Lasten yökylät, järjetöntä! Kyllä väsyttää!
Meille olisi taas heti loman aluksi ollut molemmille lapsille tarjolla jonoksi asti yökyläkavereita. Onneksi ollaan reissuun lähdössä! Ja on tietenkin ollut lähes joka viikonloppu tarjolla jo niin kauan kuin molemmat ovat koululaisia olleet. Ja oli jo eskarissakin kyllä. Ovat tokalla ja kolmannella nyt. Ovat myös itse olleet monesti yökylissä.
No minä olen kuitenkin ihan valmis laittamaan pisteen koko ihme keksinnölle. Se on raskasta hommaa, ainakin minä koen niin, tässä syitä:
-Ei voi olla ihan rennosti kotonaan tietenkään, kun siellä on vieras lapsi, joka tulee ottaa huomioon.
-lapset eivät MILLÄÄN rauhoitu nukkumaan kuten normi-iltana, hysteerinen kikatus jatkuu tunteja, kun ollaan väsyneitä.
-Jostain syystä käy niin, että lapset heräävät aina viimeistään seitsemältä taas kikattamaan ja riehumaan, hyvästi ihana, pitkään nukuttu viikonloppuaamu. Vierasta väsyneenä hysteerisesti kikattavaa lasta et voi laittaa ruotuun yhtä kovasti kun oman laittaisit. Ja siinä sitä ollaan.
Mulla on pitkät työviikot ja viikonloppu on lyhyt, miksei voi vain päiväkyläillä, miksi se vierailu on aina venytettävä yön yli?
No, nyt kysytte, miksi sitten suostun niihin yökyliin? En aina suostukaan, mutta kun jatkuvasti pyydellään, siis myös vanhemmat pyytelee, on vaikea pystyä aina kieltämään. Tämä tuntuu olevan vakiintunut tapa täällä meidän kulmilla, siltä ainakin tuntuu.
Eikö muiden vanhemmat tunne mitään väsymystä ja kyllästymistä näihin yökylähommiin? Olenko ainoa surkimus tällä saralla?
Kommentit (43)
Mulla samat fiilikset, paitsi että meidän lapset nukahti tossa iässä aika aikaisin. Nyt kun ovat 12-13v valvoisivat aamuyöhön. No thanks, kaikki nukkuvat kotonaan. Olen liian väsynyt suostumaan enää.
Meillä ei ole koskaan ollut yökyläilyä, yhden kerran on ehdotettu (sen toisen perheen lapsen toimesta..vanhemmat eivät innostuneet, sillä oma lapsensa on tosi villi eikä rauhoitu illalla nukkumaan ilman yöseuraakaan)
Niin ja meidän lapsi on ekalla
t: nro 4
Jaa, mä siis reagoin vaan eritavoin... Mutta näinhän se menee, osa tykkää, osa sietää, osa suorastaan kärsii...
Jos et ap halua lopettaa yökyläilyä kokonaan, laita sille rajat. Määrittele vaikka, että teille voi tulla yövieraita kerran kuussa. Tee asia selväksi omille lapsillesi ja he voivat sen sanoa kavereilleen. Yövierasta voi sitten vaihdella niin, että sama vieras ei ole kahta kertaa peräkkäin.
Voit ihan hyvin kertoa lasten kavereiden vanhemmille, että te ette voi ottaa yövieraita useammin. Kyllä jokainen järjellinen olento tämän ymmärtää.
Ihan kokonaan ei ole ehkä kiva kieltää, koska kaverisuhteet ovat tosi tärkeitä lapsille. Itse rohkaisen näitä yökyläilyjä siksi, että koen niiden vahvistavan lasten kaverisuhteita. Kun teini-ikä lähestyy, on hyvä olla edes yksi tai kaksi tosi luotettavaa ja läheistä ystävää. Yökyläilyn kautta myös me vanhemmat tutustumme paremmin lasten kavereihin ja välillemme syntyy luottamusta.
Kenenkään ei tarvitse eikä kannata ottaa kavereita yökylään niin usein, että se alkaa rasittaa. Siitä ei ole kenellekään iloa. Lapset kyllä aavistavat ovatko oikeasti tervetulleita. Lapsille voi ja pitää sanoa ei, jos ei sovi.
Joo,meille olis ollut kanssa tänään tyrkyllä nuorimman lapsen koulukaveri ja en suostunut ottamaan..Meijän nuorimmainen olis tosi innokas pyytämään yökylä kavereita meille ja kyllä yhtä innokas menee myös ite yökylään.mut mä alan kanssa olee ihan kypsä tähän touhuun,en sitte millään viittis ottaa vastaan noita toisten lapsia..Noo,toisiks vanhimman lapsen ,pojan 14 v,kaveri soitti tässä iltapuolesta ja kysy päästä yökylään ja kas suostuinhan mä nyt kuitenkin.
tossa oli vaan se huomattava ero,että nuorimmainen on toka luokkalainen ja kaveri,joka olis tullu,on ekaluokkalainen ja -anteeks nyt vaan,mutta erittäin rasittava tapaus,kulkee munperässä ja mankuu milloin mitäkin- eli vie mun aikaan tosi paljon.Kasiluokkalaisen kaveri on ihan eri juttu,ei häiritse mun oloani täällä kotona millään tavoin..
Kyllä minusta osa noista alakoululaisten jatkuvista yökylistä on ihan yökylään tulijan vanhempien avustuksella junailtuja ilmaisia lastenhoitokeikkoja. Ovelaa. Kun lapsi niin haluaa...
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:50"]
Kyllä minusta osa noista alakoululaisten jatkuvista yökylistä on ihan yökylään tulijan vanhempien avustuksella junailtuja ilmaisia lastenhoitokeikkoja. Ovelaa. Kun lapsi niin haluaa...
[/quote]
Tämä taitaa olla totta. Meillekin olisi yksi kaveri ihan väen vängällä tulossa koko ajan. Minulla on ihan samat ajatukset yökyläilystä kuin ap:lla, en millään jaksa. Ehkä pari kertaa vuodessa, ei todellakaan kerran kuussa!
Meillä on niin harvoin että silloin harvoin kun pyytävät kaveria kylään, niin yleensä itsekin olen pitänyt vaihtelusta ja siitä että lapsella seuraa ja vanhemmiten pinna ei ole enää niin lyhyt kun tajuaa miten nopeasti lapsuus on ohi.
Alussa oli paineita siitä että mitä toisten vanhemmat ajattelevat kun en saa lapsia nukkumaan ja silloin hermo oli tiukalla, nykyään ajattelen, että ei sillä ole väliä, teen parhaani ja jos eivät nukahda niin sitten ei ja seuraavana yönä nukuttaa.
En jaksaisi jos pyytäisivät kovin usein. Meillä on yökylävieraita pari kolme kertaa vuosi.
On kyllä todella käsittämätöntä tämä yökyläily. Pikkupaikkakunnan ja syrjässä asuvan pojan vl-isänä luulin, että tämä on jotenkin mun ongelma. Olen yrittänyt suhtautua myönteisesti, mutta kun joka kerta kun ollaan mulle tulossa alkaa kärttäminen niin ei iske enää.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:32"]
Ei voi olla ihan rennosti kotonaan tietenkään, kun siellä on vieras lapsi, joka tulee ottaa huomioon.
[/quote]
Miten se pitää ottaa huomioon? Muistat vaan laittaa vähän enemmän ruokaa, että ylimääräiselle lapselle riittää. Vai huudat ja raivoat normaalisti lapsillesi, mutta kun on vieras niin ei uskalla?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:32"]
Lapset kikattaa kun yritän nukkua. /kyynel
[/quote]
Jaaha. Itse olen onnellinen lasten puolesta, kun heillä on niin hauskaa.
Mun mielestäni voi rajan vetää esim. että kaksi parasta kaveria voi tulla yökylään ja oma lapsi heille. Tai, jos on vahva ystävänelikko, niin kolmekin. Mutta siinä menee minun rajani. Näin lapsillekin tulevat tutuksi talon tavat ja toisin päin. Näin tietenkin vain, jos niiden vanhempienkin kanssa käy ajatukset yksiin. En itse ainakaan ole tykännyt, että kovin monia eri lapsia kävisi meillä yökylässä. Samoin toisin päin. Kyllä vahvat, lapsesta alkaneet ystävyyssuhteet ovat tärkeitä myöhemmin esim. murrosiän myrskyissä ja on kiva, kun myös kaverien vanhemmat ovat tuttuja aikuisia.
Mutta yökyläilyjen tiheys; se on jokaisen perheen vanhempien päätettävä itse.
Meillä joka vkl yökylässä joku. Lapsia 3 alakoululaista. Omatkin lapset kyläilevät. Vuoroin vieraissa! Kestän sen, koska lapset ovat niin sosiaalisia = hyvä asia.
En pysty käsittämään tällaista negatiivisuutta, joka monesti liittyy lasten vierailuihin yms. Nykyään siitä on tehty niin hankalaa ja vaikeaa. Muistelen omaa lapsuuttani 70 ja 80-luvulla ja suhtautuminen lapsiin oli aivan erilaista. Ei erityisesti hössötetty lapsista, mutta saivat paljon vapaammin nauttia lapsuudesta ja vapaudesta ilman, että joku aikuinen oli koko ajan nenäänsä nyrpistämässä. Ja niistä yökyläilyistä ja yhteisistä leikeistähän ne parhaat muistot on jäänyt. Lapseni on ollut vähemmän yökylässä, vain pari kertaa, kun on ollut kovin koti-ikäväinen, mutta meillä on ollut senkin puolesta yökyläilijöitä. Välillä ei jaksa, kun erityisesti on väsynyt, mutta useimmiten on ollut ilo suoda lapsille jotain mukavaa, joka liittyy yhdessäoloon. Kyllähän siitä enemmän vaivaa on kuin ilman, mutta ei sen kummemmin, kun pelisäännöistä sovitaan. Tunnen ja olen myös tutustunut niiden lasten vanhempiin, jotka yöpyvät meillä ja ihan kotona he ovat lapsen kyläillessä. Jos lapsi on ns.hoidossa niin siitä sovitaan erikseen, koska vastuu on enemmän minulla tällaisessa tilanteesa, jos koti-ikävä iskee tai jotain muuta sattuisi. Lapselle syntyy ihanimpia muistoja lapsuudesta leikkimisestä ystävien kanssa ja yökyläilyssä on juuri ihanaa, kun saa vähän hihitellä myöhäseen. Koettakaa suhtautua lapsiinne ja muidenkin lapsiin positiivisemmin.
Heh, me asutaan maatalossa eikä kukaan lasten kaveri halua yökylään koska pelkäävät hiiriä. :D
Omat lapsetkaan eivät ole hinkuneet yökylään, eivät kuitenkaan tykkää vielä olla niin kauan pois kotoa. Vanhempi on ollut kerran mutta silloinkin kaveri ylipuhui, eikä ole sen jälkeen ollut enää menossa.
Ehtii sitä päivälläkin leikkiä.
Meillä ei kaverit yökyläile, koska minulla ei ole tarvetta lapsivapaalle ajalle. Käytännössä ne vanhemmat sitä omaa aikaa haluavat, ei lapset yökylään. On surkeaa, kun pieni 8v itkee illalla, että haluaisi olla kotona, mutta joka viikonloppu on pakko mennä kavereille, koska isä ja äiti haluaa olla yhdessä. En ole mikään ilmainen tukiperhe.
Heh ehtii sitä päivälläkin leikkiä. Tavan tosi!!!
Surullista luettavaa. Ei ole ystävyyttä tärkeämpää asiaa!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:36"]
Surullista luettavaa. Ei ole ystävyyttä tärkeämpää asiaa!
[/quote]
Eikä ole mitään niin surullista kuin ystävyys, jota pitää hoitaa öisin!
Meillä on 7- ja 9-vuotiaat lapset. Molemmat ovat olleet alle viisi kertaa yökylässä. Molemmilla on kuitenkin paljon kavereita, mutta jostain syystä noita yökyläilyjä ei ole meillä juuri ollut.