Masentavaa! Työkkäriltä tuli työtarjous,,,
Kyseinen vuokratyö(pakkaaja) on toisella paikkakunnalla, ja sinne pääsee vain ensin junalla ja sitten vaihto bussilla. Kaksivuoroisena työnä aamuvuoro alkaa klo.6 eli luvassa tosi aikaisia herätyksiä.
Palkkalla ei voi kehua, ja työsuhde vain sesongin ajan eli kesän loppuun asti.
Lasten puolesta olen enemmänkin huolissani. Ollaan niin totuttu siihen, että herättelen heidät aamupalalle ja kouluun.
Kommentit (75)
En mä ainakaan ala neljältä heräämään vaikka olisi mimmonen työtarjous! Suostun heräämään aikaisintaan kello 5 ja sekin on mulle liian aikaista mutta sen nyt jotenkin sietää jos aamuvuoro ei ole koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:01"]
Meillä on tuttava, opettaja ammatiltaan, joka leikkii tuota ansiosidonnais-peliä. Eli on töissä juuri sen verran, että saa täydet ansiosidonnaiset ja sitten notkuu kotona leffoja katsellen, kunnes on pakko vääntäytyä töihin, kun ansiosidonnaiset uhkaa loppua.
[/quote]
Minustako kirjoitit?
Ei kyse ole siitä, että en haluaisi töihin vaan siitä, että opettajanpaikkohin on todella paljon hakijoita. Sijaiseksi ei mielellään oteta pätevää eikä ensinkään kokenutta, koska se tulee paljon kalliimmaksi kuin kouluttamaton nuori.
Varsinkin juuri valmistuneissa opettajissa on paljon sellaisia, jotka saavat keskesn vuoden sijaisuuden kouluvuoden loppuun. Sen jälkeen jäävät työttömiksi, mutta kesän jälkeen virkaan palaa vanha opettaja ja taas alkaa uuden sijaisuuden etsintä. Harvemmin löytää suoraan edes sellaista sijaisuutta, joka kestäisi koko kouluvuoden läpi, puhumattakaan vakityöstä.
Mua ei palkattu vuorotöihin aikoinaan nuorempana perheettömänä vielä, kun ei ollut asuntoa ja matka oli 45 km. Ei olisi ollut ongelma, sillä olisin saanut perheen auton yö- ja iltavuoroihin ja päivällä kulki bussit hyvin. Olisin tosin hankkinut asunnon. Mutta kävi niin, että minut olisi valittu, jos olisin asunut paikkakunnalla, tämä sanottiin ihan suoraan. 80 hakijaa. Arvaatkaa, paljonko ketutti? Sain n. kk päästä päivätyön vastaavaa hommaa, mutta paljon pienempi palkka eikä vuorolisiä. Sekä tuo toinen paikka oli erittäina arvostettu, olisi näyttänyt CV:ssä hyvältä.
Onhan sekin nähty, että kun työtön harmittelee ettei tullut valituksi johonkin paikkaan, niin senkin jotkut rajoittuneet saavat käännettyä työhaluttomuudeksi....
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:08"]
Menet nyt vaan nöyränä sinne työpaikalle ja suorastaan anelet että ottavat sinut töihin. Ajattele eläkettäsi!! "Me muut" emme halua maksaa loisimistasi kotona. Minunkin serkun kummin kaima herää joka aamu klo 4, pyöräilee 20km pysäkille, vaihtaa asemalla junaan ja kävelee 5km työpaikalle. Ja hän on osa-aikainen ja määräaikainen, kotona olisi 5 alle kouluikäistä lasta mutta hän haluaakin olla kunnon kansalainen!
[/quote]
Tää on vissiin jokin vitsi. Kuka hoitaa niitä 5 alle kouluiläistä kotona sillä aikaa? Ja alkaako työt seitsämältä, kun tuohon 20 km pyöräilyyn menee varmasti ainakin puolitoistatuntia aikaa. Ihmisellä täytyy olla rautainen kunto jos kaiken päälle vielä 5 kilsan kävelykin satoi tai paistoi? Sama takaisin tullessa. Just joo. Uskoo ken haluaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:12"]
Menet nyt vaan nöyränä sinne työpaikalle ja suorastaan anelet että ottavat sinut töihin. Ajattele eläkettäsi!! "Me muut" emme halua maksaa loisimistasi kotona. Minunkin serkun kummin kaima herää joka aamu klo 4, pyöräilee 20km pysäkille, vaihtaa asemalla junaan ja kävelee 5km työpaikalle. Ja hän on osa-aikainen ja määräaikainen, kotona olisi 5 alle kouluikäistä lasta mutta hän haluaakin olla kunnon kansalainen!
[/quote]
LOL :'D
[/quote]
Joo, ja ne kaikki lapset on allergisia kaikelle ja erityislapsia. Ja se äiti tekee koko perheelle ruuat 20 eurolla, raaka-aineina vaan kotimaisia juureksi ja jauhoja, maitoa ostetaan purkki joka toinen viikko. Äiti myös on täysimettänyt kaikki lapsensa kouluikään asti, eivätkä lapset ole koskaan käyttäneet vaippoja, vaan äiti on kytännyt lapsen ilmeistä koska lasti tulee.
Työhakemukseen kun kerrot kuinka hyvin osaat ottaa vaihtuvat tilanteet huomioon kun olet äitinä tottunut siihen ja muita ristiriitaisia itsensä kehumisia niin tuskin työnantaja edea haluaa sua haastatteluun.
Muista vaan ilmoittaa työkkäriin että olet sitä hakenut, siitäkin laittavat karenssin (joka kyllä myöhemmin korjataan) jos et ilmoita.
On hyvin mahdollista ettei sua kutsuta edes haastatteluun sillä hakijoita on joka paikkaan niin paljon. Minut juuri valittiin VAKipaikkaan johon oli 200 hakijaa, wuhuuuu! :) :)
Niin no... Olen tottunut saamaan työttömänä 1700 euroa puhtaana käteen... En varmasti ottaisi tuollaista duunia vastaan. En ole ap, mutta on oleellista, että ei ota paska paikkoja vastaan. Sen jälkeen ei voi oikeasti etsiä HYVÄÄ duunia 8 tuntia päivässä. Olen ilmoittanut työkkäriin olevani elokuvakäsikirjoittaja. Ei ole paljon osoituksia tullut, eikä tule.
Järkevämpää olisi jos voisi tehdä vähän duunia ja pitää rahat, mutta kun järjestelmä on tälläinen, että me entiset hyväpalkkaiset emme voi tehdä niitä pienpalkkaisia duuneja menettämättä rahoja.
Ap voi ostaa auton; niitä saa ihan 500€-1000€ alkaen. Ja voi tarvita myöhemminkin jos taas työpaikka aukeaa jostain.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:16"]
Niin no... Olen tottunut saamaan työttömänä 1700 euroa puhtaana käteen... En varmasti ottaisi tuollaista duunia vastaan. En ole ap, mutta on oleellista, että ei ota paska paikkoja vastaan. Sen jälkeen ei voi oikeasti etsiä HYVÄÄ duunia 8 tuntia päivässä. Olen ilmoittanut työkkäriin olevani elokuvakäsikirjoittaja. Ei ole paljon osoituksia tullut, eikä tule.
Järkevämpää olisi jos voisi tehdä vähän duunia ja pitää rahat, mutta kun järjestelmä on tälläinen, että me entiset hyväpalkkaiset emme voi tehdä niitä pienpalkkaisia duuneja menettämättä rahoja.
[/quote]
Mikä olikaan viimeisin produktio?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:16"]
[/quote]
Ja olet varma että tulet saamaan parempipalkkaisen työn tulevaisuudessa?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:59"]
Ap:n viestistä puskee selvästi läpi, että hän ei valita itse työstä, ja on työn vastaanottamassa mikäli sen saa. Häntä vaan harmittaa kun työ on niin kaukana, joutuu heräämään kuudelta eikä voi herättää lapsia aamupalalle ja kouluun.
Viitaten 3 ja 5 viestiin, miksi ihmeessä pitää heti alkaa vikisemään että työ ei kelpaa mutta työttömyyskorvaus kelpaa?
Miten on niin vaikeaa löytää se pointti sieltä aloittajan viestistä?
