Milloin näkyy ylipainoisen raskausmaha?
Hei te hieman paksummat odottajat!
Missä vaiheessa raskausmahastanne tuli selkeä, että maha näytti muultakin kuin vähän lisää lihonneelta? Itse olen viikolla 18, paino noussut 2kg (BMI 36), vyötärön ympärys on leventynyt selkeästi, ennen raskautta-housut ei mene lähellekään kiinni. Tunnen kyllä itse kasvavan vatsan, mutta ulospäin näyttää vain lihavalta. Odotan milloin raskauteni alkaisi näkymään, ja toisinaan kaipaisin sitä laihojen kasvavaa vauvakumpua jota silitellä... Mietin, missä vaiheessa muille ylipainoisille on tullut selkeä raskausmaha?
Vaikka tästä olisikin helppo kiusata ja syyllistää, niin toivoisin että läskien morkkaus ja ilkeily jätetään tällä kertaa väliin. Mieluummin olisin itsekin ollut laihempi odottaja, mutta en ole siinä pitkästä yrittämisestä huolimatta onnistunut.
Kommentit (35)
Siinä vaiheessa kun tuolit eivät kestä ja vaatteet eivät mahdu päälle ja ei jaksa kävellä kun 3m kerrallaan.
Mulla on viikkoja 23, maha näyttää vain siltä, että onpas sitä entuudestaan lihottu! Enkä usko, että tilanne missään vaiheessa muuttuu.
Ei se maha välttämättä hoikillakaan heti näy. Bmi oli minulla 17,5, raskausmaha alkoi näkymään pienenä kumpuna viikolla 23 ja ulospäin vaatteet päällä se näkyi noin viikolla 27-28. Vielä viikolla 38 raskausmahaa ei huomaa takki päällä :)
Tuttuni ei kertonut että on raskaana. Kävin hänen luonaan 2 vkoa ennen synnytystä, enkä huomannut raskautta. (tuttu on ylipainoinen)
Hän soitti sitten laitokselta kun lapsi oli syntynyt.
Mulla oli 10kg ylipainoa ja rv8 kaikki jo näki raskausmahan silti. Vähän turhan aikasin mielestäni :( siihen mennessä oli tullu 2kg lisää
Mulla alkoi näyttää selkeältä vauvamahalta joskus rv 19-20 aikoihin, vaikka sitä läskipömppistä löytyi omastakin takaa. Loppuraskaudesta maha oli jo ihan supervaltava ja kyllä huomasi kaukaa että olin raskaana, vaikka BMI huiteli silloin yli neljässäkympissä.
Mulla on kaveri joka on ylipainoinen, ja hänet tuntevana minä kyllä huomasin mahan kasvamisen melkein alusta (no, jostain kolmannelta -neljänneltä kuulta) lähtien. Mutta hän on jotenkin sen mallinen, että se raskausmaha "sopi" hänen kehoonsa ja hän näytti vain jotenkin tavallista pulleammalta, joten tuskin ulkopuoliset huomasivat hänen raskautta kuin ehkä kuukautta ennen laskettua aikaa jos silloinkaan.
Viikolla 32 ollaan ja kyllä vaan hyvin näkyy ja niin näkee muutkin. Kohdun asentokin voi vaikuttaa paljon siihen että milloin alkaa näkymään. Ap itse murehdin asiaa aikaisemmin todella paljon kun lähipiirissä on toinen raskaana olija ja ahdisti että meitä vertaillaan keskenään. Niinkuin rakas anoppini taisi tehdäkkin :)
Mulla oli lähtöbmi 32 ja raskausvatsa näkyi muillekin noin puolesta välistä eteenpäin. Muistan, että rakenneultrassa vatsa jo näkyi. Loppuraskaudesta ei todellakaan ollut epäselvää, olenko raskaana vai en, sen verran valtava vatsa oli :)
Mulla ei näkynyt ollenkaan, mikä oli hyvä asia. Yhdellä kerralla töissä joku sanoi, että taidat olla raskaana, kun sulla on niin outoja mielitekoja. Vastasin, että niin olenkin, jään kuukauden päästä äitiyslomalle (esimies toki tiesi asiasta aiemmin mutta piti päänsä kiinni). Toisella kertaa kävin isomman lapsen kanssa srk:n kerhossa. Syntymän jälkeen pidin kk:n tauon ja ilmestyin sinne vauvan kanssa. Porukka oli ihmeissään "mistä sinä tuon tempaisit". Yhdellä kertaa sairaanhoitajasiskoni kävi kylässä kuukausi ennen laskettua aikaa eikä huomannut mitään (aivan, en kertonut raskauksistani edes sukulaisille).
Olin vain tyytyväinen, kun ei tarvinnut jokaiselle vastaantulijalle selostaa vointiaan ja raskauden edistymistä.
Mulla bmi 33 ja raskausmaha alkoi näkymään joskus rv25 tienoilla.
Ei Se tosiaan hoikillakaan välttämättä näy. Painoin ennen raskautta 51kiloa ja kukaan ei töissä uskonut että olen raskaana kun jäin äitiyslomalle ! Nekin jotka tiesivät,vitsailivat että Joo niin varmaan äitiyslomalla ja käskivät tulla sitten vaivaa näyttämään kun eivät muuten usko! :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:11"]Ei Se tosiaan hoikillakaan välttämättä näy. Painoin ennen raskautta 51kiloa ja kukaan ei töissä uskonut että olen raskaana kun jäin äitiyslomalle ! Nekin jotka tiesivät,vitsailivat että Joo niin varmaan äitiyslomalla ja käskivät tulla sitten vaivaa näyttämään kun eivät muuten usko! :)
[/quote]
ups tämä lumia muuttaa noita sanoja! Vauvaa piti lukea ja äitiyslomalle :)
Mulla nyt rv31, painoindeksi sama kuin sulla ja painoa ei ole tullut raskausaikana yhtään. Vatsa on pyöreä ja mun mielestä ihan selkee raskausmaha, mutta koska massaa on muuallakin reippaasti, niin ei kukaan ole tullut spontaanisti onnittelemaan. Jos olen sanonut jollekin, niin kommentti on ollut tyyliin "mä ajattelinkin että oletko mutta en uskaltanut sanoa mitään kun en ollut varma...". Aika eri tilanne kuin viimeksi kun olin raskaana, olin paljon hoikempi ja tässä vaiheessa sokeakin olisi jo huomannut.
Ei riipu pelkästään painosta. Mä olen 174/54, eli hoikka nainen, mutta kumpaakaan raskautta ei näkynyt edes loppumetreillä ellei osannut tihrustaa. Mulla on kohtuu leveä lantio, ja vauva jotenkin upposti sinne näkymättömiin. Kuitenkin yli 3-kiloiset vauvat molemmilla kerroilla syntyi.
Mun ystävä taas on reilusti ylipainoinen, about minun pituinen, mutta n. 120 kiloinen (näin itse sanonut, en tiedä onko totuus vai kaunisteltu), ja rasva on kerääntynyt alakroppaan, on siis todella paksut jalat ja perse, mutta yläkroppa ja kasvot melko hoikat. Hänellä näkyi ihan selvästi joskus puolen välin tietämillä, oli aivan selkeä vauvamaha. Tosin se maha oli entuudestaan melko läskitön.