Luottotiedot menneet ja opiskelijana...
Olen siis korkeakouluopiskelija ja nyt maksan nuoruuden virheistä. Luottotiedot menneet,enkä siis saa valtion takaamaa opintolainaa. Toki Kelalle voi lähettää perustelut miksi heidän pitäisi myöntää sitä,mutta siihen pitää olla hyvät perustelut.
Kuulin jostain, että Kela on velvollinen maksamaan luottotiedot menettäneelle saman verran kuukaudessa kuin opintolaina olisi,eli noin 300e. Onko jollain tietoa tästä,Kelan sivuilta en löytänyt mitään semmoista kohtaa. :)
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:22"]" Opintolainan voi saada anteeksi. Itse sain 15000 euron lainan korkoineen anteeksi. Olin jopa lyhentänyt lainaa ja lopulta huomasin, etten kykene maksamaan takaisin... Jätin maksamatta pankille joka 3 kuukauden jälkeen irtisanoi lainan siirtäen sen Kelan takausyksikölle. Sieltä tuli kysely miten toimitaan ja pyydettiin vapaamuotoinen selvitys elämäntilanteesta, taloudesta ja millainen on näkökanta asiaan. Kirjoitin sinne vapaamuotoisen selvityksen... Lopulta tuli päätös " teidän opintolainanne korkoineen on maksettu pankille. Teille ei koidu mitään kuluja tästä. Luottotietonne ovat normaalit. " "
Miksi alapeukkuja?
[/quote]
Koska toi on provo.
[/quote]
Ei ole. Ihan itse olen elänyt. Työkyvyttömyyden takia jos se on jatkunut vähintään viisi vuotta ja luultavammin tulee jatkumaan saa opintolainan anteeksi.
Itse saan opiskelijana perustoimeentuloa sekä vähän jarkinnanvaraista. Saan siksi koska todestettavasti etenen hyvin opinnoissani, enkä voi työskennellä samalla.
Olen todella kiitollinen! Opiskelumotivaatiokin ihan eri luokkaa. Nyt sitten ole jo valmiiksi yrittänyt etsiä töitä ja yhteenkään haastatteluun ei ole tullut kutsua, saa nähdä vaihtuuko opintotuet työkkäriin :/
24, miksi et muka voi työskennellä samalla? Etenen minäkin todistettavasti hyvin opinnoissani.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:23"]Kyllä siitä ihan kiitettävästi rankaistaankin. Olen luottotiedot menettänyt, maksanut kaikki maksut vuodessa pois, mutta silti merkinnät seuraavat minua vielä 10 vuotta. Joten ei kannata kadehtia.
[/quote]
Miten merkinnät seuraavat 10 vuotta?
[/quote]
No sitä minäkin mietin. Parissa vuodessa häviää, älä dramatisoi.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:34"]
Itse saan opiskelijana perustoimeentuloa sekä vähän jarkinnanvaraista. Saan siksi koska todestettavasti etenen hyvin opinnoissani, enkä voi työskennellä samalla.
Olen todella kiitollinen! Opiskelumotivaatiokin ihan eri luokkaa. Nyt sitten ole jo valmiiksi yrittänyt etsiä töitä ja yhteenkään haastatteluun ei ole tullut kutsua, saa nähdä vaihtuuko opintotuet työkkäriin :/
[/quote]
Oletko yli 25-vuotias? Päätoiminen opiskelija? Luottotiedoton? Opintotukesi on aikaisemmin katkaistu opintojen liian hitaisen etenemisen takia?
Lähtökohtaisesti nuori opiskelija saa toimeentulotukea vain silloin, kun 1) on luottotiedoton tai 2) opinnot ovat edenneet liian hitaasti ja opintotuki katkaistu.
Toisin sanoen, jos hoidat raha-asiasi ja koulun kunnolla, niin sinulle lätkäistää laina. Jos et hoida asioitasi niin yhteiskunta palkitsee sinut paremmilla tuilla.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:34"]
[/quote]
Oletko yli 25-vuotias? Päätoiminen opiskelija? Luottotiedoton? Opintotukesi on aikaisemmin katkaistu opintojen liian hitaisen etenemisen takia?
Lähtökohtaisesti nuori opiskelija saa toimeentulotukea vain silloin, kun 1) on luottotiedoton tai 2) opinnot ovat edenneet liian hitaasti ja opintotuki katkaistu.
Toisin sanoen, jos hoidat raha-asiasi ja koulun kunnolla, niin sinulle lätkäistää laina. Jos et hoida asioitasi niin yhteiskunta palkitsee sinut paremmilla tuilla.
[/quote]
Jep. Tämä on surullinen tosiasia... =(
onko jollain vinkkejä miten perustella hyvin,että opintolaina myönnetään? mäkin maksan nuoruuden virheistäni, ja elän vielä 2 vuoden ajan maksuhäiriömerkintöjen kanssa,mutta luin jostain että kela hyväksyy jos on hyvin perusteltu miksi laina pitäisi myöntää.
hyväksyykö ne tyyliin semmosta,että selittää että kaikki tapahtui vuosia sitten,kaikki vanhat lainat on maksettu jo pois,eikä lisää mitään merkintöjä ole tullut,opiskelijana rahaa ei muualta tule vaikka töitä oon yrittänyt hakea,mutta niitä ei vaan löydy eikä aikakaan oikeen riitä. vinkkejä please?:-)
Onko joku saanut opintolainaa vaikka luottotiedot ovat menneet?
Ihan tiedoksi, että luottotiedollisetkin opiskelijat ovat oikeutettuja t.tukeen, mikäli opintorahan+lainan jälkeen jää miinukselle perusosa. Esim kesällä, kun ei opintotuet juokse ja ei saa vaikka töitä, niin t.tukea on oikeus hakea! Ja tollanen "silmä silmästä" ajattelu, että luottotiedottomat olis lusmuja ja eivät oikeutettuja sosiaalietuuksiin, niin on aika naurettavaa. Aina ei luoton menetys ole tahallista. Esim. Tuttavani isä oli pilannut tyttärensä tiedot, ottamalla hänen nimiinsä asioita jo ennen kuin täytti 18 ( kyllä, tämä onnistui ennen muinoin), olisiko hänetkin pitänyt jättää tuetta opiskeluvuosiksi?
Olen luottotiedoton yh-opiskelijaäiti. Saan toimeentulotukea, asumistukea, lapsilisän sekä elatusmaksua. Vuokra 1200€ ja vuokran jälkeen jää 900€ käteen. En ole köyhä opiskelija eikä tarvitse lainalla elättää itseään ;)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:19"]Olen luottotiedoton yh-opiskelijaäiti. Saan toimeentulotukea, asumistukea, lapsilisän sekä elatusmaksua. Vuokra 1200€ ja vuokran jälkeen jää 900€ käteen. En ole köyhä opiskelija eikä tarvitse lainalla elättää itseään ;)
[/quote]
Ja tietysti opintorahaa saan myös
Toimeentulotukea saat, jos pankki ei myönnä lainaa. Silloin sitä lainaa ei voida laskea tuloksesi ja saat loput sossusta. Näin se menee. Eli mene sossuun, kelasta sä et saa mitään muuta kuin normi opintotuen.
Minä sain opintoaikana myös toimeentulotukea yht n 150 e / kk + rahat sähkölaskuun ja koulumatkoihin.
Yksin asuvan kuuluu saada elämiseen n 480 e ja vuokra max 580 e. Sen yli ei sosutakaan saa. Opintolaina on otettava jos saa, töihin eivät pakota.
Jos pankki ei myönnä lainatakausta,niin sitten vaan sossuun? tarvitseeko sossu jotain lappuja,muita kuin sen missä lukee kielteinen lainapäätös?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:13"]
Onneksi olkoon. Saat enemmän yhteiskunnan tukea kuin me raha-asiat tunnollisesti hoitaneet opiskelijat.
Eli opintolainaa ei sinulle voida myöntään, eli pääset suoraan toimeentulotuen piiriin, jota myöntää sossu. Olettaen että sinulla ei ole säästöjä ja muuta merkittävää varallisuutta. Olet oikeutettu saamaan toimeentulotukea määrän X euroa, joka määräytyy siten, että sinulla pitäisi jäädä vuokran jälkeen 480 euroa käteen. Eli esim. jos saat opintotukea esim. 470 euroa ja vuokrasi on 300 euroa, sinulla jää käteen 170 euroa, niin olet oikeutettu samaan 310 euroa toimeentulotukea. Jotta sinulla olisi vuokran jälkeen menoihin 480 euroa.
Surullista, mutta totta. Näin homma toimii Suomessa. Jatkuvasti monet nuoret opiskelijat myös menettävät tahallisesti luottotietonsa, jotta saavat enemmän tukea.
Terveisin, opintotuesta vuokran jälkeen käteen 150 e/kk.
[/quote]
Paitsi että se ei mene niin. Sossu myöntää sosiaalisen luoton, jolla maksetaan luottotiedot puhtaaksi, jonka jälkeen opintolainaa haetaan vapailta markkinoilta kuten muutkin kuolevaiset.
Nimimerkillä avomiehen sosiaalisen luoton päätöstä odotellessa. Valkaneuvojalla käyty 3 viikkoa sitten ja hakemus jätetty.
Sen sijaan jos opintotukikuukaudet ovat loppuneet, etkä siksi ole oikeutettu opintotukeen, niin sitten voit saada "ilmaista rahaa" sossusta. Tervemenoa asiakkaaksi vaan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:22"]
Minä sain opintoaikana myös toimeentulotukea yht n 150 e / kk + rahat sähkölaskuun ja koulumatkoihin.
Yksin asuvan kuuluu saada elämiseen n 480 e ja vuokra max 580 e. Sen yli ei sosutakaan saa. Opintolaina on otettava jos saa, töihin eivät pakota.
[/quote]
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin opintolainaa ei sinänsä ole pakko ottaa, mutta jos sen jättää ottamatta (jos siis on mahdollista ottaa), niin se lasketaan toimeentulolaskelmassa kuitenkin käytettävissä oleviksi tuloiksi ja se sitten vaikuttaa siihen, että saako toimeentulotukea vai ei ja yleensä ei tuossa tapauksessa saa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:34"]
Tammikuussa aloitan opinnot. Olen odottanut opintojen aloittamista siihen asti, että saan kaikki velat hoidettua pois. En tule luultavasti saamaan opintolainaa, mutta katsotaanko sossussa se sellaiseksi rahaksi joka jokaiselle opiskelijalle kuuluu? Avopuolisoni nimittäin käy töissä, mutta ei hän minua ala elättämään opintoaikaa.
[/quote]
Opintolainaa ei katsota tuloiksi, jos opintolainaa ei saa. Mutta avopuolison tulot huomioidaan toimeentulotukea haettaessa.
48 lisää niinku joku tuossa jo kirjotti, että Kelan opintolainanTAKAUS on vain takaus. Laina haetaan sitten vapailta markkinoilta ja aika nihkeästi pankit niitä luottotiedottomille myöntää.
Kun itsellesi maksuhäiriömerkinnän saat, niin se säilyy sinulla kunnes velat on maksettu PLUS 2 vuotta. Jos kuitenkin velat maksettuasi toimitat kuitit maksetuista veloista Suomen Asiakastieto Oy:lle, niin maksuhäiriömerkintäsi poistuu jo aiemmin.
Oulun sossu suositteli sos.luoton saannin jälkeen kuittien pyytämistä, niiden toimittamista AsTiedolle, uuden lainatakauspyynnön esittäminen Kelalle ja lainan hakua POP Pankista. Sampoon ja Nordeaan ei kuulemma kannata edes vaivatua, eivät myönnä jos on tämmönen maksuentisyys.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:22"]" Opintolainan voi saada anteeksi. Itse sain 15000 euron lainan korkoineen anteeksi. Olin jopa lyhentänyt lainaa ja lopulta huomasin, etten kykene maksamaan takaisin... Jätin maksamatta pankille joka 3 kuukauden jälkeen irtisanoi lainan siirtäen sen Kelan takausyksikölle. Sieltä tuli kysely miten toimitaan ja pyydettiin vapaamuotoinen selvitys elämäntilanteesta, taloudesta ja millainen on näkökanta asiaan. Kirjoitin sinne vapaamuotoisen selvityksen... Lopulta tuli päätös " teidän opintolainanne korkoineen on maksettu pankille. Teille ei koidu mitään kuluja tästä. Luottotietonne ovat normaalit. " "
Miksi alapeukkuja?
[/quote]
Koska toi on provo.