Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittaja paikalla, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.01.2014 |

:)

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:23"]

Olen kollegasi ja myös Haaga-Heliasta valmistunut. Mitä mieltä olit opetuksen tasosta?

[/quote]

Vaihtelee reippaasti, kuten monessa muussakin koulussa. Osa opettajista oli todella ammattitaitoisia, osa olisi kuulunut koulun penkille (tiedät kyllä varmaan itsekin ketkä ;D).

Minua miellytti opetuksen käytännönläheisyys, nyt työelämässä olleena hallitsen työn paremmin kuin monet yliopiston käyneet - he eivät osaa käyttää esim. Photaria, kuvata tai kirjoittaa erityisen hyvin, hyvä jos tietokoneen saavat auki :D.

Vierailija
2/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:30"]

Kuinka saada "jalkansa oven väliin", jos toimittajan työ kiinnostaa? Olen opiskelija, mutta työkokemusta alalta ei ole, ja tuntuu todella vaikealta saada esim. kesätöitä mistään pikkulehdestäkään - paikat ilmeisesti jaetaan viestinnän tai tiedotusopin opiskelijoille ja tietenkin suhteilla. Oma pääaineeni on siis suomen kieli, sivuaineina mm. tiedotusoppi ja markinointi. Työkokemukseni on lähinnä aspaduunia. Pitäisikö vain kirjoitella jotain juttuja valmiiksi ja tarjota niitä lehdille siinä toivossa, että jotain julkaistaisiin?

[/quote]

Taisin vastaillakin jo jollekin, että kannattaa vain kirjoittaa juttuja valmiiksi ja tarjota niitä päätoimittajalle. Tutustu ensin tarkasti lähestymääsi mediaan ja kirjoita juttu juuri heidän sisältöään silmällä pitäen. Esim. aikakauslehdillä on jokaiselle sivulle oma tietty juttutyyppinsä, joka toistuu numerosta toiseen (esim. selviytymistarina tmvs.), he eivät osta juttuja, jotka eivät sovi lehden runkoon.

Tsemppiä matkaan! En usko että valitsemasi pääaine vaikeuttaa työn saantia, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:41"]

Jos olet kirjoittava toimittaja, hallitsetko äidinkielen moitteettomasti? Osaatko käyttää tietokoneesi oikolukuohjelmaa tarkastaaksesi tekstisi oikeinkirjoituksen?

Millainen yleissivistys sinulla on? Alkupuolella väitettiin, ettei toimittajan tarvitse tietää asioista, sillä hänhän haastattelee asiantuntijoita. Es se kyllä niin mene. Jos toimittajalla ei ole itsellään edes perustietoja, ei hän pysty tekemään asiallisia kysymyksiäkään saati sitten keskustelevaan jutuntekoon.

Jos olet varsinkin äänijuttuja tekevä toimittaja, osaatko sujuvasti myös teititellä itseäsi arvokkaampia ja iäkkäämpiä haastateltavia? Se taito nimittäin tuntuu puuttuvan monelta nuoremmalta toimittajalta. Joskus myötähäpeä on todella suuri, kun kuuntelee radiosta tai katselee televisiosta jonkun varsin merkittävässä asemassa olevan henkilön haastattelua ja toimittajanplanttu sinuttelee suoralta kädeltä. Joskus tietysti sovitaan sinuttelusta. Fiksu toimittaja toteaa se heti haastattelun alussa.

[/quote]

Ensinnäkin: tietokoneen oikolukuohjelma ei todellakaan tarkista tekstiä oikein, se tekee huomattavan määrän virheitä. :D Eli älä käytä sitä, jos haluat saada oikeasti hyvää tekstiä, vaan tarkasta tekstisi itse ja opettele kielioppi hyvin. Toki toimittajatkin tekevät virheitä, mutta kyllähän kielioppisäännöt on hallittava melko hyvin. Se on oleellinen osa työtä.

Ja sen haastateltava-kommentin kirjoitin minä, se pitää ehdottomasti paikkansa. Toki sinun on tunnettava aihepiiri niin hyvin, että tiedät mitä kysyä jne., mutta emme me voi olla asiantuntijoita asiantuntijoiden puolesta. Olisi sula mahdottomuus hallita kaikki osa-alueet asiantuntijamaisella tarkkuudella ja joskus tavallisen talliaisen rooliin asettuminen on tärkeää myös lukijan kannalta.

Yleissivistys minulla on suht hyvä, omalla toimittaja-alueellani erittäin hyvä. Silti minullakin on omat heikkouteni, kukaan ei voi tietää kaikkea kaikesta ;)

Ja kyllä osaan teititellä haastateltavia, mikäli siihen on tarvetta. Tosin teitittely tai sen puute vaikuttaa haastattelutilanteeseen, esim. sen tekemättä jättäminen saattaa ärsyttää (mikä voi tosin olla myös toimittajan toivekin, riippuu tavoitteista) ja teitittelemällä toimittaja saattaa alentaa itseään haastateltavan silmissä. Taitolaji siis.

Vierailija
4/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö töissä paikallislehdessä, vai mihin tarvitset photaria tai kuvaustaitoa? Eikö isoissa lehdissä nämä työt kuulu muille kuin toimittajille?

Vierailija
5/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teititteletkö yleensä? Minulle on oikeasti vaikeaa päättää, milloin teititellään.

Vierailija
6/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:26"]

Siis häh, saako toimittajan duunista oikeasti 3500e/kk? Olen ihan väärällä alalla.

[/quote]

Mä olen erikoistoimittaja, ja mulle maksetaan lähes viis tonnia. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja kirjoitan talous- ja politiikkajuttuja. Toimittajan keskipalkka on vähän päälle kolme tonnia.

Vierailija
7/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yliopistosta valmistunut ja ihan hyvin osaan avata tietokoneen ja myös käyttää sitä. Olen ollut toimittaja jo 20 vuotta.

Valokuvaaja on sit oma ammattinsa, enkä oikein tajua, miksi mun pitäisi sekin osata. Kyllä yliopistossa opetettiin valokuvaamaan, mutta en ole niitä taitoja koskaan tarvinnut.

Yliopistosta sai kyllä sellaisia valmiuksia ymmärtää maailmaa, yhteiskuntaa, taloutta ja politiikkaa, että ne hakkaa jotkin "käytännön taidot" mennen tullen ja palaten.

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 19:22"]

Minua miellytti opetuksen käytännönläheisyys, nyt työelämässä olleena hallitsen työn paremmin kuin monet yliopiston käyneet - he eivät osaa käyttää esim. Photaria, kuvata tai kirjoittaa erityisen hyvin, hyvä jos tietokoneen saavat auki :D.

[/quote]

Vierailija
8/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata kirjoittaa juttua valmiiksi! Kannattaa soittaa päätoimittajalle ja tarjota ideaa. Plussaa siitä, jos osaa tarjota sitä johonkin lehden palstaan, mutta ei me ainakaan osteta tuntemattomalta freeltä valmista juttua tosta noin vaan.

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 19:25"]

Taisin vastaillakin jo jollekin, että kannattaa vain kirjoittaa juttuja valmiiksi ja tarjota niitä päätoimittajalle.

[/quote]

Vierailija
9/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko niinku Sirkka "sika" Vainola?

Vierailija
10/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap tarvitsee photaria tai valokuvaustaitoa? Ainoastaan pienimmissä lehdissä kaikkien pitää tehdä kaikkea. Yleensä toimittajat saavat keskittyä kirjoittamiseen.

Vierailija
11/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet harhaanjohtavista "klikkausten keräys"-otsikoista? 

http://is12.snstatic.fi/img/978/1288508063872.jpeg

Vierailija
12/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisena näet alan työllisyystilanteen tulevaisuudessa? Mikä on median murroksen lopputulos tai tilanne 2 ja 5 vuoden kuluttua?

Vierailija
13/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön toimittaja, en siis ap. Minun näkemys on, että työt tulevat vähenemään tulevaisuudessakin. Printin puolella vain harva pärjää ja verkkoon pitää kehittää uusia liiketoimintamalleja. Tällä hetkellä Suomessa on paljon lehtiä, joilla ei ole muuta kohtaloa kuin kuolla pois kymmenen vuoden sisällä.

Vierailija
14/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:18"]

Paljonko sinulle maksetaan?

Osaavatko toimittajat mielestäsi nykyään kirjoittaa kieliopillisesti korrektia suomea? Vaativatko toimittajat itseltään ja toisiltaan sellaista?

[/quote]

Viiden vuoden kokemuksen jälkeen palkkani on 3 500 euroa kuukaudessa.

Mielestäni suomalaiset toimittajat kirjoittavat pääosin hyvää suomea, toki poikkeuksiakin löytyy. On muistettava että virheitä sattuu missä tahansa työssä ja lopulta toimitussihteeri vastaa lehden oikolukemisesta.

[/quote]

Mitä mieltä olet iltapäivälehtien itseään toimittajiksi kutsuvista työntekijöistä, joiden suomen kielen taito on sanalla sanoen ala-arvoinen? Pilaako heidän työnsä mielestäsi monen suomalaisen äidinkielen tajun? Itseäni ärsyttävät suunnattomasti näiden henkilöiden englannista "kääntämät" artikkelit, jotka ovat lähes poikkeuksetta suomen kielen sanoilla kirjoitettua englantia, mitään vaivaa ei ole viitsitty nähdä kielellisen asun hiomiseen. Mitä mieltä olet tästä?

Vierailija
15/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta ammattitoimittajana vastaan 45:lle, että harva pystyy tekemään  1-5 käännösjuttuja tunnissa (jutun pituudesta riippuen) niin, että kieli on täydellistä. Käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat aika olennaisesti lopputulokseen. Toimittajan työ on muuttunut radikaalisti 15 viime vuoden aikana. Harva enää arvostaa perusteellista ja paneutuvaa työtä eikä laatu kuulu niihin asioihin joita toimituksissa tavoitellaan. Ei se toimittajien vika ole vaan lukijoiden: koska ette enää osta paperilehtiä, mainostajatkaan eivät ilmoita niissä. Kun lehtien tulot laskevat, toimittajien on tehtävä enemmän töitä lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
16/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa toimittajana monessa mediatalossa olleena, että työnantaja ei kaikkialla juuri arvosta hyvää kieltä. Iltapäivälehdissä näin on valitettavan usein. Varsinkin verkkoon tuutataan sellaista tuubaa ettei tosikaan.

Tosin osataan sitä muuallakin. Esim. tänään Hesarissa oli juttu naisten ympärileikkauksista. Toimittaja kirjoitti, että somalinaisista Suomessa joka seitsemäs on leikattu. Tosiasiassa luku on 70 prosenttia. Lisäksi väitettiin, että joskus emättimen aukko ommellaan umpeen. Niin ei voi tehdä, sillä silloin kuukautiset eivät vuotaisi ulos ja ihminen kuolisi. Ulkoiset sukuelimet voidaan ommella kiinni, mutta kuukautisille pitää jättää pieni aukko. Tällaiset asiavirheet ärsyttävät.

Vierailija
17/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä opiskelit? Missä olet nyt töissä? Löysitkö helposti töitä?

Kyselee viestinnän viidennen vuoden yliopisto-opiskelija...

Vierailija
18/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jotain muuta koulutusta taustalla? Miten suhtaudut artikkelien / uutisten tekemiseen aiheesta, josta sinulla ei olisi lainkaan ymmärrystä (esim. avaruusfysiikka, huippulääketiede, tieteellisten tutkimustulosten raportointi maallikoille)?

Vierailija
19/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Haaga-Heliassa ja olin kunnolla kiinni työelämässä jo ennen opintoja (tällä hetkellä vakituisena yhdessä Suomen suurimmista mediataloista).

Kannattaa ehdottomasti tehdä mahdollisimman paljon töitä, vaikka opiskelu siitä hieman kärsisikin, sillä kouluista valmistuu liikaa työttömiä ja työnantajat haluavat ennen kaikkea työkokemusta.

Vierailija
20/46 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tehdä juttua siitä, että kilpirauhasen vajaatoiminta on ihan alidiagnosoitu ja usein alihoidettu kansansairaus Suomessa? 270 000 potilasta, ei käypä hoito -suositusta, enemmän kuin tavallinen tarina se, että oireiden alkamisesta hoidon saamiseen kestää 5 vuotta ja osa ei saa silti hoitoa ja se syrjäyttää heidät työelämästä?

Lääketiede hoitaa hommansa tietysti tutkimukseen perustuvaan näyttöön pohjautuen, mutta miksi oi miksi näyttöä ei sitten hankita, että mitä kävisi jos hoito ja diagnosointia tehostettaisiin? 

Pelätään osteoporoosia jos hoidetaan muka turhaan (vaikka elämänlaatu samalla paranee), mutta kukaan ei ole tutkinut, onko osteoporoosin lisääntyminen "rajatapauksia" hoidettaessa totta.

No, tässä sinulle jutun siemen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän