Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistin maailmankuva on synkkä ja lohduton

Vierailija
15.01.2014 |

Ateisti kertoo lapselleen, että maailma on synkkä ankea paikka jossa ei ole toivoa tässä elämässä eikä mitään toivoa kuoleman jälkeenkään. Ateisti kertoo lapselleen että ihminen on vain yksi eläinlaji ja moraali on vain subjektiivinen käsite. Ei ole mitään oikeaa ja väärää, hyvää tai pahaa. Jokainen saa itse valita, mikä on juuri hänelle oikein ja mikä taas väärin. Ateistin maailmankuva on pimeä, synkkä ja lohduton.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kasvaneen ateistin moraali on 99% peräisin kristinuskosta periaatteista.

Vierailija
22/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:38"]

Suomessa kasvaneen ateistin moraali on 99% peräisin kristinuskosta periaatteista.

[/quote]

Toisaalta Suomi ja muut pohjoismaat ovat maallistuneimpia yhteiskuntia ja samalla maapallon onnistuneimpia. Ihanan uskonnollisessa jenkkilässäkin porukan eriarvoisuus alkaa olla jo huomattavaa. Muutama prosentti ihmisistä omistaa kaiken ja amerikkalainen unelma alkaa olla historiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:52"]

Ateisti kertoo lapselleen, että maailma on synkkä ankea paikka jossa ei ole toivoa tässä elämässä eikä mitään toivoa kuoleman jälkeenkään. Ateisti kertoo lapselleen että ihminen on vain yksi eläinlaji ja moraali on vain subjektiivinen käsite. Ei ole mitään oikeaa ja väärää, hyvää tai pahaa. Jokainen saa itse valita, mikä on juuri hänelle oikein ja mikä taas väärin. Ateistin maailmankuva on pimeä, synkkä ja lohduton.

[/quote]

Nyt täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Olen pohdiskellut tätä paljon viime aikoina ja ei, en voi hyväksyä, että kaikki on subjektiivistä. Uskon siihen, että on jokin absoluuttinen totuus siitä mikä on oikein ja mikä väärin. En väitä tietäväni mikä se totuus on. Tuskin kukaan varmasti tietää. Sitä voi kutsua jumalaksi jos haluaa.

Jos täällä on joku ateisti linjoilla, niin kysyisin, että miten valitsette sen mikä on teidän mielestänne oikein?

Vierailija
24/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:38"]

[/quote]

Ja "kristinuskon periaatteista" huomattava osa on lainattu suoraan antiikin Kreikan filosofien ajatuksista.

Vierailija
25/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:45"]

Jos täällä on joku ateisti linjoilla, niin kysyisin, että miten valitsette sen mikä on teidän mielestänne oikein?

[/quote]

Miten itse? Raamatussa sanotaan ettei saa erota, uskovaiset eroaa ja menee naimisiin uudestaan.

Vierailija
26/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:52"]

[/quote]

Nyt täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Olen pohdiskellut tätä paljon viime aikoina ja ei, en voi hyväksyä, että kaikki on subjektiivistä. Uskon siihen, että on jokin absoluuttinen totuus siitä mikä on oikein ja mikä väärin. En väitä tietäväni mikä se totuus on. Tuskin kukaan varmasti tietää. Sitä voi kutsua jumalaksi jos haluaa.

[/quote]

Valitsen sen maailmankatsomukseni perustalta, ja maailmankatsomukseni koostuu kaikesta siitä, mitä olen kokenut, lukenut, kuullut ja nähnyt. En tarvitse minkäänlaista jumalaa tukemaan liberaalia ajatteluani, jonka peruskivi on ihmisyksilö. Hänen vapautensa, koskemattomuutensa ja oikeutensa elämään. Lisäksi korostan aina myös yksilön vastuuta itsestään, muista ihmisistä ja ympäristöstä.  Siinäkään en tarvitse jumalia avuksi.

Vierailija
27/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko, mutta minulla on korkea moraali ja näen elämässä aina hyvät puolet. Olen saanut kotikasvatukseni ateisti-vanhemmiltani. Olen valoisa ja opetan lastanikin iloitsemaan jokaisesta päivästä. Minun ei tarvitse uskoa yliluonnolliseen elääkseni onnellista ja täyttä elämää. Moraalikäsitykseni perustuu empatiaan, toisten ihmisten rakastamiseen, enkä tarvitse raamattua kertomaan, että näin pitä tehdä.

Vierailija
28/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin entisenä seurakuntanuorena ja uskovaisena, nykyisenä ateistina on pakko kommentoida: kyllä, minä pidän uskovaisia hieman yksinkertaisina. Tai oikeastaan ajattelen, että he eivät ole vaivautuneet tai uskaltaneet ajatella asioita loppuun asti, mikä toisaalta on hyvin ymmärrettävää - tunnistan tuon jumalankaipuun itsessänikin. Helpointa on jäädä siihen, olla kyseenalaistamatta mitään.

Tämä ei tietenkään vaikuta esimerkiksi ystävyyteen tai rakkauteen joita tunnen; perheeni on uskovaista ja rakastan heitä enemmän kuin ketään. Moni ystäväni on uskovainen, mutta parhaimmat ystäväni ateisteja - en voi sille mitään, että syvimpään ystävyyteen kuuluu myös kunnioitus toisen ajattelua kohtaan, enkä voi sitä tuntea jos pidän toisen ajattelua laiskana.

Kivittäkää rauhassa, mutta jumankekka olipa hienoa päästä sanomaan tämä ajatus ääneen.

Vierailija
29/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:53"]

Valitsen sen maailmankatsomukseni perustalta, ja maailmankatsomukseni koostuu kaikesta siitä, mitä olen kokenut, lukenut, kuullut ja nähnyt. En tarvitse minkäänlaista jumalaa tukemaan liberaalia ajatteluani, jonka peruskivi on ihmisyksilö. Hänen vapautensa, koskemattomuutensa ja oikeutensa elämään. Lisäksi korostan aina myös yksilön vastuuta itsestään, muista ihmisistä ja ympäristöstä.  Siinäkään en tarvitse jumalia avuksi.

[/quote]

Ajatusleikkinä: jos olisit apteekkari myisitkö asiakkaalle myrkkyä jos asiakas vaikuttaisi hieman jälkeenjääneellä ja epäilisit ettei hän ymmärrä mikä on "myrkky"?

Vierailija
30/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 11:26"]

[/quote]

Ajatusleikkinä: jos olisit apteekkari myisitkö asiakkaalle myrkkyä jos asiakas vaikuttaisi hieman jälkeenjääneellä ja epäilisit ettei hän ymmärrä mikä on "myrkky"?

[/quote]

Näinkö se meni:

Apteekkari = lähetyssaarnaaja

Yksinkertainen asiakas = alkuasukas

Myrkky = kristinusko

Ajatusleikkinä...

Vierailija
31/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:08"]

[/quote]

[/quote]

Näinkö se meni:

Myrkky = kristinusko

Ajatusleikkinä...

[/quote]

Et siis halua keskustella ja saada mahdollisuutta kyseenalaistaa maailmankuvaasi? No ei se mitään. 

Vierailija
32/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:08"]

[/quote]

[/quote]

Näinkö se meni:

Myrkky = kristinusko

Ajatusleikkinä...

[/quote]

Et siis halua keskustella ja saada mahdollisuutta kyseenalaistaa maailmankuvaasi? No ei se mitään. 

[/quote]

Vau! Uskotko, että strategiasi toimii? Aina ja kaikkialla?

Vierailija
33/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:47"]

Ateistit tuntuvat nykyään olevan niitä äänekkäimpiä uskontonsa (eli uskonnottomuutensa) esille tuojia ja saarnaajia ja muiden tuomitsijoita. 

[/quote]

Kummatkohan tälläkin palstalla tekee enemmän tällaisia avauksia. Taas joku uskis on vetänyt herneen nenään ja tulee tänne haukkumaan ateisteja. En muista nähneeni yhtäkään avausta, jossa uskiksia haukuttaisiin.

Minulla ei ole mitään tarvetta meuhkota ateismista, mutta voin kyllä sanoa pari valittua sanaa, jos ja kun AP:n kaltaiset hörhöt ryhtyvät yleistämään ja mollaamaan omaa näkemystäni. 

[/quote]

Aivan! Ja ulkona liikkuessa en ole kyllä nähnyt ateisteja meuhkaamassa, vaan hihhulit ne siellä on toisille kertomassa tarinoitaan. Ja asunnon ovikelloa rimpauttavat hihhulit.

Meuhkaavista ateisteista valittavat hihhulit on kyllä niin pihalla, jotta... Ei vaan, ne vaan levittää disinformaatiota.

Vierailija
34/34 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 13:53"]

Vau! Uskotko, että strategiasi toimii? Aina ja kaikkialla?

[/quote]

Mikä strategia? Mistä puhut? Luuletko, että yritän käännyttää sinua?

Vai pelkäätkö, että sanon jotain sellaista mikä saa sinut ajattelemaan ja joudut ehkä lieventämään joitain kantojasi? Ateismisi ei taida olla kovin vankalla pohjalla jos koet pelkän keskustelun uhaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä