Mistä voi johtua nenävernvuoto teinillä? Liittyykö
huonoon yleiskuntoon ja huonoon syömiseen (anemia?)? Pitääkö huolestua ja varata lääkärinaikaan kun verenvuodot alkaneet yleistyä useita kerotja viikossa?
Kommentit (11)
Ilman kuivuus ja lämpötilan suuret vaihtelut kun menee ulos/sisään.
Hae apteekista a-vita nenäsuihketta
Jos noin usein on niin syy pitää selvittää.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00740
Isälläni vuoti nenä verta jatkuvasti ja ihan kunnolla, polttivat sitten suonet kiinni ja 20 vuoteen ei ole tullut pisaraakaan. Täysin kivuton ja nopea toimenpide, tosin en tiedä tehdäänkö sitä nykyään?
Jos nenäverenvuodon ohella lapsella esiintyy runsaasti ihoverenvuotoja, anemiaa, väsymystä tai muita yleisoireita, on syytä luonnollisesti tarkistuttaa tilanne veriarvojen osalta lääkärikäynnillä.
Tälläset kovat pakkaset varmasti viimeistelee asiaa minustakin, ilman kuivuus ja kosteus ja lämpötilojen kovat vaihtelut vaikuttaa.
Mutta jos se on ongelmana niin lääkäriin minusta mielummin vaikka hätäisiä vikakäyntejä kuin odottelee jotain turhaa.
Minulla on nenässä polyyppejä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00304 ja vaikkei tuolla puhuta verenvuodosta niin voisin veikata että saattaa häiritä verisuoniakin joskus.
Anemia voi aiheuttaa verenvuotoja, sama kuin raskausaikana niin köyhempi veri joutuu kiertämään useammin että keho saa tavitsemansa ja limakalvot heikkenee jolloin ne voi katkeilla. Minulla on ollut anemiaa nuoresta saakka ja ruokavalio on tärkeää! Jos tahtoo laihduttaa niin kehoita liikkumaan. Kokeilemaan uusia lajeja vaikka, ei mitään ankeaa jumppaa vaan liikunnasta mukava elämäntapa: melontaa, seinäkiipeilyä, hyvä pyörä ja kivat vaatteet liikkumiseen. Pakkasillakin voisit innostua lähtemään vaikka johonkin kivaan paikkaan syömään iltapalaa: teette eväät, lämmintä vilttiä, teette tulen ja olette luonnossa! Tarvitaan seikkailumieltä ja hyvät varusteet.
Tupakka kannattaa jättää pois. Menee vielä pituuskasvukin ja tulee kaikenlaisia kurjia ongelmia, kuten sanoin; voisi vaikka nuo polyypit nenässä ärsyyntyä.. :)
Mutta liikkumiseen ja hyvään ruokavalioon tarttis saada koko perhe oikealle suunnalle. Näin se anemiakin helpottuu.
Mulla teininä vuosi usein menkkojen aikoihin. En tiedä miksi. Olin tosi laiha ja ehkä hieman aneeminen.
Kokaiinista. Hyvin yleistä teinien keskuudessa nykyään, joten tämä ei ole mikään vitsi.
Teinit yleensä vetävät huumeet onneksi nenään, ja se aiheuttaa verenvuotoa.
Ilman kuivuus sen usein aiheuttaa.