Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sossutukien väärin käyttäminen,mihin voi tehdä ilmiannon?

Vierailija
20.01.2014 |

Mulla siis tuttu joka käyttää hyväkseen sossutukia ja vielä leveilee niillä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käyttää niitä hyväksi?

Vierailija
2/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ihmisiähän on ja riittää - väärinkäyttäjiä. Itse kasvoin jo ajat sitten onneksi yli siitä, että tukia tarvittaisiin. Toki siis lapsilisää tulee ja aina piilee mahdollisuus että joutuu pitkälle sairaslomalle.

Pääsääntöisesti uskon, että tukien väärinkäyttämisestä jää kiinni ennemmin tai myöhemmin. Eikä minun tarvitse olla se poliisi, joka käräyttää. Tiedän, että näin on käynyt useammallekin "leveilijälle", oli sitten kyse asumistuesta tai jostain opintotuista. Kotihoidontukea voi ajatella käyttävänsä väärin, mutta harvemmin sitä oikeasti pystyy.

Sit on näitä "paperilla eroajia", jotka joko lopulta ajautuvat aivan oikeaan eroon sählättyään raha-asioitaan urakalla tai lopulta joutuvat toteamaan että kahdessa osoitteessa asumisella on hintansa. En jaksa kadehtia.

En tiiä minne voit käräyttää, siis. vastasinpa silti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäytöksistä lienee ensi kädessä kiinnostunut se taho, joka toimeentulotukea myöntääkin, eli kunnan sosiaalitoimisto. http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Vierailija
4/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää serkkuni joka asuu yhdessä uuden miehensä kanssa mutta mies kirjoilla isänsä luona että tämä serkku saa kaikki tuet mitä työttömänä yksinhuoltajana saa.

Vierailija
5/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvikkaan käyttää itseään vastaan. Kyllä ne saa käyttää edukseen.

Vierailija
6/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:41"]

Minua ärsyttää serkkuni joka asuu yhdessä uuden miehensä kanssa mutta mies kirjoilla isänsä luona että tämä serkku saa kaikki tuet mitä työttömänä yksinhuoltajana saa.

[/quote]

Työttömät yh ei saa sen enempää tukia.

Asumistukea saa vaikka olisi pariskunta,kunhan tulot jäävät sen alle että sitä saa, Työttömyyspäivärahaa saa kaikki työttömät, samoin Lapsilisää saa kaikki lapsiperheet.Ainut on 50€ korotus lapsilisiin kuussa,niin ja elari mutta ne menee varmaan isä kukkarosta tai jos ei maksa iitse niin kela perii takaisin aina jotain kautta.

Vierailija
7/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomalainen voi olla perusluonteeltaan kateellinen, jos joku saa jotain tukea, niin tuskin se on sun elämästä pois vai onko?!? Kannattaisiko tämän ketjun alottajan tosiaan vaikka huolehtia omat asia, eikä nähdä vaivaa toisten elämisistä, olemisista ja saamisista. Kai jokainen saa saamansa tuet käyttää ihan miten haluaa, eikö? Jokaisen henkilökohtaiseen/taikka perheen elämiseenhän ne on tarkoitettu kumminkin.

Vierailija
8/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalivirastoon voit ilmoittaa. Petostutkinta voi tulla...

Ilmianto on oikein, koska ne on verovaroja..

Vierailija
9/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:57"]

Kyllä Suomalainen voi olla perusluonteeltaan kateellinen, jos joku saa jotain tukea, niin tuskin se on sun elämästä pois vai onko?!? Kannattaisiko tämän ketjun alottajan tosiaan vaikka huolehtia omat asia, eikä nähdä vaivaa toisten elämisistä, olemisista ja saamisista. Kai jokainen saa saamansa tuet käyttää ihan miten haluaa, eikö? Jokaisen henkilökohtaiseen/taikka perheen elämiseenhän ne on tarkoitettu kumminkin.

[/quote]

Jäikö mustelma?

Vierailija
10/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:58"]

[/quote]

Mutta jos ilmianto on aiheeton miten sinun piruparan silloin käy? 

Vierailija
11/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jostain äärettömästä merestäkö luulet näiden tukien tulevan? Eivät ne loputtomiin riitä, kuten taloustilanteestakin näkee, ja pakko niitä on valvoa, että ne riittävät tukiin oikeasti oikeutetuille.

Vierailija
12/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:58"]

[/quote]

Ryhtyvätkö tutkimaan, jos ilmianto on anonyymi? Entäs jos ap. on ymmärtänyt jonkin asian väärin, tai "leveilevä" tuttava kertoo jotain, mutta ei kaikkea, jolloin ap. ei voi tietää kaikkia tapauksen yksityiskohtia. Entäs jos petos jää todentamatta ja pallo palaakin ap:n nurkkaan "aiheettomana kanteluna" ja viranomaisten ajan haaskaamisena?

Sääliksi käy ihminen, jolla ap on tuttava /ystävä. Niin kateellinen toisen asioista, siis sellaisista, joista ei ole mitään syytä kateuteen. Silti valmiina  kuuntelemaan, jos toinen uskoutuu. Harvoin tällaisia asioita kerrotaan puolitutuille ihmisille.  Ja poloinen tuttava pitää ap:tä  ilmeisesti "luottoihmisenä"!

Vierailija
13/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:13"]

[/quote]

Jostain äärettömästä merestäkö luulet näiden tukien tulevan? Eivät ne loputtomiin riitä, kuten taloustilanteestakin näkee, ja pakko niitä on valvoa, että ne riittävät tukiin oikeasti oikeutetuille.

[/quote]

Kyllä sossutukia näemmä myönnetään aivan sattumanvaraisesti. Joku pelle peloton kauppasi 500 e maksusitoumusta netissä. Tuli varmaan tositarpeeseen sekin maksumääräys. Aiheellisesti ja  viimeisenä avun mahdollisuutena, kun ihminen on köyhä. LOL! Joten loputon suo siinä on edessä, jos kaikki haluatte käräyttää. Ja sanonpa vielä, että puolustusministerin muutaman miljardin asehankinnat vuotavat yhteistä rahaa turhuuksiin enemmän ja tehokkaammin kuin köyhän ihmisen perusturva.

Vierailija
14/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:45"]

[/quote]

Asumistukea saa vaikka olisi pariskunta,kunhan tulot jäävät sen alle että sitä saa, Työttömyyspäivärahaa saa kaikki työttömät, samoin Lapsilisää saa kaikki lapsiperheet.Ainut on 50€ korotus lapsilisiin kuussa,niin ja elari mutta ne menee varmaan isä kukkarosta tai jos ei maksa iitse niin kela perii takaisin aina jotain kautta.

[/quote]

Ei tällainenkaan tilanne ihan reilu ole.. Olen 4:n yh. Meillä on iso vuokra-asunto. Miesystävälläni omistuskaksio. Saan suurimman osan vuokrasta asumistukena, jos muuttaisimme yhteen niin en varmaan ollenkaan. Eli kun mies maksaa nyt 800€/kk omasta asumisestaan josta osa asuntolainaa eli rahaa itselleen, hän joutuisi yhdessä asuessa maksamaan vähintään sen 800€ vuokraa eli hukkaan hänen kannaltaan. Olisimme siis lasten kanssa hänen elätettävänään. Älytöntä että yhteiskunta olettaa että jos yh ryhtyy suhteeseen on puolison elätettävä myös ne toisen miehen/naisen lapset. Aikamoinen kynnys muuttaa yhteen. Jos ottaa huomioon vielä yh-tuen loppumisen niin se olisi 1000€ pudotus tuloihin kaikkiaan eli mies siinä maksajana olisi kuten kela edellyttääkin. Olen sitä mieltä että yhteiset rahat jne mutta tuntuisi kamalalta ryhtyä toisen elätiksi lapsineni. Eri tilanne jos tulotaso kohenisi. Joten yhteen emme ole vielä muuttamassa. Ainut järkevä ratkaisu olisi ostaa yhteinen asunto, mutta minä en tällä hetkellä saa lainaa jos koskaan kun monta lasta, eli laina pitäisi ottaa miehen nimiin. Ei nämä uusperhekuviot ole niin yksinkertaisia. Itse en haluaisi olla suhteessa toisen elätti ja menettää itsenäisyyttäni. Ei kyllä mitään tukia huijata, mutta en tiedä muutetaanko yhteenkään virallisesti. Joku naapuri saattaisi pitää huijaamisena jos näkisi miehen säännöllisesti rapussa, mutta mä en voi pakottaa toista ihmistä tilanteeseen jossa olisi ihan hyvin toimeentuleva ja sitten olisikin toisten tekemän lapsikatraan elättäjä. Kyllä sellanen päätös pitäisi olla pariskunnan keskinen eikä kuulu sivullisille.

Vierailija
15/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:41"]Minua ärsyttää serkkuni joka asuu yhdessä uuden miehensä kanssa mutta mies kirjoilla isänsä luona että tämä serkku saa kaikki tuet mitä työttömänä yksinhuoltajana saa.

[/quote]Ja minua ärsyttää että työnnät nokkasi muiden asioihin. Ei ne nyt niin montaa kymppiä tienaa enempää mitä muut. Oletko kateellinen? Ja tuota nyt harrastaa naapurisikin hei haloo.

Vierailija
16/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:41"]Minua ärsyttää serkkuni joka asuu yhdessä uuden miehensä kanssa mutta mies kirjoilla isänsä luona että tämä serkku saa kaikki tuet mitä työttömänä yksinhuoltajana saa.

[/quote]Ja minua ärsyttää että työnnät nokkasi muiden asioihin. Ei ne nyt niin montaa kymppiä tienaa enempää mitä muut. Oletko kateellinen? Ja tuota nyt harrastaa naapurisikin hei haloo.

[/quote]

Ei siinä mitään tienata. Milloin ihmisille on syntynyt mielikuva, että yhteiskunnan antamat tuet, siis köyhäinapu, on jotain "palkkaa" jota tienataan ja jota saa käyttää niin kuin haluaa? Ne tuet on tarkoitettu vain ja ainoastaan vältämättömimpien elinkustannusten kattamiseen.

Vierailija
17/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi selventää millaisesta väärinkäytöstä on kyse. 

Vierailija
18/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin ilmiantaa erään perheen mutta arvaisivat, että se olen minä.

Vierailija
19/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin mies maksaa lasten elättämisestä? Hän maksaa osansa vuokrasta ja laittaa kaksionsa vuokralle, sinä jatkat lastesi elättämistä kuten ennenkin lasten isän kanssa.

Vierailija
20/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:45"]

[/quote]

[/quote]

Ei tällainenkaan tilanne ihan reilu ole.. Olen 4:n yh. Meillä on iso vuokra-asunto. Miesystävälläni omistuskaksio. Saan suurimman osan vuokrasta asumistukena, jos muuttaisimme yhteen niin en varmaan ollenkaan. Eli kun mies maksaa nyt 800€/kk omasta asumisestaan josta osa asuntolainaa eli rahaa itselleen, hän joutuisi yhdessä asuessa maksamaan vähintään sen 800€ vuokraa eli hukkaan hänen kannaltaan. Olisimme siis lasten kanssa hänen elätettävänään. Älytöntä että yhteiskunta olettaa että jos yh ryhtyy suhteeseen on puolison elätettävä myös ne toisen miehen/naisen lapset. Aikamoinen kynnys muuttaa yhteen. Jos ottaa huomioon vielä yh-tuen loppumisen niin se olisi 1000€ pudotus tuloihin kaikkiaan eli mies siinä maksajana olisi kuten kela edellyttääkin. Olen sitä mieltä että yhteiset rahat jne mutta tuntuisi kamalalta ryhtyä toisen elätiksi lapsineni. Eri tilanne jos tulotaso kohenisi. Joten yhteen emme ole vielä muuttamassa. Ainut järkevä ratkaisu olisi ostaa yhteinen asunto, mutta minä en tällä hetkellä saa lainaa jos koskaan kun monta lasta, eli laina pitäisi ottaa miehen nimiin. Ei nämä uusperhekuviot ole niin yksinkertaisia. Itse en haluaisi olla suhteessa toisen elätti ja menettää itsenäisyyttäni. Ei kyllä mitään tukia huijata, mutta en tiedä muutetaanko yhteenkään virallisesti. Joku naapuri saattaisi pitää huijaamisena jos näkisi miehen säännöllisesti rapussa, mutta mä en voi pakottaa toista ihmistä tilanteeseen jossa olisi ihan hyvin toimeentuleva ja sitten olisikin toisten tekemän lapsikatraan elättäjä. Kyllä sellanen päätös pitäisi olla pariskunnan keskinen eikä kuulu sivullisille.

[/quote]

Meillä on samantapainen tilanne. Asun edullisessa kunnan vuokra-asunnossa, asumistukea saan kolmanneksen vuokrasta sekä yh-lisiä kahdesta. Jos miesystäväni muuttaisi tähän, asumistuen ja yh-lisien menetys menisi päikseen mikäli mies maksaisi puolet vuokrasta. Se mikä kismittää olisi täydet päivähoitomaksut lapsista, ei ole varaa ei todellakaan. Ärsyttää, että katsotaan myös miehen olevan vastuussa päivähoitokuluista, kun hänen tulonsa huomioidaan! Se olisi mielestäni jo paljon, että maksaisi puolet vuokrasta vaikka ei lasten huoneita käytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi