Saako somessa jakaa huonon kokemuksen jostakin firmasta, jossa on ollut töissä?
Ja kertoa siinä firman nimen, kunhan ei kerro firmasta mitään salassapidettävää tietoa. Onko laillista?
Kommentit (33)
Suomessa on sananvapaus. Tietenkin saa.
Vastahan tässä yksi kesälentoemo tilitti tällä viikolla.
Saako firma jakaa somessa huonon kokemuksen henkilöstä joka on ollut siellä töissä?
Saa, kunhan se mitä kertoo on totuudenmukaista. Tai puhtaasti mielipide. Valheita ei saa levittää.
Hyvä. Aion jakaa kokemuksen somessa ja tuttuni on toimittaja, niin hän varmaan suostuu kirjoittamaan lehtijutun tapauksestani. Firmalla on jo nyt huono maine, sen jälkeen vielä enemmän.
Kannattaa varmaan varautua siihen, ettei sen jälkeen ole kaikista halutuinta työvoimaa..
En tekisi tuollaista. Voisi tulla ongelmia. Sinulla on varmasti firman työntekijänä salassapitovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Aion jakaa kokemuksen somessa ja tuttuni on toimittaja, niin hän varmaan suostuu kirjoittamaan lehtijutun tapauksestani. Firmalla on jo nyt huono maine, sen jälkeen vielä enemmän.
Ehkä perehdyt vielä kertaalleen ensin juridisiin seikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Saako firma jakaa somessa huonon kokemuksen henkilöstä joka on ollut siellä töissä?
Periaatteessa, mutta jos työntekijän esittää kovin huonossa valossa, kyseessä voi olla kunnianloukkaus, vaikka kyseessä olisi totuuskin.
Yrityksellä ei ole kunniaa kuten yksityishenkilöllä. Vasta selkeä valheiden levittely ja sitä kautta liiketoiminnan haittaaminen voi johtaa rikossyytteisiin.
Ap, olet todella typerä. Kukaan ei tule ikinä palkkaamaan sinua. Ja tuollaiset avautumiset kertoo enemmän sinusta kuin siitä työpaikasta.
Mikset käytä Tuntopalvelua? Tuntopalvelussa entiset ja nykyiset työntekijät arvioivat työnantajia. Palveluun täytyy kirjautua, mutta kaikki tulee näkyviin täysin anonyymisti. Meillä melkein koko firma laittoi arviot työnantajasta, melkein 60 arviota. Saa kertoa ihan suorat sanat. Tuntopalvelun idea on se, että kun jengi hakee töitä jostain firmasta, löytyy lisätietoa tuolta Tuntopalvelusta. Esim palkkakehityksestä, johtamisesta jne.
Onko se Tunto-palvelu, missä firmoja voi arvostella?
No ainakin sun pitää tiukasti muistaa laittaa joka väliin "minusta tuntui", "minun käsitykseni mukaam", "minun kokemukseni oli". Eli jaat OMIA fiiliksiäsi. Et voi kirjoittaa (tai voit, muttei kannata) väitteitä kuten "firma x kohtelee työntekijöitään surkeasti", "firma x hyväksyy työpaikkakiusaamisen" yms.
Tuntopalvelua mäkin suosittelen. Kunpa ihmiset käyttäisivät sitä aktiivisemminkin.
Olen käyttänyt tällaiseen Tunto-palvelua. Suomen Glassdoor.
Olen ymmärtänyt ettei omaa työpaikkaa saa solvata täällä , sillä sen perusteella voi saada potkut. Ei somessa voi tarkastaa onko juttu kosto jollekin vaikka tyhjästä. Ikivanhoista kesätyöpaikoista on täällä kerrottu vain yleisellä tasolla. On ollut puhetta erikoisista työtovereista ja siitä kuka syö kaapista toisten eväät yms. Itse Firmalle missä on töissä pitääolla lojaali. ei muuten voi olla siellä . Suomessa on helppo tunistaa kuka kertoo.
Siihenhän ne sikatyöpaikat luottaa, että kukaan ei uskaltaisi tuoda asioita julki siksi, että jatkossa työnsaanti voisi olla hankalaa ja sama sikailu senkun jatkuu. Aivan sairasta, kuin jotain mafian kiristystä :/
Paskatyöpaikkoja on ihan oikeasti olemassa, joten niistä pitäisi voida varoitella muita, että tuollaiset firmat saataisiin kuriin.
Kunnollisilla työpaikoillahan ei ole mitään hätää.
Miksi ei? Tekee samalla palveluksen henkilöille jotka meinaa mennä töihin sinne. Tietävät hakea parempaa ja voihan firmakin ottaa opikseen.