Kirsi ja himoshoppaajat saivat minut miettimään omaa raha-asiamuutostani
Pari vuotta sitten heräsin miettimään omaa tulevaisuuttani talouden kannalta. Siihen asti oikeistaan kaikki rahat meni jota talouteemme tuli, tuntui ettei ole mistä säästää, ei tuhlailtu, ei matkusteltu tms. ihan vain peruselämiseen meni kaikki.
Päätin että edes muutaman euron säästäminen on aina eteenpäin. Kaksoseni meni eskariin ja hoitomaksu pieneni vähäsen, päätin alkaa ostamaan niillä säästyvillä euroilla rahasto-osuuksia. Vähitellen ostin niitä enemmän ja enemmän. Seuraavaksi luin jostakin että jokaisella tulisi olla puskurirahastona kolmen kuukauden tulot, aloin säästämään sitäkin.
Laskin juuri että nyt minulla on rahastoissa 10.000€ ja pankkitileillä lähes sama. Ihan kiva summa kertynyt vaikka alkuun tuntui ettei ole mistä säästää, nyt puolet tuloistani menee säästöön enkä ole edes suurituloinen.
On ihanan vapauttava tunne kun tilillä on aina rahaa, ei tarvitse pelätä yllättäviä menoja.
Kommentit (15)
Itselleni jää kuukausittain säästöön n. 500 ja tosiaam käteen saan palkasta verojen jälkeen 1800... olen yhden lapsen yh.
Kuukausituloni vaihtelevat aika paljon, olen osa-aikasopparilla töissä, verotettavat tuloni oli viime vuonna 23.000€
Äsken juuri selailin yhden verkkokaupan sivuja kun siellä oli alennusmyynti, ennen olisin ostanut jotakin, nyt totesin etten oikeistaan tarvi mitään.
Pari vuotta sitten yritin pitää tilin plussalla nyt mietin että jos pitäsin saldon käyttötilillä max 2000€, päivää ennen tiliä siirtäisin parin tonnin ylimenevän osuuden säästötilille.
-ap
Mua shoppailuhimoon auttoi avioero = ei ollut enää varaa. Mutta sitten lopetin shoppailun täysin ja ei sekään ollut pidemmän päälle kivaa. Esim parsin edelleenkin sukat niin pitkälle kun vaan voi, kaikki pesuaineet huuhtelen, hammastahnatuubit avaan saksilla jne.
Kunnes päätin että nyt saan vähän alkaa itsellenikin jotain ostamaan ja ostan sillä summalla mitä saan kirppikseltä.
Jouluna lähti 10 laatikon satsi kirppikselle, keväällä on siivouspäivä ja samoin syksyllä, jotain pientä myyn lähes joka viikko fb.ssä.
Nyt on jemmassa lähes 500 euroa näitä kirppistuloja ( pitkältä ajalta ) ja jos löydän jotain kivaa, en mieti NIIN hirveesti vaan yksinkertaisesti annan itselleni luvan käyttää jotain itseeni.
Kirsillä on kuulemma itselläänkin (ollut?) velkoja ulosotossa, joten tietää ongelmista omakohtaisesti.
Itselläni säästössä vähän vajaa 50 000. Summa on kertynyt n. 15 vuoden aikana. Alkupääoma oli vajaa 20 000. Olen ollut tämän ajan kotona ja rahat oikeastaan kertyneet osakkeiden osingoista ja myynneistä. Vähän huutonetistä ja käyttörahoista säästämällä. Itselleni en osta juuri mitään koskaan.
Hyvä sinä! Loistavasti toimittu :-)
Vielä kun itse pääsisin tuohon, nyt on enemmänkin "kaikki menee ja velkaa kertyy" moodi ollut päällä viimeiset vuodet. Pakko olisi tehdä jotain asian eteen.
Kiitos kun jaoit esimerkkisi!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 01:23"]Kirsillä on kuulemma itselläänkin (ollut?) velkoja ulosotossa, joten tietää ongelmista omakohtaisesti.
[/quote]
Tuskin
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 23:07"]
Mua shoppailuhimoon auttoi avioero = ei ollut enää varaa. Mutta sitten lopetin shoppailun täysin ja ei sekään ollut pidemmän päälle kivaa. Esim parsin edelleenkin sukat niin pitkälle kun vaan voi, kaikki pesuaineet huuhtelen, hammastahnatuubit avaan saksilla jne.
Kunnes päätin että nyt saan vähän alkaa itsellenikin jotain ostamaan ja ostan sillä summalla mitä saan kirppikseltä.
Jouluna lähti 10 laatikon satsi kirppikselle, keväällä on siivouspäivä ja samoin syksyllä, jotain pientä myyn lähes joka viikko fb.ssä.
Nyt on jemmassa lähes 500 euroa näitä kirppistuloja ( pitkältä ajalta ) ja jos löydän jotain kivaa, en mieti NIIN hirveesti vaan yksinkertaisesti annan itselleni luvan käyttää jotain itseeni.
[/quote]
Tuossa on vain sellainen pieni pulma, että ellei ole tarkkana, voi shoppailukierre lähteä taas käsistä. Kirppistulo tuntuu helpolta rahalta, jonka voi hyvällä omatunnolla törsätä, mutta jos saat kirppismyynnistä 500 euroa niin käytännössähän se tarkoittaa että häviät moninkertaisen summan... koska niiden tavaroiden täytyy uutena olla monta kertaa arvokkaampia, jotta niistä edes pääsee kirppiksellä eroon.
Kirppiksethän ylläpitävät shoppailukierrettä juuri sillä, että on "helppo" tapa päästä vanhasta eroon ja ostaa uuttaa tilalle. Ja sen uutena ostetun tavaran täytyy lähteä nopeasti kiertoon, koska vain uudenveroinen tavara käy hyvin kaupaksi...
Hetkinen, ap - teillä on siis pienet/keskivertotulot, mutta olet säästänyt parissa vuodessa n. 20 000 euroa?
Joko kertomuksesi "pari vuotta" on tosiasiassa kymmenen, tai ne "ei niin suuret tulot" ovat todellisuudessa monta tonnia kuukaudessa... muuten ei kyllä täsmää.
Rahan säästämisessä auttaa yksinkertainen konsti: kirjaa KAIKKI menot ylös jopa vuoden ajalta, ja reflektoi kriittisesti, mikä on turhaa. Huomasin ainakin itse, että ärsytti kovasti kirjata kaiken maailman turhia ostoksia. Vähitellen niiden ostaminen jäi pois, ja rahaa jäi säästöön.
Olen akat pätkätyöläinen, ja tyytyväinen siitä, että on olemassa kunnon puskuri työttömyyspätkiä varten.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 01:23"]Kirsillä on kuulemma itselläänkin (ollut?) velkoja ulosotossa, joten tietää ongelmista omakohtaisesti.
[/quote]
Tuskin
[/quote]
Valitettavaa tuotta sinulle pettymys, mutta näin on.
Vaurastumisessa on tärkeintä, että aloittaa säästämisen/sijoittamisen heti. Tavoitteet kannattaa asettaa useamman vuoden päähän. Keskituloisen on aika hankala saada säästöön kymmeniä tuhansia vuodessa, parissa.
Kirjoitin viestin 8. Itsekin kuvittelin, että kyllähän nyt viidessä vuodessa jo on 100 000 kasassa. Se säästöön laitettu kymppi on vain niin julmetun helppo kuluttaa: kahvi, jäätelö, alelaarista sukat tai huulipuna.
Mielenkiintoisinta minusta tässä on se, että Kirsi ja himoshoppaajat alkoi Livillä viime syyskuuussa, eli alle puoli vuotta sitten.. Eli silkkaa provoa koko juttu.
Onnitteluni!
Voitko vielä kertoa, mitä saat noin suunnilleen nettona kuussa?