Harmi että työ on kaukana? Onko työ työssäkäyntialueen ulkopuolella? Oletko oikeutettu matka-avustukseen? Se tarkoittaa että saisit työsuhteen alussa työmarkkinatuen suuruisen korvauksen palkan lisäksi, kun vastaanotat työpaikan työssäkäyntialueen ulkopuolelta. En tiedä sen ehtoja, kuinka kauan on pitänyt olla työttömänä yms, mutta kannattaa selvittää jos työpaikan saat.
[/quote]
Ehkä siksi ärstyttää tuo valitus, koska muille ihmisille on ihan normaalia mennä aamulla töihin. Jos pitää väkisin asua paikassa, jossa ei ole töitä, niin mitä muuta voi olettaa kuin, että työmatkat tulevat olemaan pitkät jos ja kun työllistyy. Valintakysymyksiä, joista ap on omat valintansa tehnyt. Työttömyyskorvauksen vastaanottaminenkin on yksi näistä valinnoista, joita hän on itse tehnyt, samoin asuinpaikka.
Ap täällä taas kirjoittelee, ja yrittää korjailla sitä otsikkoa ja viestin sisältöä.
Työkkärin kirje tosiaan ei ole työhön osoitus vaan kehotus hakea, eli ei ole kiinnitetty vielä.
Ja tosiaan, kyseine työ kyllä kiinnostaa. Tosi harmi vaan, että pitää sijaita niin kaukana. Entinen työpaikassa meillä oli joustava työaika joten lasten(3 lasta josta yksi vähän erityisempi poika mutta käy kyllä ihan normaalikoulua) aamuaskareet hoituivat lasten kannalta hyvin, mutta nyt loppuu heillä ns.kissanpäivät vai voisko paremmin sanoa kissanaamut.
Nämä on näitä viranomaisten kielipelejä, osoitus on jotenkin niin ankea ja neukkulainen sana, että kyllä tarjous on paljon kivempi. Käytännössä tarkoittavat ihan samaa. "Teen sinulle tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä...". Nyt on kyllä uhka, että ap joutuu töihin, koska ei noita tarjouksia kovin monelle lähetetä, ehkä max kymmenelle ?
Korkea työmoraali tuntuu monella olevan täällä! Itse en kyllä laita työtä niin korkeaksi tavoitteeksi elämässä, että olisin valmis uhraamaan päivästä kohtuuttoman ajan työmatkoihin tms. Pitää ajatella omaa jaksamista ja perheen hyvinvointia! En yhtään ihmettele että ap ei halua työtä noin hankalan matkan päästä. Armoa ihmiset! Kohtuullisuutta! Myötätuntoa!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:01"]
Kuudelta herääminen ei mitään, mut työvuoron aloitus kuudelta juna- JA bussimatkan päässä, huomautan. Herääminen klo 4? (En ole ap.)
[/quote]
Minä herään kello 3 vaikka työ alkaa vasta puoli seitsemän. Pakko on herätä. Elämä on sellaista.
Pelkkä tekosyy jotta ei tarvitsisi mennä töihin
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:23"]
[/quote]
Sulla tais mennä jotain ohi? :) Luepa ap:n viesti vielä ajatuksen kanssa läpi, sisäistä ongelma (joka ei liity työhön, vaan siihen että työ on kaukana), ja sen jälkeen mieti meniköhän toi sun oma viesti vähän aiheen vierestä?
[/quote]
Ei toi ole kaukana. Monet menevät 3 jopa neljällä eri kulkuvälineellä töihin. Ihme valitusta
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:28"]
En mä ainakaan ala neljältä heräämään vaikka olisi mimmonen työtarjous! Suostun heräämään aikaisintaan kello 5 ja sekin on mulle liian aikaista mutta sen nyt jotenkin sietää jos aamuvuoro ei ole koko ajan.
[/quote]
Voi joudutko heräämään. Oikeat ihmiset ei nuku puoleenpäivään. Mene nukkumaan aikaisin niin ei tarvitse valittaa
[/quote]
Sulla tais mennä jotain ohi? :) Luepa ap:n viesti vielä ajatuksen kanssa läpi, sisäistä ongelma (joka ei liity työhön, vaan siihen että työ on kaukana), ja sen jälkeen mieti meniköhän toi sun oma viesti vähän aiheen vierestä?