Luottotiedot menneet ja opiskelijana...
Olen siis korkeakouluopiskelija ja nyt maksan nuoruuden virheistä. Luottotiedot menneet,enkä siis saa valtion takaamaa opintolainaa. Toki Kelalle voi lähettää perustelut miksi heidän pitäisi myöntää sitä,mutta siihen pitää olla hyvät perustelut.
Kuulin jostain, että Kela on velvollinen maksamaan luottotiedot menettäneelle saman verran kuukaudessa kuin opintolaina olisi,eli noin 300e. Onko jollain tietoa tästä,Kelan sivuilta en löytänyt mitään semmoista kohtaa. :)
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:22"]" Opintolainan voi saada anteeksi. Itse sain 15000 euron lainan korkoineen anteeksi. Olin jopa lyhentänyt lainaa ja lopulta huomasin, etten kykene maksamaan takaisin... Jätin maksamatta pankille joka 3 kuukauden jälkeen irtisanoi lainan siirtäen sen Kelan takausyksikölle. Sieltä tuli kysely miten toimitaan ja pyydettiin vapaamuotoinen selvitys elämäntilanteesta, taloudesta ja millainen on näkökanta asiaan. Kirjoitin sinne vapaamuotoisen selvityksen... Lopulta tuli päätös " teidän opintolainanne korkoineen on maksettu pankille. Teille ei koidu mitään kuluja tästä. Luottotietonne ovat normaalit. " "
Miksi alapeukkuja?
[/quote]
Koska toi on provo.
[/quote]
Ei ole. Ihan itse olen elänyt. Työkyvyttömyyden takia jos se on jatkunut vähintään viisi vuotta ja luultavammin tulee jatkumaan saa opintolainan anteeksi.
Itse saan opiskelijana perustoimeentuloa sekä vähän jarkinnanvaraista. Saan siksi koska todestettavasti etenen hyvin opinnoissani, enkä voi työskennellä samalla.
Olen todella kiitollinen! Opiskelumotivaatiokin ihan eri luokkaa. Nyt sitten ole jo valmiiksi yrittänyt etsiä töitä ja yhteenkään haastatteluun ei ole tullut kutsua, saa nähdä vaihtuuko opintotuet työkkäriin :/
24, miksi et muka voi työskennellä samalla? Etenen minäkin todistettavasti hyvin opinnoissani.