Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon ostatte vaatteita kuukaudessa?

Vierailija
16.01.2014 |

Heipsis,

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun katsoin tuossa vanhoja valokuvia ja huomasin, että useimmat vaatteeni mitä käytän ovat yli 5 vuotta vanhoja (tietysti pois lukien useimmat alusvaatteet), että miten usein ostatte vaatteita kaupasta? Kyselee siis 36-vuotias mies. Niin ja tottakai itsellä tulee ostettua pari kertaa vuodessa työvaatteita, mutta noi vapaa-ajan vaatteet lähinnä silloin kun on tarvetta, eli ehkä pari kertaa vuodessa jotain.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan todella harvoin. Farkkuja en ole ostanut ainakaan kolmeen vuoteen. Sukkia ja muuta pientä tulee ostetuksi vähän useammin, mutta kyllä niidenkin kohdalla tauot ovat useiden kuukausien mittaisia.

Vierailija
2/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyyyyvin vähän. Itselleni siis. 

Kävin tossa vaatekaappiani läpi ja hämmästelin, kun "ihan vasta ostettu" paita näytti jotenkin kulahtaneelta. Joo, ostin sen just ennenkuin aloin odottaa nuorimmaista. Nuorimmainen täyttää kohta 5v...

Viime kuussa sit oikein repäsin. Ostin ihan ittelleni vaatteita ainakin 200€:lla O_O Kyllä ny kelpaa. Varmaan seuraavat 5 vuotta :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kun joku vanha menee rikki. Noin 3x vuodessa. Mulla on jotkut -92 abiverkkaritkin edelleen käytössä :)

Vierailija
4/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailijat ei nähtävästi kehtaa vastata...

Vierailija
5/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on budjetoitu 150 euroa kuukaudessa vaatteisiin mukaan lukien päällystakit ja kengät sekä vapaa-ajan ulkoilutamineet. Ostamisessa voi olla muutaman kuukauden taukoja ja jonain kuukautena tekee useammankin ostoksen. 

Vierailija
6/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeen mukaan. Kävin joulukuussa primarkissa täydentämässä trikoopaita-neule ja sukkavarastot. Farkut tarpeen mukaan ja ulkovaatteita ja kenkiä kun alkavat kulahtaa tai hajota. Pysyn saman painoisena aina joten vaattet mahtuvat kyllä vuosikausia.

Vierailija
7/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpito viime vuodelta näyttää, että vaatteisiini kului 123,50. Tuo siis koko vuonna eli 10 euroa kuukaudessa. Alusvaatteita ja sukkia, yksi neuletakki 70 % alesta. Olen samoissa mitoissa kuin 18-vuotiaana (nyt 39), joten se helpottaa, kun kaikki vanhat vaatteet mahtuvat päälle.

Vierailija
8/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:48"]

Heipsis,

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun katsoin tuossa vanhoja valokuvia ja huomasin, että useimmat vaatteeni mitä käytän ovat yli 5 vuotta vanhoja (tietysti pois lukien useimmat alusvaatteet), että miten usein ostatte vaatteita kaupasta? Kyselee siis 36-vuotias mies. Niin ja tottakai itsellä tulee ostettua pari kertaa vuodessa työvaatteita, mutta noi vapaa-ajan vaatteet lähinnä silloin kun on tarvetta, eli ehkä pari kertaa vuodessa jotain.

[/quote]

Pidin kirjaa viimevuonna ja mulla meni n 50€/kk. Kuitenkin ostin mm laskettelumonot ja -takin, muutaman mekon, paitoja, housuja yms. Mutta ulkomailta enimmäkseen ja hyvin harvoin normaalihintaisia.

Vierailija
9/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aika paljon. En monestikaan lähde varta vasten vaateostoksille, mutta liikun muuten paljon kaupungilla ja siellä sattuu silmiin esim. näyteikkunassa kivan näköisiä vaatteita, tai joku uusi putiikki. En myöskään tykkää käyttää kulahtaneita tai venähtäneitä vaatteita, uusin säännöllisesti kaikki perusvalkoiset ja mustat t-paidat, topit yms. Käyn säännöllisesti vaatevarastoni läpi, pistän huonokuntoiset roskiin tai kierrätykseen, samoin sellaiset joita en ole käyttänyt.

Vierailija
10/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pari kertaa vuodessa. Samat talvikengät on menneet 3 vuotta. Talvikaulaliina 15. Menee varmaan mummoksi Asti, oon kutonut,sen itse ja on hyvää lankaa. Pesen sen hienopesussa pari kertaa talvessa.

Sukkia saan töistä. Alushousuja östan ehkä kerran vuodessa, parit rintsikat ja parit paksut sukkahousut.

Yksi mekko on mennyt ainakin 5 vuotta. Niiden lisäksi viime vuonna ostettuja kaksi, alesta, 8 e ja 10 e. Onneksi minulla on töissä virkapuku, Eli vapaa-ajan vaatteita menee tosi vähän. Kotona oon pitänyt samoja olohousuja, on kommer, vuodesta 2007. Oon ikisinkku vanhapiika, Eli Eli väliä, mitä kotona puen, kun kukaan ei näe. Lenkkipukuni on vuodelta 2002 enkä näe syytä vaihtaa, on ehjä ja siisti.

Vierailija
11/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vaatteiden vuosibudjettini on muutaman kympin tienoilla. Ostan vuosittain

-alushousuja

-sukkahousuja

-sukkia

Ostan kerran viidessä vuodessa

-trikoopaitoja pari

-mekon, jos huvittaa joku kiva malli

Lähes kaikki muu vaatekaapissani on yli kymmenen vuotta vanhaa. Kenkiä käytän melkein vuosittain suutarilla, pysyvät kunnossa. Vanhimmat käyttövaatteeni ovat olleet minulla teini-iästä lähtien, parikymmentä vuotta, ja ovat silloin jo second-handistä ostettuja. Eivätkä mene mikskään vieläkään. Siis melkein museotekstiilejä!

Vierailija
12/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 000 - 10 000 euroa kuussa, riippuu siitä missä milloinkin matkustelen ja mitä tarvitsen.

Vierailija
13/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ostamme pari kertaa vuodessa itselle vaatteita. lapselle sitten hiukan tiheämmin.

Vierailija
14/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä täälläkin varsinaiset käyttövaatehankinnat lasketaan vuositasolla eikä siihen montaa sataa mene, riippuu vähän siitä onko hankintavuorossa esim kengät, takki tai farkut, mutta ei noita kaikkia samana vuonna tule yleensä hankittua. Joskus taas sitten täytyy hankkia esim juhliin jotain, mutta aika vähäistä tämäkin on. Urheiluvaatteita tuleekin sitten hankittua vähän säännöllisemmin, esim sisäpelikengät ja juoksulenkkarit vähintään kerran vuodessa, joskus täytyy vaihtaa tiheämminkin ja niihin menee 150-200 aina kerralla.

Vierailija
15/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisikö keskimäärin 100-200 euroa kuussa. Vaikea sanoa, kun ostan usein kerralla enemmän ja sitten ei välttämättä kuukauteen mitään. Heitän pois / annan kierrätykseen sitten kun vaate näyttää siltä että en ostaisi sitä kirpputorilta, ts kun on kuluneen näköinen. Tai jos on jäänyt/venynyt/kutistunut isoksi tai pieneksi. Tai ei vaan tule käytettyä. Jotkut vaatteet kestää siistinä 10 vuotta ja jotkut vuoden. Eli hyvin vaikea sanoa miten paljon sitä ostaa...

Vierailija
16/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas ihan kivoja vastauksia. Näemmä vastaajat noudattelevat pitkälti samaa kaavaa kuin itsekin tulee noudatettua. Siis lähinnä tarpeeseen tulee hankittua. Tosin nyt kyllä ostin työhousut itselleni, sellaiset punaiset samettihousut viiskymppiä, kyll kelpaa taas takamusta toimistolla kuluttaa :)

Vierailija
17/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:50"]

Oma vaatteiden vuosibudjettini on muutaman kympin tienoilla. Ostan vuosittain

-alushousuja

-sukkahousuja

-sukkia

Ostan kerran viidessä vuodessa

-trikoopaitoja pari

-mekon, jos huvittaa joku kiva malli

Lähes kaikki muu vaatekaapissani on yli kymmenen vuotta vanhaa. Kenkiä käytän melkein vuosittain suutarilla, pysyvät kunnossa. Vanhimmat käyttövaatteeni ovat olleet minulla teini-iästä lähtien, parikymmentä vuotta, ja ovat silloin jo second-handistä ostettuja. Eivätkä mene mikskään vieläkään. Siis melkein museotekstiilejä!

[/quote]

Oho, minä kun jatkuvasti valitan, että mulla ei ole mitään päällepantavaa. En kyl käsitä, miten pärjäätte noin vähällä.. Tai missä olette töissä? Eikö töihinkään tarvitse ikinä ostaa mitään?

Musta tuntuu, että pitää olla niin monenlaista vaatetta, kun on erikseen työvaatteet ja kotivaatteet, urheiluvaatteet, kesä- ja talvivaatteet. Töissä on niin kylmä, että talvella on pakko olla villaista päällä ja ei ole mahdollista, että olisi joka päivä sama villatakki, on oltava siistimpää. Kesällä taas on kuuma, ja pitää olla siistit kesävaatteet.

Mulla menee varmaan 200 kuussa. Just ostin 200€ alusvaatteita 3 rintsikat, alushousuja, sukkia. Mulle ei sovi ikävä kyllä halpisrintsikat.

Tänä talvena ostin myös elämäni ensimmäisen laskettelutakin ja lisäksi alesta siistimmän tunikan. NÄihin meni yhteensä 300€.

Vierailija
18/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun hajoaa tai jokin ruuminosa muuttaa muotoaan.

Esim. rinnat kasvavat, jolloin joutuu uusimaan koko rintaliivivaraston, johon uppoaa satasia tällä koolla (70H), kun rintsikoita ei löydy peruskaupoista ja tarvitsee erityistä tukea muutenkin. Itselläni on tullut viimeiset vuodet joka vuosi yksi kuppikoko lisää, vaikka rinnanalusympärys pysyy samana, rasva vaan ilmeisesti kerääntyy tisseihin minun geeneilläni.

Ja nyt raskaana on joutunut ostamaan äitiysvaatteita, kun normaalinpituiset paidat eivät riitä mahan päälle ja housut eivät mene kiinni. Ja tietysti uudenlainen juhla-asu, kun mahaa ei normaaliin kynähameeseen enää saa.

Sitten tietysti sukkahousut, sukat, alushousut ovat sellaista tavaraa, mikä hajoaa säännöllisesti ja niitä joutuu uusimaan.

Takkeja harvemmin ostan muista kuin ulkonäkösyistä, koska olen onnistunut haalimaan varaston niin laadukkaita takkeja, jotka ovat kestäneet vuosia, ettei varsinaista tarvetta ole.

Monesti kuljen silti rikkinäisissä ja vanhoissa vaatteissa, kun ei rahaa vaatteisiin ole. Ostan vain pakolliset.

Vierailija
19/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-150 jeuroa / kk. Nelihenkinen perhe 

Vierailija
20/23 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:42"]

En kyl käsitä, miten pärjäätte noin vähällä.. Tai missä olette töissä? Eikö töihinkään tarvitse ikinä ostaa mitään?

[/quote]Minä ihmettelen samaa. Jos ostaa vain alusvaatteita ja pari trikoopaitaa viiden vuoden välein, niin miten muut vaatteet? En usko että esim. neulepaidat pysyy hyvinä kymmeniä vuosia, ei edes farkut. Muista housuista puhumattakaan, jotka ainakin mulla kuluu ihan puhki parissa vuodessa jos materiaali on yhtään pehmeämpää. Ja etenkin jos vaatteita on (ilmeisesti) vain vähän, niin silloinhan ne harvat on tosi kovalla käytöllä.

Kyllä mulla ainakin alkaa villapaidat näyttämään nuhjuisilta viimeistään parin vuoden käytön jälkeen, ja trikoopaidat venähtää / menettää värinsä myös viimeistään muutamassa vuodessa. Kuitenkin suurin osa vaatteista on mulla espritin, jonka luulisin olevan kuitenkin parempaa laatua kuin vaikka HM-romppeet joiden ei voi olettaakaan kestävän pitkään.

Eli oletteko te löytäneet jotain ikikestäviä supervaatteita jotka pysyy hyvinä vuodesta toiseen ahkerasta käytöstä huolimatta, vai ettekö vain välitä jos kaikki vaatteet näyttää ihan kulahtaneelta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme