Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

öljytty parketti - onko kenelläkään?

23.07.2006 |

Kokemuksia tästä etsiskelen!

Meille ois tämä vaihtoehtona tulossa olkkariin, makkareihin ja aulaan eli sellaisiin tiloihin, missä liikutaan paljon, mutta vesi ei roisku kovinkaan. Asujaimistona meillä 2 aikuista, 2 pientä lasta ja 2 kissaa.

Onko työläs hoitaa? Onko kuinka herkkä naarmuttumaan? Entä ne satunnaiset vesiroiskeet, jos ei ihan heti pääse niitä pois pyyhkimään, mites tämä lattiaa niihin reagoi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siellä onkin vain makuuhuoneita ja oleskelutilaa. En kyllä laittaisi alakertaan missä liikutaan paljon, ei vesikään ehkä niinkään mutta tulee kyllä naarmuja ym paljon helpommin mitä lakattuun. Mutta on tosi ihana lattia! Meillä valkoöljytty tammiparketti.

Meillä on alakerrassa kokonaan laattalattia, loistovalinta vaikka on vain yksi lapsi eikä tällä hetkellä lemmikkejä.

Sanna

Vierailija
2/7 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että öljyttyä/ vahattua pitää myös uudelleen käsitellä aika ajoin, meille sanottiin että vuoden parin välein makuuhuonekäytössä. Sekin kannattaa huomioida, vaikka ei nyt kovin suuri urakka ole mutta imurointia ja lattianpesua suurempi kuitenkin :)

Sanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

parkettia. Kyllästyttiin edellisen talon lakattuun merbauhun kun siihen lakkaan tuli valkoiset naarmut eikä niitä saanut millään piiloon.

Toki parketti naarmuuntuu, muuton jäljiltä öljytty merbau oli aika hurjan näköinen mutta nyt kun olen öljynnyt tasoja yms olen samalla sipaissut öljyisellä rätillä niitä naarmuja ja hups - ne on kadonneet:) Tuo merbau meidän täytyy kyllä öljytä nyt kerran (raksapölyt pois), mutta vaikka sitä on keittiössä ja olkkarissa sekä käytävässä jossa paljon kuljetaan en usko että useammin kuin 2 vuoden välein jtakossa. Öljytty näyttää nyt lakattuun verrattuna sellaiselta pehmeämmältä ja " aidommalta" puulta, elämisen jäljet saa mun mielestä puussa näkyäkin.

Alakerrassa on UV öljytty tammiparketti ja sen " öljyväli" on 5 vuotta. Sitä on lastenhuoneissa ja takkahuoneessa joissa on kevyempi trafiikki.

Vierailija
4/7 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.upofloor.fi/

valitse asennus- ja hoito-ohjeet, hoito-ohjeet, öljytty parketti.

Öljytyn parketin selkeä etu on naarmujen korjaaminen paikallisesti. Itse naarmu ei tietenkään häviä mihinkään, mutta sen saa sävytettyä uudelleen suihkauttamalla öljyä naarmukohtaan.

Naarmuuntumiseen vaikuttaa puulajin kovuus, ei niinkään se onko sen pinta lakattu vai öljytty. Lakattu pintakin on todella ohut ja naarmu ylettyy kyllä puupintaan, samoin kuin siis öljytyllä. Lakattua pintaa et voi koskaan pienin korjauksin korjata, vaan lattia on aina ensin hiottava ja lakattava uudelleen.

Itselläni on Antik-öljytty tammilattia ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Ihastuin sen lakattua versiota tummempaan sävyyn ja mattapintaan. Lattianpesuun kannattaa ostaa öljytylle pinnalle tarkoitettu pesuaine, kolmen vuoden asumisen jälkeen lattiassa ei näy vielä uudelleen öljyämisen tarvetta.

Seuraavaan kotiin haluaisin öljytyn pähkinän, se on myös todella kaunis!

Vierailija
5/7 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan aihetta kun edelleen olen kiinnostunut käyttökokemuksista!

Kävin juuri eilen kylässä paikassa, jossa mielestäni oli juuri öljytty parketti. Siinä oli kauniin satiinisen mattainen pinta ja mielestäni se oli myös varsin kova eli ei vaikuttanut mitenkään helposti naarmuuntuvalta. Talon asukkaan (vuokralla siellä) kertoivat, että kyseessä oli talo-kirjan mukaan tammi parketti. Lakattu sen pinta ei ainakaan ollut, sillä meillä on itsellä tällä hetkellä lakattu ja siinä on puun päällä selvä lakka- ja vahakerros, jota heillä ei lattian pinnasta erottanut. Pinta ei kuitenkaan ollut aivan sellainen kuin millaiseksi olen öljytyn parketin kuvitellut.

Onko parkettia varten olemassa muita pintakäsittely-menetelmiä kuin lakkaus ja öljyäminen?

Vierailija
6/7 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tumma parketti on mielestäni lakattuna tosi herkkä, kun tummassa kiiltävässä pinnassa kaikki naarmut näkyvät selvästi. Esim. tammessa ongelma ei ole yhtä paha. Vaan onko kukaan selvittänyt öljytyn parketin hiottavuutta tai jopa hiotuttanut lattiaansa uudestaan? Eihän öljyinen puupöly tuki hiomapaperia/kiveä samoin kuin vahattu? Ainakin pellavaöljy kai kovettuu reagoidessaan hapen kanssa ajan myötä, joten ehkä se auttaa.

Vierailija
7/7 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa vissiin myös pähkinäparketti -öljyttynä. lakatussa naarmut näkyvät valkoisina risuina. Tarkoitus olisi päällystää myös betoniportaat sillä parketilla. kokemuksia otetaan mielellään vastaan

T. Naarmufanaatikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan