Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karu päätös design-putiikille

Vierailija
21.01.2014 |

http://www.paloni.fi/blog/ 

Palonin myymälä Helsingin Eerikinkadulla sulkee ovensa viimeisen kerran 25.2.2014.

Tiesin alusta alkaen liikeideani olevan kapinallinen muotialalla. Tiedostin riskit. Tekisin edelleen kaiken uudelleen. Myisin perheeni kodin. Antaisin koko omaisuuteni, tarkalleen ottaen 72 693,11 €. (Jenkeissä sillä saisi tohtorintutkinnon. Uskon oppineeni enemmän.) Ottaisin lainaa, josta olen henkilökohtaisesti vastuussa, tarkalleen ottaen 35 000 €. Jättäisin päivätyön. Muuttaisin neljä kertaa. Tekisin kaikkeni, noin 7980 palkatonta työtuntia.

Perustin Palonin seurattuani huonon laadun ja hävettävän huonoissa oloissa valmistettavan materian perässä juoksevan maailman menoa, opiskeltuani design-alan johtamista ja kartutettuani kokemusta suuryritysten kansainvälisestä markkinoinnista. Muodista en ole osannut sen nykyisessä muodossaan innostua, sillä trendien seuraamisen arvottaminen tyylin ohi ei ole maailman eikä yksilön näkökulmasta kestävää. Trendit luodaan, jotta kokisimme sosiaalista painetta ostaa aina lisää ollaksemme ajankohtaisia. 

Löysin toivoa antavan, todellisen ja inspiroivan vaihtoehdon itsenäisistä suunnittelijoista. Miksi juuri heistä? Luova ihminen, joka työskentelee itselleen, voi olla työssään itselleen rehellinen, eikä hänen tarvitse kuunnella markkinointiosaston ehtoja ja riskien välttämiseksi ostettua trendiennustetta mallistoa suunnitellessaan. Tästä porukasta löysin valikoidun joukon erityisen luovia tyyppejä, jotka kaiken lisäksi valmistavat tuotteensa itse tai yhteistyössä paikallisen valmistajan kanssa. Pitkät ja hämärät alihankintaketjut, joiden taakse on helppo piiloutua tuotannon valvonnan vaikeutta perustellakseen, eivät ole muoti- ja muotoilutuotteiden valmistuksessa ainoa vaihtoehto. Yhtä lailla kuin on edelleen mahdollista tuntea viljelijänsä, on myös mahdollista tuntea suunnittelijansa ja ompelijansa.

Minä tunnen nyt 132 suunnittelijaa, joiden tuotteita olen Palonissa myynyt ja joilta ostan vaatteeni, lahjani - jopa saippuani. Tiedän, kuka heidän tuotteensa tekee, missä ja miksi. Tiedän jopa, mistä heidän käyttämänsä kierrätys- ja ylijäämämateriaalit tulevat ja missä heidän kankaansa kudotaan. Kahden ja puolen vuoden ajan olen tarjonnut Palonin kautta jokaiselle mahdollisuuden tuntea suunnittelijansa ja ompelijansa.

Toivoisin, että ihmiset haluaisivat hankkia vain asioita, joita he arvostavat – mieluummin harvemmin ja parempaa. Toivoisin myös, että ihmiset luottaisivat enemmän itseensä kuin kaupallisiin trendeihin. Tyyli ei mene koskaan pois muodista, eikä ajaton vaate saa käyttäjäänsä näyttämään vuodessa nyppyyntyneeltä edellisen vuoden vuosikerralta. Oma tyylini perustuu Palonin tuotteiden ja kirppislöytöjen yhdistämiseen. Se muuttuu minun mukanani – ei globaaliksi rakennetun sosiaalisen paineen mukana.

Olen ollut alusta alkaen Palonin kanssa tosissani. En ole perustanut sitä vaimon harrastukseksi. Esimerkkiä myymäläkonseptiin hain nopeimmin kasvavista myymäläketjuista. Suunnittelijoideni määrä ja kokoonpano on kansainvälisestikin verraten harvinainen. Työntekoa en ole karttanut. Kun kahden ensimmäisen myyntikuukauden jälkeen oli selvää, ettei myymälän myynti riitä kattamaan kustannuksia, vein Palonin messuille ja myyjäisiin. Nyt vakiintuneeksi määräksi on muodostunut 18 messut vuodessa. Lisäksi nettikaupan tarve myynti- ja markkinointikanavana oli alusta asti ilmeinen, joten sellainen rakennettiin. Medianäkyvyyden tarpeesta Palonista tuli suunnittelijoilleen myyntikanavan lisäksi myös tuotelainausta tekevä pr-toimisto. Olen laittanut puskaradion laulamaan järjestämällä Palonissa kursseja, keikkoja, ravintolapäiviä, näytöksiä – ikimuistoisia hetkiä kaikille niihin osallistumaan päässeille. Massiivisiin markkinointikampanjoihin ei ollut rahaa, joten tein 6000€:n budjetilla kansainvälisen pr-projektin viemällä Palonin suunnittelijoineen viime vuoden helmikuussa New Yorkin muotiviikoille. Projektista luettiin ja kuultiin eri mediakanavien kautta yhteensä yli seitsemän miljoonaa kertaa täällä Suomessa ja Atlantin toisella puolen. New Yorkin jälkeen Palonin myymälä tuotti voittoa. Vuokrasin Palonin suunnittelijoille työtilaa myymälää vastapäätä.

Sitten tuli kesä ja Palonin myymälän sisäpihan julkisivuremontti. Kuukausi piikkausmelua, kaksi kuukautta kestämätöntä kuumuutta. Myynnin lisäksi Paloni menetti asiakkaita, joita ei koskaan saatu takaisin. Samaan aikaan talouden epävarmuus sai ihmiset yhä varovaisemmiksi. Kun rahaa ei ole, on vaikeaa tukea kannattamiaan vaihtoehtoja muuten kuin Facebook-linkkejä jakamalla. Palonin alkuvuoden myynnin 97%:n kasvu kääntyi 17%:n laskuun edellisvuoteen verrattuna. Joulukuussa Paloniin tuli miesasiakkaita ostamaan joululahjoja tyttöystävilleen, jotka toivoivat ”mitä tahansa tästä kaupasta”. Mutta joulumyyntikään ei pelastanut.

Palonin myymälä sulkeutuu 25.2.2014, koska muita vaihtoehtoja ei enää ole. Konkurssi voidaan vielä välttää täpärästi. Jos tämä onnistuu, jatkan Palonin toimintaa niiltä osin kuin se on ollut kannattavaa eli nettikaupan, tapahtuma- ja messumyynnin, pop up -kauppojen sekä pr-tempausten muodossa. Haluaisin edelleen tuoda näiden piilotettujen kykyjemme tuotteet ihmisten tietoisuuteen ja saataville. Konkurssin välttäminen vaatii kahta asiaa:

1) Myyntiä loppuajalta saadaan vähintään 23 978€.

2) Palonin vuokraamiin työtiloihin (kaksi työhuonetta à 40 m2, 500€/huone/kk, WC ja keittiö jaetut) Eerikinkatu 12:n sisäpihalle löydetään uudet vuokralaiset. Toinen huone on kokonaan vapaa 1.2.2014 alkaen ja sopii myös jaettavaksi. Toisesta huoneesta puolet on vapaana yhdelle tai kahdelle yksin työskentelevälle 1.2.2014 alkaen. Sen toista puolikasta käyttävät Ainokaisen suunnittelija Netta Kervinen ja First Crushin suunnittelija Mari Himmanen.

Tämän kirjoituksen julkaisusta alkaen jäljellä on 31 myymälän aukiolopäivää. Loppuunmyynnin aikatauluja ja muita yksityiskohtia voi seurata Facebook-tapahtumasta. Tulen pitämään kaikki seuraajamme ja ystävämme ajan tasalla myynnin karttumisesta ja työtilojen tilanteesta Facebook-sivumme kautta loppuun saakka. Järjestän kiinnostuneille mielelläni mahdollisuuden tutustua vuokrattaviin työtiloihin. Jokainen myymälästä tehty ostos ratkaisee – ei pelkästään Palonin kannalta, vaan myös lukuisten suunnittelijoiden, joiden elanto on suurelta osin kiinni Palonista. Vietto-ekomuotimerkin suunnittelija Minna Kaartinen muotoili tämän totuuden muotoon: ”Paloni on tuotteideni myyntipaikka. Kaikki muu on näpertelyä”.

Palonia perustaessani hain starttirahaa. Liiketoimintasuunnitelman tutkimisen ja puolentoista tunnin haastattelun jälkeen käsittelijä totesi voivansa harkita tuen myöntämistä säälistä. Ehkä se oli vitsi. En nauranut, enkä saanut starttirahaa. Sääliä en edelleenkään tarvitse. Jos joku haluaa minua kiittää tekemästäni työstä, niin tämän vuoden joululahjojen ja vaatekaapin täydentäminen Palonista on siihen parempi keino kuin harmittelu.

Moni jää kaipaamaan Palonin tunnelmallista konseptimyymälää – minä varsinkin. Löysin potentiaalini ja tulin itsekseni osoitteessa Eerikinkatu 7. Siitä kiitollisena tanssin nyt rakkaan pikkutyttöni kanssa kiitostanssin elämälle kodissa, josta luovumme.

Minna Särelä

Paloni

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä sitä voisi jättää ne neljä H&M-rättiä väliin ja ostaa tilalle yhden laadukkaamman?"

Et ole nyt tosissasi, ethän? Jos köyhän tarvitsee vuoden aikana ostaa vaikka housut, paita ja hanskat, ei kai hän osta vaikka yhtä kallista design-paitaa? Nää on just näitä "köyhän kannattaa panostaa laatuun ja jättää halvat ostamatta". Juupa juu.

[/quote]

Onhan tuolla nyt tarjonta kuitenkin sentään hinnaltaan vain noin 20% monen designermuotikaupan hinnoista. Luulisi, että jos vain tarjonta on omaan makuun sopivaa ja vähänkään välittää vaatteiden valmistukseen liittyvistä eettisistä ja moraalisista näkökohdista, tämä kauppa olisi unelmien täyttymys monelle! Ymmärrän, että kaikilla ei noihinkaan hintoihin välttämättä ole jatkuvasti varaa, mutta sitä en ymmärrä ettei lainkaan olisi. Ehkä sitä voisi jättää ne neljä H&M-rättiä väliin ja ostaa tilalle yhden laadukkaamman?

Itse en kuulu tuon kaupan kohderyhmään, mutta olen pienituloinen ja ostan siitä huolimatta kalliita vaatteita. Ostan niitä vain huomattavasti harvemmin. Tällä hetkellä kaapista puuttuu siistit housut, mutta muuta en olekaan ajatellut tulevana vuonna ostaa. Ostaisin varmasti jotain tuosta kaupasta, jos sen tarjonta olisi minulle sopivaa.

[/quote]

Vierailija
42/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vilkaisemaan kauppaa hetkeksi, sitten tuli ilmoitus että nettisivujen kapasiteetti on ylittynyt...eli ei ole raaskittu ostaa kaistaa ja nyt kukaan ei saa tuotteitaan verkkokaupasta! Ei näin.

Itse vaatteet olivat yllättävän pliisuja, jopa tylsiä. Kaksi lasten mekkoa myynnissä, toinen aivan yhdentekevä, toisessa vähän yritystä mutta useampi kotimainen tekee tuollaisia jo ja samaan hintaan tai halvemmallakin...naisten mekot/tunikat näyttivät epäsymmetrisiltä H&M-räteiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

@40: Sama näkemys, laadukkaista arkivaatteista väriskaalalla musta, harmaa, murrettu ruskea, joku tumma harmahtavan sininen, villinä korttina valkoinen. Niille olisi kysyntää, eikä hinta olisi este jos oikeasti laatu kestäisi käyttöä ja tuote olisi istuva ja sopiva, kaunis päällä.

Luettuani äsken Paloni-blogia, tuli mieleeni AP:n halunneen palavasti osaksi muotimaailmaa. Ei siis vain kaupallisesti toimivaa yritystä vaan luoda yhteisön jossa olisi itse toimimassa osana kotimaista design-kenttää. Jos siellä viihtyy liian hyvin, nauttii olostaan liikaa, ehkä se kaupallisuuden mekaniikka jää sivummalle ja tulee nautiskeltua liiaksi. Epämukavuusalueella voisi menestyä paremmin?

t. 36

Vierailija
44/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:47"]

Ei ole kateutta todeta, että metsään on menty.

Itse ihmettelen tilavalintoja. Pelkät työhuoneet tonnin kuussa? Eikö olisi kannattanut pihistellä niissä ja ommella vaikka ahtaasti kotona ensialkuun?

[/quote]

Vuokrat kuulostivat neliömääriin nähden hyvin halvoilta. Pääkaupunkiseudulla on eri hinnat kuin Haminassa, Raumalla tai Rovaniemellä. Neliötä kohti noin halvalla ei ole tiloja tullut täällä päin vastaan moneen vuoteen. Ehkä vuokranantaja sai riittävästi silmanruokaa.

Vierailija
45/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:09"]

Tuttu kauppa, jossa olen muutaman kerran vieraillutkin. En kuitenkaan kuulu liikkeen kohderyhmään, vaikka arvostankin eettisesti tuotettua, kotimaista suunnittelua. Kuitenkin vaatemakuni on enemmän skandinaavisen hillitty, tummia sävyjä, istuvia farkkuja, isoja neuleita, harmaita t-paitoja. Eli just sitä linjaa, jota halparättikaupoista olisi saatavilla, mutta lapsiorjien valmistamana. Eli kumpa joku suomalaisen designin airut joskus pistäisi pystyyn putiikin, jossa myytäisiin muutakin kuin kananpojankeltaisia kietaisumekkoja tai antiloopin höyhenistä askarreltuja korvakoruja. Ehkä Palonista olisi voinut puoliksi leikillään ostaa yhden omituisesti leikatun pussikaavun joihinkin kesähäihin statementiksi, mutta en ehkä sitten kuitenkaan ole valmis tällaisesta hupsuttelusta maksamaan kolmeasataa euroa...

Olisin kuitenkin valmis maksamaan laadukkaista ja kotimaisista perusvaatteista saman hinnan kuin mitä Paloni pyysi omista luomuksistaan.

[/quote]

Tätä minäkin olen miettinyt. Tekisipä joku eettisiä vaatteita tylsästi ja turvallisesti pukeutuvalle peruspirkolle. En ole kauhean varakas, mutta minulla on jo sen verran vaatteita, että minulla olisi varaa ostaa vaikkapa neljän halvan trikoopaidan tilalta yksi kalliimpi. Nyt minun esimerkiksi pitäisi ostaa useammat mustat perusleggingsit. Haluan että ne ovat simppelit ilman mitään hörselöitä tai koristeluja. Löytyykö mistään tällaisia kalsareita, joita ei olisi tehty halpatyövoimalla hikipajassa?

Vierailija
46/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen, että oliko liikkeen perustaja tehnyt minkäänlaista markkinatutkimusta ennen aloittamista?

Vierailija
47/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole liikkeen omistaja, vaan asiakas, jota aidosti harmittaa yrittäjän puolesta. Teksti ei ole omaani, vaan kopioitu liikkeen Facebook-sivulta. Niille, jotka eivät jaksaneet sitä lukea, liikkeessä on siis myyty kymmenien suomalaisten suunnittelijoiden tuotteita, ei omaa tuotantoa. Sivut ovat tällä hetkellä alhaalla liian suuren käyttäjämäärän vuoksi, tämä tieto myös Facebookista.

-ap

Vierailija
48/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä suuressa maailmassakaan aloiteta omaa firmaa tuolla tavalla. Suunnittelijat vuokraavat isot tilat yhdessä isossa porukassa ja kun menekkiä alkaa olla niin omiin, pieniin tiloihin sitten vasta. Suomalainen yrittäjä ei tajua kaupan teosta mitään, ikävä kyllä. Kuvitellaan vaan että hitto me ollaan hyviä ja voidaan pyytää heti tonneja näistä kledjuista parhaalla kauppapaikalla:/ Sitten käy näin. Game Over.

Vierailija
49/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:09"]

Tuttu kauppa, jossa olen muutaman kerran vieraillutkin. En kuitenkaan kuulu liikkeen kohderyhmään, vaikka arvostankin eettisesti tuotettua, kotimaista suunnittelua. Kuitenkin vaatemakuni on enemmän skandinaavisen hillitty, tummia sävyjä, istuvia farkkuja, isoja neuleita, harmaita t-paitoja. Eli just sitä linjaa, jota halparättikaupoista olisi saatavilla, mutta lapsiorjien valmistamana. Eli kumpa joku suomalaisen designin airut joskus pistäisi pystyyn putiikin, jossa myytäisiin muutakin kuin kananpojankeltaisia kietaisumekkoja tai antiloopin höyhenistä askarreltuja korvakoruja. Ehkä Palonista olisi voinut puoliksi leikillään ostaa yhden omituisesti leikatun pussikaavun joihinkin kesähäihin statementiksi, mutta en ehkä sitten kuitenkaan ole valmis tällaisesta hupsuttelusta maksamaan kolmeasataa euroa...

Olisin kuitenkin valmis maksamaan laadukkaista ja kotimaisista perusvaatteista saman hinnan kuin mitä Paloni pyysi omista luomuksistaan.

[/quote]

Tätä minäkin olen miettinyt. Tekisipä joku eettisiä vaatteita tylsästi ja turvallisesti pukeutuvalle peruspirkolle. En ole kauhean varakas, mutta minulla on jo sen verran vaatteita, että minulla olisi varaa ostaa vaikkapa neljän halvan trikoopaidan tilalta yksi kalliimpi. Nyt minun esimerkiksi pitäisi ostaa useammat mustat perusleggingsit. Haluan että ne ovat simppelit ilman mitään hörselöitä tai koristeluja. Löytyykö mistään tällaisia kalsareita, joita ei olisi tehty halpatyövoimalla hikipajassa?

[/quote]

Ot, mutta olen ratkaissut ongelman ompelemalla itse vaatteita. Olen aloittanut suht yksinkertaisilla kaavoilla (esim leggingsit) ja pikkuhiljaa taitojen kehittyessä teen jo vaativampia ompeluksia. Netistä ja kirjastosta löytää hyviä ohjeita kotiompeluun.

Vierailija
50/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että lopettaa. Oli kiva kauppa.

Vierailija
51/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:35"]

Ei täällä suuressa maailmassakaan aloiteta omaa firmaa tuolla tavalla. Suunnittelijat vuokraavat isot tilat yhdessä isossa porukassa ja kun menekkiä alkaa olla niin omiin, pieniin tiloihin sitten vasta. Suomalainen yrittäjä ei tajua kaupan teosta mitään, ikävä kyllä. Kuvitellaan vaan että hitto me ollaan hyviä ja voidaan pyytää heti tonneja näistä kledjuista parhaalla kauppapaikalla:/ Sitten käy näin. Game Over.

[/quote]

Tuossa ei nimenomaan ollut yksi oma merkki, vaan yksi yrittäjä myi kymmenien eri tuottajien töitä.

Vierailija
52/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:11"]"Ehkä sitä voisi jättää ne neljä H&M-rättiä väliin ja ostaa tilalle yhden laadukkaamman?"

Et ole nyt tosissasi, ethän? Jos köyhän tarvitsee vuoden aikana ostaa vaikka housut, paita ja hanskat, ei kai hän osta vaikka yhtä kallista design-paitaa? Nää on just näitä "köyhän kannattaa panostaa laatuun ja jättää halvat ostamatta". Juupa juu.

[/quote]

Onhan tuolla nyt tarjonta kuitenkin sentään hinnaltaan vain noin 20% monen designermuotikaupan hinnoista. Luulisi, että jos vain tarjonta on omaan makuun sopivaa ja vähänkään välittää vaatteiden valmistukseen liittyvistä eettisistä ja moraalisista näkökohdista, tämä kauppa olisi unelmien täyttymys monelle! Ymmärrän, että kaikilla ei noihinkaan hintoihin välttämättä ole jatkuvasti varaa, mutta sitä en ymmärrä ettei lainkaan olisi. Ehkä sitä voisi jättää ne neljä H&M-rättiä väliin ja ostaa tilalle yhden laadukkaamman?

Itse en kuulu tuon kaupan kohderyhmään, mutta olen pienituloinen ja ostan siitä huolimatta kalliita vaatteita. Ostan niitä vain huomattavasti harvemmin. Tällä hetkellä kaapista puuttuu siistit housut, mutta muuta en olekaan ajatellut tulevana vuonna ostaa. Ostaisin varmasti jotain tuosta kaupasta, jos sen tarjonta olisi minulle sopivaa.

[/quote]

[/quote]

Mä olen vähävarainen ja ostan vain kirppikseltä. Kesällä käyn aamuisin joka la ja su Hietsussa.

Vierailija
53/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:18"]

En ole liikkeen omistaja, vaan asiakas, jota aidosti harmittaa yrittäjän puolesta. Teksti ei ole omaani, vaan kopioitu liikkeen Facebook-sivulta. Niille, jotka eivät jaksaneet sitä lukea, liikkeessä on siis myyty kymmenien suomalaisten suunnittelijoiden tuotteita, ei omaa tuotantoa. Sivut ovat tällä hetkellä alhaalla liian suuren käyttäjämäärän vuoksi, tämä tieto myös Facebookista.

-ap

[/quote]

Ja postasit tänne hänen verkkosivuiltaan tekstin ilman mainintaa että oli lainaus. Ja laitoit hänen koko nimensä myös alle. Olen pettynyt. No mitä muuta AV:lta voi odottaa. Falskia menoa 24/7.

Vierailija
54/63 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:16"]

-ap

[/quote]

Ja postasit tänne hänen verkkosivuiltaan tekstin ilman mainintaa että oli lainaus. Ja laitoit hänen koko nimensä myös alle. Olen pettynyt. No mitä muuta AV:lta voi odottaa. Falskia menoa 24/7.

[/quote]

Lähde oli kyllä mainittu ihan ensimmäisenä. -ap

Vierailija
55/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kyllä tuttu yrittäjä ja olen jotain ostanutkin pop up -kaupasta tms. Ihmettelen vaan tuota nettikaupan valikoimaa. Siellä ei ole ainuttakaan sellaista tuotetta jota haluaisin ostaa. Valikoima on oikeasti paljon runsaampi ja olen löytänyt paljon ostettavaa - ja sellaisia tuotteita joita ei ole varaa ostaa. Ostaisin jotain säälistä, mutta en tuosta valikoimasta.

Kotimaisia design-vaatteita haluaisin ostaa mutta ne ovat yleensä tosi outoja. Hinta on jotain 1200 euroa tai sitten malli on jotain roikkuvaa tai ihmeellisiä hihoja tms. 

Vierailija
56/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:41"]

Olisi kannattanut olla nöyrä siinä vaiheessa kun starttirahaa ei tippunut. Kyllä ne arvioijat tietää.

[/quote]

No ei ne näytä aina tietävän. Minä sain starttirahaa enkä vielä tänä päivänäkään ymmärrä, että miksi.

[/quote]

Tämäkin kommentti puhuu sen puolesta,  että jos ei edes starttirahaa myönnetä, niin...

Vierailija
57/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:16"]

-ap

[/quote]

[/quote]

Lähde oli kyllä mainittu ihan ensimmäisenä. -ap

[/quote]

Tuntuu kyllä tökeröltä kopioida jonkun blogipäivityksiä suoraan keskustelupelstoille, vaikka se "laillista" olisikin. Paitsi tietysti, jos olit saanut luvan bloggaajalta/putiikinpitäjältä

Vierailija
58/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:47"]

Ei ole kateutta todeta, että metsään on menty.

Itse ihmettelen tilavalintoja. Pelkät työhuoneet tonnin kuussa? Eikö olisi kannattanut pihistellä niissä ja ommella vaikka ahtaasti kotona ensialkuun?

[/quote]

Vuokrat kuulostivat neliömääriin nähden hyvin halvoilta. Pääkaupunkiseudulla on eri hinnat kuin Haminassa, Raumalla tai Rovaniemellä. Neliötä kohti noin halvalla ei ole tiloja tullut täällä päin vastaan moneen vuoteen. Ehkä vuokranantaja sai riittävästi silmanruokaa.

[/quote]

Meillä on Etelä-Helsingissä 70 neliön liiketila katutasossa, vuokra tuota nelöhintaa edullisempi.

Vierailija
59/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattraisi myydä niin kallista kamaa. Nykyään ihmisillä on vähemmän rahaa kuin joskus.

Vierailija
60/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo ihan tavallista aloittelevan yrittäjän touhua, että 100 tonnin liikevaihdolla tulee 51 tonnin tappiot, kuten näköjään 2011-2012 tilikauden tilanne näköjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme