Vuorotyöläiset, tarvitsen kipeästi nukkumisohjeita!
Nyt on sellainen ikävä tilanne, mitä ei ole itselleni koskaan ennen tullut vastaan: Viikonloppuna kaksi yövuoroa klo 22-06 ja jälkimmäinen yövuoro päättyy sunnuntaiaamuna klo 6. Sitten seuraava vuoro on maanantaina klo 6-14.
En nyt yhtään keksi miten hitossa tässä pitäisi nukkua jälkimmäisen yövuoron jälkeen. Normaalisti kun minulla on aamuvuoro, herään klo 3:45 eli menen edellisenä iltana kahdeksan maissa nukkumaan. Aiemmin olen yövuoron lopussa nukkunut 4-5 tuntia ja päässyt siitä kerralla sellaiseen rytmiin jota pidän iltavuorossa - nukkumaan puoliltaöin ja kasilta ylös.
En nyt mitenkään hahmota pitääkö tässä yrittää nukkua vaikkapa 2-3h (seiskasta ysiin/kymppiin) että pysyn sunnuntain tolpillani ja saan kuitenkin iltakahdeksalta unta.
Työni on pitkälti autolla ajamista, joten ajokunnossa pitäisi olla, ettei nukahda rattiin.
Kommentit (32)
Nyt nukkumaan muutamaksi tunniksi max. 3 t. Sitten illalla ajoissa nukkumaan. Näin teen itse
Kuulostaa kauheelta. Varmaan tosiaan parin tunnin torkut aamulla ja sit vaan koitat koomailla päivän pystyssä ja illalla aikaisin nukkumaan. Rankka päivä kyllä edessä, koita vaikka ulkoilla vähän, vaikka ajatuskin tuntuis hirveeltä. Tsemppiä.
Annan sulle hyvän vinkin. Vuonna 2002 luin varoitravan artikkelin yötyöstä. Se aiheuttaa mm syöpää jm terveyshaittoja. Olen omille lapsilleni toitottanut- älkää koskaan suostukaa yötyöhön!!! Tietenkin on elintärkeitä ammatteja missä on pakko suostua ylityöhön- mutta minä en sellaista ammattia läheiselleni enkä itselleni ole hankkinut.
Nm. kaikella kunnioituksella yötyötä tekeviä kohtaan
Yövuoron jälkeen 4h unta. Illalla lääkkeet naamaan ja nukkumaan klo 21. Herätys 5:00 ja töihin.
Tai sitten ilmoitat töihin ettei tuollainen vuoronvaihto onnistu turvallisesti.
Miksi heräät jo 3:45? Pitkä työmatka?
Vierailija kirjoitti:
Annan sulle hyvän vinkin. Vuonna 2002 luin varoitravan artikkelin yötyöstä. Se aiheuttaa mm syöpää jm terveyshaittoja. Olen omille lapsilleni toitottanut- älkää koskaan suostukaa yötyöhön!!! Tietenkin on elintärkeitä ammatteja missä on pakko suostua ylityöhön- mutta minä en sellaista ammattia läheiselleni enkä itselleni ole hankkinut.
Suurin osa ihmisistä, jotka vuorotyötä tekee, osaa kyllä ihan omasta voinnistaan päätellä, ettei se ole hyväksi terveydelle. Joskus vaan ei ole vaihtoehtoja ja jonkun ne yötyötkin on tehtävä. Mut kiitos neuvosta. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Hankitko paljonkin ammatteja muille ihmisille?
Tuossa ei ole mitään järkeä. Voitko vaihtaa sen maanantain aamuvuoron iltavuoroon?
Tuossa tilanteessa voi olla turha laskelmoida nukkumisten kanssa, törkeän väsynyt tulet olemaan joka tapauksessa.
Itse en suostuisi tuollaista tekemään...
Jos sulla ei ole pitkä työmatka, jonka takia joudut heräämään noin aikaisin, niin aivan järjetön herätä yli 2 h ennen vuoronalkua.
Ei kannata ainakaan miettiä että nyt on pakko nukkua. Sillon ei ainakaan nuku. Meillä on näin päin että ensin vuoro 05-13 ja sitten samana iltana töihin 22-06. Ei ole hoitoala eikä työvuorotoiveet toteudu.
Joo tiedän että yötyö on epäterveellistä, mutta en ole oikein sellaisessa työmarkkina-asemassa että pääsisin valitsemaan työpaikkaa ja sanelemaan työaikojani. Yövuoroja on onneksi ollut harvakseltaan, kerran parissa kuussa ja olen ottanut ne vaihtelun kannalta. Mutta näin järjetöntä jatkoa ei aiemmin ole ollut. Useimmiten maanantai on ollut vapaa, joskus harvoin iltavuoro.
Laitoin tästä esimiehelle kyllä marmatusta, että ihan epäinhimillinen rytminvaihto ja onko oikeesti tarkoituksella. Olen kyllä kuullut että toisillakin näitä on ollut.
Yleensä rytminsiirto yövuoroon on onnistunut hyvin. Mutta joskus on hyvienkin unien jälkeen ollut järkyttävä koomaväsymys 4-5 aikaan aamulla. Siksi pelottaa tuo kuvio, kun ei etukäteen voi tietää meneekö ne yövuorot hyvin vai ei. Ne koomayötkin on kestänyt, kun on tiennyt että öiden jälkeen on vapaa. Nyt pitäisi öiden jälkeen tehdä pari aamuvuoroa, ennen kuin pääsee huilimaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedän että yötyö on epäterveellistä, mutta en ole oikein sellaisessa työmarkkina-asemassa että pääsisin valitsemaan työpaikkaa ja sanelemaan työaikojani. Yövuoroja on onneksi ollut harvakseltaan, kerran parissa kuussa ja olen ottanut ne vaihtelun kannalta. Mutta näin järjetöntä jatkoa ei aiemmin ole ollut. Useimmiten maanantai on ollut vapaa, joskus harvoin iltavuoro.
Laitoin tästä esimiehelle kyllä marmatusta, että ihan epäinhimillinen rytminvaihto ja onko oikeesti tarkoituksella. Olen kyllä kuullut että toisillakin näitä on ollut.
Yleensä rytminsiirto yövuoroon on onnistunut hyvin. Mutta joskus on hyvienkin unien jälkeen ollut järkyttävä koomaväsymys 4-5 aikaan aamulla. Siksi pelottaa tuo kuvio, kun ei etukäteen voi tietää meneekö ne yövuorot hyvin vai ei. Ne koomayötkin on kestänyt, kun on tiennyt että öiden jälkeen on vapaa. Nyt pitäisi öiden jälkeen tehdä pari aamuvuoroa, ennen kuin pääsee huilimaan.
Ap
Miten yleensä valmistaudut yövuoroon?
Mikäli jaksat tehdä koko yön ongelmitta töitä herättyäsi jo aamukahdeksalta, miksei se sama toimisi siten, että nukkuisit viimeisen yövuorosi jälkeen niin pitkään kuin nukuttaa, eli periaatteessa normaalit yöunet ja ennen 6-14 aikaista aamuvuoroa et enää stressaisi siitä nukkumisesta vaan suhtautuisit siihen samalla tavalla kuin mahdollisiin torkkuihin ennen yövuoroa.
Edellyttää tietenkin sitä, ettei sinulla ole sunnuntaille mitään pakollista ohjelmaa vaan voit rauhassa nukkua niin pitkään kuin unta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Yövuoron jälkeen 4h unta. Illalla lääkkeet naamaan ja nukkumaan klo 21. Herätys 5:00 ja töihin.
Työmatka kestää aamulla 20 min ja haluan olla töissä 5:50. Herään siis 1h 45min ennen lähtöä. Aamiaisen laittamiseen ja syömiseen menee melkein puoli tuntia ja aamiaisen jälkeen jatkan vielä kahvin juontia, koska sitä ei voi juoda niin nopeasti. Suihku, hiustenkuivaus ja pukeminen vie puoli tuntia. En tykkää kiireestä aamulla, niin varaan reilusti aikaa.
Tämä 3:45 herätys ei ole normaalisti ongelma, koska menen kahdeksan maissa nukkumaan. Nyt vaan tämä jyrkkä rytminvaihdos yövuoron jälkeen on se, mikä mietityttää.
Voi olla että tämä saa miettimään työpaikan vaihdosta. En olisi ensimmäinen, joka lähtee samoihin hommiin pienemmällä palkalla saadakseen säännöllisemmät työvuorot.
Joku mainitsi lääkkeet. Nekin voisi olla vaihtoehto, jos tällaisia on usein. Mutta minulla ei ole valmiiksi unilääkettä, joten joutuisin maksamaan lääkärille 100€ että saan reseptin. Tuon verran tienaan bruttona päivässä, joten ei lyö oikein leiville.
Minulla on keväisen leikkauksen jäljiltä Tramal-tabletteja (muistinkohan oikein?). Ne on kipulääkkeitä, mutta niistä tulee sellainen kiva leijuva ja pumpulinen olo. Vaikutus on kuitenkin melko lyhytkestoinen. Osaisiko joku sisar hento valkoinen sanoa, voisinkohan tämän kerran yrittää doupata tuollaisella, että saisin sunnuntai-iltana helpommin unta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikäli jaksat tehdä koko yön ongelmitta töitä herättyäsi jo aamukahdeksalta, miksei se sama toimisi siten, että nukkuisit viimeisen yövuorosi jälkeen niin pitkään kuin nukuttaa, eli periaatteessa normaalit yöunet ja ennen 6-14 aikaista aamuvuoroa et enää stressaisi siitä nukkumisesta vaan suhtautuisit siihen samalla tavalla kuin mahdollisiin torkkuihin ennen yövuoroa.
Edellyttää tietenkin sitä, ettei sinulla ole sunnuntaille mitään pakollista ohjelmaa vaan voit rauhassa nukkua niin pitkään kuin unta riittää.
Et ilmeisesti ole koskaan tehnyt vuorotyötä?
Yhden yön kyllä valvoo hammasta purren, mutta jos niitä öitä on takana jo kaksi ja pitäisi lennosta vaihtaa aamuvuoroon, se ei ole ihan niin yksinkertaista. Sitä pahoinvoinnin määrää ei pysty edes kuvailemaan, mitä unen ja unirytmin puute aiheuttaa. Ap:n tapauksessa pitäis vielä selviytyä liikenteessä. Itselle jo työmatkojen ajo on liikaa. Onneksi pääsen arkipäivinä kulkemaan bussilla 40 kilsan työmatkani, viikoloppuvuorot joudun kulkemaan omalla autolla ja se on ihan tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatka kestää aamulla 20 min ja haluan olla töissä 5:50. Herään siis 1h 45min ennen lähtöä. Aamiaisen laittamiseen ja syömiseen menee melkein puoli tuntia ja aamiaisen jälkeen jatkan vielä kahvin juontia, koska sitä ei voi juoda niin nopeasti. Suihku, hiustenkuivaus ja pukeminen vie puoli tuntia. En tykkää kiireestä aamulla, niin varaan reilusti aikaa.
Tämä 3:45 herätys ei ole normaalisti ongelma, koska menen kahdeksan maissa nukkumaan. Nyt vaan tämä jyrkkä rytminvaihdos yövuoron jälkeen on se, mikä mietityttää.
Voi olla että tämä saa miettimään työpaikan vaihdosta. En olisi ensimmäinen, joka lähtee samoihin hommiin pienemmällä palkalla saadakseen säännöllisemmät työvuorot.
Tingi vaikka nyt tämän kerran jostain, saat nukkua 45 min pidempään. Joku nopeampi aamupala ja jätä se tukka kuivaamatta vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ainakaan miettiä että nyt on pakko nukkua. Sillon ei ainakaan nuku. Meillä on näin päin että ensin vuoro 05-13 ja sitten samana iltana töihin 22-06. Ei ole hoitoala eikä työvuorotoiveet toteudu.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/08/uniasioissa-kannattaa-olla-its…
En lähtisi lääkkeillä yrittämään. Heti nukkumaan yövuoron jälkeen max . 4 tunniksi. Sen verran tosiaan unta, ettet sekoa. Sitten mahdollisimman aikaisin yöunille, ihan jo iltapäivällä ala valmistella nukkumaan menoa, ole ilman kahvia, ilman lääkkeitä. Niillä uni ei ole syvää kunnon unta. Koita nukkua ainakin 10 tunnin unet.
Jos tuo ei onnistu, soitat vaan terveyskeskukseen ja pyydät saikkua, sanot ettet ole nukkunut.
Ihan epäinhimillistä tuollaiset vuorot, itsellä menisi ylikierroksille ja nukkuminen mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ilmeisesti ole koskaan tehnyt vuorotyötä?
Yhden yön kyllä valvoo hammasta purren, mutta jos niitä öitä on takana jo kaksi ja pitäisi lennosta vaihtaa aamuvuoroon, se ei ole ihan niin yksinkertaista. Sitä pahoinvoinnin määrää ei pysty edes kuvailemaan, mitä unen ja unirytmin puute aiheuttaa. Ap:n tapauksessa pitäis vielä selviytyä liikenteessä. Itselle jo työmatkojen ajo on liikaa. Onneksi pääsen arkipäivinä kulkemaan bussilla 40 kilsan työmatkani, viikoloppuvuorot joudun kulkemaan omalla autolla ja se on ihan tuskaa.
Nimenomaan olen tehnyt epäsäännöllistä vuorotöitä paljon, myös yövuorosta aikaiseen aamuun kuten ap:lla on edessä, ja itselläni juuri tuo on kaikista toimivin ratkaisu. Pahinta on yövuoron jälkeen valvoa koko päivä ja lopulta se yökin kun elimistö stressaa aikaista herätystä eikä uni tule.
Tuolla ajatuksella se kolmaskin vuoro on tavallaan yötyötä, mihin klo 3:45 herätyksen voi hyvin laskea.
Silmät kannattaa sulkea nukkumisen ajaksi.
Vaikeata voi olla. Voitko jatkossa esittää työvuorotoivomuksia? Monilla aloilla on menty siiihen suuntaan.