Kyllä on suomessa ikärasismia näin 40v naisen silmin katsottuna.
Hain sisustuskauppaan harjoittelijaksi kun sain myynnin ammattitutkinnon suoritettua niin omista n. 55v nainen sanoi että palkaan mielummin nätin ja nuoren tytön kuin 40v naisen. Olen ihan fiksusti käyttäytyvä,hyvin pukeutuva,käyn kampaajalla yms mutta enpä vaan työmarkkinoilla saa töitä. Tuo sisustusliike oli sellainen joka myy sisustustavaraa juuri 40-50v naisille. Samoin olen yrittänyt moneen vaatekauppaan töihin siis sellaisiin joissa myydään vaatteita 40-60v naisille lähinnä mutta eipä vaan heillekkään kelpaa 40v nainen. Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:06"]
Hain viime vuoden puolella töitä ja jo työhaastattelussa kävi ilmi, että samaa työtä hakee myös itseäni parikymmentä vuott nuorempi tyttö, joka oli haastattelijan mukaan etulyöntiasemassa nuoruutensa vuoksi. Tyttö saikin paikan. Itse sain heti toisen työpaikan jota hain, joten ei jäänyt harmittamaan, mutta kyllä oli surullista menettää työpaikka ikärasismin vuoksi. Olin lisäksi kaikin tavoin pätevämpi hommaan kuin tuo tyttö ja minulla oli paremmat suosituksetkin.
Nyt ajattelen, että ikärasismi oli niin avointa ja häpeämätöntä, että tuskin kuitenkaan olisin viihtynyt siinä työpaikassa.
[/quote]
Nelikymppiset ovat vähiten sairauslomalla.
[/quote]
Tähän jotain faktaa.
Ja sitten on vielä se, että työnantaja joutuu myös huomioimaan lapsen sairauden takia aiheutuvat poissaolot. Ne ovat työnantajille ihan yhtä kalliita päiviä, ja niitä pitävät juuri nelikymppiset naiset.
[/quote]
Kaikilla ei ole lapsia.
[/quote]
Kaikki eivät ole myöskään lukutaitoisia, mutta melkein kaikki kuitenkin ovat.
Uskon, että on yleisellä tasolla totta, mutta itse en ole (koputetaan puuta) ikärasismiin törmännyt. Siitä huolimatta, että olen sillä äärimmäisen seksikkäällä ja nuorekkaalla punavuorelais-mainos-ja-viestintä-alalla. Luulen kyllä, että tästä en hevin vaihda uuteen työhön, paitsi jos on pakko. Hain tätä paikkaa 39-vuotiaana ja sen sainkin. Firman keski-ikä on about 45. Itse olen 42. Meidän nuorimmainen on 34. Eli on niitä fiksujakin työnantajia.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:09"]
On kyllä ikärasismia. Minä olen asiantuntija it-alalla, ja luulisi ettei tällaisessa hommassa ole niin iällä väliä. Rupsahtanut ulkonäkökään kun ei niitä ohjelmoitavia tietokoneita häiritse yhtään ;-)
En edes tajunnut tätä ikärasismiasiaa, kunnes päätin jo 10 vuotta samassa talossa oltuani hakea nyt uutta työpaikkaa. En ole päässyt edes haastatteluun yhteenkään paikkaan, vaikka minulla on kokemusta nimmenomaan tekniikoista, joiden pitäisi olla nyt tosi haluttuja ja kysyttyjä työmarkkinoilla. Miespuolisia nuorempia kollegoitani onkin vaihtanut kovilla palkannousuilla viime aikoina firmoja. Vaan minä en pääse edes haastatteluun. En kyllä keksi mitään muuta syytä kuin se että olen 40 v. nainen. Koulutus ja kokemus nimittäin olisivat juuri oikeanlaisia.
[/quote]
Oletko varma, ettei kyse kuitenkin ole kompetenssista? Nelikymppinen nainenhan on mukavasti ohittanut vauvaiän ja täynnä tarmoa ottamaan takaisin menetetyt vuodet. Optimaalinen paketti. Kahviloissa ja vaatekaupoissa toki halutaan ensisijaisesti timmi kroppa ja nätti naama imagosyistä, joten siellä ymmärrän tämän ikäsyrjinnän.
[/quote]
En usko että kyse on kompetenssista. Näin päätellen ihan siitäkin että teen erittäin vaativia konsultintöitä nykyisellä työnantajallani ja saan jatkuvasti hyvää palautetta työstäni ja monipuolisuudestani. Työni luonne on sellaista, että työnantajani täytyy myydä minua asiantuntijaksi nytkin omille asiakkailleen CV:lläni, ja noin tuntuu kovasti kelpaavan, maksavat mielellään 100-120 euroa työtunnistani ja projekteja olisi enemmän kuin ehtii tehdä...
Mutta eri asia, kun koittaa hakea vakipaikkaa firmasta, ei näköjään edes pääse sitten haastatteluun. Lapsia tai puolisoa minulla ei ole, eikä ole enää aikeissa hankkiakaan - enkä usko että minun ikäisestäni sitä enää pelätäänkään.
