Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin raskausvaatteita kannattaa alkaa ostaa?

Vierailija
18.10.2020 |

Olen vasta melko alussa raskaudessa eli viikkoja on 10 eli mahdun vielä ihan hyvin tavallisiin vaatteisiin. Jotenkin niiden raskausvaatteiden ostaminen ahdistaa enkä ole ostanut vielä mitään. Minulla on pari mekkoa, jotka ovat vähän babydoll-mallia eli ne menevät vielä pienen mahankin kanssa päälle. Talvitakkikin napittuu rinnankorkeudelta, muttei sitä alempaa, joten sekään ei varmaan jää ihan heti pieneksi. Mutta en oikein tiedä millaisia vaatteita minun pitäisi ostaa... Tuntuu, että tästä on tulossa hirveä mörkö, kun en oikein pidä vaateostoksista, mutta minulla on kuitenkin aika klassinen tyyli, jonka haluaisin säilyttää. Käytän hametta tai mekkoa joka päivä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa viimeistään, kun tavalliset vaatteet ei sovi ja tuntuvat epämukavilta.

Vierailija
2/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa ostin mammavaatteita melko loppuvaiheessa, enkä silloinkaan paljon.

Nyt kun talvi on tulossa, pitkä takki joka menee myös mahan kohdalta kiinni on kiva.

Ihan turhaa ostella mamma vaatteita ennakkoon ja sikana.

Sitä mukaa kun vanhat ei enää mene päälle, ostat tilalle jonkun uuden.

Raskauden loppuvaiheessa et kuitenkaan jaksa vaatteisiin panostaa etkä mihinkään mennä, niin huomaat että leggingsit ja ylikoon huppari on sulla aina päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata edes hirveästi ostaa, vähän turhaa mielestäni. Ainakaan yläosia. Parit mukavat tyylisi mukaiset raskaushousut, niillä pärjää. Niiden aika on sitten, kun tavalliset housut tuntuvat epämukaville. Tavallisilla väljillä yläosilla pärjää. 

Vierailija
4/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun siltä tuntuu.

Vierailija
5/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut erityisiä raskausvaatteita yhdessäkään raskaudessa, joten en niitä ostanutkaan. Itsekin mietin ekassa raskaudessa, että milloin niitä pitäisi ostaa, mutta kun tavalliset vaatteet mahtuivat koko ajan, niin ei tarvinnut äitiysvaatteisiin rahaa pistää.

Vierailija
6/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjää normivaatteillaan niin suotta silloin kalliita äitiysvaatteita ostaa.

Itse olen nyt rv 25 ja ajattelin ostaa äitiystalvitakin, koska normitalvitakkini tuskin kauaa enää mahtuu. Sisävaatteeni ovat onneksi normioloissa isohkoja/ trikoota, joten ne menevät todennäköisesti koko raskauden ajan (edellisessäkin raskaudessa selvisin niillä).

Vierailija
7/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekkoa joka päivä? Sitten juttu on helppo. Ostat pitkiä neulemekkoja liian isossa koossa. Niillä selviät talven. Toki vielä parempi, jos ovat äitiysmallia.

Vierailija
8/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on enää yhdet (tai kahdet) housut, jotka mahtuu päälle. Se, kuinka paljon tai vähän niitä raskausvaatteita tarvitset, riippuu aika pitkälle siitä, missä raskauden vaiheessa normaalit vaatteet käyvät pieniksi. Jos normaalit vaatteet mahtuvat ihan viimeisille viikoille asti, ei varsinaisia raskausvaatteita kannata ostaakaan, vaan ostaa (tai lainata) jotain vähän isompaa kokoa olevia normaaleja vaatteita.

Itse lainasin äidiltäni talvitakin, kun oma takkini ei enää rv 30 mennyt kiinni. Ei ollut ihan minun tyylinen se takki, mutta kyllä sillä sen pari kuukautta pärjäsin.

Sitä mahaa pitää jonkin verran ollakin, jotta raskausajan housut istuvat yhtään mitenkään, joten niiden sovittaminen ei ilman mahaa ole kovin mielekästä.

Vierailija
9/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan omasta ruumiinrakenteesta milloin niitä tarvitsee. Itse olen pieni ja siro, sekä lyhytselkäinen. Kohtu ei yksinkertaisesti mahtunut kasvamaan kuin eteenpäin ja normaalit vaatteet alkoivat kiristää jo toisella kuulla. Loppuraskaudesta vatsa oli aivan groteskin suuri pallo vaikka muu vartalo säilyi melkein ennallaan. Sellaista "väljää paitaa" ei olekaan mikä sen kuvun olisi peittänyt, ja koska työpaikallani vaaditaan siistiä pukeutumista, ostin mieluummin istuvia äitiysvaatteita kuin ylisuuria normivaatteita. Imetysajan taas pärjäisin ihan hyvin yhdistämällä imetystoppeja väliin paitoihin joita pystyi nostamaan ylös, olisi tuntunut nololta käyttää niitä paitoja joiden leikkauksesta näkee selvästi, että kyseessä on imetysvaate.

Vierailija
10/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut vieläkään ja lapset 4v ja 8v.

Vierailija
11/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt raskaana viikolla 15 ja ensimmäiset mammavaatteet ostin n. kuukausi sitten. En siksi että olisin välttämättä tarvinnut vielä, mutta koska ne ovat kuitenkin nyt jo mukavia päällä. Pääasiassa vain mahaosuus on normaalia isompi ja nyt kun mahaa ei juurikaan vielä ole niin vaatteet laskeutuu myös sen mukaan ja näyttävät ihan tavallisilta.

Vierailija
12/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekkoa joka päivä? Sitten juttu on helppo. Ostat pitkiä neulemekkoja liian isossa koossa. Niillä selviät talven. Toki vielä parempi, jos ovat äitiysmallia.

Neulemekkoja raskaana? Aika harva niitä voi käyttää, kun mukana on koko ajan sisäänrakennettu lämmitin. Itsekin kuljin raskaana ollessa t-paidassa tammikuun pakkasilla, enkä palellut.

Ap, kannattaa ostaa loppuraskauteen muutama mammapaita, joka menee imetyspaidasta. Maha ei kuitenkaan ihan heti katoa, ja mahdolliset kilotkin saatavat sulaa hitaasti. Mutta tuon voi hyvin jättää loppuraskauteen.

Vierailija
13/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulemekkoja raskaana? Aika harva niitä voi käyttää, kun mukana on koko ajan sisäänrakennettu lämmitin. Itsekin kuljin raskaana ollessa t-paidassa tammikuun pakkasilla, enkä palellut.

Ap, kannattaa ostaa loppuraskauteen muutama mammapaita, joka menee imetyspaidasta. Maha ei kuitenkaan ihan heti katoa, ja mahdolliset kilotkin saatavat sulaa hitaasti. Mutta tuon voi hyvin jättää loppuraskauteen.

Ei se ole kirkossa kuulutettu, ettei maha heti katoaisi. Minulla katosi. Ei pienintäkään mahaa ollut jäljellä, kun pääsin sairaalasta kotiin vauvan ollessa kaksi päivää vanha. Mutta löppöpaidat ovat kyllä ihan mukavia päällä, oli mahaa tai ei.

Vierailija
14/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kahdessa aiemmassa raskaudessa tainnut ostaa ollenkaan raskaanaoleville tarkoitettuja yläosia, tosin mulla oli paljon pidemmän mallisia trikoisia paitoja, joustavia neuleita ym. joita sitten käytin isonkin mahan kanssa. Ekat äitiyshousut ostin aika aikaisin joskus ensimmäisellä kolmanneksella, kun omat ei menneet enää turvotuksen takia kiinni ollenkaan.

Nyt olen kolmannen raskauden alussa rv 7 ja turvotus/maha on ihan jäätävän kokoinen jo nyt. Käytän kuitenkin vielä omia tavallisia, joustavia kangashousuja, muut esim. farkut ei mahdu enää.

Vierailija
15/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut yhtään raskausvaatetta ensimmäisestä raskaudesta, koska maha kasvoi vasta loppumetreillä, mutta silloin kymmenisen vuotta sitten oli sellaisia masutuubeja, joita käytettiin tavallisten vaatteiden kanssa. Se siis puettiin mahan peitoksi paidan alle, ettei näyttänyt Homer Simpsonilta. 😄 En tiedä onko noita enää mistään saatavilla, mutta jos on näppärä sellaisia ompelee helposti vaikka itse.

Seuraavassa raskaudessa vuosia myöhemmin pistin elämän risaiseksi ja ostin parit äitiyshousut ja topit, koska maha turposi paljon aiemmin kuin ensimmäisessä raskaudessa. Topit olivat myös imetysmallia ja toimivat samalla idealla kuin nuo tuubit, eli peittivät vatsan ja siinä päällä pystyi käyttämään tavallisia paitoja.

Vierailija
16/16 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Ensimmäisessä raskaudessa ostin mammavaatteita melko loppuvaiheessa, enkä silloinkaan paljon.

Nyt kun talvi on tulossa, pitkä takki joka menee myös mahan kohdalta kiinni on kiva.

Ihan turhaa ostella mamma vaatteita ennakkoon ja sikana.

Sitä mukaa kun vanhat ei enää mene päälle, ostat tilalle jonkun uuden.

Raskauden loppuvaiheessa et kuitenkaan jaksa vaatteisiin panostaa etkä mihinkään mennä, niin huomaat että leggingsit ja ylikoon huppari on sulla aina päällä.

Muuten samaa mieltä, mutta ainakin minä tykkäsin ekaa lasta odottaessa ihan valtavasti siitä, että viimeisillä viikoilla ei enää tarvinnut hermoilla, alkaako synnytys liian aikaisin (minulla supisteli kovasti jo puolivälistä alkaen ja sitä valvottiin aika tarkasti). Ramppasin viimeisillä kolmella viikoilla kaikki mahdolliset taidenäyttelyt ja leffaensi-illat, kun vielä saatoin niin tehdä! Vauvan synnyttyä se olikin aivan toinen tilanne...

Mutta tosiaan, ota ap iisisti. Ekan lapsen kanssa sitä usein vielä maha kasvaa aika vähän ja normivaatteilla pääsee pitkälle. Ostat sitten parit säädettävävyötäröiset housut ja mekon, kun tarvitset, äkkiä ne netistä tilaa. Ja parit imetysliivit kannattaa hommata valmiiksi, ettei sitten tarvitse synnäriltä suoraan tryykätä kauppaan 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän