Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaisette pienten koululaisten hoidon, jos ei ole mummeja käytettävissä?

Vierailija
21.01.2014 |

Eli poikani aloittaa ensi syksynä koulun ja jo valmiiksi huolestuttaa, että mitenkäs hoidetaan nuo kaikki syys- talvi- joulu- ja kesälomat. Meillä ei ole sukulaisia tai isovanhempia, jotka suostuisivat lapset ottamaan lomakausina hoitoon. Miehen kanssa toki pyritään pitämään lomia eriaikoihin, mutta ei ne lomapäivät kaikkeen riitä. ja sitten ei meillä ole mahdollisuutta täysin vaikuttaa lomaajankohtiin kun kesälläkin molemmat ovat yleensä joutuneet lomailemaan heinäkuussa. Toivon mukaan jotain joustoa olisi seuraavana vuonna. Mutta mites te ootte asian ratkaisseet?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä Suomen kulttuuria, että isovanhemmatkaan eivät halua auttaa lapsiaan lastenhoidossa ja isovanhempiakin käydään katsomassa velvollisuuden tunnosta. Kyllä monissa muissa kulttuureissa autetaan toinen toisiaan eikä se ole mikään rasite tai velvollisuus vaan se tehdään mielellään.

Vierailija
2/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista: Home alone. Siihen mitään mummoja tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat olleet ihan keskenään kotona. Riippuu toki lapsista, meillä ovat sen verran rauhallisia ja itsekseen viihtyviä että ovat tykänneetkin kovasti siitä että saaneet olla ilman vanhempia kotona niin iltapäivät koulun jälkeen kuin lomatkin.

Vierailija
4/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit, kaverit, palkattu apu, leirit. Tai sitten jäät kotiäidiksi, kuten minä.

Vierailija
5/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysellyt kavereiden tilanteita ja samassa jamassa olevat ollaan sumplittu yhdessä. Eli hoidetaan lapsia vuorotellen. Aina joku saa sumplittua itselleen etäpäivän tai vapaapäivän ja kesällä on lomat useamman vanhemman kanssa eri aikaan niin silloin, kun on itse lomalla tarjoutuu ottamaan lapsen kavereita teille ja sitten homma toimii muina aikoina toisin päin. 

Vierailija
6/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme halua käyttää mummoja lastenhoitajina, vaikka lähellä olisivatkin. Ei se ole niiden tehtävä eikä velvollisuus. Vaikka itse tarjoutuisivat, en ottaisi äitiäni tai anoppiani jokapäiväiseen lapsenhoitovastuuseen. Jos ei lapsi halua tai pärjää yksin kotona, sille järjestetään palkattu lapsenvahti, tai joku kerho tai hoitopaikka mihin voi iltapäivällä mennä. Inhottaa että vanhoja ihmisiä käytetään hyväksi ja tupataan niille tuollaisia sitoumuksia.

Vierailija
7/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolestutti aikanaan ihan sama juttu. Meidät pelasti "kesäjälkkäri". Siellä sai hoitoa kesäkuun ajan 8-16. Nyt jo 10v reipas koulupoika pärjää itsekseenkin.

Vierailija
8/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen pelkäsin tätä itsekin. Mutta hyvin on mennyt. Joka kesä viikoksi lapset sellaiselle kaupungin "päiväleirille", johon viedään aamulla ja haetaan iltapäivällä pois. Pari tuntia pärjäävät iltapäivästä kyllä itsekseenkin. Mummeilta ja kummeilta on saatu parin viikon verran apua joka kesä. Ja ihan mielellään ovat auttaneet, oikeastaan suorastaan riemuissaan. Ei ole siis tarvinnut "hyväksikäyttää". Itse olen vaihtanut kaikki mahdolliset lomarahat vapaiksi ja miehen kanssa on lomailtu osin eri aikoihin. Palkallista apua ei ole tarvittu, mutta siihenkin turvautuisin paljon mieluummin kuin jättäisin eka- tai tokaluokkalaisen viikkokausiksi yksikseen kotiin.

Vierailija
9/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olleet päiväleireillä, joissa viihtyneet tosi hyvin. Joku vuosi olivat viikon verran mummin ja papan kanssa mökillä ennenkuin meillä vanhemmilla alkoi kesälomat.

Vierailija
10/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettävät kesäpäivänsä leikkipuistossa. Puistoruokailu on ilmainen klo 12. Lisäksi eväitä mukaan.

Helsinki

Vierailija
11/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on kaikenlaisia leirejä, tosin en ole ottanut tarkemmin selvää että miten se kuljetus sitten onnistuisi. MLL näytti mainostavan että nyt talvilomalla olisi jotain kerhoa järjestetty.

Mä aloin perhepäivähoitajaksi kun poika oli eskarissa, ajattelin että menee ekaluokkakin sitten kivemmin kun ei tarvitse olla aamuja/ iltapäiviä yksin. On kyllä helpottanut meidän arkea huomattavasti.

Viime keväänä oli pph palaverissa puhetta ettö kesäksi voi ottaa eskarin/ ekaluokkalaisen siihen omaan ryhmäänsä siksi aikaa kun omat hoitolapset lomailee. Ei siitä sitten jostain syystä tullut mitään, mutta mielestäni se olisi ihan hyvä hätäapu perheille joilla ei oikeasti ole sukulaisia jotka auttaisivat.

Vierailija
12/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös noita leirimahdollisuuksia katsellut. Tosin omalla pikkupaikkakunnalla ei ole pahemmin tarjolla mitään. Jos taas isompaan naapurikaupunkiin vien niin sieltä eivät pääse itse kotiin. Joten se ei onnistu, ku pääsen töistä myöhemmin.

Mun mielestä se ei ole vanhusten hyväksikäyttöä jos on olemassa mummi, joka mielellään ottaa esim. viikoksi lomailemaan kesällä luokseen. Mutta meillä tätä mahdollisuutta ei ole. Mun mielestä se on jopa ihmeellisempää, että on hyväkuntoiset isovanhemmat, jotka eivät koskaan halua lapsia luokseen.

ap

Vierailija
13/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaihtanut lomarahat vapaaksi eli siitä 2 viikkoa ylimääräistä lomaa. Olen sitten käyttänyt ne syyslomaan ja joululomaan.

Talviloma pidetään miehen kanssa silloin kun on lasten hiihtoloma.

Kesällä mä aloitan kesäloman kesäkuun puolivälissä ja mies heinäkuun alussa. Meillä saa siis valita itse loma-ajankohdan.

Lapset siis keskenään kesäkuun alussa 2 viikkoa ja elokuun alussa noin viikko ennen koulua. Yleensä yhden viikon näistä ovat mummolassa.

Ne kaksi viikkoa minkä ovat keskenään on heille itse asiassa jännä juttu. Laitan ruuan valmiiksi (keitot, laatikot) niin että voivat lämmittää mikrossa. Soitan töistä heille aina aamupala, lounas ja välipala-aikaan ja muistutan syömään. Hyvin on mennyt!

Vierailija
14/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:33"]

Mun mielestä se ei ole vanhusten hyväksikäyttöä jos on olemassa mummi, joka mielellään ottaa esim. viikoksi lomailemaan kesällä luokseen.

ap

[/quote]

On eri asia puhua viikon kyläilystä loma-aikana, kuin lapsen hoitamisesta lomien aikana. Tietysti lapsi voi kyläillä kummejen ja mummujen luona jos ne niin haluavat, mutta mitään säännönmukaisia iltapäivä- tai lomahoitajia niistä ei saa tehdä. Paitsi jos tekee ihan työsopparin ja maksaa siitä palkkaa.

Vierailija
15/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkoistumalla muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Otin asian puheeksi vanhempainilllassa ja yllätykseni 18 oppilaan luokassa oli muitakin vastaavassa tilanteessa olevia. Näin saatii hoitorinki.

Vierailija
16/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin perhepäivähoitajana kun esikoinen aloitti eskarin. Sitä aiemmin olin kotiäitinä.

Toissa kesänä olin viikon päiväkodissa töissä, jolloin palkkasin erään tytön olemaan 8vuotiaan kaverina (oli siirtymässä siis tokalle) 

Nyt olen työttömänä ja opiskelen samalla ja saan olla lomat ja iltapäivät itse nykyisin kolmasluokkalaisen ja eskarilaisen kanssa.

En jättäis yksin kovin helposti ainakaan alle 10vuotiasta. 

Mll:ltä saa hoitajia ja kysele, helposti varmasti löytyy joku luotettava tyttö, joka mielellään saa vähän rahaa koululaisen kaverina olemisesta

Vierailija
17/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat olleet ekan ja tokan vuoden välin päiväkodissa. Päivähoitolaki kun antaa lapselle oikeuden palata päivähoitoon vielä koululaisena. Kunnan on paikka annettava, jos vanhemmat ei muuten saa asiaa järjestykseen.

Vierailija
18/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse mummina mielelläni hoidan rakkaita lapsenlapsia ja vietän heidän kanssaan aikaa.

Aina saa tulla meille ja lähes aina iltapäivisin tyttäreni luokse ottamaan koululaiset vastaan, laittamaan välipalaa ja päivällistä sekä järjestämään paikkoja.

Lomalla sitten ollaan vaihdellen meillä mummilassa, toisinaan lasten kotona. Myös toinen tyttäreni on siskonlasten kanssa oikein mielellään kun opiskeluilta ehtii. 

Usein lomalla matkustamme mieheni ja lasteni isän kotimaahan porukalla, minä viime kesänä lastenlasten kanssa kahta viikkoa ennen muita (tyttäret, tyttären puoliso ja lastenlasteni isä siis ja mieheni eli pappa) Tämä myös tyttären miehen kotimaa.

Itse teen yöhoitajana keikkaa vanhustenhoidossa,joten hyvin on näin iltapäivisin aikaa

Vierailija
19/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:59"]

lähes aina iltapäivisin tyttäreni luokse ottamaan koululaiset vastaan, laittamaan välipalaa ja päivällistä sekä järjestämään paikkoja.

[/quote]

Oletko varma että tyttäresi ja hänen puolisonsa oikeasti tykkäävät tästä? Ei kyllä sopisi meille että mummu häärää joka päivä meidän kotona kokkaamassa ja järjestelemässä paikkoja...

Vierailija
20/21 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Tyttärestäni on mukava tulla siistiin kotiin, jossa tuoksuu ruoka ja lapsistahan tämä on tosi mukavaa. 

Pian tulevat ja välipalan ja läksyjen jälkeen pulkkamäkeen :) Itsekin nautin. 

Olemme oikein läheisiä ja viime viikonloppunakin käytiin porukalla ostoksilla ja pappa vei lapset sisäleikkipuistoon. Ehkä jos vävy olisi suomalainen tai oma mieheni tulisi sanomista??