Hei Paloni-yrittäjä!
Minä olen erittäin hyvin toimeentuleva helsinkiläinen nainen. Ostan hyvälaatuisia ja usein (liian) kalliita vaatteita. Suosin yksityisyrittäjiä kaikissa käyttämissäni palveluissa hammaslääkäreistä silmälasikauppoihin ja lastenvaateliikkeistä kampaamoihin. En ole koskaan kuullutkaan Palonista, vaikka asun, työskentelen ja liikun keskustassa laajasti. Eikä ole kukaan ystävistänikään.
Vaatteenne maksavat yksinkertaisesti aivan liikaa Helsingin tarjontaan ja maksukykyyn nähden.
Esimerkiksi tämä mekko: http://www.paloni.fi/store/women-s-clothing/dead-birds-lionheart-moth-dress on ihan käsittämättömän kallis mekko. Sitä ei voi käyttää töissä, se on hankala muutenkin, ei ole tarpeeksi juhlava kesähäihin. Kuin törkeän kallis hellemekko. Kukaan ei maksa 300 euroa hellemekosta, jos Suomeen on odotettavissa korkeintaan 10 hellepäivää vuodessa.
Teillä on aivan liian kalliita vaatteita myynnissä, markkinointinne on olematonta ja valikoimanne on suunnattu vain tietynlaisille ihmisille, jotka eivät haluaa ostaa vaatteitanne / eivät ole kuulleet kaupastanne / eivät ole kiinnostuneita independent-tyypeistä.
Jos haluatte hipsterit liikkeelle, pudottakaa hintojanne 70%.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:41"]
Kukaan ei tunnu kuulleen Palonista, se on iso ongelma. Auttaisin mielelläni yrittäjää myös mutta en myöskään ollut koskaan kuullutkaan merkistä. Aika olisi erityäin otollinen kyseisen merkin edustamille arvoille, varmaan tuo markkinoinnin kohdentuminen väärin tai ohi ainakin osittain on syy huonoon menestykseen.
[/quote]
Ihmettelen ihan samaa. En ole koskaan kuullutkaan ja olen varmaan kuitenkin kohderyhmää. Tykkään jopa noista vaatteista, olisin voinut ostaakin. Luen paljon muotilehtiä, blogeja jne. Koskaan en ole kuullutkaan Palonista, vaikka asun HKIn keskustassa, ei myöskään kukaan tuttavistani (kun olen kysynyt).
Tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa. Olisi ajoissa pitänyt teettää arvio, sekä etsiä oikea kohderyhmä. Tarkistaa hinnoittelua, miettiä oikea tyyli markkinoida ja mainostaa.
Minäkin tahtoisin mielelläni tukea kotimaisia vaatevalmistajia ja yksityisyrittäjiä ja olisin jopa valmis maksamaan niistä enemmän kuin ala-arvoisista massaketjujen rytkyistä, mutta valitettavasti en tästä kaupasta löytänyt juuri mitään ostettavaa itselleni. Itse kaipaisin klassisempia, hyvin istuvia, mutta silti trendikkäitä vaatteita, en liian persoonallisia, oudoilla leikkauksilla ja kankailla varustettuja telttoja, jotka maksavat maltaita, mutta tämä lienee utopistinen toive.
Valitettavasti en löytänyt valikoimasta yhtään edes semikivaa vaatetta. Yhden rannekorun olisin voinut ostaa, mutta en löytänyt siitä kuin kuvia... en edes hintaa mistään. Sääli sinänsä, mutta valitettavasti olemme pieni maa, josta ei löydy tarpeeksi asiakkaita. Suurin osa vaatteista oli myös aika erikoisia.
Minä löysin Palonin muutama kuukausi sitten netistä, kun etsin Suomessa valimistettuja vaatteita. Hinnat on sitä luokkaa, että jotain voisinkin ostaa ja testata. Jos olisi mieleinen, voisin ostaa lisääkin. Haluan nimenomaan ostaa suomalaista, tietysti laadusta tinkimättä. Vielä en ole Palonista mitään ostanut, koska haluan hypistellä ennen ostopäätöstä. Pitänee odotella että pääsen Helsingissä käymään, eli ehkä ensi kesään asti.
Hamittaa, etten löytänyt Palonia aiemmin. Viime kesänä etsin Helsingistä mekkoa ystäväni häihin. Minulla oli kaksi kriteeriä; hieno ja suomalainen. Löysin Nansolta muutaman suomalaisen, mutta ne eivät olleet kovin hienoja, mutta ostin kuitenkin niitä hienoimman. Kun löysin Palonin nettisivut tuossa syys-lokakuussa, iski heti harmitus, että miksi, oi miksi, en löytänyt kyseistä kauppaa jo silloin. Maksoin siitä Nanson mekostakin yli 100€
ei niitä enää ensi kesänä ainakaan Paloni-brandin alla voi hypistellä, loppuunmyynti menossa.
Itseeni ei käytetyistä miestenpaidoista tuunatut koltut kainaloaukot erkoisdetaljeina houkuta, mutta ne vadit, joita nettikaupassakin on, ovat ihania.
Kyllä Paloni on ollut esillä muoti- ja naistenlehdissä ym, mutta pienen yrityksen markkinointibudjetti asettaa tietenkin rajoituksia. Minä olen tiennyt Palonista pitkään, kertonut siitä muille ja käynyt siellä aina Helsingissä poiketessani, ostanutkin, vaikka valtaosa vaatteista on minunkin makuuni liian erikoisia ja "nuoria", kun itse olen 50+ hyvin toimeentuleva virkanainen. Ostokseni ovat olleet Kainon neuleita, tosin viime kesän mallistosta ei löytynyt ostettavaa muille kuin tyttärelle.
Olen pullava keski-ikäinen, jolla olisi rahaa, mutta paksu kroppani näyttäisi kaikissa noissa aika huvittavalta. Liian erikoisia loppujen lopuksi.
Mikä noissa vaatteissa niin kovin outoa ja erikoista muka on? Mielestäni ovat vähän liiankin tylsiä ja turvallisia, samasta muotista suurin osa. Se ehkä tuon puodin suurin ongelma oli... vaatteet suunnattu juuri tietynlaiseen makuun, ja se maku ei ehkä ole juuri sellaisten ihmisten maku jotka ovat valmiita maksamaan designista.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:28"]
Mikä noissa vaatteissa niin kovin outoa ja erikoista muka on? Mielestäni ovat vähän liiankin tylsiä ja turvallisia, samasta muotista suurin osa. Se ehkä tuon puodin suurin ongelma oli... vaatteet suunnattu juuri tietynlaiseen makuun, ja se maku ei ehkä ole juuri sellaisten ihmisten maku jotka ovat valmiita maksamaan designista.
[/quote]
Monet on turhan värikkäitä. Sitten on kaikkia outoja eripituisia "repaleisia" helmoja hameessa, kummia kuvioita kuten tuo aloituksen linkitys, voimakasta puna-valkovaakaraitaa... Suht harvan aikuisen ihmisen maku Suomessa on tuollainen, moni pitää paljon yksinkertaisemmista vaatekappaleista.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:24"]
Enkä tiedä minkä takia keskivertosuomalainen ei saisi olla pihalla pradan hintatasosta? Suomessa on kourallinen ihmisiä, joilla olisi ilman pikavippejä varaa pradaan, eikä siinä ole mitään noloa.
[/quote]
On kieroutunutta, jos suomalaiset kuvittelevat, että 300 euroa mekosta on paljon. Jos rajoittaa ostopäätöksensä vain selvästi tuota halvempiin mekkoihin, ei ole käytännössä mahdollista tulla ostaneeksi (uutena) mitään muuta kuin halpamaissa tehtyä tavaraa. Siis maissa, joissa ei ole ay-liikettä eikä työoloista piitata. On jo riittävän ahdistava ajatus, että hyvin monet ihmiset ostavat yksinomaan tällaisia vaatteita. Se, että alle satasen hintatasoa lisäksi aletaan pitää normaalina ja esim. kolmensadan mekkoa kalliina, menee kyllä jo liian pitkälle.
Se, että eettisiä, kotimaisia valmistajia syyllistetään liian kalliista hinnoista (kun todellisuudessa tuokin mekko on ennemminkin niin halpa että ihmettelen, miten yrittäjälle voi jäädä siitä katetta) on kieroutunutta ja oksettavaa. Puhutaan edes asioista oikeilla termeillä.
Halpavaatteet ovat keinotekoisen halpoja, koska ne kustannussäästöt on revitty jonkun elävän ihmisen työoloista ja palkasta. Ostakaa siis ihmeessä niitä parin kympin mekkojanne jatkossakin, mutta älkää tulko niiden hinnoittelun perusteella haukkumaan erittäin järkevän hintaisia vaatteita kalliiksi.
Jos myy sellaista, mitä muut eivät halua ostaa, näinhän siinä käy. Yksinkertaista, vaikka toivoisi kaikkien tykkäävän samasta kuin kauppiaskin...
Kukaan ei tunnu kuulleen Palonista, se on iso ongelma. Auttaisin mielelläni yrittäjää myös mutta en myöskään ollut koskaan kuullutkaan merkistä. Aika olisi erityäin otollinen kyseisen merkin edustamille arvoille, varmaan tuo markkinoinnin kohdentuminen väärin tai ohi ainakin osittain on syy huonoon menestykseen.