana kaikista paskointa joka asiassa.

Te sanotte asiat niinkuin tahalleen vetäisin jotain rahaa Kelasta. Ihan niinku en toivoisi sitä että olispa isyysasia selvä ja olispa eksäni isä. Eipä tätä koronaa olisi ja meillä olis asiat hyvin ja voitais kaikki asua yhdessä.

En tiedä missä maailmassa te asutte mutta mun maailmassa on asiat tällä hetkellä sekaisin ja yritän korjata sitä parhaani mukaan.

Sinä sait kyllä apua. Et välttämättä omalta tuskaltasi vain sitä kelpuuta. Mitä enemmän tilanteesta olet kertonut, sen epätoivoisemmalta koko kuvio näyttää. Kumpikaan mies ei halua isyystestiä ja käräjät uhkaavat. Kuitenkin toinen näistä on sanojensa mukaan valmis kasvattamaan lapsen ja haluaa nähdä vauvaa, vaikka se ei oma olisikaan. Tämä vastuunkantaja tekee kaikkensa välttääkseen parin sadan euron elatusmaksun, jos lapsi sattuisikin olemaan oma. Kuvitteletko tällaisesta miehestä olevan vastuunkantajaksi ja toisen miehen lapsen kasvattajaksi?

Sinulla on nyt lapsi. Sinun täytyy korjata asiasi niin, että lapsellasi on hyvä olla myös jatkossa. Suosittelisin ottamaan yhteyttä neuvolaan ja pyytämään keskusteluapua tilanteeseen. Kirjoitusten perusteella sinulla on valtava toivo siitä, että voisitte elää yhtä perhettä, mutta sen ei pidä tapahtua väkisin. Molempien aikuisten tulisi ottaa vastuu nyt omasta käytöksestään. Lapsi harvoin on syy, millä parisuhde saadaan pidettyä/palautettua. Ruusunpunaiset lasit on aika tiputtaa nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän