Emme millään löydä uutta vuokra-asuntoa :(
3 vuotta olemme asuneet nykyisessä rivitalossa ja ajattelimme asua täällä kunnes mulla mahdollisuus saada lainaa ja ostaa ehkä omaksi. Lapseni 5v päiväkoti kävelymatkan päässä.
Pari kk sitten huomasin seinässä kosteusvaurion ja sitä remontoidaan edelleen. Olemme asuneet kovin ahtaasti 1 huoneessa ja vuokranantaja ilmoitti myyvänsä asunnon pois. Siitä asti olen koittanut etsiä meille uutta kotia mutta kukaan ei halua vuokrata :(
Luulen että johtuu siitä että minulla 2 koiraa ja kissaa vaikka ovatkin rauhallisia ja pieniä niin kukaan ei meitä ota vuokranantajan suositteluista huolimatta. Etsimme siis rivitaloa koska kerrostalosta en pidä yhtään (kokemusta on, aina jonkun koira haukkuu ja jotaan kolisee). 4 asuntoa olen jo käynyt katsomassa mutta kun kyselen perään niin valinta ei osunut meihin.
Ihan kauhea tilanne, vuokranantaja painostaa lähtemään eikä anna vuokranalennusta vaikka vain 1 huone meillä käytössä.
Mitä teen? Kaupungilla ei ole asuntoja vuokralla. Kerrostaloonkaan tuskin päästäisiin koska lemmikit :(
Kommentit (66)
Tässä olikin jo kerrottu nuo minun vinkkini, eli tosiaan lähes kaikki yksityiset vuokranantajat tuntuvat kieltävän lemmikit. Jollei ole oikeutettu kaupungin vuokra-asuntoon, tai sieltä toisesta päästä eli ei voi ostaa oma asuntoa, realistisiksi vaihtoehdoiksi jää asumisoikeusasunnot ja säätiöiden, yhdistysten ja yritysten vuokraamat asunnot/talot, koska heillä yleensä on lemmikit sallittu. Itse olen suosiolla käyttänyt koiranomistajana kahta jälkimmäistä. Hae varmuuden vuoksi heti kunnaltasi asumisoikeusnumero, koska asunnon saa sen mukaan kenellä hakijalla on vanhin numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lemmikeihin tulee, minä en sellaisia vuokranantajalta kysele. Karvaton kissa, eikä kuse eikä raavi kalusteita/lattioita. Tuon kissan mukanani, enkä mainitse mitään.
Vuokralaiseni on tehnyt noin, sopimuksessa oli ehdoton lemmikinpitokielto.
Hän maksoi lähtönsä jälkeen vähän yli 16 000 euron remontin, koska se ihan haitaton kissansa oli tuhonnut asunnosta lähes kaikki pinnat noin 60 cm korkeudelle asti. Ei mennyt normaalin kulumisen piikkiin.
No sehän on ihan normaali käytäntö, että korvasi, jos katti kerran oli tuhonnut. Tuommoiset tuhot olisi pitänyt korvata, vaikka olisit sallinut lemmikit. Luonnollisesti itsekin korvaan, jos jotain normaalista kulumasta poikkeavaa tuhoa aiheutuisi, oli kissaa taikka ei. Koskaan vain ei ole aiheutunut, eikä aiheudu, koska olen hyvinkin siisti vuokralainen ja huolehdin kämpästä tarkasti.
Sen verran toki pitää tähän sanoa, että jos vuokranantaja haluaa rahoillani remontin teettää (kissaan liittymättömästi), minä arvioitutan vahingot myös puolueettomalla taholla ja kilpailutan remontintekijät. Pelkällä laskulla on ihan turha lähestyä.
Minun kissani ei ole ikinä, ei siis yhden yhtä kertaa kajonnut kynnen päälläkään huonekaluihin kiinteistä kalusteista puhumattakaan. Sohvassani, sängynpäädyssäni tai pöydänjaloissani ei ole naarmuakaan. Teroituspuu sen sijaan on tavan takaa riekaleina. Kusella se käy omassa laatikossa, jonka siivoan kolmesti päivässä, koska en itse siedä yhtään sitä laatikon hajua.
Toistan tähän sen, mitä sanoin: kissa muuttaa kanssani, eikä minua kiinnosta onko lemmikit sallittu vai ei.
Voit toki kilpailuttaa remontintekijät, mutta asunnon omistajalla on oikeus asettaa kriteerit niille tekijöille eli lupien tulee olla kunnossa ja lopputuloksen tarkastaa puolueeton taho tietenkin maksajan eli asunnon tuhonneen maksaessa tämänkin.
Sinua ei kiinnosta, onko lemmikit sallittu vai ei ja se on ihan OK siihen asti, kun maksat lemmikistä aiheutuvat kulut. Muistathan olla ostamatta kissanruokaa, koska ne pussit roskiksessa kertovat, että et asu yksin.
Ei tule mitään kuluja, joten ei ole tarve maksaa. Monestiko sitä pitää toitottaa?
:D:D Ja kukaan nyt ei kissanruokapusseja lähde roskiksesta tonkimaan ja toisaalta jos joku on niin vinksahtanut, niin pelkkä kissanruokapussi ei todista, että roskapussi on minun. Toisaalta pelkkä kissanruokapussi ei myöskään todista sitä, että minulla olisi kissa. Voihan olla, että ruokin lähimetsän siilejä. Ja poliisi kun ei lähde tutkimaan mitään roskapusseja jonkin vuokralaisen lemmikin tähden.
Olet vuokrasopimuksen allekirjoittamalla sitoutunut noudattamaan sitä ja siitä saa poiketa vain siinä tapauksessa, jos sopimus on ristiriidassa lain kanssa tai jos se voidaan katsoa oikeuden edessä täysin kohtuuttomaksi, tai jos sopimus irtisanotaan. Lemmikkienpidon kieltäminen vuokra-asunnossa ei ole kohtuuton vaatimus. Epärehellisyyttä!
Ap. kirjoitti:
Tämä on tosi pieni kaupunki jossa eräs asia on nostanut hinnat pilviin..
Meille kävisi myös ihan mikä vaan vanha mummonmökki. En sanoisi itseäni varattomaksi, varattomalla tuskin varaa asua missään.
Veikkaan, että asutte Eurajoella. Vuokraovi.com-sivustolla löytyy useita vuokrarivitalokämppiä ja yksi mummonmökkikin: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/eurajoki/lemlahti/omakotitalo/1…
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Tämä on tosi pieni kaupunki jossa eräs asia on nostanut hinnat pilviin..
Meille kävisi myös ihan mikä vaan vanha mummonmökki. En sanoisi itseäni varattomaksi, varattomalla tuskin varaa asua missään.
Veikkaan, että asutte Eurajoella. Vuokraovi.com-sivustolla löytyy useita vuokrarivitalokämppiä ja yksi mummonmökkikin: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/eurajoki/lemlahti/omakotitalo/1…
Ja jopa lemmikit on sallittu.
Luvatkaa maksaa korkeampaa vuokraa, esim. 250 e kuussa enemmän kuin mitä vuokranantaja pyytää. Ja lisäksi tehkää kirjallinen sopimus, että maksatte asunnon remntoinnin 15 000 euroon asti poismuuttaessanne eikä takuuvuokraa tarvitse palauttaa. Siinä tulee vuokranantajalle jo ihan hyvin rahaa jos asutte monta vuotta, kun saa remontinkin teettää aika pitkälti teidän laskuunne. Eihän tuo summa välttämättä kaikkea kata jos rikotte ja sotkette asuntoa :)
Eli rahalla saa. Mutta jos ette ole valmiita maksamaan, niin eipä teille asuntoa tarvitse vuokratakaan ;) Ostakaa oma.
Sijoita eläimet sukulaisille siihen asti, että saat ostettua oman talon. Lapsella täytyy olla koti, ja sinun on laitettava lapsen etu oman eläinharrastuksesi edelle.