Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee-ihmiset! Miten mittaatte teeveden optimaalisen lämpötilan?

Vierailija
22.01.2014 |

Oletteko löytäneet mistään sellaista vedenkeitintä, jossa olisi lämpömittari?

Harmittaa, kun hyvän teen saaminen on aina vähän onnesta kiinni...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on lämpömittarillinen keitin, itsekin sellaisesta haaveilen. Kyllä niitä varmaan ihan kodinkoneliikkeestä saa.

Itse teen niin, että seison keittimen vieressä odottamassa ja kuuntelen kiehumisääntä. Katkaisen keittimen vähän ennen kuin vesi aloittaa kiehumisen (ei siis vielä lainkaan edes poreile). Sillä lämpötilalla tulee mielestäni hyvää teetä.

Vierailija
2/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vesi pitää ensin keittää kiehuvaksi, muuten se on jotenkin sakeaa (veden pinnalle nousee ilmakuplia tms., jotka maistuvat inhottavasti suussa).

Meillä oli aiemmin OBH Nordican keitin, jonka kyljessä oli lämpömittari, mutta sitä ei kaiketi enää valmisteta. Nyt meillä on KitchenAidin keitin, jossa on lämpömittarin lisäksi säädin, jolla voi määrätä, minkä lämpöiseksi veden haluaa lämmittää. Teen (heh, heh) siis niin, että keitän ensin veden kiehuvaksi ja sitten avaan luukun ja annan veden vähän jäähtyä esim. 80 asteeseen. Jos vesi ehtii jäähtyä liikaa, niin lämmitän sen vielä esim. sinne 80 asteeseen. Tällä tavalla veteen ei jää niitä inhottavia kuplia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä--->Kuppi mikroon ja 1.35min thats it.

Vierailija
4/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä on sopivaa kaikille teelaaduille kun pystyy maistamaan ilman että polttaa kieltä. eli ihan suutuntumalla selviää tai jos kannuun laittaa niin antaa hetken jäähtyä.

Vierailija
5/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on englantilainen Russel  Hobb -vedenkeitin, jossa voi määritellä veden lämpötilan hipaisunäppäimellä. Stockmannilta ostettu. Hyvä peli ja tyylikäs.

Vierailija
6/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lämmitän veden pikkukattilassa, tulee aina hyvää teetä. Pidän levyllä kunnes on ihan kiehumispisteessä, sen näkee ja kuulee kyllä. Sitten kattila pois levyltä, tee sinne hautumaan kannen alle ja avot. Täydellistä teetä. Mikroa kaihdan muutenkin ja vedenkeitin on minun mittapuussa turhake.

Vierailija
7/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruokalämpömittari, millä voi tarkistaa. En tosin teevettä ole koskaan tarkistanut, mutta esim. leipomisessa tarkastan maidon/veden lämmön, ettei ole liian kuumaa hiivalle.

Vierailija
8/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan veden kiehua, kaadan pannuun, annan olla pari minuuttia ja sitten laitan teen pannuun. Täydellistä. Juon vaan mustaa.

Vierailija
9/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, Ceitos Interruptus monilla. Kyllä vesi pitää ensin kiehauttaa, että pöpöt kuolee. Antaa sitten jäähtyä sopivaan lämpötilaan. Eikä siinä mitään mittareita tarvitse.

Kas kun ette ota kuumavesihanasta suoraan. Pääköt!

Vierailija
10/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa keittimissä on nykyään säätö, mulla on tämä.

http://www.brevilleusa.com/the-tea-maker-onetouch.html

Vierailija
11/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän veden lähes kiehuvaksi. Pääasia on kunnon teelehdet ja niiden laatu. Liptonista ja kaltaisistaan ei saa hyvää teetä edes veden lämpötilaa säätämällä.

Vierailija
12/13 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen vihreää teetä monesti niin, että keitän vedenkeittimellä vettä ja kupin pohjalle laitan hieman kylmää kraanavettä tai jos muistan, niin vedenkeittimeen jäänyttä viileää vettä. Ei ole ihan oikeaoppista mutta toimii. Mustaa teetä ja Rooibosta laitan kiehuvaan veteen. Joskus kun maltan odottaa, annan veden jäähtyä hieman ja mittaan lihalämpömittarilla.

Vierailija
13/13 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä Korsossa asut, mutta ihan juotavaa se suomalainen kraanavesi on vaikka ei keittäisikään. Pääkkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan