Ketiapiini ja raskaus + imetys
Hei!
Etsiskelen kontaktia naisiin jotka ovat raskauden aikana olleet neuroleptilääkityksellä, tarkemmin sanottuna ketiapiinilla. Olen harkitsemassa jo ikänikin puolesta josko olisi aika hankkia jälkikasvua mutta ketiapiini ja sen vaikutukset sikiön kehitykseen arveluttavat. Ketiapiini kun on kohtuullisen uusi lääke joten tutkimustietoa ei vielä juurikaan ole, näitä tutkimuksia kun ei tehdä ihmisillä. Oletko saanut lapsia ja raskauden aikana syönyt ketiapiinia, jos niin millä annostuksella ja ovatko lapsesi kehittyneet normaalisti? Minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Miten sinua on neuvolassa ja psykiatrisessa hoidossa neuvottu ja kohdeltu raskauden aikana? Miten hoitava lääkärisi on suhtautunut kun olet puhunut raskauden suunnittelusta?
Itse olen ollut ketiapiinilääkityksellä vuodesta 2000. Merkki oli alun perin Seroquel, nykyään annetaan jotakin korvaavaa valmistetta kun ketiapiinilääkkeitä on kehitetty enemmän.
Vointini on muuten hyvä ja olen tullut siihen tulokseen että pää kestäisi raskauden ja vauvarumban mutta ei välttämättä ilman lääkkeitä.
Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksista!
Heippa!
Minulla ei ole neurolepteistä itselläni kokemusta, mutta osaa sanoa, että raskaussuunnitelmista ja lääkityksestä kannattaa ja voi ihan avoimesti puhua hoitavan tahon kanssa. MTT ongelmat ei ole todellakaan este raskaudelle jos oireet ja hoito on tasapainossa. Vaikka vaikeuksiakin tulisi, niin tukea saa nykyään hyvin ilman pelkoa esim lastesuojelutoimista:)
Tiedän monta äitiä, jotka muokaeet yhdessä lääkärin kanssa psyyke/mtt lääkitystään raskauden ja imetyksen aikana, kyllä se oikea tapa löytyy. Aina kannattaa muistaa kuitenkin, että äidin hyvinvointi on tärkeä ja iso asia myös sikiölle.
Tsemppiä!