Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan olla sivistynyt, kouluttautunut ja asioista tietoinen. Mistä kannattaisi aloittaa?

Vierailija
18.10.2020 |

Olen parikymppinen ja ikäisekseni ollut aina hieman lapsellinen ja kehittynyt ns. jälkijunassa verrattuna ikätovereihini. Peruskoulussa olin hyvä ja tiedän etten ole tyhmä, mutta olen sitäkin laiskempi ja elänyt tähän asti ns. hälläväliä asenteella. Parikymppiseksi asti ajattelin kuolevani nuorena, niin ettei sillä olisi väliä käynkö kouluja vai en. Elin päiväni odottaen kuolemaa, eikä minua kiinnostanut mikään.

Koulutukseltani olen pelkkä amis (liiketalouden perustutkinto). Valitsin summamutikassa tuon kun jotakin piti tehdä. Olin silloin sossun asiakas ja sieltä painostivat opiskelemaan jotakin. Liiketalouden opinnot olivat todella helpot, eikä minun tarvinnut panostaa niihin juuri ollenkaan.
Lukion kursseja minulla on suoritettuna muutamia. Erityisesti englanti ja äidinkieli ovat minusta mielenkiintoisia ja näistä olen saanut hyviä arvosanoja.
Haaveeni olisi päästä yliopistoon jossain vaiheessa, kun työtilanteeni sen sallii. Kai sinne voi pyrkiä vaikka pohjalla olisikin pelkkä amis?
Mutta, mitä muuta suosittelisit ns. sivistymättömälle ihmiselle nyt itseopiskeltavaksi? Mitä kirjoja jokaisen tulisi olla lukenut? Mitä muuta jokaisen täytyisi mielestäsi osata tietää kysyttäessä?
Historiaa en muista enää toista maailmansotaa pidemmälle, mitään fysiikan asioitakaan en muista taikka osaa. Suututtaa miten olenkin tuhlannut ison osan elämästäni laiskotteluun, kun olisin voinut kerätä tietoa ja olla utelias maailmasta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue, lue ja lue. Oikeita kirjoja. Mieti kokonaisuuksia. Jos et tajua jotain, mieti sen toisen kannalta. Älä usko kaikkea mitä sinulle uskotellaan, tarkista faktat.

Vierailija
2/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen, että lukio antoi aika hyvän pohjayleissivistyksen. Kun opiskeli vähän kaikkea, niin siitä sai sitten ideoita ja havahtumisia, mikä kiinnostaa.

Suosittelisin vaikka iltalukiota!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka opiskeluja, huomioiden koulutustaustasi, niin ensin vaikka AMK liiketalous.

Lue aamuisin sanomalehti, esim. Hesari.

Katso uutisia, ajankohtaisia ohjelmia.

Lue kirjoja, aloita niistä mitkä kiinnostavat eniten, tarvittaessa kysy neuvoa kirjastosta.

Vierailija
4/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue, lue ja lue. Oikeita kirjoja. Mieti kokonaisuuksia. Jos et tajua jotain, mieti sen toisen kannalta. Älä usko kaikkea mitä sinulle uskotellaan, tarkista faktat.

Mä lisäisin, että lue _erilaisia_ kirjoja. Ei pelkkiä klassikoita. Vaikka ihan hyviä ne "nämä 100 kirjaa kannattaa lukea" -listatkin on, jos ei yhtään tiedä, mistä aloittaa.

Lue vaikka ensimmäisenä Lokki Joonatan ja pohdiskele sitä :) Se on lyhyt, mutta yllättävän syvällinen. 

Vierailija
5/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen, että lukio antoi aika hyvän pohjayleissivistyksen. Kun opiskeli vähän kaikkea, niin siitä sai sitten ideoita ja havahtumisia, mikä kiinnostaa.

Kävin viimeksi työn ohella viime syksynä iltaisin lukiota. Tuntui vain niiiin hitaalta prosessilta ja turhauttavalta, kun koko ajan mietin kuinka monta vuotta olen tuhlannut ja kuinka voisin olla jo yliopistossa.

Ap

Vierailija
6/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lukioon. Vaikka jollekin aikuislinjalle. Lukion jälkeen vielä jatkat. Selvästi sinussa on potentiaalia, kun olet motivoitunutkin.

Vierailija
7/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon voit päästä myös ammattikoulutaustalta! Ei ole mitenkään välttämätöntä käydä lukiota pohjalle. Käsittääkseni puhtaasti pääsykoepisteisiin perustuva kiintiö on kasvanut monilla aloilla kun yhteispistekiintiön (yo-todistus + pääsykoepisteet) tilalle on tullut todistusvalinta. Mutta yliopisto-opiskelu ei ole missään nimessä ainoa tapa kerryttää sivistystä ja tietoisuutta. 

Vierailija
8/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin viimeksi työn ohella viime syksynä iltaisin lukiota. Tuntui vain niiiin hitaalta prosessilta ja turhauttavalta, kun koko ajan mietin kuinka monta vuotta olen tuhlannut ja kuinka voisin olla jo yliopistossa.

Ap

Mä ymmärrän, mutta yliopistossakin hyvästä pohjasta on vain hyötyä. Muistatko, miten tylsää kertotaulujen ja vaikka enkun sanastojen opettelu ala-asteella oli? Mutta myöhemmin sitä kiittää itseään, kun niitä jaksoi päntätä :)

Vierailija
9/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikaten voitat! Lotto on onneksi!

Vierailija
10/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita joka aamu lukemalla YLE:n ja Hesarin uutiset. Jos et tajua mistä on kyse, googleta ja selvitä taustat.

Lukio ja varsinkin ne reaaliaineet antavat erittäin hyvän pohjatiedon jonka varaan rakentaa, mutta voit alkaa kartuttaa ymmärrystäsi myös aihealue kerrallaan oman kiinnostuksen mukaan.

Mitä haluaisit opiskella yliopistossa? Kävitkö jo alan pääsykokeissa? Ennakkomateriaaleissa on usein mielenkiintoisia aiheita, joista voit hankkia lisätietoa itsenäisesti.

YLE Areenassa (ja myös Netflixissä) on paljon mielenkiintoisia dokkareita joita voit katsella, jos pelkkä lukeminen tökkii.

Kaikista aiheista ei tarvitse olla tasaisesti kiinnostunut ollakseen "sivistynyt". Jossei esim. runous tai klassinen kirjallisuus ole sun juttusi, niin perehdy sitten mieluummin historiaan tai päivänpolitiikkaan, tai uskontoihin tai kulttuureihin tai pop-musiikin tyylilajeihin. Tai vaikka paikallisten ruokalajien erityispiirteisiin tai tekniikan kehitykseen.

Nykyään kukaan ihminen ei mitenkään voi tietää enää kaikesta kaikkea, joten on ihan ok valkata. Pääasia on että olet utelias ja kun opit ottamaan asioista selvää niin loppu alkaa tulla sitten itsestään.

Vierailija
11/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yuval Noah Hararin Sapiens on kiinnostava johdatus historiaan ja yhteiskuntaan. Juha Hurmeen Niemi, Maria Pettersonin historian jännät naiset. Yle Areenassa on hyviä dokkareita. Kannattaa miettiä, mikä kiinnostaa ja alkaa kaivella siitä suunnasta, mutta varoa huuhaata. Hesari on minusta aika hyvin kartalla oleellisesta kirjallisuudesta ja kulttuurista ylipäätään, sieltä voi poimia vinkkejä ja toki oppia myös.

Vierailija
12/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi?

Vierailija
13/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä! Kiitos :) Lisää vaan! Mulla on onneksi työn puolesta HS Digi.

Yliopiston aloista minua kiinnostaa erityisesti humanistinen ja yhteiskuntatieteet. En ole vielä kertaakaan uskaltautunut pääsykokeisiin, kun en ole kokenut olevani valmis. Myös kokoaikatyön puolesta olen usein arki-iltaisin todella väsynyt. Yliopisto-opintoja varten tulisi varmaan ottaa virkavapaata, jotta ne onnistuisivat. Ja se taas huolettaa taloudellisesti.

Siihen saakka voin ainakin sivistää itseäni näillä teidän vinkeillä ja katsoa, missä vaiheessa uskaltautuisin pääsykokeisiin.

Rakastan myös taiteita, maalaan ja piirrän vapaa-ajallani. Sekin voisi olla osa-alue johon perehtyä paremmin.

Ap

Vierailija
14/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuuuuuuuuuuuuutista!!!!

Vierailija
15/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon mars

Vierailija
16/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yuval Noah Hararin Sapiens on kiinnostava johdatus historiaan ja yhteiskuntaan. Juha Hurmeen Niemi, Maria Pettersonin historian jännät naiset. Yle Areenassa on hyviä dokkareita. Kannattaa miettiä, mikä kiinnostaa ja alkaa kaivella siitä suunnasta, mutta varoa huuhaata. Hesari on minusta aika hyvin kartalla oleellisesta kirjallisuudesta ja kulttuurista ylipäätään, sieltä voi poimia vinkkejä ja toki oppia myös.

Jännät naiset? Uskaltaako tällainen kilttis sellaista lukeakaaan?

Vierailija
17/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelisin nyt lukiota; sieltä saa yleistietoa ja pohjan tulevalle. Ja erityisesti sitä suosittelen, että älä yhtään enää käytä energiaa siihen, että voivottelet, miten oot "tuhlannu" aikaa johonkin ja että voisit olla siellä-ja-siellä jo. Oot vielä nuori, ja ehdit vaikka mihin. Sitä paitsi sulla on sellasta elämänkokemusta, mitä jollain aina hulluna vain opiskelleella ei ole. Sekin on älyllistä pääomaa.

Vierailija
18/28 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä! Kiitos :) Lisää vaan! Mulla on onneksi työn puolesta HS Digi.

Yliopiston aloista minua kiinnostaa erityisesti humanistinen ja yhteiskuntatieteet. En ole vielä kertaakaan uskaltautunut pääsykokeisiin, kun en ole kokenut olevani valmis. Myös kokoaikatyön puolesta olen usein arki-iltaisin todella väsynyt. Yliopisto-opintoja varten tulisi varmaan ottaa virkavapaata, jotta ne onnistuisivat. Ja se taas huolettaa taloudellisesti.

Siihen saakka voin ainakin sivistää itseäni näillä teidän vinkeillä ja katsoa, missä vaiheessa uskaltautuisin pääsykokeisiin.

Rakastan myös taiteita, maalaan ja piirrän vapaa-ajallani. Sekin voisi olla osa-alue johon perehtyä paremmin.

Ap

Tuli mieleeni että yksi paikka kartuttaa sivistysä on avoimen yliopiston kurssit. - Jotka voit sitten mahd. myöhemmin sisällyttää osaksi tutkintoasi jos tai kun saat tutkinto-opiskelu oikeuden.

En tosin malta olla sanomatta, että itse olen joskus kokenut olleeni melkein sivistyneempi silloin kun olin lukiossa ja vielä hetken sen jälkeenkin mutta vain pienen hetken. Suunnileen siihen saakka kunnes pääsykokeiisn pakertaminen sai tuntemaan, että paljon on vielä opittavaa... Toki kai sitä fuksi syksynä oli heken melkein kuin maailma omistaja, kun kuului niihin, jotka onnisui nappamaan opiskelupaikan (Kuluvana vuonna  omalle opiskelemaan pääsi yhteensä 69 (13,3 % kokeeseen osallistuneista) . Kaikista hakijoista 9,7 % pääsi opiskelemaan omaa alaani.. Siä ihmetelen yhä, että mien ite aikanaan selvisin pääsykokeesta. No joo rehellinen ollaksen en ensi yrittämällä

Toki riippunee myös alasta tai aloosta, mitä opiskelee mutta yleisesti alalla keskitytään n.n alaan, eikä sivuille juuri uskalleta enää, jos koskaan loikkia. Ei vaikka paljon olisi kaikkea mielenkiintoista ja sivistävää tarjolla.

Niinpä meillä on sitten mm. tekniikkaa ja luonnonieeä opiskelleita, jotka eivät ymmärrä tai eivät halua ymmärtää monia humanistis-yheikunnallisia aloja lainkaan kuin vasaavasti humanistis -yhteiskunnallisia aineita opiskelleita, joilla menee ohi hilseen, joka omasa halusta tai tahtomattaan hvvin moni luonnontieteen ja tekiniikan oppi.

Tsemppiä ja lujasti On aina hienoa kun joku haluaa sivistyä ja haluaa tietää.    

Sinkkumies

PS: Sori kun meni vähän  liiaksi  minä-minä postaukseksi. 

Vierailija
19/28 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen lisäksi, katso dokumentteja kiinnostavista aiheista, käy näyttelyissä ja museoissa, teatterissa ja oopperassa. Kuuntele podcasteja kävellessä, niitä löytyy monella kielellä ja vaikka mistä aiheesta.

Itsensä sivistäminen on kivaa ja antoisaa ajanvietettä.

Vierailija
20/28 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan tosissasi? 20-vuotiaana et ole tuhlannut elämääsi. Pohdintasi osoittaa myös kypsyyttä eikä lainkaan sivistyksen puutetta.

Lähtökohta on kunnioittaa muita ihmisiä, se on sivistyksen perusta. Kirjatieto on toisarvoista joskaan ei arvotonta.

Lue kaunokirjallisuutta ja kieliä, matkustele (kunhan se joskus taas on mahdollista).  Ole utelias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi