Haluan olla sivistynyt, kouluttautunut ja asioista tietoinen. Mistä kannattaisi aloittaa?
Olen parikymppinen ja ikäisekseni ollut aina hieman lapsellinen ja kehittynyt ns. jälkijunassa verrattuna ikätovereihini. Peruskoulussa olin hyvä ja tiedän etten ole tyhmä, mutta olen sitäkin laiskempi ja elänyt tähän asti ns. hälläväliä asenteella. Parikymppiseksi asti ajattelin kuolevani nuorena, niin ettei sillä olisi väliä käynkö kouluja vai en. Elin päiväni odottaen kuolemaa, eikä minua kiinnostanut mikään.
Koulutukseltani olen pelkkä amis (liiketalouden perustutkinto). Valitsin summamutikassa tuon kun jotakin piti tehdä. Olin silloin sossun asiakas ja sieltä painostivat opiskelemaan jotakin. Liiketalouden opinnot olivat todella helpot, eikä minun tarvinnut panostaa niihin juuri ollenkaan.
Lukion kursseja minulla on suoritettuna muutamia. Erityisesti englanti ja äidinkieli ovat minusta mielenkiintoisia ja näistä olen saanut hyviä arvosanoja.
Haaveeni olisi päästä yliopistoon jossain vaiheessa, kun työtilanteeni sen sallii. Kai sinne voi pyrkiä vaikka pohjalla olisikin pelkkä amis?
Mutta, mitä muuta suosittelisit ns. sivistymättömälle ihmiselle nyt itseopiskeltavaksi? Mitä kirjoja jokaisen tulisi olla lukenut? Mitä muuta jokaisen täytyisi mielestäsi osata tietää kysyttäessä?
Historiaa en muista enää toista maailmansotaa pidemmälle, mitään fysiikan asioitakaan en muista taikka osaa. Suututtaa miten olenkin tuhlannut ison osan elämästäni laiskotteluun, kun olisin voinut kerätä tietoa ja olla utelias maailmasta.
Kommentit (28)
Lue Sivistyksen käsikirja, jossa kerrotaan tiiviissä muodossa eurooppalaisesta kulttuurihistoriasta.
Hakeudu fiksujen ja sivistyneiden ihmisten seuraan ja ota selvää asioista joista he puhuvat.
Kyllä amispohjalta pääsee yliopistoon. Aloita nyt ensiksi ottamalla tavaksi seurata uutisia ja politiikkaa.
Helsingin sanomia ja Yleä lukemalla pääsee jo aika pitkälle
Sivistykseen ei ole oikotietä. Pitää olla luontaisesti kiinnostunut eri ilmiöistä, jotta niitä tulee sitten selvitettyä eri lähteistä ja pohdittua monelta kantilta. Se pelkkä yliopistoon pääseminen (tai siellä opiskelukaan) ei tee ihmisestä sivistynyttä, tämä pitää muistaa.
Aku Ankkaa lukemalla oppii kaiken mitä sivistyneen ihmisen tulee tietää.
Lue, lue, lue. Lue kaikenlaisia kirjoja kirjastossa, seuraa ajankohtaista uutisointia, lue lehtiä. Suosittelen myös varsinkin historian opiskelua, historian tunteminen on tärkeä pohja uudelle tiedolle. Mene ilta-/aikuislukioon tai lainaa lukion oppiaineiden kirjoja muuten vaan luettavaksi. Ota avoimesta yliopistosta itseäsi kiinnostavia kursseja.
Olet vasta nuori, sinulla on hyvin aikaa muuttaa elämäsi suuntaa ja kehittyä! Tsemppiä, pystyt siihen!!
Opiskele kaikki lukion yhteiskuntaopin ja historian kurssit. Siinä tulee aika paljon yleistietoa.