Vuorotyöläiset, tarvitsen kipeästi nukkumisohjeita!
Nyt on sellainen ikävä tilanne, mitä ei ole itselleni koskaan ennen tullut vastaan: Viikonloppuna kaksi yövuoroa klo 22-06 ja jälkimmäinen yövuoro päättyy sunnuntaiaamuna klo 6. Sitten seuraava vuoro on maanantaina klo 6-14.
En nyt yhtään keksi miten hitossa tässä pitäisi nukkua jälkimmäisen yövuoron jälkeen. Normaalisti kun minulla on aamuvuoro, herään klo 3:45 eli menen edellisenä iltana kahdeksan maissa nukkumaan. Aiemmin olen yövuoron lopussa nukkunut 4-5 tuntia ja päässyt siitä kerralla sellaiseen rytmiin jota pidän iltavuorossa - nukkumaan puoliltaöin ja kasilta ylös.
En nyt mitenkään hahmota pitääkö tässä yrittää nukkua vaikkapa 2-3h (seiskasta ysiin/kymppiin) että pysyn sunnuntain tolpillani ja saan kuitenkin iltakahdeksalta unta.
Työni on pitkälti autolla ajamista, joten ajokunnossa pitäisi olla, ettei nukahda rattiin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miten yleensä valmistaudut yövuoroon?
Mikäli jaksat tehdä koko yön ongelmitta töitä herättyäsi jo aamukahdeksalta, miksei se sama toimisi siten, että nukkuisit viimeisen yövuorosi jälkeen niin pitkään kuin nukuttaa, eli periaatteessa normaalit yöunet ja ennen 6-14 aikaista aamuvuoroa et enää stressaisi siitä nukkumisesta vaan suhtautuisit siihen samalla tavalla kuin mahdollisiin torkkuihin ennen yövuoroa.
Edellyttää tietenkin sitä, ettei sinulla ole sunnuntaille mitään pakollista ohjelmaa vaan voit rauhassa nukkua niin pitkään kuin unta riittää.
Mun normaali valmistautuminen on rytmin siirto. Jos on iltavuoroa ennen yötä, niin en silloin herää kasilta, vaan siirryn myöhäisempään rytmiin jo hyvissä ajoin. Vikan iltavuoron jälkeen valvon niin pitkään kuin jaksan, yleensä aamuviiteen. Sitten nukun niin pitkään kuin nukuttaa, hyvässä lykyssä herään iltapäivällä kolmelta. Sitten olen töissä 22-06 ja nukun 7-15.
Olen jo 50v. Ei tässä iässä jaksa enää valvoa niin kuin nuorempana.
Ap
Aikoinani tein säännöllistä 3vuorotyötä. Yövuoron jälkeen suoraan nukkumaan n.6.30 ja herätys klo12-13. Illalla tulikin sitten uni ihan normaalisti klo22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövuoron jälkeen 4h unta. Illalla lääkkeet naamaan ja nukkumaan klo 21. Herätys 5:00 ja töihin.
Tai sitten ilmoitat töihin ettei tuollainen vuoronvaihto onnistu turvallisesti.
Miksi heräät jo 3:45? Pitkä työmatka?
Työmatka kestää aamulla 20 min ja haluan olla töissä 5:50. Herään siis 1h 45min ennen lähtöä. Aamiaisen laittamiseen ja syömiseen menee melkein puoli tuntia ja aamiaisen jälkeen jatkan vielä kahvin juontia, koska sitä ei voi juoda niin nopeasti. Suihku, hiustenkuivaus ja pukeminen vie puoli tuntia. En tykkää kiireestä aamulla, niin varaan reilusti aikaa.
Tämä 3:45 herätys ei ole normaalisti ongelma, koska menen kahdeksan maissa nukkumaan. Nyt vaan tämä jyrkkä rytminvaihdos yövuoron jälkeen on se, mikä mietityttää.
Voi olla että tämä saa miettimään työpaikan vaihdosta. En olisi ensimmäinen, joka lähtee samoihin hommiin pienemmällä palkalla saadakseen säännöllisemmät työvuorot.
Tingi vaikka nyt tämän kerran jostain, saat nukkua 45 min pidempään. Joku nopeampi aamupala ja jätä se tukka kuivaamatta vaikka.
Kyllä, juuri näin! Illalla aamiainen valmiiksi ja tukanpesukin jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi lääkkeet. Nekin voisi olla vaihtoehto, jos tällaisia on usein. Mutta minulla ei ole valmiiksi unilääkettä, joten joutuisin maksamaan lääkärille 100€ että saan reseptin. Tuon verran tienaan bruttona päivässä, joten ei lyö oikein leiville.
Minulla on keväisen leikkauksen jäljiltä Tramal-tabletteja (muistinkohan oikein?). Ne on kipulääkkeitä, mutta niistä tulee sellainen kiva leijuva ja pumpulinen olo. Vaikutus on kuitenkin melko lyhytkestoinen. Osaisiko joku sisar hento valkoinen sanoa, voisinkohan tämän kerran yrittää doupata tuollaisella, että saisin sunnuntai-iltana helpommin unta?
Ap
Opioidikoukun hankkiminen tuskin parantaa tilanbettasi.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinani tein säännöllistä 3vuorotyötä. Yövuoron jälkeen suoraan nukkumaan n.6.30 ja herätys klo12-13. Illalla tulikin sitten uni ihan normaalisti klo22.
Tuostahan ei ole nyt kysymys.
Olen tehnyt säännöllistä 3-vuorotyötä ja sopi hyvin minulle nuorena. Ylimääräiset vuorot yövuoron päälle sitten saivatkin näkemään silmät auki unta auton ratissa.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi lääkkeet. Nekin voisi olla vaihtoehto, jos tällaisia on usein. Mutta minulla ei ole valmiiksi unilääkettä, joten joutuisin maksamaan lääkärille 100€ että saan reseptin. Tuon verran tienaan bruttona päivässä, joten ei lyö oikein leiville.
Minulla on keväisen leikkauksen jäljiltä Tramal-tabletteja (muistinkohan oikein?). Ne on kipulääkkeitä, mutta niistä tulee sellainen kiva leijuva ja pumpulinen olo. Vaikutus on kuitenkin melko lyhytkestoinen. Osaisiko joku sisar hento valkoinen sanoa, voisinkohan tämän kerran yrittää doupata tuollaisella, että saisin sunnuntai-iltana helpommin unta?
Ap
Hae melatoniinia apteekista, auttaa nukahtamaan
Aika nihkeää että ei ole yhtään kokonaista vapaata nukkumapäivän jälkeen, meillä sairaalassa saattaa työajat olla välillä karmeita, mutta kyllä tavoite on että yksi kokonainen vapaa nukkumapäivän jälkeen.
Itse tekisin niin, että aamulla heti nukkumaan kun voi ja nukkumista 4-4,5 h. Kun kello soi niin VÄKISIN ylös vaikka se hirveää pas kaa onkin. Kuppi kahvia kiduksiin ja sitten ulos vaikka kävelylle. Loppupäivä zombina, mutta kyllä sen kestää, nukahtaa ei saa. Seuraava työvuoro voi olla nihkeä, mutta aikuinen ihminen selviää yhdestä väsymyspäivästä vaikka unenpuutteessa onkin.
Mutta palautetta vaan töihin, on epäinhimillistä kyllä laittaa aamuvuoroon suoraan yövuorosta ilman välipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yleensä valmistaudut yövuoroon?
Mikäli jaksat tehdä koko yön ongelmitta töitä herättyäsi jo aamukahdeksalta, miksei se sama toimisi siten, että nukkuisit viimeisen yövuorosi jälkeen niin pitkään kuin nukuttaa, eli periaatteessa normaalit yöunet ja ennen 6-14 aikaista aamuvuoroa et enää stressaisi siitä nukkumisesta vaan suhtautuisit siihen samalla tavalla kuin mahdollisiin torkkuihin ennen yövuoroa.
Edellyttää tietenkin sitä, ettei sinulla ole sunnuntaille mitään pakollista ohjelmaa vaan voit rauhassa nukkua niin pitkään kuin unta riittää.
Mun normaali valmistautuminen on rytmin siirto. Jos on iltavuoroa ennen yötä, niin en silloin herää kasilta, vaan siirryn myöhäisempään rytmiin jo hyvissä ajoin. Vikan iltavuoron jälkeen valvon niin pitkään kuin jaksan, yleensä aamuviiteen. Sitten nukun niin pitkään kuin nukuttaa, hyvässä lykyssä herään iltapäivällä kolmelta. Sitten olen töissä 22-06 ja nukun 7-15.
Olen jo 50v. Ei tässä iässä jaksa enää valvoa niin kuin nuorempana.
Ap
Kuulostaa järkevältä.
Useimmat tekee yleensä niin, että nukkuu heti yövuoron jälkeen normaalia lyhyemmät unet esim. 3 tai 4 tuntia ja menee illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan. Sanoit, että tavallisesti olet jo klo 20 nukkumassa ennen tuota aikaista vuoroa, joten sinulle on ilmeisesti normaalia helpompi nukahtaa ajoissa ja siksikin tuo toimisi. Illalla menisit siis nukkumaan kuten yleensäkin ennen tuota aikaista vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövuoron jälkeen 4h unta. Illalla lääkkeet naamaan ja nukkumaan klo 21. Herätys 5:00 ja töihin.
Tai sitten ilmoitat töihin ettei tuollainen vuoronvaihto onnistu turvallisesti.
Miksi heräät jo 3:45? Pitkä työmatka?
Työmatka kestää aamulla 20 min ja haluan olla töissä 5:50. Herään siis 1h 45min ennen lähtöä. Aamiaisen laittamiseen ja syömiseen menee melkein puoli tuntia ja aamiaisen jälkeen jatkan vielä kahvin juontia, koska sitä ei voi juoda niin nopeasti. Suihku, hiustenkuivaus ja pukeminen vie puoli tuntia. En tykkää kiireestä aamulla, niin varaan reilusti aikaa.
Tämä 3:45 herätys ei ole normaalisti ongelma, koska menen kahdeksan maissa nukkumaan. Nyt vaan tämä jyrkkä rytminvaihdos yövuoron jälkeen on se, mikä mietityttää.
Voi olla että tämä saa miettimään työpaikan vaihdosta. En olisi ensimmäinen, joka lähtee samoihin hommiin pienemmällä palkalla saadakseen säännöllisemmät työvuorot.
Tingi vaikka nyt tämän kerran jostain, saat nukkua 45 min pidempään. Joku nopeampi aamupala ja jätä se tukka kuivaamatta vaikka.
Kyllä, juuri näin! Illalla aamiainen valmiiksi ja tukanpesukin jo silloin.
En ole vuorotyöläinen, mutta matkatyöläinen (ennen koronaa). Kaksi-kolme kertaa viikossa lähtö lentokentälle, jolloin herätys 4.30-5.30. Minimoin kaikki aamulla tehtävät toimet. Pesin aina hiukset illalla valmiiksi. Pakkasin illalla voileipiä, jotka söin joko ajaessa kentälle tai koneessa. Kotona join vain mehua ja söin nopeasti jonkun pienen jogurtin. Kaikki vaatteet ja laukut valmiina, niin pukeminen nopeaa. Kotona vedin meikkipohjan ja pesin hampaat, usein laitoin ripsaria vasta kentällä.
etsit netistä ergonomiset työvuorot" tms,printtaat sen ja annat pomoille.
Muista kertoa että nyt on vuosi 2020 ei 1970 milloin vielä tehtiin iha sekalaisia vuoroja .
Vierailija kirjoitti:
Aika nihkeää että ei ole yhtään kokonaista vapaata nukkumapäivän jälkeen, meillä sairaalassa saattaa työajat olla välillä karmeita, mutta kyllä tavoite on että yksi kokonainen vapaa nukkumapäivän jälkeen.
Itse tekisin niin, että aamulla heti nukkumaan kun voi ja nukkumista 4-4,5 h. Kun kello soi niin VÄKISIN ylös vaikka se hirveää pas kaa onkin. Kuppi kahvia kiduksiin ja sitten ulos vaikka kävelylle. Loppupäivä zombina, mutta kyllä sen kestää, nukahtaa ei saa. Seuraava työvuoro voi olla nihkeä, mutta aikuinen ihminen selviää yhdestä väsymyspäivästä vaikka unenpuutteessa onkin.
Mutta palautetta vaan töihin, on epäinhimillistä kyllä laittaa aamuvuoroon suoraan yövuorosta ilman välipäivää.
Siis toi on mun normaali kuvio silloin kun on tulossa vapaapäivä tai iltavuoro yövuoron jälkeen. Nukun 4-5h ja sit illalla about kymmeneltä nukkumaan. Ja oon ollu ihan ok enkä zombi niiden 4-5h unien jälkeen ja jaksanu sen lyhyemmän päivän mitä siinä on jäljellä ennen kuin menee nukkumaan.
Mutta mun täytyy päästä kasin maissa nukkumaan, ellei aiemminkin, kun ne lyhyet aamu-unet pitänee kompensoida pidemmillä yöunilla. Tähänastisista ehdotuksista 2-3h unet töiden jälkeen kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta. Taidan kallistua tuon kannalle. Viideltä saunaan ja siihen iltakaakao päälle, niin sit vois jo kuudelta sammahtaa ja nukkua pitkät yöunet.
Silti oon ihan raivona että laittaa tällasia vuoroja. Ihan persiistä!
Ap
AINA työvuoron jälkeen suoraan nukkumaan! Kello soimaan ajoissa, eikä mitään sovittua saa olla sille päivälle. Väsyneenä ei saa edes autoa ajaa!