[/quote]
Mikset sitten suoraan sano noita lukuja töitä hakiessasi? Tai perusta omaa toimistoa? Vähän vaikea uskoa, että joku olisi ihan todistettavasti varsinainen kultakaivos, mutta työnantajat vain kiertävät ohi...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:54"]
En usko että kyse on kompetenssista. Näin päätellen ihan siitäkin että teen erittäin vaativia konsultintöitä nykyisellä työnantajallani ja saan jatkuvasti hyvää palautetta työstäni ja monipuolisuudestani. Työni luonne on sellaista, että työnantajani täytyy myydä minua asiantuntijaksi nytkin omille asiakkailleen CV:lläni, ja noin tuntuu kovasti kelpaavan, maksavat mielellään 100-120 euroa työtunnistani ja projekteja olisi enemmän kuin ehtii tehdä...
Mutta eri asia, kun koittaa hakea vakipaikkaa firmasta, ei näköjään edes pääse sitten haastatteluun. Lapsia tai puolisoa minulla ei ole, eikä ole enää aikeissa hankkiakaan - enkä usko että minun ikäisestäni sitä enää pelätäänkään.
[/quote]
Mikset sitten suoraan sano noita lukuja töitä hakiessasi? Tai perusta omaa toimistoa? Vähän vaikea uskoa, että joku olisi ihan todistettavasti varsinainen kultakaivos, mutta työnantajat vain kiertävät ohi...
[/quote]
Vaikka suoraan lukuja ei voi paljastaa koska ne koskevat työnantajani salaisia kahdenkeskisiä sopimuksia omien asiakkaidensa kanssa, niin kyllä asian pitäisi selvitä CV:stä, jossa on listattuna asiakkaita joille olen tehnyt töitä, millaisia projekteja missä rooleissa jne.
Ongelma todennäköisesti on, että tällä alalla monissa firmoissa on lähinnä nuoria mieshenkilöitä. Voipi olla että tämmöisen täti-ihmisen hakemus ja CV menevät naurahduksen kanssa mappi-ö:hön suoraan, kun ajatellaan kuinka huonosti semmoinen ihminen meidän sauna- ja peli-iltoihin mukaan istuisi... Erityisesti pienemmissä firmoissa kun usein työporukat on myös vapaa-ajan kaveriporukoita, samanhenkisten suunnilleen samanikäisten muodostamia.
Ai niin siitä oman toimiston / toiminimen perustamisesta vielä... Sitä en missään nimessä halua, vaan haluaisin turvallisen vakityöpaikan mieluummin keskisuuresta tai suuresta yrityksestä. En halua joutua hoitamaan markkinointia ja muuta ylimääräistä, ja ottamaan riskiä siitä että kun lamakausia tulee, voi olla pitkiäkin jaksoja ilman projekteja.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
Vaikka suoraan lukuja ei voi paljastaa koska ne koskevat työnantajani salaisia kahdenkeskisiä sopimuksia omien asiakkaidensa kanssa, niin kyllä asian pitäisi selvitä CV:stä, jossa on listattuna asiakkaita joille olen tehnyt töitä, millaisia projekteja missä rooleissa jne.
Ongelma todennäköisesti on, että tällä alalla monissa firmoissa on lähinnä nuoria mieshenkilöitä. Voipi olla että tämmöisen täti-ihmisen hakemus ja CV menevät naurahduksen kanssa mappi-ö:hön suoraan, kun ajatellaan kuinka huonosti semmoinen ihminen meidän sauna- ja peli-iltoihin mukaan istuisi... Erityisesti pienemmissä firmoissa kun usein työporukat on myös vapaa-ajan kaveriporukoita, samanhenkisten suunnilleen samanikäisten muodostamia.
[/quote]
Ehkä jossain isommassa who cares -organisaatiossa voisin kuvitella näin käyvän, mutta pienemmissä nimenomaan en. Teet vain kuten liikkeenjohdon konsultit, pankkiirit, lakimiehet ja muut ovat tehneet aikojen alusta asti: soitat jonkun toimiston partnerille ja sanot, että minulla on mukava nippu vakiasiakkaita, jotka tuon mukanani ja joista saa laskutettavaa pari sataa tunnilta niin paljon kuin ehdin tehdä. Olettaen tietysti, että asiakkaat ovat sitoutuneita sinuun eivätkä työnantajaasi, koska muuten et tietystikään ole kovin arvokas resurssi toimistoille.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:09"]
On kyllä ikärasismia. Minä olen asiantuntija it-alalla, ja luulisi ettei tällaisessa hommassa ole niin iällä väliä. Rupsahtanut ulkonäkökään kun ei niitä ohjelmoitavia tietokoneita häiritse yhtään ;-)
En edes tajunnut tätä ikärasismiasiaa, kunnes päätin jo 10 vuotta samassa talossa oltuani hakea nyt uutta työpaikkaa. En ole päässyt edes haastatteluun yhteenkään paikkaan, vaikka minulla on kokemusta nimmenomaan tekniikoista, joiden pitäisi olla nyt tosi haluttuja ja kysyttyjä työmarkkinoilla. Miespuolisia nuorempia kollegoitani onkin vaihtanut kovilla palkannousuilla viime aikoina firmoja. Vaan minä en pääse edes haastatteluun. En kyllä keksi mitään muuta syytä kuin se että olen 40 v. nainen. Koulutus ja kokemus nimittäin olisivat juuri oikeanlaisia.
[/quote]
Oletko varma, ettei kyse kuitenkin ole kompetenssista? Nelikymppinen nainenhan on mukavasti ohittanut vauvaiän ja täynnä tarmoa ottamaan takaisin menetetyt vuodet. Optimaalinen paketti. Kahviloissa ja vaatekaupoissa toki halutaan ensisijaisesti timmi kroppa ja nätti naama imagosyistä, joten siellä ymmärrän tämän ikäsyrjinnän.
[/quote]