Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon narsistisesta ystävästä

Vierailija
18.01.2014 |

Olen yrittänyt useita kertoja ja silti hän onnistuu luikertelemaan elämääni. Hän saa mieleni muuttumaan ja unohtamaan ikävät asiat. Hän on myöntänyt haluavansa manipuloida ja hallita muita. Hänellä on surkea itsetunto. Tunnen itseni alhaiseksi rotaksi ja hän on päässyt hallitsemaan minua täydellisesti. Tilanteissa hän on se joka ajattelee, minä seuraan perästä. Hän on kateellinen kaikesta minulle, jos mieheni ostaa minulle jotakin tai kuka tahansa muu huomioi minua. Hän ei käy kanssani yökerhoissa koska pelkää jäävänsä varjooni. Hän pitää itseään kauniimpana mutta uskoo miesten vain olevan kiinnostunut muodoistani, joita hänellä ei ole. Hän kehuu mutta halventaa huumorin ja muka-tyhmyytensä kautta minua. Miten toimisin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele itseäsi ja mieti mitä haluat ystävyydeltä. Jos hän vie sinultä energiaa, unohda tuollainen ystävä. Hän ei ole arvoisesi.

Vierailija
2/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen. Lopetin yhteydenpidon ja olen sen jälkeen ollut niin onnellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tosiaan osaa tehdä eroa, niin olet sairastunut läheisriippuvuuteen. Lue joku itseapukirja, hakeudu jollekin läheispalstalle saamaan vertaistukea.

Vierailija
4/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske selvästi ystäväsi painua vittuun ja pidä päätöksesi. Jos yrittää luikerrella takaisin, sano hänelle:"Painu vittuun."

Vierailija
5/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta 'suhde' .mitä pikemmin sen parempi!

Vierailija
6/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös narsistinen ystävä. En nyt tiedä oliko mikään narsisti, mutta paljon ainakin narsistisia piirteitä hänessä oli. Kun tutustuttiin vaikutti aluksi todella mukavalta, itseäni vain ihmetytti kun jo aluksi jauhoi itsestään ummet ja lammet ja kertoi kaikki yksityisasiansa. No, hölmönä hänelle kerroin myös vähän omia asioitani.

Meidän ystävyys oli vain sellaista, että hän oli kaveria kun sitä tarvitsi. Miehet vaihtuivat kokoajan, koska kukaan ei kestänyt häntä. Oli todella mustasukkainen ja koitti sabotoida miesten kaveri suhteita. Kun ero tuli, niin soitteli keskellä yötäkin itkupuheluita eikä koskaan muutenkaan kysynyt minun asioistani mitään. Aina höpötti päälle ja vaihtoi jutut taas häneen elämäänsä. On myös patologinen valehtelija, keksii todella typeriä tarinoita ja vain itse uskoo niihin. Jos jää kiinni jostakin ei myönnä ja yrittää viimeiseenkin asti kääntää muiden syyksi. Myös aina saattoi välillä sanoa että saisinko soittaa puhelimestasi kun hänellä on joku puhelin aika mennyt umpeen. No, soitteli aina ties miten monta puhelua ja unohtikin sitten keksineensä tuon valheen minulle ja saattoi hetkeä myöhemmin kaivaa laukustaan puhelimen ja soittaa jollekkin.

Myös yritti hajottaa minun suhteeni mieheni kanssa. Keksi kaikenlaisia valheita, että mieheni on vokotellut häntä. Mieheni inhoaa häntä sydämmensä pohjasta, koska tämä kaverini aina haastaa riitaa miehelleni ja koittaa muutenkin saada draamaa toisten parisuhteisiin. Sekä kehuu aina itseään, monta miestä hänestä on kiinnostunut ja ´kuinka kaikki häntä jumaloi. On myös aika kateellinen ihminen, nauttii toisten epäonnestä ja raivostuu toisten onnesta. Kun tulin raskaaksi, onnittelujen sijaan alkoi piikittelemään jne.

Suosittelen ap todellakin, että älä pidä yhteyttä. Jos hän ottaa yhteyttä vastaa aina lyhyesti. Minä yritin kerran katkaista välit kokonaan, mutta lopulta suostuin jonkinlaiseen kaveruuteen. Koska tämä pommitti viesteillä joka paikassa ihan kokoajan. Tuollainen kaverisuhde on kuluttava. Minun elämäni on ainakin nyt helpompaa, kun ei ole tuollainen sekopää joka päiväisessä elämässä. :)

Vierailija
7/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota yhteyttä. Älä vastaa hänen yhteydenottoihinsa. Jos törmäät häneen jossain, älä selitä mitään, pyri vain pois tilanteesta mahdollisimman nopeasti. Saat varmasti jonkun koston tästä, joudut ehkä poistumaan koko kaveripiiristä.

Mutta se on sen arvoista, trust me. Nimim. ei enää yöllisiä itkupuheluita kolmeen vuoteen!

Vierailija
8/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa puheluihin tai viesteihin. Älä edes lue hänen lähettämiään viestejä. Jos tulee jossain vastaan, et noteeraa mitenkään. Ennen kaikkea ap, lopeta olemasta lapanen. Ole luja.

Vierailija
9/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeeni on sama kuin edellisellä; poista hänet elämästäsi kokonaan!  Älä vastaa, älä ota yhteyttä, yritä unohtaa hänen olemassaolonsa kokonaan. Mikäli annat vähänkään periksi, olet hänen vallassaan taas - ja voit itse huonosti ja yhä huonommin.

Narsismiin taipuvaiset ihmiset ovat mestareita löytämään toisten heikkoudet ja käyttävät niitä koko ajan hyväkseen tavalla tai toisella. Saavat toisen tuntemaan itsensä todella huonoksi, jotenkin vialliseksi. Asiantuntijoiden tärkein neuvo narsistin läheisille; pakene.

Vierailija
10/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos viesteistä, sain niistä rohkeutta. Yritän päästä eroon tästä ihmisestä, helppoa se ei ole koska olemme samalla työpaikalla, yritän löytää uuden työpaikan heti. -ap

Vierailija
11/28 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut paljon apua netistä, mm tältä sivustolta: http://narskulandia.blogspot.fi/

Niin, samaa sanon minäkin kuin kaikki muutkin, eli pakene äläkä pidä enää yhetyttä. Saattaa vaan olla hankalammin tehty kuin sanottu... Mulla on ollut pari narskukaveria (tai eivät kyllä ihan umpinarskuja mutta ihan liikaa niitä piirteitä). Ei siinä oikeasti ole auttanut mikään muu kuin katkaista vaan välit ja piste. Ovat niin uskomattoma kuluttavaa seuraa.

Vierailija
12/28 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ongelma. Haluaisin päästä eroon, koska minua ystäväni käyttää hyväkseen. Tänään laitoin tekstiviestin. Olin julma, mutta hänkin on, koska on narsisti.

Vierailija
13/28 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teiniaikana sellainen "ystävä" monta vuotta, joka käytännössä asui perheeni luona. Irtaantui minusta vain pakkotilanteissa ja onnistui luikertelemaan kaikkiin elämäni osa-alueisiin. Hän oli samaan aikaan alistuva ja ressukka ja dominoiva sekä äärimmäisen huomionhakuinen. Muille ihmisille hän oli miellyttävä ja rempseä, mutta minuun hän kohdisti sairaalloiset riippuvuuden piirteensä.

Löysin aikuistuessani fiksun miehen, ja uusia kavereita. Näihin aikoihin laitoin tähän ihmiseen välit poikki ja sen jälkeen olen voinut hengittää. Se syy, miksi hän piti minua ja perhettäni vuosia otteessaan on jotain selittämätöntä. Tapaukseen liittyy monenmonta käännettä ja yksityiskohtaa, mutta kaikenkaikkiaan kehotan kaikkia pohtimaan niitä asioita, mitä ystävyyssuhteeltaan haluaa ja olla tyytymättä yhtään vähempään.

Vierailija
14/28 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lukea varmaan toi blogi! -ap

Vierailija
15/28 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha mutta hyvä ketju, siksi nostan esille taas.

Itse erosin kaverista jolla on narsistisia piirteitä, kaikki käänti itseensä, huomion hakuinen ja erittäin dramaattinen, ei kestänyt kieltäviä vastauksia eikä kritiikkiä mutta muita arvosteli kyllä huoletta.

Minua kehui ja ylisti aika ajoin, siten sai minusta otteen ja vaikeutti hänestä irtautumista. Hän on puhelahjallisesti älykäs, osaa puhua edukseen kaikissa tilanteissa jopa niissäkin mitkä on hänen syytään.

Hänkin tutustumis vaiheessa puhui ummet ja lammet ja etenkin yksityis asioita mikä oli todella outoa ja se ei siihen loppunut. Aina kun nähtiin niin tauoton tuntikausia kestävä puhuminen, omista asioista tietenkin niin hyvät kuin pahat.

Väsyin ja hieman masennuinkin oman elämän ongelmienkin takia mutta tuo hänen päälle tunkeva käytös uuvutti. Aina piti olla saatavilla, aina piti jaksaa, aina piti kuunnella.

Nyt kun erkaannuimme (varmaan lopullisesti) niin tämänkin hän osasi vääntää siten että minussa oli se vika ja hänessä ei mitään.

Vierailija
16/28 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha mutta hyvä ketju, siksi nostan esille taas.

Itse erosin kaverista jolla on narsistisia piirteitä, kaikki käänti itseensä, huomion hakuinen ja erittäin dramaattinen, ei kestänyt kieltäviä vastauksia eikä kritiikkiä mutta muita arvosteli kyllä huoletta.

Minua kehui ja ylisti aika ajoin, siten sai minusta otteen ja vaikeutti hänestä irtautumista. Hän on puhelahjallisesti älykäs, osaa puhua edukseen kaikissa tilanteissa jopa niissäkin mitkä on hänen syytään.

Hänkin tutustumis vaiheessa puhui ummet ja lammet ja etenkin yksityis asioita mikä oli todella outoa ja se ei siihen loppunut. Aina kun nähtiin niin tauoton tuntikausia kestävä puhuminen, omista asioista tietenkin niin hyvät kuin pahat.

Väsyin ja hieman masennuinkin oman elämän ongelmienkin takia mutta tuo hänen päälle tunkeva käytös uuvutti. Aina piti olla saatavilla, aina piti jaksaa, aina piti kuunnella.

Nyt kun erkaannuimme (varmaan lopullisesti) niin tämänkin hän osasi vääntää siten että minussa oli se vika ja hänessä ei mitään.

Unohdin mainita että on hyvin uhriutuva ihminen, joka asiasta teki ongelman ja hän oli niissä se uhri

Vierailija
17/28 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlaisessa tilanteessa vuosia. Uskomattominta oli se, miten hän pyöritti koko ystäväpiiriä. Manipuloi, valehteli, käänsi ihmisiä toisiaan vastaan, ja ilmiselvästi nautti aiheuttamastaan draamasta. Irtiotto oli vaikea, mutta jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska narsisti oli kääntänyt suuren osan ihmisistä minua vastaan, kun osoitin ettei heidän seuransa enää kiinnostanut. Olen helpottunut että tein niin.

Vierailija
18/28 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisesta ihmisestä on yhtä vaikeaa päästä eroon, kuin astuminen sementtiin joka on jo ehtinyt kuivua jalkojesi alla...

Vierailija
19/28 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estä pyhelumessa. Älä päästä kotiisi, älä mene luokse. Miten et pääse eroon? Ensimmäisenä jätä tuo sana "ystävä" pois, kun kirjoitat hänestä.

Vierailija
20/28 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen "ystävä" voi pommittaa yhteydenotoilla vielä todella pitkään sen jälkeen kun on itse ilmaissut hänelle haluavansa katkaista välit. Narsistinen ihminen ei vaan usko tai ajattelee, että kyseessä on vain väliaikainen riita. Hän oikein suunnittelee miten saisi ystävänsä takaisin ja haluaa erilaisilla tempuilla pysyä välit katkaisseen entisen ystävän mielessä ja ajatuksissa. Varsinkin kaikenlaiset dramaattiset ja sentimentaaliset esiintulot ovat todennäköisiä. Niin että narsistista eroon pyrkivillä kavereilla riittää ihmeteltävää ja yhteistä puheenaihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi