Vinkkejä mahdollisimman halpaan Lontoon matkaan!
Mä en ole matkustellut paljoa ja tuo Lontoo on sellainen pakko nähdä-paikka. Monet tuntuvat käyvän siellä monta kertaa vuodessa ja mietinkin, että miten on varaa?
Itse haluisin olla siellä vähintään 3 päivää ja todennäköisesti lähtisin koko perheeni kanssa eli 2 aikuista ja 3 lasta (12, 13 ja 16). Majoituksella ei olisi niin väliä, kunhan olisi puhdas, lähellä keskustaa ja halpa.
Entä lennot? Onko jotain aikoja, jolloin Lontooseen on halvempia lentoja? Entä mille lentokentälle kannattaa mennä? Entä lentokentältä hotellille? Kulkeeko säännöllisesti busseja?
Kommentit (33)
Me ollaan useimmiten majoituttu Lontoossa vuokrahuoneistoon, tällä kertaa varasin Homeawaystä, 5 yötä 400£, neljän hengen huoneisto.Syöminen on edullista esim.Wetherspoon ketjun pubeissa, joita löytyy ympäri Lontoota.Tosiaan useimmat museot on ilmaisia ja maksullisiin nähtävyyksiin saa perhelippuja.
Helsinki-vantaan lentokenttä on lähin.
Kiitos tosi paljon vastauksista! Käyn ajan kanssa noita läpi.
Aivan mahtavaa, nyt alkoi kunnon suunnittelu! =)
ap
Lontoo on ihana paikka lapsille, mutta ne lasten suosimat kohteet (esimerkiksi Harry Potter elokuvien studiot kaikkine lavasteineen) ovat kalliita. Museoissa katselu on ilmaista mutta kaikki ohjelmanumerot (jotka jälleen lapsia kiinnostavia) ovat maksullisia.
Metroliput ovat ehdoton välttämättömyys samoin majapaikka jonkin metroaseman lähellä. Majapaikkojen taso voi vaihdella samassa hintaluokassakin luteista kuhisevista läävistä (joissa vessakaan ei vedä), siisteisiin pikku hotelleihin.
Suosittelen London House Hotelia, joka on Bayswaterissa. Heillä on myös perhehuoneita. Siisti ja moderni perushotelli, ei hieno, eikä huono. Aivan lähellä Whiteleysin ostoskeskusta, josta voi tehdä ruokaostokset hotelille (huoneessa on vedenkeitin ja jääkaappi).
Lähin iso katu on Queensway, jonka varrella on halpoja ruokapaikkoja, yksi pubi ja kaksi metroasemaa. Yksi Circle Linen ja toinen Central Linen asema.
Lontoossa on kaikkea, joten ota etukäteen selvää, mitä kukakin haluaa nähdä, kun on eri ikäisiä lapsiakin.
Joku kiertoajelu tosiaan olisi kiva. Menopaluu yhdelle maksaa noin 150 euroa, normihinta Norwegianilla. Mulla oli ainakin niin, että menolento lähti aamulla kahdeksalta ja paluulento oli Suomessa puoliltaöin.
Lähdin perjantaina aamulla, olin Gatwickilla jo ysiltä. Paluulento lähti kuuden maissa takaisin sunnuntaina.
Enkä minäkään suosittele Gatwick Expressiä! luulin, että se olisi joku siisti ja nopea juna - hah! Penkkien välit olivat ahtaat ja matkalaukut piti jättää jonnekin käytävän perälle. Ei koskaan enää tuolla junalla keskustaan.
Menkää mieluummin vaikka jollain bussilla keskustaan.
Ainiin, ravintoloihin (ketju) on usein erilaisia 2 yhden hinnalla tarjouksia varsinkin keskellä viikkoa. Googlaa vaikka restaurant vouchers london. Yleensä joudut tulostelemaan sellaisen tarjouskupongin tai vaikka tallentamaan puhelimelle, mutta niitähän voi printtailla vaikka kotona.
Terkuin Lontoolainen
Lontoon kiertoajelun voi tehdä edullisesti punaisella bussillakin, ja yläkerrasta on mainiot näköalat. Hyviä reittejä ovat mm. 23, 11 ja 9.
Pikaruoka on Lontoossa edullista, ja sieltä löytyy sellaisiakin ketjuja mitä Suomessa ei ole, esim. KFC.
Kalliin London Eyen sijasta näköaloja voi katsella edullisemmalta Tower Bridgelta.
Käy katsomassa tämä makea video Lontoosta ja inspiroidu!
Tykkää, tilaa ja jaa. Pieni teko, iso apu. Kiitos!
Vielä kerran suuret kiitokset vastaajille! Tähän palstaan voi aina luottaa. =)
ap
Katselin juuri Lontoon matkoja, halvimmat lennot mitä onnistuin löytämään kesällä olivat 108 menopaluu. Joskus on ollut ryanairilla 0€ toinen suunta ja 29€ toinen:o ja johonkin hostelliin varmaan majoituttaisi, niitä on bileversioita ja lapsiystävällisiä.
Netistä kannattaa buukata nähtävyydet etukäteen, tulee halvemmaksi eikä tarvi jonotella. Gatwickistä keskustaan juna menopaluu on muistaakseni lähemmäs 40€ eli hintaa tulee jos on useampi henkilö... Heathrowlta pääsee taas huomattavasti halvemmalla metrolla. Mut toki norwegianin lennot (jotka menee aina gatwickiin) on halvempia.
Majoitusta etsittäessä kannattaa pitää metrokartta mielessä. Kannattavinta on varata majoitus alueilta 1 tai 2. Zone 1 on siis keskeisin alue ja travel card julkiseen liikenteeseen (metro, overground, bussit) alueille 1 ja 2 maksaa reilu 7 puntaa / henkilö. Mistään juniorialennuksista en tiedä, mut luulisi niitäkin olevan. Tulee aika nopeasti kannattavaksi, sillä yhden suunnan metrolippu maksaa 4,5 puntaa ja tämä tosiaan vain yksi matka, ei niinkuin Suomessa, että samalla lipulla voi matkustaa parikin tuntia.
Mikäli kyseessä on parin päivän loma, niin kannattaa myös miettiä, tarvitseeko jokainen omaa laukkua ruumaan. Olin itse kaverin kanssa kolme päivää Lontoossa nyt tammikuun alussa ja lennettiin Norwegianilta. Kummallakin käsimatkatavara ja toisella sitten laukku ruumaan. Monella halpalentoyhtiöllä nuo laukut kun maksaa aina erikseen :) Saatiin lennot niin, että hinta oli 100€ menopaluu yhdeltä hengeltä. Kannattaa tosiaan tsekata tuo Norwegianin nytkin meneillään oleva kamppis :)
Gatwickistä Gatwick Express -juna maksaa noin 20 puntaa / suunta, mutta tavallinen metrolippu (overground) keskustaan (esim. King's Crossille, London Bridgelle jne.) maksaa 10 puntaa.
Missä päin Suomea asutte?
Tampereelta pääsee Stanstediin, siitä 9 punnalla bussilla keskustaan. Lennot edes takas jopa alle 100 euroa ja majoitus 14 punnasta yöspäin per henkilö/yö. Itse asun liki Tretta, joten ei tule kalliita matkakuluja jo Suomessa.
Aina olen alle 230 euron tehnyt reissuni sinne, vaikka olisin ollut hotellissakin. Jopa alle 200 euroa 5 päivää on ihan normi. Lentohinnat vaihtelee.