Etävanhemman oikeudet korona-aikaan
Tilanne on siis tämä: mieheni on etävanhempi ja hänen lapsensa on meillä joka toinen viikko. Lapsen äiti matkustelee ympäri suomea juomassa ja juhlimassa silloin kun lapsi on meillä. Monesti myös laittaa lapsen hoitoon ja käy omalla vuorollaan viikonloppuisin viihteellä, mutta se nyt ei ole se pointti. Voidaanko vaatia lapsen äitiä käymään korona testeissä ennenkuin tuo lapsen meille? Kuulun itse riskiryhmään ja meillä on 2kk lapsi. Me emme liiku missään muualla kuin kaupassa aina kuin pakko ja toki pihalla. Tuntuu epäreilulta että itse yritämme välttää kontakteja ja suojella perhettä koronalta ja lapsen äitiä ei kiinnosta tilanne ollenkaan. Hän myös matkustelee paljon julkisilla eikä käytä maskeja, en tiedä että käyttääkö muutenkaan.
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa? Olen miettinyt myös sitä että lapsi jäisi meille pidemmäksi aikaa jos äitiä ei kiinnosta varoa yhtään tai jos äiti altistuu niin tietenkin lapsi sitten hänellä. En kylläkään usko että lapsen äiti suostuu tähän. Kellään kokemuksia?😅
Kommentit (35)
Ap
Asun miehen kanssa yhdessä (emme virallisesti, mutta mies viettää tosi paljon aikaa täällä ja osoite hänellä on vanhemmillaan) eli miten suojaudun? Käskenkö miehen lapsensa kanssa aina vanhemmilleen ja sen jälkeen hänen pitää olla siellä karanteeni ajan jonka jälkeen lapsi tulee taas ja tilanne sama. Kaipaan vinkkejä tähän tilanteeseen, miten saan lapsen äidin ymmärtämään tämän tilanteen ja menemään sinne testeihin vapaaehtoisesti?
En ole valmis altistumaan koronalle sen takia että toiselle ryyppääminen on tärkeämpää kuin terveys.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Ap
Asun miehen kanssa yhdessä (emme virallisesti, mutta mies viettää tosi paljon aikaa täällä ja osoite hänellä on vanhemmillaan) eli miten suojaudun? Käskenkö miehen lapsensa kanssa aina vanhemmilleen ja sen jälkeen hänen pitää olla siellä karanteeni ajan jonka jälkeen lapsi tulee taas ja tilanne sama. Kaipaan vinkkejä tähän tilanteeseen, miten saan lapsen äidin ymmärtämään tämän tilanteen ja menemään sinne testeihin vapaaehtoisesti?
En ole valmis altistumaan koronalle sen takia että toiselle ryyppääminen on tärkeämpää kuin terveys.
Lapsella, kun on oikeus isäänsä juuri tämä on se malli, joka pitäisi ottaa nyt käyttöön. Toisten elämää, kun et voi säädellä ja ohjailla sinun pitää ottaa sitä vastuuta omasta elämästäsi.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Ap
Jos et ole valmis, asut kahdestaan lapsesi kanssa. Et sinä voi määrätä toisia ihmisiä, niin se vaan on. Miehesi voi puhua lapsensa äidin kanssa, mutta pakottaa ei voi. Toisaalta sinun asiasi ei ole miettiä missä mies sitten asuu lapsensa kanssa. Saat ilmeisesti yksinhuoltajan tuet tuolla rikoksella, että mies on kirjoilla vanhemmillaan, olet siis rikollinen.
Sinut pitäisi ilmoittaa poliisille, saat etuja huijaamalla.
Ap
Asiahan ei nyt tähän liity millään lailla, mutta nykyinen mies on myös eksäni. Olemme asuneet aikaisemmin yhdessä ja eromme oli todella riitaisa kaikinpuolin ja siihen sisältyi myös omaisuuden jako. Tulin yllättäen raskaaksi, eikä raskaus ollut suunniteltu. Lapsi ei välttämättä ole mieheni mutta olemme menossa testeihin ja lastenvalvoja on tästä asiasta tietoinen. Asiaa ollaan siis hoitamassa mutta lapsella ei ole vielä vahvistettua isää. Olemme muuttamassa yhteen virallisesti kun olen siihen valmis, vielä ei ole kuitenkaan mielestäni oikea aika muuttaa yhteen. Mies on myös paljon vanhemmillaan, eikä aina täällä, mutta en luota vielä siihen että suhde toimisi ja näin on paljon helpompi erota jos emme saa asioita kuntoon. Käymme terapiassa. Miehellä ei ole täällä muita tavaroita kuin vähän vaatteita ja minä maksan kaiken asumiseen, sekä lapseen liittyen joten mielestäni en tee rikosta.
Itse olen perheestä jossa vanhemmat ovat tapelleet koko lapsuuden ja en halua sitä omalle lapselleni, joten toimin näin. Kivittäkää vain, mutta yritän ajatella lapsen parasta ja haluan kaiken olevan varmaa ennen virallista muuttoa.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Ap
Asiahan ei nyt tähän liity millään lailla, mutta nykyinen mies on myös eksäni. Olemme asuneet aikaisemmin yhdessä ja eromme oli todella riitaisa kaikinpuolin ja siihen sisältyi myös omaisuuden jako. Tulin yllättäen raskaaksi, eikä raskaus ollut suunniteltu. Lapsi ei välttämättä ole mieheni mutta olemme menossa testeihin ja lastenvalvoja on tästä asiasta tietoinen. Asiaa ollaan siis hoitamassa mutta lapsella ei ole vielä vahvistettua isää. Olemme muuttamassa yhteen virallisesti kun olen siihen valmis, vielä ei ole kuitenkaan mielestäni oikea aika muuttaa yhteen. Mies on myös paljon vanhemmillaan, eikä aina täällä, mutta en luota vielä siihen että suhde toimisi ja näin on paljon helpompi erota jos emme saa asioita kuntoon. Käymme terapiassa. Miehellä ei ole täällä muita tavaroita kuin vähän vaatteita ja minä maksan kaiken asumiseen, sekä lapseen liittyen joten mielestäni en tee rikosta.
Itse olen perheestä jossa vanhemmat ovat tapelleet koko lapsuuden ja en halua sitä omalle lapselleni, joten toimin näin. Kivittäkää vain, mutta yritän ajatella lapsen parasta ja haluan kaiken olevan varmaa ennen virallista muuttoa.
Jos lähden leikkiin mukaan niin sinun pitää saada valita kakusta vain kirsikat ja tuon toisen naisen pitäisi toteuttaa sinun tahtoasi? Juupa juu.
Ja kyllä, jos saat yksinhuoltajan edut teet rikoksen jos olet parisuhteessa oletetun isän kanssaan asutte yhdessä. Yksinhuoltaja asuu lastensa kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Ap
Lapsella, kun on oikeus isäänsä juuri tämä on se malli, joka pitäisi ottaa nyt käyttöön. Toisten elämää, kun et voi säädellä ja ohjailla sinun pitää ottaa sitä vastuuta omasta elämästäsi.
Ap
Voi kun sen voisikin vain tehdä näin... mutta ehkä tätä joutuu kokeilla. Eihän tämä ole reilua kellekkään ja ymmärrän kyllä sen että en voi vaatia lapsen äitiä, mutta haluaisin kuulla vain vinkkejä siihen miten saisin hänet ymmärtämään kuinka tärkeä asia se on minulle.
Lapsi on myös minulle todella tärkeä ja olemme tunteneet jo monta vuotta, jokapäivä kun hän on täällä kerrotaan toisille kuinka rakastetaan ja sanoo minua vara äidiksi, joten olen myös lapselle tärkeä. Sekä lapsi haluaisi varmasti nähdä sisaruksensa aina täällä ollessaan joten siksi tämä ei tunnu reilulta vaihtoehdolta.
Yritän tässä ajatella vain meidän parasta mutta alkaa tuntumaan vain siltä että joudumme altistumaan koronalle, koska muuten kaikilla muilla on huono olla sen takia että itse pelkään koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Ap
Jos lähden leikkiin mukaan niin sinun pitää saada valita kakusta vain kirsikat ja tuon toisen naisen pitäisi toteuttaa sinun tahtoasi? Juupa juu.
Ja kyllä, jos saat yksinhuoltajan edut teet rikoksen jos olet parisuhteessa oletetun isän kanssaan asutte yhdessä. Yksinhuoltaja asuu lastensa kanssa yksin.
Ap
En nyt halua tässä mitään kirsikoita eikä hänen todellakaan tarvitse toteuttaa mitään mitä sanon, eikä hän näin teekkään. Siksi edelleen kaipailisin niitä vinkkejä mitä tässä tilanteessa voi tehdä tai miten saisin häntä ymmärtämään ja tulemaan vastaan tässä asiassa.
Asun lapsen kanassa yksin, mies on täällä paljon mutta on myös paljon siellä missä virallisesti asuu. Ja mies ei ole millään lailla oletettu isä, isyys on epävarmaa ja olemme menossa dna testeihin.
Menee todella tunteisiin kun en haluaisi koko elämänkertaa kirjoittaa tänne, tilanne on todella monimutkainen mutta se ei nyt liity tähän millään lailla.
Eli teidän mielipide on nyt sitten se että antaa äidin mennä ja ryypätä eikä tarvi käydä testeissä vaikka tuo poikaa tänne nuhaisena ja me kaikki altistumme siinä samalla joka ikinen kerta koska häntä ei kiinnosta. Kiitos, mielipiteenhän tästä kaipasin, joten ei se sitten auta muutakuin tyytyä tilanteeseen ja toivoa parasta.
Miksi sen ÄIDIN pitäis testeissä käydä, jos pelkäät lapsen tuovan teille koronan? Se lapsi voi joka tapauksessa saada koronan aivan mistä tahansa ja on oireeton. Jos joku, niin varmaan se lapsi äitinsä tartuttaa.
Ja vaikka äiti ois puhdas, niin lapsella voi silti olla korona.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen ÄIDIN pitäis testeissä käydä, jos pelkäät lapsen tuovan teille koronan? Se lapsi voi joka tapauksessa saada koronan aivan mistä tahansa ja on oireeton. Jos joku, niin varmaan se lapsi äitinsä tartuttaa.
Ja vaikka äiti ois puhdas, niin lapsella voi silti olla korona.
Ap
Oot oikeessa, lapsen pitäisi käydä testeissä mutta tuntuu epäreilulta laittaa lasta testeihin sen takia että olen huolissaan koronasta hänen äitinsä toiminnan vuoksi.
Siis mies jonka lapsi hänen kanssaan silloin tällöin ei edes asu sinun kanssasi? No jossainhan hän siis asuu, tavatkoon tuota toista lasta siellä. Mikä ihme tässä nyt taas oli ongelma? Mitään yhteistä asuntoa ei edes ole, missä voisi altistua.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka äiti ois puhdas, niin lapsella voi silti olla korona.Ap
Oot oikeessa, lapsen pitäisi käydä testeissä mutta tuntuu epäreilulta laittaa lasta testeihin sen takia että olen huolissaan koronasta hänen äitinsä toiminnan vuoksi.
Niin sitten se äiti sais "rangaistuksen", mutta se ei kuitenkaan auta tai ratkaise tilannetta. Eli ehkä ongelma on enemmän vaan se, että paheksut äidin toimintaa ja haluaisit jotenkin kostaa, tai raivota, mutta se ei ole soveliasta. Ja tämä ois sellanen "järkeilty ja sovelias" rankku huonolle mutsille.
Oikeesti tietysti lapsi testeihin jos on mitään maailman pienintäkään oiretta.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole päivähoidossa tai koulussa, ei tapaa kavereita, ei harrasta, jne...
Vierailija kirjoitti:
Siis mies jonka lapsi hänen kanssaan silloin tällöin ei edes asu sinun kanssasi? No jossainhan hän siis asuu, tavatkoon tuota toista lasta siellä. Mikä ihme tässä nyt taas oli ongelma? Mitään yhteistä asuntoa ei edes ole, missä voisi altistua.
Ap
Ongelma tässä on se, että mies haluaisi nähdä myös 2kk vauvaa, sekä lapsi haluaisi nähdä häntä. Voin toki olla näkemättä heitä, mutta tästä koronasta kun ei tiedä niin tilannehan voi jatkua hyvinkin pitkään.
Jos mies on lapsen kanssa viikon muualla, niin tämän jälkeen pitäisi olla erillään vielä kaksi viikkoa että näkee tuleeko oireita joten se ei onnistuisi muutakuin sillä tavalla että en näe ollenkaan heitä eivätkä he vauvaa.
Toivoin vain että tähän tilanteeseen olisi ollut jokin parempi keino.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sitten se äiti sais "rangaistuksen", mutta se ei kuitenkaan auta tai ratkaise tilannetta. Eli ehkä ongelma on enemmän vaan se, että paheksut äidin toimintaa ja haluaisit jotenkin kostaa, tai raivota, mutta se ei ole soveliasta. Ja tämä ois sellanen "järkeilty ja sovelias" rankku huonolle mutsille.
Oikeesti tietysti lapsi testeihin jos on mitään maailman pienintäkään oiretta.
Ap
Miks ihmeessä haluaisin rangaista äitiä?
Jos koko koronaa ei olisi niin minulle olisi aivan sama mitä hän tekee omalla ajallaan, se ei kuulu minulle millään lailla.
Pelkään tässä vain että se korona tarttuu hänelle jossain Vaasan baarissa ja hän tuo sen meille, ihan sama jos ryyppäilisi jossain missä riski sairastua ei ole niin suuri, mutta en ymmärrä sitä miksi hänen pitää nyt reissata Helsingissä, Vaasassa yms juomassa baareissa kun tilanne on tämä.
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ongelma tässä on se, että mies haluaisi nähdä myös 2kk vauvaa, sekä lapsi haluaisi nähdä häntä. Voin toki olla näkemättä heitä, mutta tästä koronasta kun ei tiedä niin tilannehan voi jatkua hyvinkin pitkään.
Jos mies on lapsen kanssa viikon muualla, niin tämän jälkeen pitäisi olla erillään vielä kaksi viikkoa että näkee tuleeko oireita joten se ei onnistuisi muutakuin sillä tavalla että en näe ollenkaan heitä eivätkä he vauvaa.
Lapsen äidin sijaan testeissä kävisikin mies?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole päivähoidossa tai koulussa, ei tapaa kavereita, ei harrasta, jne...
Ap
Lapsi on päivähoidossa ja ymmärrän kyllä että voi sairastua sitäkin kautta. Mielestäni kuitenkin suurempi riski on sairastua silloin kun on humalassa baarissa, sillon ei se järki pelaa niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36238 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsen äidin sijaan testeissä kävisikin mies?
No et todellakaan voi vaatia. Suojelet itsesi ja lapsesi toisessa osoitteessa, jos miehesi ei saa oman lapsensa äidin kanssa asiaa sovittua sinulle mieleiseksi. Sama pätee toisinpäin, ei ole sukupuolesta tai huoltajuudesta kiinni.