Masennus & lapsen hankinta? Voiko se olla lapselle pahaksi?
Onko lievä masennus/alakulo ehdoton este lapsen hankinnalle? Meillä vauva ollut haaveissa jo jonkin aikaa, ja yrityskin on jo aloitettu. Nyt muut asiat (työasia ym.) ovat saaneet minut masentumaan ja alakuloiseksi, miehen mielestä silloin pitää lapsenyritys lopettaa ja odottaa parempia aikoja. Onko se niin? Tuntuu että alakulo vielä syvenee jos lapsenyritysprojektikin menee jäihin monen muun tärkeän asian ohella.
Mies pelkää että syntymätön lapsi kärsii kohdussa jos minulla on raskasta/ olen alakuloinen. Mahtaako se olla totta? Pelottaa että tuskin koskaan tulee elämässä aikaa jolloin olisin vain iloinen, eli lapsen yritystä pitää varmasti lykätä ikuisuuksia.
Eikö raskaanaoloonkin kuulu ylämäet ja alamäet? Vahingoittuuko lapsi jos raskausaikana tulee vastoinkäymisiä?
Kommentit (14)
Minusta sinun täytyy hoitaa itsesi ensin kuntoon ja vasta sen jälkeen suunnitella lastenhankintaa. Itse en ainakaan olisi jaksanut äitiyttä silloin kun voin psyykkisesti huonosti.
Raskaus oli vahinko ja aikamoinen shokki vaikka avioliitossa olimmekin. Minulla odotusaika ja lapsen vauva-aika olivat elämäni onnelisinta aikaa. Elämällä oli merkitys. Masennukseni taisi johtua siitä mistä useat masennukset johtuvat, eli ihminen ei tiedä mitä elämällään tekisi. Minulle tarkoitus tuli lapsen myötä. En todellakaan tarkoita että ap:n pitäisi hankkia lapsi masennusta tai stressiä lievittämään. Kunhan kerron että näinkin voi käydä. Pystyisitkö ap juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa asiasta, joskus on hyvä antaa ammatti-ihmisen määritellä stressin ja masennuksen ero.
Tuo 12 kirjoitti tosi viisaasti.
Minulle on käynyt ihan samoin. Lähes koko elämäni mittainen masennus tuntuu viimein asettuneen uomiinsa, koska ehkäpä elämälle juuri on löytynyt se tarkoitus.
Ensimmäinen raskauteni alkoi vahingossa ja päättyi keskenmenoon, toinen oli sitten kovin toivottu ja haluttu ja " suunniteltu" .
Ja lapsi on maailman parasta, mitä minulle on tapahtunut.
On totta, koska on sitten se oikea aika? Koska kaikki on lapselle parhaaksi? Jos kohdallasi ei ole kysymys vaikeasta masennuksesta, minä en ehkä odottaisi...mitä jos joutuisit vaikka onnettomuuteen ja halvaantuisit, mitenkäs enää lapsia tekisit sitten myöhempinä, parempina aikoina. Tämä nyt on vain ääriesimerkki, mutta pointti lienee selvä.
Toisaalta raskauden myötä alakulokin voi muuttua masennukseksi ja tähän olisi hyvä varautua ja ihan olla lääkärissä ja neuvolassa kontrollissa, jos raskautesi alkaisi. Yhden vauvan kanssa kyllä selviää vaikka lääkityksen voimin; sanoisin. Mutta itsestä täytyy sitten lapsen takia pitää kovasti huolta ja olla tarkkana. myös mieheltäsi vaadittaisiin " enemmän" ja jos hän ei nyt kuullosta olevan valmis lapsentekoon sinun ollessasi alakuloinen, voi tilanne raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen vain paheta, jos todella masentuisitkin.
Siis lykkäisi odotusta! Kukaan ei voi ennalta tuntea elämäänsä niin hyvin että voisi olla varma omasta henkisestä terveydestään koskaan. Masentua voi myös lapsen saannin jälkeen... Tee niinkuin sinusta oikealta tuntuu!
Itse tehnyt lapsia alakulon ja stressin keskellä ja alakulo syveni vaikeaksi masennukseksi synnytyksen jälkeen :-(
Toivon, että en olisi tehnyt lapsia siihen tilanteeseen, lapset oireilevat.
Ahdistaa kun ei voi tietää koska oikein tulee niitä parempia aikoja...
ap
Ja kriiseillä on vain tapana syventyä lasten syntymän jälkeen. Mitä jos hoitaisit ensin itsesi kuntoon, niin jaksaisit sitten huolehtia muistakin. Jookosta. :-)
puhuu ettei jaksa elää ja kolmas on hillittömän uhmakas. Kaikki kaipaavat suunnattomasti huomiota, jota jäivät vaille masennukseni aikana. Ja nyt tuntuu, ettei mikään riitä. Pelkkää itkua ja huutoa on lasten elämä kaiken aikaa...
En tiedä onko minulla varsinaista masennusta, on siis vain alakulo ja enemmänkin stressiä kuin masennusta. Ehkä esitin asian hiukan väärin otsikkoa myöten. Miten stressi sitten vaikuttaa, onko mahdoton ajatus yrittää lasta jos tiedossa on muutaman kuukauden mittainen stressijakso?
ap
JOS olet jo valmiiksi stressissä ja alakuloinen, mitäs jos saatte tosi vaikean vauvan hoidettavaksenne? Kuinka luulet jaksavasi, jos voimavarat on jo nyt heikot?
Ihan siis hyvällä kyselen, vauvat ei tuo aina mukanaan vain auvoa ja ihanuutta...
Voi aiheuttaa myöhemmällä iällä oppimisvaikeuksia ym..
Minä en osaa sanoa mitään kannattaako hankkia lapsia vai ei. Minä olen kuitenkin omani hankkinut vaikka sairastan masennusta. Eihän tämä masennus tästä mihinkään lähde ja lääkkeetkin on nykyään ihan turvallisia.
stressi pahentua. Mutta jostain syystä luonto ja biologinen kello vaan ajaa lapsenyritykseen, sitä on vaikea selittää. Eikä vauvaa ole pakko hankkia NYT, tuntuu vaan että aika olisi oikea, kaikesta huolimatta.
ap
Lapsi antoi tarkoituksen elämään, toki sen jälkeenkin on ollut huonompia aikoja mutta raskausaikaa edeltänyt masennus ei ole (ainakaan vielä) uusiutunut.
Asian eteen päin lykkääminen on mielestäni turhaa jos sulla vain on sellainen olo että jaksat lapsen kanssa. Yövalvomiset ja muut.