Mikä minun parasta ystävääni vaivaa?
Hänellä on kaksi teiniikäistä lasta ennestään.Molemmat eri miehelle, toisesta hän erosi koska mies petti koko ajan, ja toinen kuoli syöpään.
Nyt hän on tavannut afrikkalaisen miehen ja on kovaa kyytiä menossa naimisiin ja hankkimassa lasta tämän kanssa, ovat tunteneet muutaman viikon. Vielä kuukausi sitten hän oli palavasti rakastunut naapurin naimisissa olevana mieheen, jutusta ei kuitenkaan kehittynyt mitään, onneksi. Olen kovasti huolissani koska se perhe-elämä on muutenkin niin hallitsematonta. Elämästä puuttuu kaikki aikataulut, rutiinit.. syödään jos syödään, pestään pyykit jos pestään jne.
Raha-asiat on huonosti ja ystäväni on ollut sairaslomalla stressin takia jo monta kuukautta. Pelkään että joku päivä tapahtuu jotain kamalaa. Mistä tässä voisi olla kyse, keittiöpsykologit vastatkaa? miten voisin auttaa tätä perhettä?'
Olimme ennen läheisiä lapsuudenystäviä.
Kommentit (33)
Ei näköjään tule vastausta, taitaa siis alapeukuttaja olla itse raahannut vastaavanlaisen vieraan ukon lastensa kotiin asumaan ja nyt ei kestä kritiikkiä ja ihmettelyä, miten joku äiti voi niin lapsilleen tehdä.
Ai niin, onhan äidillä oikeus, mutta lapsilla ei. Kauhea ajatus, että jonain aamuna heräisin ja keittiössäni istuisi joku vieras random ukko juomassa kahvia.
Toivottavasti ap:n kertoman äidin lapsista kumpikaan ei ole tyttö.
Herrajumala, luin aloituksen uudestaan ja äiti on tuntenut tämän afrikkalaisen ukon siis 2 viikkoa! Täysin vieras ihminen koko perheelle ja muuttamassa heidän kotiinsa. Nyt todella toivon edes sitä, ettei kumpikaan lapsista ole tyttö!!! :(
Et voi oikein auttaa kuin käytännön asioissa apua tarjoamalla.
Hyvä asia on se, että koska ystäväsi on sairaslomalla, hänen on tarvinnut tavata lääkäri, joten hänellä lienee ainakin jonkinlainen hoitosuhde ongelmiensa kanssa. Elämänhallinnan ongelmat todennäköisesti liittyvät ihan samoihin asioihin kuin sairaslomakin.
En minä usko että on syytä pelätä että mitään ihan kamalaa tapahtuu. Kyllähän niitä on niitäkin, jotka tuolla tavalla koheltaen elävät koko elämänsä, ja pärjäilevät nekin yleensä.
Lasten takia minä lähinnä olenkin huolissani. He häpeävät äitinsä koheltamista, tämän uuden miehen ajatus on tämä lapsen hankkiminen. Itse hän ei enempää lapsia haluaisi, mutta kaiketi on myötymässä asiaan. Alkoholikin on usein kuvioissa mukana.
ap
Elämä ei vaan ole jotakin joka menee tismalleen kaikilla oikein niin kuin "ohjekirjoissa" sanotaan.
5. Minusta tuntuu ettei tuossa ole ohjekirjoista katottu missään vaiheessa, mitään mallia.
Ihan sama miten aikuinen elää, mutta lapset ovat aika nuoria ja kärsivät tilanteesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:10"]Lasten takia minä lähinnä olenkin huolissani. He häpeävät äitinsä koheltamista, tämän uuden miehen ajatus on tämä lapsen hankkiminen. Itse hän ei enempää lapsia haluaisi, mutta kaiketi on myötymässä asiaan. Alkoholikin on usein kuvioissa mukana. ap[/quote]
Niin no, eihän tuo lapsille optimaalinen elämäntilanne ole, mutta niin pajon, niin paljon lapsia elää vastaavissa tässä maassa. Yleensä he selviävät kuitenkin yllättävän hyvin lapsuudestaan. Nämä tapauksen lapset ovat jo ilmeisesti vähän vanhempia kun osaavat hävetä äidin heidän mielestään sopimatonta käytöstä, joten tuskinpa heillä suurta hätää on. Osaavat itse kertoa, jos alkaa olla.
Toki toivottavaa on ettei uutta pikkulasta tuohon tilanteeseen hankittaisi.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:19"]5. Minusta tuntuu ettei tuossa ole ohjekirjoista katottu missään vaiheessa, mitään mallia. Ihan sama miten aikuinen elää, mutta lapset ovat aika nuoria ja kärsivät tilanteesta. ap[/quote]
Asia on oikeasti aika yksinkertainen. Jos sinusta tapahtuu oikeasti vakavia lasten laiminlyöntejä ja väärinkohtelua, teet ilmoituksen ko. äidistä. Jos ei, et tee mitään ja lopetat toisten asioiden märehtimisen, joka ei hyödytä ketään. Todennäköisesti tapaus ei ole ollenkaan niin paha että mitään lastensuojelutoimia tarvittaisiin, vaikka se kunnon keskiluokkaisen av-mamman hiuksia vähän nostattaakin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:19"]5. Minusta tuntuu ettei tuossa ole ohjekirjoista katottu missään vaiheessa, mitään mallia. Ihan sama miten aikuinen elää, mutta lapset ovat aika nuoria ja kärsivät tilanteesta. ap[/quote]
Kaikille lapsille ei vaan ole suotu mallivanhempia. Lapsille riittää kyllin hyvä vanhempi, joka antaa perustarpeet veden, ruuan, suojan ja oikeuden elämään.
Ystävänä sinulla on varmasti varsin yksipuolinen käsitys kyseisen perheen ongelmista, ellet sitten elä heidän perheensä joka päiväistä arkea. Tuot esille vain sen toisen puolen ja surkutelet sitä, mutta jokaisen arjessa on molemmat puolet.
Elämä ei ole mitään ikuista sunnuntaita, jossa kaikilla on koko ajan kivaa.
Noh, mitä kamalaa sinusta voisi tapahtua?! Kautta aikojen on kasvanut terveitä aikuisia huonommistakin lähtökohdista.
Anna muijan tehä kuten haluaa, eihän se sulle kuulu.
Huolettaa se, että onkohan sillä uudella poikkiksellakaan puhtaat jauhot pussissa? samalla tavalla kuin turvattomuuttaan kipuleva yh haluaa tehdä ankkurivauvan ensimmäisen lompakolta vaikuttavan miehen kanssa, turvattomuuttaan kipuileva maahanmuuttaja saattaa haluta yhteistä vauvaa vain sitoakseen naisen itseensä, tullakseen osaksi yhteiskuntaa. Jos alkoholi on tuossa vielä mukana, yhtälö on todella huono. Lapsi ei ansaitse tuollaista kaaosta muutenkaan elämäänsä. Parin viikon tutustumisen jälkeen ei voi vielä harkita yhteistä lasta, se kuulostaa pähkähullulta.
ystävyyden menettämisen uhallakin, pystyisitkö puhumaan ystäväsi kanssa? Lopputulos voi olla että menetät ystäväsi. Toisaalta jos niin käy, tämä tilanne ei enää ahdista sinua. Sinuna koettaisin takoa järkeä päähän naiselle. Hänellä on jokin hätä, ja luulen että se liittyy tuohon yh-statukseen. Hän haluaa hinnalla millä hyvänsä oikean perheen isineen kaikkineen. Tapa jolla hän sitä yrittää nyt hankkia on tuhoon tuomittu. Kohta hän on taas yh ja tällä kertaa hänellä on jo ns. sävykartta mukuloista ja entistä varmemmin yksin.
tietty jos mies vaikuttaa oikeasti kunnoliselta ja fiksulta, niin tilanne on ihan eri. Alko-juttu vain kuulosta aivan muulta.
ps. monissa kulttuureissa nainen tekee kaikki kotihommat ja porsii. Kannattaisi muistuttaa tästä ystävällesi. Kulttuurierot voivat todella yllättää jos ei mieti niitä etukäteen
No missä tahansa suhteessa jos heti ekana ehdotellaan lapsen yrittämiseen ryhtymistä, niin olisin vähän huolissani. Eri asia ehkä jos on taustalla lapsettomuutta jommalla kummalla ja halutaan alkaa yrittämään ajoissa, jos siinä raskautumisessa kuitenkin kestää. Mutta siinä tapauksessa tuskin mainostaisivat sitä lapsen yrittämistä.
Joo ja tämä uusi mies on absolutisti. Olen puhunut ystäväni kanssa ja kyllä sanonut miten asiat näen. Me olemme kuin siskokset ja kyllä me joskus ollaan riideltykkin railakkaasti.
Lapset haukkuvat äitiä mielisairaaksi ja juopoksi. Vanhin poika oli äänittänyt äitinsä humalassa örveltämistä ja kuuntelutti sitä sitten kaikilla, sanoin kyllä siihen ettei tuollaista saa tehdä.
Sekin on hyvin outoa että mies on jo muuttamassa asuntoon, vaikka ei ole vielä edes tavannut näitä lapsiakaan. Minä haistan myös tässä huijauksen yritystä.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:25"]
Kaikille lapsille ei vaan ole suotu mallivanhempia. Lapsille riittää kyllin hyvä vanhempi, joka antaa perustarpeet veden, ruuan, suojan ja oikeuden elämään.
[/quote]
On aika köyhät eväät tuossa tasapainoista elämää varten, ja ap:n kertomassa tapauksessa edes nämä asiat eivät ilmeisesti aina ole ihan kohdallaan.
Kyllin hyvä vanhempi on tarpeeksi hyvä kohtaamaan myös lapsen tunnepuolen tarpeet, ei riitä että fyysiset tarpeet ovat täytetty.
siis voiko koku random afrikkalainen ukko vaan muuttaa tosta noin vaan lasten kotiin, ilman että heiltä kysytään mitään?! Mitä sanoo lastensuojelu tällaiseen? itse olisin lähtenyt pois kotoa vaikka lastenkotiin asumaan, jos äitini olisi minulle niin tehnyt!
Mikset nyt alapeukuttaja vastaa kysymykseen, eikö yleisen turvattomuuden luominen, joka syntyy kun äiti raahaa täysin vieraan random ukon lasten kotiin asumaan, ole lasten kaltoinkohtelua?