Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoidan tämän tilanteen tyylillä?

Vierailija
17.01.2014 |

Olen pomoni järjettömän työpaikkakiusauksen uhri. Pomo on välillä ok, mutta useimmiten täysi kusipää minulle. Tällä hetkellä hän ei tervehdi enää, eikä palavereissa edes katso minua/puhu minulle.

Tämä nainen on tunnettu työpaikallamme siitä ettei kukaan pidä hänestä. Hän on sotajalalla kaikkia vastaan, ja hänen arvomaailmansa on jäätävän kova ja kylmä. Jos hän päättäisi, potkuja jaeltaisiin oikealta ja vasemmalts. Työtapaturmassa kätesä hajoittanut työntekijä pitäisi potkia pihalle. Raskaanaoleva nainen pitäisi potkia pihalle "kuka nyt saikuttavia äitejä jaksaa katella". Ikänsä firmassa työskennellyt parin vuoden päästä eläkkeelle jäävä henkilö pihalle, kun tuottavuus on viimevuosina laskenut. Ei armoa kenellekään.
 Kukaan ei myöskään osaa tehdä mitään,paitsi hän.

Minä olen nyt siis ollut silmätikkuna jo jonkun aikaa. Tilanne on niin paha että en jaksa täällä enää olla enkä jaksa nostaa kissaa pöydälle kiusaamisen vuoksi. Olen vuoden aikana kokenut avioeron, lapsen vakavan sairastumisen (mutta en ole saikuttanut tämän takia kuin minimaalisen vähän, lapsen hoidon olen järjestänyt muute). Pomo haluaa mut pihalle, sen olen tajunnut jo ja sen hän on epäsuorasti sanonutkin, nykyään joka viikko. Että ei tee kaltaisellani ihmisellä mitään (!!). Edeltäjäni lähti tämän naisen kiusaamisen vuoksi, mutta silloin ylempi johto ei asiaan mitenkään puuttunut.

Nyt olen menossa pariin työpaikkahaastatteluun ja jos uuden työn saan, miten hoitaisin tämän aikuismaisesti ja tyylillä? Haluan tehdä selväksi kaikille että viihtyisin muuten työssäni mutta pomoni takia se on mahdotonta. Haluaisin jopa hiukan näpäyttää pomoani, joka jankkaa kuinka hän hoitaisi työni vasemmallakin kädellään, että hoida sitten. Ihan mahtavaa olisi voida vaan työpäivän päätteeksi kävellä pomon huoneeseen, irtisanoa itsensä asiallisesti ja olla palaamatta seuraavana päivänä tänne. Irtisanomisaika mulla on 2 viikkoa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä missään nimessä puhu pomostasi tai nykyisesta työpaikastasi mitään negatiivista. päinvastoin hehkutat oikeen. haluat vaan uusia haasteita:

Vierailija
2/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa samalta millaista on kuulemma Vantaan kaupungilla eräässä paikassa. En viitsi yksikköä tähän laittaa koska työntekijöitä on uhattu potkuilla jos epäkohdista kerrotaan ulkopuolisille. Sairasta. Ja sittenhän se menee juuri niin että väsyneet, kiusatut eivät jaksa taistella vaan vaihtavat työpaikkaa. Ja sama kiusaaminen jatkuu ja jatkuu kunnes jonain kauniina päivänä kiusaaja lähtee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu asiasta työsuojeluvaltuutetulle ja pomosi esimiehelle. Mitään ei tapahdu, jos pomosi esimies ei saa tarpeeksi monelta taholta tietoa siitä, että jotain on pahasti pielessä.

Vierailija
4/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pomollasi esimiestä? Voit hoitaa irtisanoutumisen ja keskustella hänen kanssaan pomosi käytöksestä.

Tai jos olet oikein pirullinen, järjestä kahvitilaisuus jossa kiität työpaikkaa ja työkavereitasi kuluneesta ajasta ja pidät "Kiitoksia kuluneesta ajasta, olette tehneet työpaikastani mukavien muistojen kodin! Erityisesti haluaisin kiittää (pomosi nimi) joka antoi minulle kimmokkeen siirtyä kohti uusia haasteita ja opetti minut arvostamaan itseäni jne." Muotoilet sen niin, että sinua ei voi syyttää mistään muusta kuin vilpittömistä kiitoksista. Kaikki muuthan pomoasi myöten varmasti ymmärtävät ;)

5/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Jos olet päättänyt, ettet nosta kissaa pöydälle ja ota kiusaamista puheeksi (vaikkakin minusta se olisi aikuisinta ja terveintä) ja jos lähdet toiseen työpaikkaan, niin keskitä voimasi ja tarmosi pelkästään siihen. Kostonomaiset näpäytykset tai halusi tehdä selväksi että häivyt pomon takia ovat sitä, että energiasi suuntautuu väärään asiaan. Jos haluat itsellesi paremmat työolot, jätä tämä työpaikka taaksesi pyrkimättäkään mihinkään 'näyttämiseen' ja panosta ja suuntaudu uuteen. Tai sitten: ota asia työterveyshuollossa puheeksi, tee ilmoitus työpaikkakiusaamisesta ja lähde prosessiin jossa voit todellakin käydä asian läpi ja voimaantua siitä. Tämmöisiä ajatuksia minulle heräsi, mitä mieltä sinä tästä vastauksestani olet?

Vierailija
6/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole suoraan keskustellut asiasta pomosi kanssa? Sanonut, että koet olosi kiusatuksi hänen taholtaan. Ihan suoraa puhetta ilman kommervenkkejä! ...Hyvä kuitenkin, että haet uutta työpaikkaa!

Vierailija
7/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisajastasi pääset todennäköisesti eroon sillä, että kerrot riittävän suorin sanoin, miksi olet lähdössä. Työnantaja ei halua kielteisesti suhtautuvaa ja pois lähdössä olevaa työntekijää kahden viikon ajaksi myrkyttämään ilmapiiriä. Työteholtasikaan ei tuossa vaiheessa voine enää ihmeitä odottaa.

Sinun asemassasi kirjoittaisin ylemmälle johdolle sähköpostin, jossa selostaisin _täysin_ asiallisesti syyn lähtööni, kuvailisin millä tavoilla olen yrittänyt muuttaa tilannetta ja neuvotella esimiehen kanssa (itse yritän aina aktiivisesti vaikuttaa ongelmiin ennen kuin irtisanoudun), ja kertoisin senkin että en ole ensimmäinen samasta syystä irtisanoutuva (jos tiedät varmasti miksi edellinen irtisanoutui). Mainitsisin kirjoittavani meilin siksi, että jäljelle jäävät tuon henkilön alaiset säälittävät ja haluat yrittää saada viestiä johdolle tilanteesta siltä varalta että kyseessä ei ole heidän puoleltaaan tietoinen valinta pitää tuollaista huonoa pomoa siinä kyseisessä asemassa.

Mainitsisin itselleni olevan ok, jos irtisanomisajasta luovutaan ja jään pois töistä heti. Lopuksi toivottaisin yritykselle hyvää jatkoa ja kertoisin asioita, joiden vuoksi siellä on ollut kiva olla töissä (esim. kivat työkaverit, motivoiva työn sisältö, yrityksen eettiset arvot tmv.).

Vierailija
8/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikkille vastauksista!

Aion palaveerata pomoni esimiehen kanssa tästä. Tottakai olen yrittänyt tämän kiusaajan kanssa keskustella, mutta hän on täysin mahdoton. Kiistää kaiken, syyttää mua valehtelusta (Esim. ohjeistaa joissain asioissa tietyllä tavalla, ja kun siinä toimitaan niin, saattaa saada kohtauksen ja penätä miksi asia on hoidettu siten ja kun kerron että toimin hänen ohjeidensa mukaan, hän joko kiistää koskaan ohjeistaneensa niin tai alkaa syyttämään minua että en "käytä omia aivojani".)

Olen kerännyt esimerkkejä pomon asiattomasta käytöksestä pikkuhiljaa, ja mulla on mm. meilikirjeenvaihtoa edeltäjältäni, jossa hän kertoo suoraan että lopetti työt pomoni takia. Aion ottaa nämä esille kun irtisanoudun.

AP

Vierailija
9/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä juurikaan ole hyötyä jos nostat kissan pöydälle.

Lähdet vain pois ja jos joku kyselee miksi, esim lähtöhaastattelussa niin sanot sitten suoraan jos tuntuu siltä että niin on hyvä tehdä.

Jos eivät kysele niin häivyt vaan ja toivot että uudessa paikassa on paremmat esimiehet.

Itsellä kokemusta hiukan samanlaisesta tilanteesta, lähdin pois enkä taakseni katsonut. Olen edelleen sitä mieltä että se oli just oikein tehty, enkä kadu sitä.

Lähtöhaastattelussa HR-johtajalle sanoin asiat suoraan. Oli aivan järkyttynyt, ja pyyteli anteeksi. Meitä lähti samasta syystä 5 henkeä kaikenkaikkiaan puolenvuoden sisällä. Kun entinen työkaveri lähti niin siinä vaiheessa HR-johtaja ei enää osannut muuta sanoa kuin painaa kädet kasvoihin ja voivotella että miten tämä on mahdollista ja miten näin on voinut päästä käymään..

Olihan niistä asioista käyty sanomassa vaikka miten monta kertaa mutta ei siitä mitään apua ollut. Pakko oli hakea uusi paikka.

Vierailija
10/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa ei voi eikä saa arvostella nykyistä esimiestä.

Uudessa paikassa ei tunneta sinua eikä työpaikkasi työolosuhteita joten sahaat oman orastavan oksasi poikki ennen kuin se ehtii kasvaa.

Voit kertoa työpaikkakiusaamisesta uudessa työpaikassa vasta koeaikasi jälkeen ja tuskin koet sitä enää tarpeelliseksi. Jätä asia sikseen.

Jos haluat jatkaa nykyisessä työpaikassa teidän on yhteisrintamana lähdettävä ajamaan asiaanne työsuojeluvaltuuten kautta, onko tähän valmiutta se pitää ensin selvittää.

Paska haisee enemmän jos sitä tongitaan. Vaikea tilanne.

Itsellänikin on nyt olo kuin puun ja kuoren välissä. Kun en suostunut tekemään ilmaiseksi tiettyä projektia minulle tarjotaan entistä vähemmän töitä. Nyt on työnantajan markkinat ja kusipäisiä esimiehiä löytyy liian paljon.

Vierailija
11/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="17.01.2014 klo 12:13"]Hei ap.

Jos olet päättänyt, ettet nosta kissaa pöydälle ja ota kiusaamista puheeksi (vaikkakin minusta se olisi aikuisinta ja terveintä) ja jos lähdet toiseen työpaikkaan, niin keskitä voimasi ja tarmosi pelkästään siihen. Kostonomaiset näpäytykset tai halusi tehdä selväksi että häivyt pomon takia ovat sitä, että energiasi suuntautuu väärään asiaan. Jos haluat itsellesi paremmat työolot, jätä tämä työpaikka taaksesi pyrkimättäkään mihinkään 'näyttämiseen' ja panosta ja suuntaudu uuteen. Tai sitten: ota asia työterveyshuollossa puheeksi, tee ilmoitus työpaikkakiusaamisesta ja lähde prosessiin jossa voit todellakin käydä asian läpi ja voimaantua siitä. Tämmöisiä ajatuksia minulle heräsi, mitä mieltä sinä tästä vastauksestani olet?

[/quote]

Itsekäs paskiainen kuten sinä tietenkin ajattelee noin, mutta jos yhtään ajattelee muitakin ihmistä, voi harkita mahdollisuuksia miten auttaa muiden työoloja paremmiksi. Hiljaa olemalla lähdet vain itse paikalta pois, ja tulevat ihmiset kärsivät mulkusta jatkossakin. Kusipäistä ajattelua että kun itse lähtee niin muulla ei ole enää väliä. Vitun idiootti.

Vierailija
12/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen vinkki että kirjoita kaikki ylös! Siis ihan kaikki puhumiset ja ohjeet ja muut. Näin saat konkreettisesti itsellesi muistiin asioita. Ei kannata jättää pelkän mielikuvan ja muistin varaan. Tsemppiä!

13/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:28"]

[quote author="KirkkoSisko" time="17.01.2014 klo 12:13"]Hei ap.

[/quote]

Itsekäs paskiainen kuten sinä tietenkin ajattelee noin, mutta jos yhtään ajattelee muitakin ihmistä, voi harkita mahdollisuuksia miten auttaa muiden työoloja paremmiksi. Hiljaa olemalla lähdet vain itse paikalta pois, ja tulevat ihmiset kärsivät mulkusta jatkossakin. Kusipäistä ajattelua että kun itse lähtee niin muulla ei ole enää väliä. Vitun idiootti.

[/quote]

En oikein ymmärtänyt miksi pidit vastaustani itsekkäänä?

Vierailija
14/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:07"]

Kuullostaa samalta millaista on kuulemma Vantaan kaupungilla eräässä paikassa. En viitsi yksikköä tähän laittaa koska työntekijöitä on uhattu potkuilla jos epäkohdista kerrotaan ulkopuolisille. Sairasta. Ja sittenhän se menee juuri niin että väsyneet, kiusatut eivät jaksa taistella vaan vaihtavat työpaikkaa. Ja sama kiusaaminen jatkuu ja jatkuu kunnes jonain kauniina päivänä kiusaaja lähtee. 

[/quote]

Kuka jumalauta kirjoittaa "kuullostaa"? Se on "kuulostaa"

Ap:lle ehdottaisin pomon törkeää pahoinpitelyä. Mieluiten jotain tylppää esinettä käyttäen.

Vierailija
15/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottiko? Mikä sinua oikein vaivaa? Otan osaa...

Vierailija
16/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pomoasi. Työntekijän pitää tuottaa, eikä vain syödä kuormasta. Työelämä on kovien arvojen maailma. Se on helppo tulla töihin, kun ei ole vastuussa kenenkään työpaikasta, eikä vastuussa kenellekään siitä, että yksikkö myös tuottaa.

Kovemmaksi vaan menee. Jos ei nyt kestä koko ajan kiristyviä työelämän paineta raskasta tulee olemaan.

Työntekijän oikeuden tulevat pienemään. esim. sairausajan omavastuuaika, lomarahat jne.

Eli normipäivä työpaikolla.

Vierailija
17/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:52"]

Ymmärrän pomoasi. Työntekijän pitää tuottaa, eikä vain syödä kuormasta. Työelämä on kovien arvojen maailma. Se on helppo tulla töihin, kun ei ole vastuussa kenenkään työpaikasta, eikä vastuussa kenellekään siitä, että yksikkö myös tuottaa.

Kovemmaksi vaan menee. Jos ei nyt kestä koko ajan kiristyviä työelämän paineta raskasta tulee olemaan.

Työntekijän oikeuden tulevat pienemään. esim. sairausajan omavastuuaika, lomarahat jne.

[/quote]

Ymmärrät työpaikkakiusaajaa? Hienoa, sulla on arvomaailma kohdallaan :D

...Mä olen erimieltä, uskon että arvomaailma on nimen omaan pehmenemässä.

Vierailija
18/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:52"]

[/quote]

Ymmärrät työpaikkakiusaajaa? Hienoa, sulla on arvomaailma kohdallaan :D

...Mä olen erimieltä, uskon että arvomaailma on nimen omaan pehmenemässä.

[/quote]

Älä yhtään naureskele siinä. Tämäkin ihan varmasti huomattavasti monimutkaisempi asia, kuin että paha paha pomo silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraa naista. Maailma on niin mustavalkoinen vain jos näemme sen pelkästään toisen osapuolen lasien läpi.

En ota vakavasti henkilöä, joka av hyeenalaumaa apua käyttäen yrittää näpäyttää pomoaan. Ei kovin kypsää käytöstä. Entinen työnantaja on meidän jokaisen käyntikortti seuraavaan työpaikkaan. Oikeuttaako kiusaaminen typistämään itsensä samalle tasolle ja vastaamaan kiusaamiseen kiusaamalla.

Vierailija
19/19 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 13:06"]

Älä yhtään naureskele siinä. Tämäkin ihan varmasti huomattavasti monimutkaisempi asia, kuin että paha paha pomo silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraa naista. Maailma on niin mustavalkoinen vain jos näemme sen pelkästään toisen osapuolen lasien läpi.

En ota vakavasti henkilöä, joka av hyeenalaumaa apua käyttäen yrittää näpäyttää pomoaan. Ei kovin kypsää käytöstä. Entinen työnantaja on meidän jokaisen käyntikortti seuraavaan työpaikkaan. Oikeuttaako kiusaaminen typistämään itsensä samalle tasolle ja vastaamaan kiusaamiseen kiusaamalla.

[/quote]

Asiallisen ja aiheellisen palautteen antaminen ei ole kiusaamista. Itse ainakin yrittäjänä todellakin haluan tietää, jos olen tehnyt niin pahan virherekrytoinnin, että sen johdosta kaikki ko. henkilön alaiset kärsivät työssään päivästä toiseen. Toki palautteen saatuani selvitän, onko asiassa muitakin puolia. Irtisanoutuneen tehtävä se ei ole, vaan minun, joka olen vastuussa yrityksen toiminnasta.

Ap:lle toivotan onnea työhaastatteluun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän